Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(16.10 hodin)
(pokračuje Věra Adámková)

Jsou-li tak dobří, no dobře, tak se tím pojďme pochlubit, ukažte mi ty výsledky. Bohužel je nemáme. To, co se tu děje, je prostě opět chimérní idea nějakého úředníka, který pravděpodobně potřebuje mít nějakou inovaci a inovuje na našich dětech v těchto předmětech? Uvědomte si, že to jsou předměty, kde se dělají přijímací zkoušky pak třeba i na vysoké školy. Jak tam chcete dát - budu hovořit za medicínu, ostatní samozřejmě nevím a humanitní předměty neumím zhodnotit, tak se do toho nebudu plést - jak tam chcete dát biologii? Co se asi naučí za tu hodinu? Možná pozná kostru a místo aby řekl, že to je skelet, bude říkat, že tam je nějaký umrlec, což už jsme také viděli na těch rychlících. Jak říkám, bude pravděpodobně Belize hledat pod Antarktidou. Jestli to chcete, tak to opravdu zdůvodněte. Já tady chci jasně vidět SWOT analýzu. To znamená, klady a zápory. Dejte nám čísla. Třeba to tak bude, ale pak tam nemůže být za čtyři dny 1 300 studentů, absolventů pedagogických oborů, kteří jsou naprosto zničeni z toho nápadu.

Chci vidět jednoznačně osobní odpovědnost ministra, premiéra a toho, kdo to v tom Národním pedagogickém institutu navrhl. Je to tedy takový odborník, že ví, že to nebude mít negativní dopad? Možná ano, ale řekněte to. Zatím to, co se objevuje, jsou opravdu věci, které mě velmi znepokojují. Psalo mi několik rodičů žáků a studentů s tím, že jejich děti by opravdu potom byly velmi negativně postiženy ve smyslu znalostí. Ano, můžete říct, mají se to někde naučit. Kde? Na internetu, kde musíte ověřovat názory, nemají tam možnost kontaktu s učitelem? To přece není možné. Toto jsou předměty, zejména občanská nauka, kde kontakt s vyučujícím je naprosto základní. Jak potom chcete, abychom uspívali třeba u těch studentů v humanitních oborech? To není tedy moje doména, takže opravdu to nechci zlehčovat (?). V humanitních oborech, jestliže jim dáme dotaci jedné hodiny týdně? Jednu hodinu týdně se, prosím vás, nedává ani výtvarná výchova, protože oni se totiž tak umažou, že se nestihnou umýt. Proto se jim dávají ty hodiny dvě a to nechceme, aby samozřejmě z nich byl Gauguin a nic jiného.

Velmi mě mrzí, že tady není příslušný pan ministr, ani pan premiér. Budu samozřejmě podávat interpelaci, jak písemnou, tak ústní, protože je to tak zarážející situace, že vůbec nevím, kam chcete vést české školství. Anebo - a řekněte to na rovinu - je to záměrné udělat z našich dětí polovzdělance. Pak ale nemůžeme chtít, aby uspěly na trhu práce. Ale my přece potřebujeme, aby ta příští generace byla v Evropě, aby spolupracovaly v mezinárodních projektech, aby se uplatňovaly v mezinárodních projektech. Což těžko budou, když budou Francii hledat pod Švédskem. To nevím, jak tam dojdou.

Takže prosím pěkně, otázkou je, jestli tlak na celkové snížení hodin vznikl úplně náhodou. Chápu, že některý úředník může chtít být aktivní a chce odměnu. To se může stát, ale pak je potřeba jej usměrnit. Nebo k tomu máme nějaké výsledky průřezových studií a tématu, dobře. Čili, kdo to vymyslel? Je to myšleno vážně, nebo to je vtip před Vánoci? Kdy by to mělo platit? To, co se objevuje zatím v dostupných médiích, je nejasné, jak pro ty rodiče. O ty mi hlavně jde, protože ti se na mě obrátili. Vzniklo to na základě nějakého širokého konsenzu? Ukažte mi, které pilotní školy tímto už procházely, kde vidíme výsledky. Já tam zatím vidím jenom zmatek.

Jak to koreluje s vládní prioritou - což tato vláda řekla - a to je skutečně nová výuka moderních dějin? Jak chcete za jednu hodinu - nevím, jestli tam bude patřit dějepis, to ti rodiče nepsali - vysvětlit dětem velmi složitou problematiku, třeba po druhé světové válce v Evropě? To jim s bídou řeknete, kdy skončila druhá světová válka, a tím to asi tak bude končit. Ale to si nakonec to datum oni přečtou. Potřebují hovořit s učitelem, aby on jim říkal své zkušenosti, aby jim říkal, které věci jsou možné dojít nebo nenajít, aby s nimi diskutoval, aby oni sami dělaly projekty, které by je potom mohly dále posunout.

Čili opravdu mi není jasné, jak to koreluje s prioritou modernizace výuky, jak budou tyto rámcové vzdělávací programy dále dané. Čili prosím o zařazení bodu, který domnívám se, není ani konfliktní, protože děti máme všichni a jistě chceme, aby naše generace uspívala. Navíc je to priorita vlády. Tedy tady vidím, že se jim to trošku nepovedlo. No, dobře. Prosila bych to jako první bod dnes po pevně zařazených bodech. Děkuji. (Potlesk poslanců hnutí ANO 2011.)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní je přihlášena paní poslankyně Klára Kocmanová, poté paní poslankyně Marie Pošarová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Klára Kocmanová: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, budu navrhovat předřazení zákona o dětských skupinách, protože za Piráty chceme, aby se tato novela zákona projednala co nejdříve. Jde o řešení, které rozšířilo dostupnost péče o děti a zajistilo její stabilní financování. Proto navrhuji předřazení před zákon o elektronických komunikacích, protože ta debata tam doposud vždycky byla dlouhá a my máme obavu o to, aby se to zítra vůbec stihlo.

Víme, že dětské skupiny fungují. Inspirovali jsme se v zahraničí, kde jsou dětské skupiny naprosto běžné, i v podobě sousedských dětských skupin. Zároveň tyhle dětské skupiny poskytují rodičům možnost volby v péči o jejich nejmenší a tam, kde není ve školkách dost místa - protože to se děje často - představují důležitý nástroj pro work-life balance, to znamená možnost slaďování rodinného a pracovního života. V neposlední řadě víme, že dětské skupiny jsou investice do budoucnosti celé společnosti, protože tam, kde kde je možnost návratu do práce a zároveň kvalitní péče o děti, tak to prospěje nám všem, protože z dlouhodobého hlediska to bude mít pozitivní dopad i na rozpočet.

Dále navrhuji předřadit také sněmovní tisk číslo 721, tedy novelu občanského zákoníku, známou také jako zákon o domácím násilí, který zavádí jednotnou definici domácího násilí, a tím pádem i sjednocení různých institucí, včetně orgánů sociálněprávní ochrany dětí nebo poskytovatelů sociálních služeb, policie a soudů. My totiž v Česku máme vysokou míru výskytu domácího násilí. Podle průzkumu až 30 procent žen a 12 procent mužů nějakou formu násilí bohužel zažilo. Musím říct, že dle vývoje na plénu u předchozích čtení tenhle tisk je nekonfliktní, takže není důvod jej odsouvat v řadě třetích čtení až někam ke konci.

Takže zrekapituluji. Budu navrhovat předřazení bodu číslo 183, to je sněmovní tisk 716 - zákon o dětských skupinách - jako druhý bod ve středu. Variantně ještě v případě, že by prošel návrh kolegy Jakuba Michálka na předřazení zákona o lobbingu a souvisejícího tisku, pak bych navrhovala tento bod zařadit jako čtvrtý ve středu. Dále bod číslo 184, sněmovní tisk 721 - občanský zákoník - navrhuji jako třetí bod ve středu. Variantně potom stejně v případě, že by prošel návrh Jakuba Michálka na předřazení zákona o lobbingu a souvisejícího tisku, potom jako pátý bod. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní vystoupí paní poslankyně Marie Pošarová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Marie Pošarová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Já bych chtěla zařadit na dnešní jednání jako první bod, a to nákup předraženého plynovodu NET4GAS. Chtěla bych říct, že to byla nevýhodná koupě pana exministra Josefa Síkely a celé vlády. Odpovědnost za nákup, jak už jsem předtím říkala, převzala státní společnost ČEPS, která firmu NET4GAS Holdings koupila. Kupní cena byla 42 miliard. Potvrdily to sice poradenské společnosti, které provedly oceňovací a potvrzovací analýzy. Bohužel na můj dotaz ve výboru pro evropské záležitosti, kde jsem se doptávala, zda jsou smlouvy veřejné, odpovědí bylo, že to jsou smlouvy tajné, a my z opozice nemůžeme tedy ani přezkoumat jejich znalecký posudek. Nejde jen o kupní cenu, která byla přes 8 miliard korun, ale i dluhy ve výši 34 miliard korun, které se skládají převážně z dluhopisů a úvěrů se splatností do roku 2028. Úroky z úvěrů tak pocítí na svých bedrech všichni naši občané.

NET4GAS je výlučným držitelem licence pro přepravu plynu přes české území a provozuje 4 000 kilometrů plynovodů přes kompresní stanice a stovku předávacích stanic, včetně tří na hranicích. Ano, je to strategická infrastruktura, ale koupě za tyto miliardy byla skandálně předražená. Je těžké si představit situaci, že by došlo v blízké době k ziskovosti NET4GAS a čísla se dostala do plusové bilance. Nyní se nacházíme v situaci ohledně... (Odmlka pro hluk v sále.)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Velice se omlouvám, paní poslankyně, že vás přerušuji.

Kolegyně, kolegové, prosím o klid. Pánové, po mé pravé ruce...

 

Poslankyně Marie Pošarová: Nyní se nacházíme v situaci ohledně toku zemního plynu a při stávající regulaci, že není firma NET4GAS schopna splácet ani úroky ze svého 34miliardového dluhu. Situace je o to znatelně horší, že se musí draze udržovat plynová infrastruktura a je třeba také platit úroky právě ze zmíněné výše 34 miliard korun. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP