Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(20.40 hodin)
(pokračuje Radek Vondráček)

Na druhou stranu v tom Rumunsku, na tom se shodneme, tam přece nešlo o ty algoritmy, tam se někomu povedlo obejít ty algoritmy a vy přece tady takovou právní úpravou nezměníte ty algoritmy. Ta platforma má sama zájem na tom, aby mohla fungovat, aby měla věrohodné ty algoritmy a zrovna ten TikTok, o který šlo v Rumunsku, tak je na to docela citlivý a velmi restriktivní vůči politickému obsahu a v tom Rumunsku se podařilo obejít ty algoritmy.

Já mám díky tomu semináři z minulého týdne asi představu o tom, jak to fungovalo, ale tady musí zaznít ještě to B, (nesrozumitelné) na začátku, tak ano, došlo tam nějakému.. k 2,5 milionu nějakých zobrazení v rámci Rumunska. Myslíte, že to opravdu, a je to změřitelné? A změřil to někdo, jakým způsobem to ovlivnilo výsledek těch voleb, když ten Georgecsu dostal 23 % a volili ho především dělníci, muži nízkopříjmoví, kteří asi nežijí vyloženě na internetu? Dostal prostě nějaký počet hlasů a já když se podívám na něco na internetu, na nějaké video, které do mě napere ten algoritmus, tak já už ho beru automaticky velmi skepticky. Souhlasím s tím, že se zobrazuje obsah, o který jsem nestál, ale nemyslím si, že to teď zachráníme jedním pozměňovacím návrhem (Předsedající: Čas.) ve druhém čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji a nyní vystoupí pan poslanec Koten s faktickou poznámkou. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo. Já bych zareagoval na mé dva předřečníky, ale opravdu tentokrát se to pokusím říci o něco kratšeji. To, že se nám zobrazuje na našich elektronických zařízení jiný obsah, než bychom chtěli vidět, tak to je dáno v podstatě tím, že všechny ty platformy, ať se jedná o Google, Facebook a o další sociální sítě, sbírají o nás informace, to znamená takzvaná metadata, která jsou vlastně uložena tím, že se na něco podíváte. Dokonce jsou uložená i tak, že o něčem hovoříte před svým elektronickým zařízením, mně se to stalo mnohokrát, a pak vám naskočí například do e-mailu na Seznamu nebo na e-mailu na Googlu vám naskočí personalizovaná reklama přímo pro vás. To samozřejmě tento zákon neřeší, ale úplně stejným způsobem pracují všechny tyto sociální sítě, protože ty vám ten obsah předkládají úplně stejným způsobem. Pokud si budete myslet, že vy to tady vyřešíte nějakým pozměňovacím návrhem a že vám to ta platforma nebude jaksi podvrhovat, to, co ona uzná za vhodné, tak si myslím, že jste velmi naivní a že skutečně takovéto - poručíme větru, dešti, to opravdu v této oblasti asi nepůjde. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za dodržení času a vrátíme se do obecné rozpravy. Do ní je přihlášena paní poslankyně Štefanová.

Než dorazí, já načtu omluvy. Omlouvá se pan poslanec Bartoš od 20 hodin z rodinných důvodů, paní poslankyně Berkovcová Jana od 17.15 ze zdravotních důvodů, paní poslankyně Kocamanová Klára od 20 hodin z pracovních důvodů, paní poslankyně Pastuchová Jana od 19 hodin z osobních důvodů, pan poslanec Pražák David od 20 hodin bez udání důvodu, paní místopředsedkyně Olga Richterová od 20 hodin ze zdravotních důvodů.

Z členů vlády se omlouvá pan vicepremiér Jurečka Marian od 18.30 z pracovních důvodů.

Paní poslankyně Štefanová, máte slovo.

 

Poslankyně Iveta Štefanová: Já děkuji za slovo, vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych zde představila svůj pozměňovací návrh. Já tam shledávám v tom návrhu nějaké nedostatky. V podstatě o tom samém už tady hovořil přede mnou kolega Vondráček, vaším prostřednictvím, nicméně to tu ještě v krátkosti zmíním za sebe v podstatě proto, abych dodržela svoji povinnost odůvodnit podaný pozměňovací návrh. Jak už tady zaznělo, ten návrh zákona obsahuje ustanovení o tom, že ve volební kampani by neměl, nesměl být použit proti kandidující volební straně nebo kandidátovi informace nepravdivá nebo urážlivá.

Toto ustanovení ale vnímám jako riskantní, neboť neobsahuje definici těchto v podstatě subjektivních pojmů a navíc má být jeho výkladem pověřen Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí. Ten bohužel ale nelze považovat za zcela nezávislý a nestranný subjekt. Je to nejen z důvodu toho, že jeho členové jsou voleni parlamentem, nejedná se tedy o zcela apolitický orgán a může být teoreticky nakloněn vládní většině. Toto ustanovení tedy může vést k dalšímu posílení pravomocí úřadu pro dohled a je zde riziko jeho zneužití a zneužití takového ustanovení zákona k diskriminaci nepohodlných politických uskupení. Z tohoto důvodu navrhuji, aby ustanovení v § 3 odst. 2 zákona o volebních kampaních se odstranil a další odstavce se přečíslovaly. Ke svému pozměňovacím návrhu se následně přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní poslankyně, a další vystoupí pan poslanec Koten. Připraví se paní poslankyně Potůčková. Jsme v obecné rozpravě.

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo. Já bych tady rád načetl dva pozměňovací návrhy, které jsem si k tomuto sněmovnímu tisku (připravil?). Je to tedy o tom, že § 3 odst. 3 písm. b) se vypouští, a dále § 11, 12, 13 jako celek se vypouštějí. V § 14 odst. 1 ve větě první se vypouští slova "a registrovaná třetí osoba". Dále v § 15 písm. a) se vypouští "a registrovaných třetích osob". Dále v § 15 písm. b) se body 5, 6 a 7 vypouštějí. V § 15 se písm. c) vypouští. Dále v § 16 odst. 1. písm. b) se mění na "se v rozporu s § 3 odst. 3. písm. a) účastní volební kampaně", a dále v § 16 odst. 1 písm. f) se vypouští "v § 16 odst. 3 se vypouští".

Nyní to tedy odůvodním. Předložený pozměňovací návrh vrací předloženému návrhu smysl zákona. Je třeba přivítat jak snahu o prosazení civilizovaných forem volební kampaně tak, že zjevné lži budou postaveny mimo zákon a sankcionovány, tak i snahu o limitování nákladů na volební kampaň i snahu o zmaření manipulace voleb použitím prostředků s mnohdy nejasným původem, třeba i v zahraničí, popřípadě v daňovém ráji. Bohužel náznak této snahy byl marginalizován návrhem na možnost registrace třetích osob, kdy jakékoliv snahy o limitování výdajů na volební kampaň a transparentnost finančních zdrojů jsou tak eliminovány a v podstatě ty finanční prostředky, které by se tímto způsobem daly na volební kampaň získat, by mohly být několikanásobné, to co v současnosti je uvedeno.

Dále bych načetl druhý pozměňovací návrh, kdy v § 11 odst. 1 písm. g) se doplňují slova "nevládní nestátní nezisková organizace". V odst. 1 písm. i) se vypouští slova "jiného členského státu Evropské unie" a dále v odst. 1 písm. o) nově zní: "Fyzická osoba, která je občanem jiného státu než pouze České republiky.".

Nyní dovolte, abych to odůvodnil. Cílem tohoto návrhu je zamezit ovlivnění voleb prostředky z netransparentních zdrojů. Ještě bych to rozšířil, tento tisk, o návrh mininovely trestního zákoníku, tedy zákona 40/2009 Sb. a zákona č. 418/2011 Sb., takzvaně TOPO. Nově by se tedy tam zařadil § 212a, který by se jmenoval "volební podvod". Za prvé, kdo jako kandidát v rámci volební kampaně uvede nepravdivé nebo hrubě zkreslené údaje, podstatné údaje zamlčí nebo voličům v rámci volební kampaně dané závazky nesplní, bude potrestán odnětím svobody na 2 léta až 8 let a zákazem činnosti. Za druhé, stejně bude potrestán ten, kdo nakládá s prostředky, které jsou předmětem zvláštní regulace, tedy viz odkaz na zákon o volebních kampaních, nejméně ve značném rozsahu. Bod 3, příprava je trestná. Novela zákona č. 418/2011 Sb., tedy trestní odpovědnost právnických osob, tedy politických stran a hnutí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP