(pokračuje Marek Výborný)
Tak a teď tedy několik poznámek konkrétně, kde jsou klíčové pasáže celé novely lesního zákona.
Zmínil jsem už snížení administrativní zátěže, pozitivní motivaci vlastníků lesů k tomu, aby hospodařili tak, že budou brát v potaz adaptaci lesů na změnu klimatu, zvyšování biodiverzity.
Liberalizujeme některé povinnosti vlastníků lesů, prodlužujeme například lhůtu pro obnovu a zajištění lesních porostů ze 2 na 5 let, opět pozitivní zkušenost, a což mimochodem je vlastně poznámka k tomu, co říkal pan poslanec Kott - tady se úplně nepotkaly podnikatelské záměry s tím, jaká je realita v lesích. Nejde ani tak o velikost té sadby jako takové, jedná se spíše o její množství, které nám tady vzniklo. Ano, to množství dneska je problémem, ale znovu říkám, je to nějaké podnikatelské riziko.
Zjednodušujeme proces zadávání zpracování lesních hospodářských osnov - opět další zjednodušení, měníme způsob výpočtu poplatků za odnětí pozemků určených k plnění funkce lesa, upravujeme povinnosti odborných lesních hospodářů, přenášíme na Národní lesnický institut - před chvílí zmiňovaný nový název Ústavu pro hospodářskou úpravu lesů - výkon některých odborných činností. Dále upravujeme podmínky pro finanční nástroje státní lesnické politiky a pro služby zajišťované státem s cílem přizpůsobit kompetence orgánů státní správy lesů a vytvořit legislativní rámec pro podpory vlastníkům lesa z titulu ekosystémových služeb.
Dále upravujeme problematiku nakládání s lesy ve vlastnictví státu s cílem umožnit užívání státních lesů zejména v režimu školních polesí - já jsem to osobně řešil v případě některých středních lesnických škol - tak i tady umožníme vytváření právě školních polesí pro střední, případně vyšší odborné lesnické školy.
Navrhovaná právní úprava má nízký negativní dopad na státní rozpočet, veřejné rozpočty, výdaje se budou týkat zvláště tvorby nových a rozvoje současných IT systémů, ale myslím, že s tím jsme si schopni poradit v rámci možností, které máme - jak Ministerstvo zemědělství, tak Národní lesnický institut.
Dovolte mi ještě na závěr připomenout: já jsem tady zmiňoval jednu tu lhůtu, to je doba zalesnění. Snižujeme také dobu minimálního věku obmýtí, to znamená minimální věk pro těžbu u běžného lesa, ze současných 80 na 60 let. Opět to vychází z lesnické praxe. Zároveň to umožní přeměnu lesa na les druhově bohatší a přeměnu druhově nevhodných porostů.
Tolik tedy k této novele lesního zákona. Myslím si, že podrobnější debatu bude namístě vést na půdě zemědělského výboru. My jsme současně už také indikovali některé věci, které jsem připraven ještě diskutovat. Je to tedy jak otázka spolků, vytváření spolků v lesním hospodářství, což by byl pozitivní vzkaz hlavně pro ty nejmenší vlastníky, kteří fakticky potom nemají šanci hospodařit efektivně a tak, aby to mělo pozitivní vliv i na les samotný, takže o tom určitě chci vést debatu. Ze strany dřevozpracujícího průmyslu, Hospodářské komory i ze strany majitelů soukromých nestátních vlastníků lesů a SVOLu jsem byl také požádán o znovu zvážení vytvoření lesnicko-dřevařského fondu.
Myslím, že i to je věc, ke které se dostaneme na půdě zemědělského výboru, pokud bychom dokázali nastavit takové parametry, že dokážeme posílit pozitivní informovanost právě o lesním hospodářství, o funkcích lesa a o komplexnosti funkcí lesa, o tom, že dřevo je stavební materiál budoucnosti. Já připomenu, že ta novela je navázána na strategii, kterou jsme schválili relativně nedávno vládou České republiky, kde počítáme se dřevem jako se stavebním materiálem, surovinovou politiku pro dřevo, toto všechno jsou věci, které tady nabízejí zajímavou provazbu, a udělám všechno pro to, aby to nebyla jenom formální zákonná úprava, ale abychom ji dokázali nejenom implementovat do praxe, ale také pozitivním způsobem propagovat dřevo v očích veřejnosti, nejenom jako stavební materiál.
Máme před sebou velké téma ukládání uhlíku, sekvestraci - dřevo tady samozřejmě stejně jako zemědělská půda bude hrát velkou roli, čili těch témat je celá řada a já jsem připraven teď jak na debatu v prvním čtení, tak potom na zemědělském výboru. Děkuji pěkně.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Prosím, aby se ujal slova zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Michal Kučera. Máte slovo.
Poslanec Michal Kučera: Dobrý den, dámy a pánové. Děkuju za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, já bych nejdříve jako zpravodaj přiblížil, jakým způsobem tento sněmovní tisk doputoval do Sněmovny. Připomenul bych, že vláda předložila Sněmovně návrh tohoto zákona 9. 10. 2024. Tento návrh zákona byl rozeslán poslancům jako tisk 814 dne 9. 10. 2024 a organizační výbor doporučil 10. 10. tento tisk k projednání. Zpravodajem jsem byl tedy určen já a zemědělský výbor byl navržen jako výbor garanční.
Nyní se nacházíme v prvním čtení této novely zákona. O tom, že tato novela zákona je naprosto zásadní a důležitá: novela lesního zákona v takovém rozsahu tady skutečně delší dobu nebyla, já tady skutečně i podtrhuju slova pana ministra Výborného o tom, že tuto novelu považujeme za zásadní. Chtěl jsem podtrhnout i to, že si jako předseda zemědělského výboru vezmu zpravodajování tohoto tisku.
Asi nemusím připomínat, že české lesy jsou skutečně unikátní, že neplní jenom funkci hospodářskou, plní funkci mimoprodukční, plní funkci rekreační a tím jsou skutečně unikátní nejen v evropském, ale možná i celosvětovém prostoru.
Zásadní body, které obsahuje tato novela zákona, se skutečně týkají administrativy, to znamená, snižování administrativy. To je záležitost, ke které se naše vláda zavázala, to znamená, snižovat administrativu ve všech sektorech, a právě sektor zemědělství pod vedením pana ministra Výborného je tím, který právě i třeba v této novele administrativu snižuje a tím i plní programové prohlášení vlády. A pak samozřejmě připravit naše lesy na změnu klimatu, což je téma, které se týká většiny oborů, většiny lidských činností. Změně klimatu se samozřejmě my nevyhneme, musíme se na ni nějakým způsobem připravit, a právě tato novela lesního zákona pomáhá adaptovat lesní hospodářství na změnu klimatu třeba tím, že klade důraz na mimoprodukční funkci lesa.
Mluvil jsem o tom, že se zjednodušuje administrativa. Tady bych připomenul, že to je například rušením některých povinností vlastníků lesů. Ty, které jsou nadbytečné nebo už se nějakým způsobem přežily, jsou prostě jednoduše rušeny. Centralizují se některé agendy - opět zjednodušení administrativy, prodlužují se lhůty tak, aby se mohly například zakládat lesní porosty a tím se podpořila přirozená obnova. To znamená zase na jedné straně zjednodušení, na druhé straně příprava lesa na klimatickou změnu a zdůraznění i té mimoprodukční části.
Celou řadu dalších bodů už zmiňoval pan ministr, já je tady nebudu opakovat. Jenom bych skutečně ještě na závěr svého projevu zmínil, že tato novela je skutečně novelou zásadní. Já jsem velmi rád, že Ministerstvo zemědělství přišlo s takto rozsáhlou novelou. Skutečně si zasluhuje velkou pozornost, uvážlivou debatu a já věřím, že Poslaneckou sněmovnou projde i díky spolupráci se zemědělským výborem jako novela, která výrazně pomůže našemu lesnímu hospodářství, našim lesům a samozřejmě jak vlastníkům lesa, tak všem, kteří české lesy využívají i třeba k dalším aktivitám, jako jsou třeba aktivity rekreační.
Takže těším se na projednávání jak ve Sněmovně, tak na zemědělském výboru a děkuji za pozornost. ***