Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(15.30 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)

A protahují se soudní řízení, protože na jedné straně je potřeba absolvovat řízení o neplatnosti nájmu bytu a na druhé straně na to navazuje žaloba o vyklizení. Takže ta důležitá změna, která je právě v tom zákoně o dostupném bydlení, o podpoře bydlení, tak ta se právě týká toho, aby bylo možné jednak doručovat datovou schránkou v takovýchto případech, kde je to dohodnuto, aby to ujednání o doručování datovou schránkou nebylo automaticky protiprávní, a současně tedy, aby ten zákon byl projednán.

Chceme samozřejmě podporovat nájemní bydlení, protože to je cesta v dnešní době, kdy dochází k rekordnímu nárůstu cen bydlení, který stále pokračuje, a na vině jsou pomalé územní plány, na vině je samozřejmě i přerušená digitalizace, kterou bylo, pokud bychom pokračovali v tom, co bylo už připraveno, tak dneska mohlo být všechno vyřizováno elektronicky, ale bohužel zvítězily zájmy soukromých firem, které dneska mají ten dobrý byznys právě na těch stavebních úřadech.

Jsem rád, že se aspoň podařilo spustit tedy Portál stavebníka. To je užitečná věc, která se připravila za Ivana Bartoše. Podařilo se spustit digitální oběh stavebních dokumentací tak, aby se ty papíry nezasekávaly na jednom místě, ale stále bohužel ten projekt byl zastaven a odložen o tři roky. Takže to jsou samozřejmě věci, které jsou zcela nepochopitelné, jak je možné, že na jedné straně Ivan Bartoš musel skončit ve vládě, byla tam obrovská mediální masáž a teď se o dva roky odkládá digitalizace všeho. O tři roky se odložila digitalizace stavebního řízení a v médiích o tom není pomalu ani vidu, ani slechu a současně - ačkoliv Ivan Bartoš tedy byl obviněn z toho, že to zpackal - vláda vykázala, že digitalizace stavebního řízení byla dokončena na 80 procent a všechno víceméně funguje, takže tohle je opravdu zcela nepochopitelné.

Tolik k té druhé prioritě, kterou je podpora rodin s dětmi a všech těch věcí, které s tím souvisí, dětských skupin, které máme na programu, dostupného bydlení a dalších souvisejících zákonů.

Poslední záležitost, kterou tady považuju z našich priorit za důležitou vypíchnout, tak je náš ekonomický plán Republika v pohybu. V rámci Republiky v pohybu my jsme navrhli například lepší prostředí pro vznik startupů tak, abychom se vyrovnali Izraeli, abychom se vyrovnali Spojeným státům americkým, Estonsku a tak dále. Takže tam máme důležitý návrh na zaměstnanecké akcie. Opakovaně jsme o tom jednali s Ministerstvem financí, a ačkoliv ODS se zaklíná, že podporuje ty startupy, že podporuje ty malé firmy, tak nikdy, nikdy Ministerstvo financí nedotáhlo tento záměr, ačkoliv se tvářili zpočátku vstřícně, abychom skutečně pomohli startupům, aby nemusely přesouvat ta legální sídla do zahraničí, ale aby zůstaly tady v České republice.

Takže to jsou priority Pirátů: protikorupční zákony, rodiny s dětmi a Republika v pohybu, ekonomické nastartování. Ty další návrhy budou představovat kolegyně Klára Kocmanová a Ivan Bartoš.

Oproti tomu stávající vláda tady hájí návrhy, které jsou její priority, a to je odložit protikorupční zákony. Když jsme viděli, že si zařadili projednání zákona o lobbování až na úplně poslední místo v rámci třetích čtení, což samozřejmě vypovídá o tom, že žádný z těch klubů, které jsou ve vládní koalici, není tím, kdo by aktivně tlačil zákon o lobbování, protože ten program se v koalici sestavuje tak, že každý klub si tam přinese svoje priority, proto to nemá hlavu ani patu, protože každý klub si tam přinese svoje priority, a teď se to nějak sestaví podle pořadí, takže to není ani po celcích, podle jednotlivých ministrů. Už se skutečně blíží volební období ke konci, takže to můžeme pozorovat, že to je sestavováno nahodile, a žádná z těch stran koalice po odchodu Pirátů si neosvojila zákon o lobbování tak, aby ho navrhla jako prioritu pro jednání Poslanecké sněmovny. Takže proto se dostala před lobbování celá řada dalších zákonů, včetně zbraní, včetně Českých drah, atomového zákona a tak dále. Lobbování zůstává tady v Poslanecké sněmovně Popelkou.

Další priority, které vláda předložila na tento týden, tak jsme viděli, že je mezinárodní smlouva s Vatikánem, respektive svatým stolcem, smlouva, která vyvolává obrovské obavy ve veřejném prostoru a mezi občany České republiky, že bude mít dopad na to, aby přikryla zneužívání dětí. To se domnívám, že je zcela nepřijatelné a že tam jsou velmi problematická ustanovení. Tato smlouva nemůže nic přinést České republice a dělá se čistě kvůli tomu, co chce tedy katolická církev, aby se implantovalo do právního řádu České republiky, a nemá to pro Českou republiku žádnou hmatatelnou výhodu. Jediné, co se tam navrhuje a co je velmi problematické, že pod rouškou toho, že se posiluje náboženská svoboda ostatních církví, tak se rozšiřuje zpovědní tajemství tak, aby se dostalo na vyšší v podstatě ústavní úroveň, a tak, aby to bylo zneužitelné k tomu, že každý, kdo se prohlásí za pastoračního pracovníka, tak se na něj nebudou vztahovat standardní zákony, aby svědčil ve věcech, které se týkají trestné činnosti, zejména v oblasti zneužívání dětí.

Další priorita, která tedy byla důležitější než protikorupční zákony, rodiny s dětmi a bydlení, tak je odklad digitalizace. To znamená, to je ten navrhovaný zákon o elektronických komunikacích, který použila vláda jako nosič, tak ten v podstatě vyžere veškerý čas na třetí čtení, takže právě kvůli tomu, že tady lex Ukrajina a elektronické komunikace vyžerou ten čas na třetí čtení, tak se pak nedostaneme k věcem, jako jsou dětské skupiny, které by měly být prioritní, jako by měly být další zákony, střet zájmů a tak dále, a místo toho budeme řešit odložení digitalizace o dva roky.

A samozřejmě tady máme problematiku - na pátek zařazenou - platů. To je věc, která byla schválena v době, kdy Piráti už byli odejiti z vlády. My jsme s tím nikdy nesouhlasili a s tím způsobem, jak to bylo předloženo, s tím obsahem navýšení nejdřív o 14 procent, potom o méně. Proč to projednáváme 20. 12.? To je samozřejmě dobrá otázka, kterou bychom si měli položit, proč to projednáváme poslední den před Vánoci? No, protože to bylo účelově od počátku ze strany vládní koalice, ze strany ODS, nastaveno tak, abychom posunuli to předchozí čtení, abychom předcházeli (?) první čtení, aby tam nebyly splněny lhůty a aby se dostali všichni ostatní pod tlak a bylo to projednáváno těsně před Vánoci. Takže toto je problém, který vytvořila vládní koalice, kdy cíleně chtěla vytvořit situaci, kdy jediný okamžik, kdy bude možné projednávat tu problematiku platů před Vánoci, tak bude přesně ten den před Vánoci a toto si tedy upekli velmi nešťastně. Takže to jsou priority vládní koalice.

Samozřejmě tak, jak je to předloženo, tak se nedostane ani patrně na zákon, který jako bod 23, sněmovní tisk 761, zákon o podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu. To je ten zákon, který má aspoň trochu regulovat obchodování s investičními byty, to znamená, aby ti, kteří si nakoupí byt a pronajímají ho přes Airbnb, aby nad tím byla nějaká základní evidence a nestávalo se, že jsou tímto způsobem poskytovány byty, které vůbec nejsou podle stavebních předpisů způsobilé k tomuto využití, jako v podstatě hotelové pokoje. A samozřejmě ruku v ruce s tím jde i to, že pokud bují to Airbnb v centrech velkých měst, tak ta centra se vylidňují. To je to, co vidíme na Praze 1, ze které se stal skanzen. Z Prahy 2 a 3 se pomalu stávají cizinecká letoviska, kde tam už třetina lidí na Praze 3 jsou cizinci podle oficiálních statistik. Samozřejmě oni kupují další a další byty a využívají to i tímto způsobem. Domnívám se, že my jako zákonodárci bychom se měli starat o to, aby města zůstávala města a nestávaly se z nich, zejména třeba z centra Prahy, gigantické turistické atrakce, kde už normální lidé nežijí a kde jsou jenom obrovitánské hotely a normální člověk už tam žít nemůže a musí se z toho města vystěhovat, protože každý večer je tam hluk a žít se tam zkrátka nedá. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP