(pokračuje Martin Kolovratník)
Je to ale velmi citlivé, protože bohužel realita je taková, jaká je, že máme průměrné stáří vozového parku velmi vysoké, jestli se nepletu, je to už něco přes šestnáct let, a to, co by bylo špatné, to, co by bylo opravdu velký problém, pokud byste jako stát řekli, že se zaměříte na majitele starých vozidel, protože si to nemůžou dovolit novější, modernější, jezdí s čím, co mají. Jsem přesvědčen o tom, že kontroly, potenciální postihy by měly mířit primárně na ty, kteří podvádějí, třeba právě na stanicích emisí neregulovaných, nekontrolovaných, ale ne na občany, kteří v tom třeba mohou být i nevinně.
Tady, pane ministře, budu rád, jestli máte představu nějakou nebo jste to diskutovali, tak kdyby i tohle tady z vaší strany zaznělo.
Poslední ještě dotaz, nechci z toho dělat žádnou interpelaci, ale to byla zajímavá debata teď s kolegy, jak to bude u poptávkové dopravy. Za prvé, jestli bude i v režimu nějakého veřejného závazku, jestli budou třeba kraje zajišťovat, nebo soukromá s těmi parametry, jaké má, to za prvé. To znamená, jak bude vlastně zajištěna, soutěžena cena u dopravy?
Druhý dotaz, ten už je opravdu provozní, pokud bude poptáno a vozidlo vyjede, jak se lidé, cestující, dozví, že zrovna jede? Jestli... Je to možná už velký detail, ale přiznám se, že opravdu nevím, tak moc děkuju.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Pan poslanec Feranec se hlásí do rozpravy s řádnou přihláškou, prosím.
Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedající, trošku navážu na kolegu Kolovratníka u poptávkové dopravy. Rozumím tomu principu, menší auta, nějaké tranzity, někde v odlehlých oblastech je to na vyžádání, asi tam mají nějaký dispečink, ale mě... To je ten dotaz, předpokládám, že to bude v rámci dopravní obslužnosti jako závazku veřejné služby, že obyvatelé budou v zásadě kraje, obce, možná svazky obcí - to dává logiku - a role ministerstva je, předpokládám, vypracovat nějakou metodiku, vzory smluv a tak dále, ale to je zajímavé v tom - a musí se soutěžit, předpokládám, bude se muset soutěžit - ale to bude velmi zajímavá soutěž, protože ten, kdo se přihlásí, má jasné náklady, že ví, že musí mít tam deset aut nebo kolik, v pohotovosti řidiče, ale vůbec neví... Teoreticky nemusí mít žádné příjmy, kdyby se to nevyužívalo. Takže předpokládám, že to nějak vymyslí, ale říkám, teď si to neumím úplně představit. Musí se to soutěžit - a co by se soutěžilo? U standardní obslužnosti je to jasné, musí zajistit tolikrát, tolikrát, vzoreček za kilometr a tak dále a tak dále, ale u toho, kde není jasné, jestli bude vůbec nějaký příjem - může být, nemusí být, může se to měnit - takže jestli... Předpokládám, že to je role ministerstva, vymyslet nějakou metodiku, jestli se na tom pracuje, a myslím si, že to nebude úplně jednoduchý problém. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Nikdo další se již do obecné rozpravy nehlásí. Ptám se, zda se někdo hlásí do obecné rozpravy?
Jenom, pane ministře, vy jste avizoval, že byste možná chtěl zkrátit lhůtu, tak poprosím, než uzavřu rozpravu, abyste ten návrh načetl.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Já bych rád požádal o zkrácení lhůty o 30 dnů pro projednání ve výborech a zároveň bych v závěrečném slově rád odpověděl na několik dotazů velmi stručně, aby se dostalo ještě na jeden zákon.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Každopádně lhůta musela být načtena v rozpravě.
Ptám se, zda někdo další se ještě hlásíte do rozpravy? Nikoho takového nevidím, v tom případě končím obecnou rozpravu.
Pan ministr avizoval, že má zájem o závěrečné slovo. Prosím, pane ministře.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Telegraficky několik odpovědí k principu poptávkové dopravy, potřebujeme do zákona poptávkovou dopravu dostat, aby byl zákonný institut pro kraje (schopen?) ji reálně objednávat a provozovat v závazku. Úvaha je, že poptávková doprava, která by měla doplňovat ostatní objednávané módy dopravy, by právě měla doplnit celý ten vějíř, a ukazuje se, že je to z hlediska úspory velmi efektivní nástroj, protože skutečně ten dotyčný si v aplikaci objedná cestu a aplikace ho provádí. Já jsem si to vyzkoušel už v několika místech, protože ve Svitavách - nevím, jestli je tu pan starosta, on vlastně povýšil do Senátu - tak tam to zavedli, zavedli to v Říčanech a na dalších místech. Reálně tím může cestující si objednat na konkrétní místo a přijde mu zpráva o tom, kdy tam asi ten autobus přijede. Pokud už je na cestě, tak dokonce je možné upravit trasu tak, aby dotyčného nabral. Je to možné si představit jako jakýsi pokročilejší Bolt nebo Uber, který v tomto směru postaví opravdu dopravu přesně podle měřítka.
Co se týče počtu lidí a odměn v INSIDu, tak důležité je říct, že z hlediska předpokládaného chování současné Centrum služeb pro silniční dopravu mělo i jiné činnosti, ze kterých finanční prostředky získávalo. Tyhle činnosti převádíme dílem na CENDIS, ale z reálného rezortu dopravy se nevytratí. Samozřejmě že INSID nebude mít možnost provozovat výdělečnou činnost. Znamená to zvýšení nákladů na straně nové instituce, ale celkově to žádný propad v tomto směru nemá.
Co se týče hmotnostních limitů, ty se určují vyhláškou, ale tady chci znovu upozornit na to, že i historické určení limitu (se) vázalo na to, že v zemi se musí nutně převézt nějaký objem dopravy. V okamžiku, kdy snížíte hmotnostní limity, tak to musí zároveň převézt víc vozidel. Za nás je důležité - a je to, řekl bych, opravdu první důležitá meta - zajistit, že se budou současné limity dodržovat. Pro to děláme konkrétní kroky a myslím, že po tom, co splníme tenhle úkol, tak už bude šance se třeba bavit i o změně limitů. Já bych pokládal v tomto směru - telegraficky - dotazy za zodpovězené.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Ptám se pana zpravodaje, zda chcete závěrečné slovo. Není tomu tak.
Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání, nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu výboru? Žádný takový návrh nevidím.
V tom případě zahajuji hlasování. Ptám se, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru? Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování s pořadovým číslem 317, přihlášeno je 136 poslankyň a poslanců, pro návrh 116, proti 1. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu.
Organizační výbor nenavrhl přikázat jinému výboru nebo dalšímu výboru k projednání. Ptám se, zda je zde návrh na projednání jinému výboru k projednání? Takový návrh nevidím, v tom případě dám hlasovat o posledním návrhu.
V obecné rozpravě padl návrh na to, aby lhůta na projednání byla zkrácena o 30 dnů, tedy na 30 dnů.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro tento návrh? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování s pořadovým číslem 318, přihlášeno je 136 poslankyň a poslanců, pro 122, proti nikdo. Konstatuji, že lhůtu na projednání jsme zkrátili o 30 dnů na 30 dnů.
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, schválili jsme si jednání do 21 hodin, ale vzhledem k tomu, že máme pouhé dvě minuty do konce jednání, tak už další bod bych neotevíral, nebude-li vznesen rozpor s mým postupem.
Já tedy konstatuji, že přerušuji 119. schůzi do pátku 6. prosince do 9 hodin ráno.
Připomínám, že zítra bude v 9 hodin zahájena 120. schůze, 10 minut po jejím skončení nebo přerušení bude zahájena 121. schůze a 10 minut po jejím skončení nebo přerušení bude zahájena 122. schůze. Zítra tedy máme na programu tři schůze Poslanecké sněmovny.
Já vám děkuji a přeji pěkný zbytek dnešního večera.
(Schůze přerušena v 21.00 hodin.) ***