Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(12.10 hodin)
(pokračuje Lukáš Vlček)

Já sám dopoledne jsem teď absolvoval další debatu, tentokrát na Pražském hradě i za účasti zástupců opozice, kolega Havlíček tam byl, ministr dopravy, a vedli jsme debatu, jakým způsobem můžeme české ekonomice, českému hospodářství pomoci. A já tedy apeluji na všechny kolegy, abychom se vrátili do toho původního tématu. Nemáme už mnoho času s ohledem na jednání Sněmovny, máme ještě 50 minut, abychom se vrátili k tématu, abychom pro občany této země opravdu něco udělali a nevystupovali (nevstupovali?) do témat, která tady nepřísluší. Děkuju.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní tedy pan poslanec Zuna, následuje pan poslanec Stržínek. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Michal Zuna: Vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych vystoupil k pozměňovacímu návrhu, který byl do systému nahrán pod číslem 5154 a týká se vzniku seznamu marketingových preferencí. Jedná se o pozměňovací návrh, který se bohužel nese v určitém nesouladu mezi interpretací a skutečnou vůlí zákonodárců právě k tomuto vzniku seznamu marketingových preferencí. Takže já v první části mého příspěvku nejprve vysvětlím ten záměr, co by tento pozměňovací návrh měl řešit, a v druhé části příspěvku budu informovat o postupu, tak jak jsme se společně se spolupředkladateli domluvili.

Co se týče toho záměru, s ohledem na situaci, která v telekomunikacích a v souvislosti s nevyžádanými hovory, které se valí na spotřebitele, která je, když my evidujeme opravdu raketový nárůst stížností, které eviduje Český telekomunikační úřad na opravdu tisíce nevyžádaných hovorů, které naši spotřebitelé musí nějakým způsobem absolvovat, tak jsme iniciovali právě vznik seznamu marketingových preferencí jakožto jednotného místa, kde by bylo možné nejenom shromažďovat, ale zároveň se i informovat, případně odvolávat poskytnuté souhlasy jednotlivým podnikatelským subjektům. To znamená, jednalo by se o změnu principu opt-out na opt-in. A právě proto, že dnes všichni spotřebitelé, kteří průběžně při svém spotřebitelském chování udělují nejrůznější souhlasy, tak v průběhu času ztrácejí přehled o tom, komu jaký souhlas udělili, tak právě toto místo by to mělo řešit. Jedná se tedy o návrh, který je výrazně prospotřebitelský, který by zajistil výrazně méně nevyžádaných hovorů, kterými dnešní spotřebitelský svět je zaplaven, a to právě tím vznikem jednotného místa pro správu udělených souhlasů.

Ale teď v té další části tak se budeme bavit, o jakých souhlasech se vlastně bavíme. To znamená, spotřebitel by měl možnost seznámit se s udělenými souhlasy, měl by možnost případně odvolat takové souhlasy, a to samozřejmě zcela bezplatně. Ten návrh by byl i propodnikatelský, protože ti podnikatelé, kteří interpretaci GDPR zákona používají tak, jak by se měl interpretovat, to znamená, nevyužívají zbytečně mnoho nadbytečných souhlasů, tak by se jich prakticky nedotkl, a to právě z toho důvodu, že ten záměr by řešil zejména ty souhlasy, které udělujeme takzvaně třetím osobám, které se potom řeší u potenciálních zákazníků, nikoliv ty souhlasy, které jsou součástí klientské databáze.

A tady si dovolím na chvilku odbočit, což je potom samostatná problematika, kdy celá řada podnikatelských subjektů právě tyto souhlasy, které sbírá z nějaké opatrnosti pro to, aby mohla kontaktovat své vlastní klienty - tak je nadbytečný a zbytečně si podnikatelé zvyšují administrativní zátěž a zároveň i tím matou klienty, protože těch požadavků na udělení souhlasů už je tolik, že vlastní spotřebitelé se v tom ztrácí a jen automaticky odklikávají, že souhlasí, ale vlastně ani nevědí, s čím souhlasí.

Takže ještě jednou. Klientské databáze by se tento seznam marketingových preferencí netýkal. Netýkal by se tedy volání na základě oprávněného zájmu podle GDPR zákona. Týkal by se tedy těch souhlasů, které jsou uděleny pro kontaktování ať už třetích osob, nebo pro řekněme i zobchodování takového kontaktu, kdy potom někde na třicáté stránce Všeobecných obchodních podmínek spotřebitel odklikne, že vlastně s tímto souhlasí, a vlastně ani neví, co odkliknul.

Co je další důležitá součást, čeho by se tento seznam marketingových preferencí netýkal, tak je B2B sektor, tedy kontaktování podnikatelů mezi sebou, což tím, že se nebavíme o spotřebitelích, tak by bylo v tomto případě zbytečné.

Pak je tady celá řada dalších záležitostí, které je potřeba upřesnit, a to je vlastně, kdo by byl nosičem tohoto seznamu marketingových preferencí. My jsme po debatě napříč orgány, ať už to je Český telekomunikační úřad, Hospodářská komora nebo i další, tak zvolili právě Hospodářskou komoru s tím ale, že Český telekomunikační úřad jakožto regulátor v oblasti telekomunikací, tak by ve svém výkladovém stanovisku upřesnil, za jakých podmínek by právě Hospodářská komora tento seznam evidovala.

Mě velmi mrzí, že tím, že nebyl prostor toto nějakým způsobem objasnit, vyjasnit, tak do této doby vznikla celá řada mediálních zkratek, a to i v úplně absurdní rovině, kdy jsme viděli i titulky, že zkasírujeme i prostý lid za jeho kontakty a podobně. Ono by stačilo, kdybychom všichni četli důvodové zprávy, anebo případně i počkali na odůvodnění ve smyslu vůle zákonodárce.

Vzhledem k tomu, že tedy panuje celá řada výkladových nejasností, tak já bych vás rád seznámil s dalším postupem, jak je předestřeno i z toho, že nejsem přihlášen do podrobné rozpravy. Tak já ani nikdo z mých spolupředkladatelů se k tomuto pozměňovacímu návrhu nepřihlásíme, ale budeme postupovat tak, že ve spolupráci se všemi dotčenými orgány, ať už je to Hospodářská komora, Český telekomunikační úřad, určitě ministerstvo, ty subjekty z byznysu, z ICT a další, kteří budou mít zájem se zapojit do té debaty, tak sedneme ještě jednou ke kulatému stolu a to, co jsem tady řekl na mikrofon, tak doplníme, objasníme, aby nedocházelo k nějakým dezinterpretacím záměru tohoto pozměňovacího návrhu. Mě to mrzí, myslím si, že spotřebitelé mohli mít již brzo řekněme větší pokoj od nevyžádaných hovorů, ale tím, že vlastně se to dostalo do téhle situace, tak si budou muset ještě chvilku počkat.

Ale věřím, že společně najdeme takové řešení a i s ohledem na to, že zákon o elektronických komunikacích, jestli se dobře pamatuju, za poslední dva roky máme otevřen potřetí, tak nebude problém potom tento upravený pozměňovací návrh opět nahrát, nebo na nějaký vhodný nosič, kde se nebudeme obviňovat, že to je přílepek. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. S faktickou poznámkou chce reagovat pan poslanec Novák.

Nevím, jestli jste si, pane poslanče Zuno, nezapomněl nějaký nápoj na pultíku. (Poslanec Zuna se vrací pro nápoj.)

Tak prosím, pane poslanče, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP