Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(12.10 hodin)
Poslanec Jiří Slavík: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Bezesporu se asi zde shodneme už po té hodinové diskusi, že energetický zákon je jeden z nejdůležitějších zákonů, které tady za toto volební období řešíme. Dotýká se nejen podnikatelů, průmyslu, energetiky, ale dotýká se každého občana, protože každý občan doma energii potřebuje. OZE 3, jak jej pracovně nazýváme, se snaží podpořit decentralizovanou výrobu z obnovitelných zdrojů a zajistit flexibilní a stabilní energetickou soustavu včetně ukládání energie. Co je jasné, že to bude v budoucnu vyžadovat velké investice, a to jak státní, tak soukromé. K tomu je potřeba, aby energetické projekty, které se postupně připravují, se řádně a včas zprocesovaly, respektive povolily. Tyto projekty nepovolíme bez toho, aniž bychom měiy dostatečně pružné a kvalifikované stavební úřady. A v současné době, respektive již několik let nazad, se nám soustava stavebních úřadů potýká s nedostatkem personálního obsazení. A právě k tomuto vyřešení tohoto problému směřuje můj návrh.
Tyto problémy s nedostatkem lidí jsou průřezové a týkají se nejen nejmenších obecních stavebních úřadů, ale jde to i přes krajské, obecní úřady, Dopravní a energetický stavební úřad až po Ministerstvo pro místní rozvoj, který je v podstatě u nás nejvyšším stavebním úřadem.
Po dohodě se Sdružením tajemníků městských a obecních úřadů vznikl návrh, který by umožnil, aby na stavebních úřadech vykonávaly činnost i osoby, které ji doposud vykonávat nemohou. Ta diskuse se vedla delší dobu. Tajemníci by měli představu ještě širšího zasazení profesí, ale není to možné, protože musíme respektovat nařízení vlády 275/2016. Sb., o oblastech vzdělávání ve vysokém školství, a nařízení vlády číslo 211/2010, o soustavě oborů vzdělávání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, které poměrně podrobně řeší jednotlivé studijní obory a programy.
Důležité je také říct, že i ty studijní programy se v čase vyvíjely, takže v době, kdy ty kvalifikace byly stanovovány, tak ty osnovy, obsah těch oborů nebyl úplně totožný s tím, jak je to dnes. Pokud by někdo měl obavu o to, že chceme ponížit, nebo tento návrh by nějakým způsobem snížil kvalifikovanost těch úředníků, tak je nutné ještě zdůraznit, že každý úředník na stavebním úřadě musí složit zkoušku zvláštní odborné způsobilosti, takzvanou ZOZku pro správní činnost stavebního řádu a vyvlastnění, popřípadě musí mít osvědčení o úspěšném vykonání úřednické zkoušky v oboru státní služby. Tyto zkoušky nejsou rozhodně jednoduché, takže určitě vytřídí ty, kteří by nebyli schopni kvalifikovaně na stavebních úřadech pracovat.
No a nyní k tomu obsahu. Ten návrh rozšiřuje osoby, které mají vysokoškolské vzdělání, o mimo to, co v současné době je přípustné, a to je architektura, urbanismus a stavebnictví, tak rozšiřuje tento návrh o ekonomické obory, dopravu, biologii, ekologii a životní prostředí, lesnictví a dřevařství a vědy o Zemi. Je to dáno i tím, že novým stavebním zákonem vlastně stavební úřady v současné době obsahují i rozhodování v oblasti například vodního hospodářství, životního prostředí a dopravy, což dříve bylo odděleno.
Osoby, které mají vyšší odborné vzdělání, kde doposud mohli být pouze lidé v oboru stavebnictví nebo veřejnoprávní činnosti, se rozšiřují o geodézii, kartografii a obecně právní činnost, případně dopravu. A osoby se středoškolským vzděláním se rozšiřují o obor geodézie a katastr nemovitostí. Jak jsem řekl, domnívám se, že je velmi nutné, abychom městským, obecním úřadům i úřadům na vyšší úrovni umožnili mít dostatek kvalifikovaných pracovních sil, abychom se mohli vypořádat s předkládanými projekty, a to nejen v oboru energetiky, ale i ve všech dalších oborech, protože stavebnictví je bezesporu jeden z nejdůležitějších oborů pro rozvoj našeho hospodářství a ekonomiku našeho státu.
Doufám, že tento můj pozměňovací návrh podpoříte napříč politickým spektrem. Přihlásím se k němu ještě v podrobné rozpravě. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Müller. Prosím, máte slovo.
Poslanec Tomáš Müller: Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, já mám pět pozměňovacích návrhů a z toho tři mají společný záměr, a to zvýšit ochranu práv spotřebitele, zásadně zvýšit informovanost spotřebitelů, zprůhlednit trh s energiemi a posílit spravedlivou konkurenci a transparentnost trhu, zajistit časovou a administrativní úsporu pro zákazníky při orientaci na trhu s energiemi. Jsou to pozměňovací návrhy pod číslem 5232, kde tento pozměňovací návrh řeší limit pokuty pro zákazníky, kteří předčasně ukončí smlouvu na dobu určitou cenovou fixací. Záměrem úpravy je najít spravedlivou výši pokuty pro spotřebitele na straně jedné a pro dodavatele na straně druhé. Jako nejvýhodnější se vždy jevila hodnota v intervalu mezi 20 až 40 procenty. A já v tomto pozměňovacím návrhu navrhuji 30 procent.
Další pozměňovací návrh 5238 navrhuje rozšířit informační povinnost držitelů licencí na výrobu elektřiny, obchodu s elektřinou, výrobu plynu nebo obchod s plynem a služeb nabízených těmito subjekty na energetickém trhu. Rozšíření informací si klade za cíl zvýšit transparentnost trhu a umožnit zákazníkům adekvátně srovnávat nabídky včetně cen produktů různých dodavatelů energií. Zákazníci často nemají při uzavírání smluv na dodávky energií veškeré potřebné informace a jsou tak vystaveni riziku nátlaku dodavatele při obchodování a uzavřou nevýhodnou smlouvu.
Často řeší situace, kdy jim při kontraakci není určitá část smlouvy ponechána nebo jim není předána zprostředkovatelem. Navíc nabídky od jednotlivých dodavatelů jsou velmi odlišné, kdy i zdánlivý detail může být pro zákazníky klíčový. Předmětem zveřejnění by krom ceníku v souladu se zákonem o cenách mělo zahrnovat veškeré součásti smlouvy, jejíž obsah je ve smyslu § 1798 občanského zákoníku formulován dodavatelem, jako jsou formulářové smlouvy, Všeobecné obchodní podmínky, konkrétní produktové podmínky.
Cílem návrhu dále je, aby tyto smluvní podmínky byly přístupné veřejně a nemohly být podmiňovány dodatečnými požadavky, jako je poskytnutí osobních údajů osoby či projevení zájmu o sjednání konkrétní smlouvy. Tyto skutečnosti by pak ve finále měly vést k tomu, nejen že se zvýší transparentnost energetického trhu, ale také k jeho kultivaci a edukaci koncových zákazníků, kteří díky těmto nástrojům dokážou lépe identifikovat výhodný produkt.
Další z pozměňovacích návrhů 5237 je návrh vymezit negativní definici přípravných jednání a prací, tedy stanovit okruh činností, které nepředstavují zprostředkovatelskou činnost v energetických odvětvích. Aby se nejednalo o zprostředkovatelskou činnost, musí být splněny všechny definované podmínky. ***