Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(21.30 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)

Ten čtvrtý krok, který se domníváme, že by měl být zapracován do tohoto návrhu zákona, tak je problematika slučování obcí. My jsme tady opravdu nastavili a v tom návrhu, jak je předložen z Ministerstva financí, je to velmi pozoruhodný koncept. Je zásadní chybou toho předloženého návrhu z Ministerstva financí, která byla i vytknuta Ministerstvem pro místní rozvoj, když byl ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš, že vytváří finanční bariéru proti slučování obcí, a přitom právě roztříštěnost samospráv vede k nehospodárnostem. My jsme to spočítali, takže z toho návrhu vyplývá, že každé sloučení obcí na území kraje znamená, že ten kraj přijde o 1,6 milionu korun. To znamená, autoři toho návrhu navrhovali zabudovat do financování parametr, že se bude odvíjet od aktuálního počtu obcí, takže my jako Česká republika, kteří máme nejvíc roztříštěný model v celé Evropě, máme nejvíc obcí na obyvatele nebo na 100 000 obyvatel, tak současně budeme odměňovat 1,6 milionu korun každý kraj, na jehož území se nějaká obec rozdělí. To mně přijde jako rozpočtový zločin, a že naopak k tomu usilovali o to, že ty obce se budou slučovat, protože přece není možné, abychom měli čtyři stodoly, které mají dvacet obyvatel, a budou dotovány jako samostatná obec ještě na úrovni kraje.

Tak samozřejmě, pokud to nastavíme, pokud tam dáme takovouhle úplnou blbost do toho návrhu zákona, tak to bude znamenat, že když někdo by dokonce i chtěl zrušit tu obec, chtěl by se sloučit se sousední obcí tak, aby zefektivnil výkon veřejné správy, aby ušetřil peníze, za které pak ta obec třeba může otevřít nějakou hospodu, knihovnu, cokoliv, co ti občané chtějí, a ušetří to na tom, že nebudou muset platit za ty úředníky, že bude centrálně sekání trávy a všechny tyhle záležitosti, které jsou potřeba, vyřizování papírů, poplatků za psy a tak dále, tak tam se ušetří na tom, že se nebude platit ten starosta, který tímto způsobem vlastně spolkne většinu toho komunálního rozpočtu, tak samozřejmě, když bude stát před otázkou, že kraj přijde o 1,6 milionu, tak hejtman bude potom objíždět ty nejmenší obce, u kterých by hrozilo, že se tam ušetří veřejné peníze tím, že se sloučí, a bude je přemlouvat, aby se neslučovaly, že jim dá klidně půl milionu, protože i když z těch 1,6 milionu korun uřízne půl milionu do té obce, tak pořád to bude pro ty kraje výhodné.

Takže tohle je obrovská hloupost, na kterou tady musíme upozornit, která se řešila už v připomínkovém řízení a kterou bych byl rád, aby pan ministr kultury předal ministrovi financí, protože na to ministr financí ze zcela nepochopitelného důvodu asi zapomněl. Takže místo toho, abychom se snažili snižovat počty obcí, tak tímto budeme vlastně motivovat ty kraje k tomu, aby zřizovaly obce nové.

Má to jednoduché řešení. Můžeme to zafixovat a nastavit financování podle počtu obcí v době schválení toho návrhu zákona, nebo naopak tam dát ještě navíc incentivu, stanovit financování podle počtu zákona, ale když sloučíš obce, dostaneš navíc peníze, já nevím, po dobu tří let do rozpočtu tak, aby to bylo výhodné, tak to spadne do volebního období, tak to samozřejmě každý uvítá a ty motivace pro slučování a zefektivnění výkonu veřejné správy tam budou jasné.

Takže tento návrh by znamenal konec, když vezmu ty čtyři zásadní změny, to znamená motivace obcí podporovat ekonomickou aktivitu a fungovat hospodárně, tak to by skutečně znamenalo, kdyby se podařilo schválit tyto čtyři změny v rámci RUDu, nejenom toho přetahování mezi kraji, že bychom skončili s tím socialistickým přístupem k financování obcí, kdy se to rozděluje z jednoho měšce. Ano, některé obce možná v krátkodobém horizontu mírně zchudnou, ale to je v zásadě správně, protože ta pasivita by neměla být odměňována. Naopak obce, které aktivně podporují rozvoj podnikání na svém území, získají více prostředků pro své občany.

Samozřejmě ruku v ruce by bylo žádoucí, abychom vůbec snížili počet obcí, protože jak jsem mluvil o tom, když jsou ty čtyři stodoly, které mají dvacet obyvatel, tak samozřejmě ty tam asi těžko budou vymýšlet nějaké podnikatelské zóny nebo něco, co by přineslo pracovní příležitosti. Zkrátka obec by měla být přece takový celek, který se dokáže po základních stránkách postarat o svoje občany, dokáže se postarat o děti ve školkách, zajistit jim školu, školky a dokáže se postarat o svoje starší obyvatele, takže tam je třeba terénní služba, která jim pomáhá, dokáže se postarat o svoje územní plánování, o podporu podnikatelů, o svůj rozvoj, investice a podobně, aby dokázali veřejné zakázky soutěžit efektivně, aby dokázali efektivně spravovat záležitosti, jako je odpadové hospodářství, jako je sekání trávy u silnic a podobně. T toho musíme vycházet a musíme žádat, pokud chceme hospodařit s penězi daňových poplatníků, aby to i obce zohlednily ve svém fungování, a do budoucna se domnívám, že politické strany by měly přijít s reformami toho, aby se počet obcí výrazně snižoval.

Inu, představte si obec, která díky tomuto zákonu získá motivaci aktivně lákat podnikatele, podporovat místní firmy a třeba i výstavbu obnovitelných zdrojů energie. Z takového systému budeme těžit všichni. Bude to více pracovních míst, více služeb, lepší infrastruktura, celkově vyšší životní úroveň.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, domnívám se, že nastal čas na změnu: změnu, která přinese spravedlivější a efektivnější systém financování našich obcí a krajů; změnu, která odmění aktivitu a iniciativu; změnu, která nás přiblíží vyspělým západním zemím, protože jedině tak, když každý ten kraj, každá ta obec bude mít svoje lokální lídry, podnikatele, tak jedině tak to pomůže tomu, aby se ty regiony, které mají horší hospodářskou situaci, tak aby se spravily. Pokud budeme pouze dotovat tyto regiony, tak to může skončit, jako byly kauzy ROP Severozápad, to znamená, ty peníze se vůbec nedostanu k obyvatelům a naopak z toho zbude jenom velká pachuť, proto musíme jít cestou, že budeme podporovat tu iniciativní a lokální podnikatele, kteří vytváří pracovní místa a ekonomickou hodnotu na území dané obce a daného kraje. Děkuji za pozornost a těším se na další diskusi.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Vaše vystoupení vyvolalo dvě faktické poznámky. Jako první paní poslankyně Zuzana Ožanová, jako druhý pan poslanec Jan Kuchař. Prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážený pane předsedající. Já bych se chtěla vyjádřit k tomu, co tady říkal kolega Michálek - ale chtěla bych předestřít, že i již dříve se o tom zmínil pan poslanec Bělica - a to je kritérium týkající se toho, že svým způsobem více obcí, více peněz. Zmínil to už poslanec Bělica, zmínil to i poslanec Michálek, že to všechno proto, aby se obce neslučovaly.

Předchozí předsedající se domníval, že čtu z nějakého proslovu. Vážení kolegové, ne, nečtu, ale zmínila jsem už dneska, že existuje ve Sněmovně jeden tisk, který je vlastně proti tomu, co v tom RUDu je. (Je) to tisk - už jsem si to našla - 845, poslanecká novela zákona o obcích. Já si dovolím z toho přečíst: "Je-li společenství obcí svěřen výkon státní správy, obdrží za něj ze státního rozpočtu příspěvek." Takže nebudeme podporovat slučování obcí, ale naopak to, aby si udělaly s prominutím nějaké společenství. Další: "Společenství obcí může být poskytnut ze státního rozpočtu příspěvek na činnost." Takže vy jste proklamovali, že chcete snižovat počet obcí, nakonec ne, takže čím více obcí, tím více peněz. Ještě je tady návrh zákona z koaliční dílny, který říká: Ale ještě jim můžeme nasypat další peníze. Já tomu nerozumím, vážení! To chcete ta velká města na severu Moravy, Ústecký kraj úplně zničit? Vy prostě všechno nasypete těm nejmenším, i když jste proklamovali: snížíme počty obcí. Ty silné řeči byly v tisku fakt dobré, ale jaká je realita? ***




Přihlásit/registrovat se do ISP