Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(17.40 hodin)
(pokračuje Zuzana Ožanová)

Na hospodářském výboru nebyl předložen žádný pozměňovací návrh. Tím by moje zpráva mohla skončit. Jenom já jsem se dívala už do systému. Vím, že se budeme zabývat návrhem poslanců Jurečky a Navrátila, protože to podali společně, bude to zákoník práce, takže samozřejmě tím se potom budeme zabývat také. Nad rámec si jenom dovolím říct, že jsem konstatovala na hospodářském výboru za mě velmi pozitivní zprávu, že došlo ke spolupráci Ministerstva práce a sociální věci s Hospodářskou komorou a dalšími aktéry zúčastněnými na tomto tisku, což jsem kvitovala s povděkem. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, paní poslankyně. Otevírám obecnou rozpravu, kde eviduji dvě přihlášky. Jako první vystoupí paní poslankyně Andrea Babišová, připraví se pan poslanec Jiří Navrátil. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Andrea Babišová: Děkuji za slovo, pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, chtěla bych zde vystoupit s... (Odmlka.) Promiňte. Chtěla bych zde vystoupit s názorem poslaneckého klubu hnutí ANO. Hnutí ANO tento návrh nebo implementaci této směrnice velice, velice kvituje. Vzhledem k tomu, že v oblasti bezpečnosti práce se během posledních let mnoho nezměnilo, naopak bych chtěla říct, že co se týče bezpečnosti práce, tak v tomto oboru máme velké nedostatky. A během tohoto volebního období se nám bohužel podařilo za poslední tři roky přijmout poměrně negativní opatření s negativními důsledky právě v této oblasti. Především bych chtěla jmenovat zrušení povinných vstupních a periodických lékařských prohlídek, dále zrušení povinných zdravotních průkazů v potravinářství a v neposlední řadě zrušení možnosti dřívějšího odchodu do důchodu u rizikových profesí. V minulém volebním období na sociální výbor, ve kterém jsem byla členkou, byl vyvíjen poměrně velký tlak, a snažili jsme se nějakým způsobem tuto oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci nějakým způsobem řešit, a bohužel se nám podařilo jenom to, že vlastně bolesti zad byly zařazeny vlastně do kategorie nemocí z povolání.

V letošním volebním období, tak jak už jsem řekla, spíš bych naznačila, nebo respektive jsem říkala, že jsme přijali opatření spíše s negativními důsledky. A přes tlak a opakované projednávání v sociálním výboru nám stále chybí právní úprava koordinace rehabilitace osob se zdravotním postižením, a to se samozřejmě negativně promítá do oblasti osob po pracovním úrazu a nemocí z povolání.

Problémem také je, že systém úrazového pojištění je stále pod zákonnou právní normou, tedy řešen pouze vyhláškou, a to již dlouhých třicet let. Z posledních aktuálních informací máme problém s tím, že na Ministerstvu práce a sociálních věcí došlo k negativnímu sloučení dvou výzkumných ústavů, které se právě zabývají oblastí bezpečnosti práce, pardon, bezpečnosti a ochraně zdraví při práci. A potom samozřejmě, co nás nejvíce bolí a trápí, je naprosto nedostatečné financování celé oblasti prevence a rehabilitace, poškození zdraví při práci. Věřím, že v příštím volebním období se tomuto tématu a této oblasti budeme věnovat s daleko větší intenzitou než v tomto volebním období. Chtěla bych říct, že za klub hnutí ANO, sněmovní tisk 757, který je vlastně implementací směrnice Evropské unie a opravuje, nebo respektive upravuje nám zákon (č.) 309/2006 Sb., plně podpoříme. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní řádně přihlášený pan poslanec Jiří Navrátil do obecné rozpravy, prosím.

 

Poslanec Jiří Navrátil: Děkuji za slovo. Pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vám ve zkratce představil pozměňovací návrh, který podávám společně s Marianem Jurečkou k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 309/2006 Sb. kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích.

Tak jak již tady v předešlé řeči hovořil pan ministr, je třeba upravit v podstatě účinnost zákona s tím, že nejsme schopni jej schválit tak, aby nabyl účinnosti od 1. 1. 2025. Proto se navrhuje upravit účinnost tak, aby návrh zákona nabyl primární účinnosti prvním dnem druhého kalendářního měsíce po vyhlášení. A to z důvodu nutnosti zajistit vyšší úroveň bezpečnosti a ochrany zdraví při práci co nejdříve, avšak při ponechání dostatečné legislativní lhůty pro seznámení se s obsahem návrhu adresáty.

Zároveň se ale také navrhuje odložit účinnost novely zákoníku práce, část třetí, která obsahuje zmocnění k vydání nařízení vlády tak, aby nabyla účinnost současně s nově připravovaným nařízením vlády, tedy k 1. lednu 2026. Tato účinnost vychází z časového rámce nutného pro zajištění technického řešení portálu Státního úřadu inspekce práce.

V návaznosti na to je ještě jedna úprava v bodě 1 s ohledem na aktuální přípravu zavedení právě i zmiňovaného portálu Státního úřadu inspekce práce, prostřednictvím kterého se budou hlásit pracovní úrazy a zasílat záznamy o úrazech, se navrhuje provést změny v § 105 zákona (č.) 262/2006 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů. Navrhovanou změnou je hlavně formulace zmocnění pro vládu k vydání nařízení tak, aby reagovala v přípravě digitalizačního hlášení pracovních úrazů a zasílání záznamu v úrazech. To znamená, že v § číslo 105 pod bodem 7 by se vypustila dnešní vládou stanovená nařízení a nově by se stanovovala vládní nařízení pod bodem a), kdy bude pouze členění pracovních úrazů pod bodem b), způsob evidence úrazů a jejich náležitosti, bod c), způsob ohlášení pracovních úrazů a jeho náležitosti, bod d), způsob zasílání záznamů o úrazech a jeho náležitosti, a poslední bod e), okruh orgánů a instituci, které se ohlašuje pracovní úraz a zasílá záznam o úrazu.

Děkuji za pozornost. Poté se přihlásím k tomuto pozměňovacímu návrhu.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Ptám se, zda někdo další se ještě hlásí? Prosím, paní zpravodajka v obecné rozpravě, máte slovo.

 

Poslankyně Vladimíra Lesenská: Děkuji za slovo, vážené kolegyně, kolegové. Návrh zákona si klade za cíl modernizovat a zpřesnit právní úpravu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Reaguje na nedostatky a nejasnosti stávajícího zákona a usiluje o prohloubení digitalizace a zvýšení bezpečnosti na staveništích.

Mezi klíčové oblasti úprav patří precizace povinností a pravomocí koordinátora BOZP, úprava podmínek pro akreditaci subjektů provádějících zkoušky z odborné způsobilosti a rozšíření působnosti Technické inspekce České republiky o možnost provádět vzdělávání odborníků v oblasti vyhrazených technických zařízení. Všechny další důležité věci tady byly řečeny.

Já jsem vlastně v rámci nebo během projednávání tohoto zákona, tak jsem hledala nějakou zprávu nebo zápis z rady vlády pro BOZP, která vlastně tuto problematiku pro vládu a pro ministerstvo odborně řeší. Protože ministerský server nebo ministerský web byl nějakým způsobem napaden a nebyla jsem schopná se žádného zápisu, který by se týkal této problematiky, dohledat, odpověděla mi z pověření pana ministra vrchní ředitelka sekce legislativy, paní magistra Dana Roučková následujícím způsobem.

Konstatovala, že rada vlády je zřízená samozřejmě podle zákona a součástí nebo dalším výborem, stálým výborem této rady, je stálý výbor pro legislativu. Takže jsem se dozvěděla, že výbor pro legislativu legislativně na vládní návrh změny tohoto zákona projednával, a tím pádem, že vlastně z toho vyplývá, projednával nebo seznamoval s průběhem legislativního procesu taktéž členy rady vlády a ti, že měli pravidelné informace z tohoto legislativního procesu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP