Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(17.30 hodin)
(pokračuje Mikuláš Bek)

Já jsem si vědom toho, že to není úplně dokonalý stav, jen máme za sebou pět let fungování toho modelu a podle mě je načase prostě ho podrobit určitému auditu a provést některé korekce, koneckonců některé jsme dělali směrem k pedagogickým pracovníkům. I dnes míří další interpelace na mě k otázce převodu financování nepedagogických pracovníků. Pak by tahleta otázka byla v kompetenci těch zřizovatelů a vlastně mohli by průběžně reagovat na vývoj té situace. Myslím si, že to je vážné téma na naši další společnou diskusi. Děkuju za ten podnět a uvědomuju si, že tam je určitá nedokonalost toho současného nastavení.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: A já se táži paní poslankyně, zdali má doplňující dotaz nebo informaci? Nemá, tím pádem považuji tuto interpelaci za vyřízenou.

Další, kdo je přihlášen k interpelaci, je paní poslankyně, má ctěná kolegyně Věra Adámková, která bude interpelovat pana ministra vnitra Víta Rakušana.

 

Poslankyně Věra Adámková: Děkuji za slovo, pane místopředsedo, vážení páni ministři, obracím se teď jmenovitě k panu ministrovi Rakušanovi, protože se nám objevuje problém, který v době letních prázdnin nebyl tak dramatický, tedy pravda, protože lidé jsou obvykle také na chatách a podobně. Ale teď to, co vidíme od půlky září a v říjnu, vygradovalo významným způsobem, je velké množství nedoručených zásilek. Hovořím z pozice tedy směrem k našim pacientům, tak jak mám tu zpětnou vazbu.

Takže moje otázka zní, pane ministře, zda máte již nějakou analýzu možného dopadu té reformy pošty, nebo budeme tomu tak říkat, abychom se něčemu vyhnuli, nebo zda víte, že tam jsou někde regionální problémy, které se budou muset ještě řešit a podobně, protože nám se to zatím objevuje víceméně ze všech krajů České republiky, že tam ten problém s doručováním zásilek ti lidé mají? Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Pan ministr je nachystán se svou odpovědí.

Než dorazí, přečtu omluvy. Z pracovních důvodů od 18 hodin se omlouvá paní kolegyně Helena Langšádlová.

Prosím, pane ministře.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážená paní poslankyně, prostřednictvím pana místopředsedy, já jsem si od České pošty samozřejmě nechal vytáhnout nějaké statistiky, člověk nevidí do té běžné operativy, a i nejčastější příčiny vlastně nedoručených listovních zásilek ve chvíli, kdy je něco takového reklamováno. V mnoha případech, a já to nespojuji s každým konkrétním, se skutečně jedná o to, a to je největší množina, kdy třeba byla chybně uvedena adresa odesílatelem, neoznačení domovní schránky adresáta, mnohokrát i nepřebírání pošty adresátem. Častokrát, když je tam nechána výzva na vyzvednutí toho dopisu, tak se nám stává, že tu poštovní schránku někdy máme zahlcenou věcmi, které tam nechceme nacházet, a třeba se ten papírek k vyzvednutí a výzva k tomu (adresátovi?) ani nedostane.

Samozřejmě se ale mohou stát případy, kdy bude vina na straně doručovatele. Tomu se nejde vyhnout asi nikdy. Jenom pro představu, Česká pošta denně doručuje stále ještě přes 100 000 doporučených psaní. Tady na to skutečně nemá žádný vliv to, co se v současné době připravuje a probíhá v rámci restrukturalizace České pošty. Česká pošta naopak v tom loňském roce měla v rámci doručování lepší odezvu než v těch předchozích letech, to znamená i menší počet stížností na to, jakým způsobem jsou listovní i jiné zásilky doručovány. A s čím se počítá, je oddělení té firmy Balíkovna, zůstane potom státní podnik Česká pošta, kterému samozřejmě stále zůstane tahle základní funkce, která je od občanů stále ještě vyžadována a je dána i poštovní licencí, to znamená doručení dopisů.

Já bych vás skutečně požádal, prostřednictvím pana místopředsedy, o to, pokud by bylo možné dát nějaká konkrétní sdělení a bylo by možné dát konkrétní případy, konkrétní adresy, jsou to samozřejmě osobní údaje těch lidí, musí s tím souhlasit, tak já bych samozřejmě i ty konkrétní případy nechal rád prověřit, abychom viděli, do jaké množiny případů to spadá, zda tam třeba byla nějaká technická chyba na straně doručovatele, nebo ta příčina byla - samozřejmě může být tedy i nějaká jiná, jak já jsem jmenoval.

Obecně ale mohu říci, že po nějakých regionálních výkyvech, které byly, se ta situace podle informací a podle statistických dat spíše zlepšuje, než aby se zhoršovala.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já děkuji. Ano, a samozřejmě vidím, že má zájem paní poslankyně o doplňující dotaz či informaci. Prosím.

 

Poslankyně Věra Adámková: Já spíš takovou poznámku. Nejednalo se v žádném případě o špatnou adresu, to jenom informaci pro pana ministra, jsou to adresy ověřené. My s těmi pacienty samozřejmě jsme opakovaně ve styku.

A jinak musím říci, že chápu, že samozřejmě Česká pošta toho doručuje mnoho, nicméně je to její úkol a vždycky tam bude část pacientů, a nejsou ten starší lidé, kteří prostě nechtějí, abychom s nimi komunikovali jinak než písemně, což musíme respektovat. Co se týče těch konkrétních případů, musím se zeptat těch lidí, zda s tím souhlasí, nemohu uvádět jaksi bez jejich souhlasu žádné adresy a tak, ale určitě v případě, že budou souhlasit, tak bych vám dala nějaký seznam. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji a pan ministr má zájem ještě o své dvě minuty. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Ano, děkuju. Děkuji za konstruktivní přístup. Já jsem jenom nechal ještě rychle ověřit, když jste - a za to také děkuju, prostřednictvím pana místopředsedy - naznačila obsah vaší interpelace, tak jsem nechal ověřit, ať už u nás, to znamená u zakladatele na Ministerstvu vnitra, nebo u České pošty, jestli evidují nějaké stížnosti, kde by nepřicházela právě jmenovitě konkrétně korespondence od praktických lékařů, lékařů, pozvánky na kontroly, od zdravotních pojišťoven a podobně, a konkrétní stížnost na nedoručení písemnosti tohoto typu Česká pošta ani Ministerstvo vnitra neeviduje. Znovu říkám, pokud je uvedete, budeme se tím zabývat.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Tím považuji tuto interpelaci za vyřízenou.

Nachystán už je pan poslanec Jiří Strýček. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Strýček: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně. vážení kolegové. Já tady přicházím se svou interpelací na pana ministra Vlčka. Ve své minulé interpelací na pana premiéra, nebo jsem oslovil pana premiéra na základě jeho facebookového příspěvku, který se týkal konkurenceschopnosti českých firem vůči čínským a americkým firmám, které zakončil svým prohlášením - musíme je podpořit.

Na můj dotaz, jaké konkrétní kroky chce vláda do konce volebního období podniknout, aby skutečně našim firmám pomohla, jsem se bohužel odpovědi nedočkal. A proto předpokládajíc, že jste samozřejmě tady tuto problematiku probírali na vládě, tak se táži vás jako ministra, který má k dané problematice nejblíže.

Všichni víme, jak drtivý dopad měly na české firmy vysoké ceny energií způsobené nezastropováním cen energií u výrobců, daňové zátěže v rámci vámi předloženého a schváleného daňového balíčku, nestabilní podnikatelské prostředí, kde dochází k neustálým legislativním změnám, jakož i přibývající regulace. To vše má velmi špatný dopad na naše firmy.

Vaše ministerstvo nedávno prezentovalo hospodářskou strategii s cílem Czech to TOP 10 (?). Měl jsem možnost již v rámci prezentace v Poslanecké sněmovně se s touto strategii seznámit, nicméně za mne je to spíše dlouhodobá nebo střednědobá vize, u které je totální absence konkrétních reforem, legislativních změn s časovými termíny, které by toto podnikatelské prostředí v České republice změnily. V podstatě zde chybí nástin kroků, jak navrhovaného stavu dosáhnout, odpovědnost za realizaci jednotlivých opatření, jakož i sdělení, jak budou jednotlivé kroky financovány. A právě toto bych se rád dověděl konkrétně od vás, pane ministře. To znamená to, co ještě vaše vláda udělá do konce tohoto volebního období. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji, pane poslanče. Dozvíte se to, ale písemně, poněvadž pan ministr Vlček je řádně omluven a tudíž v souladu s jednacím řádem vám odpoví písemně do 30 dnů.

Pan Lubomír Wenzl je dále... (Reakce mimo mikrofon.) Ano, má další interpelaci na pana ministra Vlčka. Prosím.

 

Poslanec Lubomír Wenzl: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Já bych se chtěl se pana ministra, dnes tedy nepřítomného, omluveného, zeptat na dvě - hlavně se dovědět odpovědi na dvě otázky. Zda je přesvědčen o tom, zda nákup firmy Net4Gaz byl opravdu výhodný pro Českou republiku. A otázka druhá, zda naopak tato transakce nebyla výhodná pro původní vlastníky.

Vláda firmu loni koupila za necelých 8 miliard s tím, že samozřejmě součástí koupě byly i dluhy ve výši zhruba 33 miliard korun. Vláda tento nákup odůvodnila tím, že jde o kritickou infrastrukturu, kterou je dobré mít pod kontrolou kvůli energetické bezpečnosti. Až postupně se však ale ukázala a ukazuje plná cena, kterou daňoví poplatníci a spotřebitelé plynu za Net4Gaz zaplatí. Výsledky hospodaření ukazují, jak drahé bude zadlužený podnik udržet v chodu. Domácí zákazníci mu budou v letech 2026 až 2030 každý rok přispívat částkou zhruba 6 miliard korun, to je skoro třikrát vyšší částka, než bylo do loňského roku zvykem. Jedná se o údaj z Energetického regulačního úřadu, který vámi vedené ministerstvo nerozporuje.

Ceny se samozřejmě promítnou do faktur za plyn, konkrétně do regulovaných plateb za distribuci, o kterých rozhoduje právě ERÚ, přičemž platby se zvýšily již v roce 2023. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP