Neautorizováno!
(12.00 hodin)
(pokračuje Michal Kučera)
Nicméně musím říct, že to je právě v zájmu každého takového velkého podniku, velkého provozu, aby měl nejen zpracovány ty pohotovostní plány, ale aby měl zpracovány veškeré plány, které jsou potřeba k tomu, aby v případě jak havárií, požárů a dalších mimořádných událostí tento podnik byl nějakým způsobem... měl všechno tak, aby ten případný zásah probíhal v pořádku. To znamená, je to skutečně v zájmu každého většího podniku, aby tyto plány měl. Tady míříme na ty nejmenší skutečně provozy, které nemají zaměstnance nebo mají minimum zaměstnanců. Myslím si, že zase bychom jim o něco snížili administrativní zátěž. Budeme o tom hlasovat. Uvidíme, jak to dopadne, z naší strany to podporu má.
Jak jsem říkal, nám se tady míchají dvě takové oblasti. Jedna oblast je snižování byrokracie, snižování administrativy. Jak už tady v úvodu mluvil pan ministr Výborný, zavázala se k tomu naše vláda, probíhá to ve všech rezortech a jsem rád, že toto probíhá i v rezortu zemědělství a že rezort zemědělství v tom postupuje velmi úspěšně. Nejedná se jenom o veterinární zákon, ale i o další oblasti, kde Ministerstvo zemědělství snižuje byrokratickou zátěž, administrativu, počty kontrol. Tam si myslím, že to je velmi pozitivní.
Druhá oblast je oblast ochrany zvířat. Tady v téhleté oblasti bych zmínil dva nebo tři pozměňovací návrhy, které jsou tady ještě hodny zřetele, a to je pozměňovací návrh E1 o uvazování psů. Uvazování psů je problém, který je dlouhodobě na něho poukazováno. To znamená, uvazování psa někde na řetěz nebo nějakou podobnou formou úvazu u boudy či na dvoře tímhletím pozměňovacím návrhem rušíme. Tam je skutečně potřeba říct, že docházelo v minulosti k mnoha excesům a od této chvíle nebude možno uvazovat psa u boudy a tím ho týrat. Samozřejmě netýká se to psů, kteří jsou někde ve služebním poměru nebo jsou určeni k nějakému speciálnímu výcviku, to je už jiný příběh. Jsem rád, že jsme s Ministerstvem zemědělství našli i cestu, jak řešit samozřejmě takové ty krátkodobé úvazy psa někde, řeknu, takzvaně u obchodu, kdy si jde majitel psa nakoupit, takže tohoto se to samozřejmě týkat nebude.
Další pozměňovací návrh, který tady byl načten a který bych chtěl zmínit, má negativní stanovisko Ministerstva zemědělství i zemědělského výboru. Samozřejmě hlasovat se o něm tady bude. Pokud neprojde, tak jsme připraveni samozřejmě na tom pracovat dál tak, abychom všechny pochybnosti, které možná tady v debatě vznikly... aby byly odstraněny. Jedná se o zavedení povinnosti mít pas pro psy. Tam je to jednoznačně vedeno snahou o to, mít přesnou evidenci a registraci jednotlivých psů. To znamená, je to snaha zamezit takovému... těm nelegálním množírnám a samozřejmě i nějakým aktivitám, které by vedly tímto směrem, takže ty pasy jako takové by byly přesnější, ten pes by byl jasně evidovaný a věřím, že pokud se to nepodaří prosadit dnes, tak v blízké budoucnosti podobným krokem nebo podobným směrem půjdeme a to, co dnes znamenají nelegální množírny, se nám podaří odstranit, protože samozřejmě ten problém je velký. To potvrdí každý, ten, kdo se zabývá více právě problematikou ochrany zvířat.
Takže tohleto je za mě asi všechno k pozměňovacím návrhům. Je tam celá řada dalších, které stojí za zřetel. Samozřejmě je to celá řada... série pozměňovacích návrhů pod písmenem F, to znamená debyrokratizační pozměňovací návrhy. O tom už tady také mluvil pan ministr. Celkově těch změn je 35. To jsem neměl spočteno, to jsem si tady odnesl od pana ministra. Jsem rád, že má takhle přesně vyčísleno 35 změn, které pozitivně vedou ve veterinárním zákonu k snížení administrativy, snížení byrokracie.
Věřím, že tento zákon schválíme v co nejlepší podobě a že bude přínosem pro celou oblast chovatelů v České republice a že bude sloužit ku prospěchu. Děkuju za pozornost.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Také děkuji, pane poslanče. My jsme se vystřídali u řízení schůze.
Nacházíme se v tomto zákoně u obecné rozpravy. Další, kdo je přihlášen, je paní poslankyně Kocmanová, po ní pan poslanec Bendl. (Poslankyně Kocmanová přistupuje k řečnickému pultíku.) V tuto chvíli s faktickou poznámkou pan poslanec Josef Kott. Vaše dvě minuty, pane poslanče, prosím.
Poslanec Josef Kott: Děkuju za slovo, pane místopředsedo. Omlouvám se, paní kolegyně. Já bych chtěl jenom zareagovat na slovo pana předsedy zemědělského výboru ohledně pohotovostních plánů. Já si vážím korektní diskuse, která probíhala na zemědělském výboru, ale musím si trvat na svém, že pohotovostní plány nejsou zbytečná záležitost a že tam, kde farmy jsou skutečně malé, tam s tím nemám vůbec žádný problém, že by pohotovostní plány nemusely být, protože ten jednotlivý farmář - nebo ta rodina, která všecko obstarává - na to nepotřebuje žádné dokumenty a nepotřebuje k tomu ani žádné doklady, které by někam předávali, protože si to vyřeší všechno sám. Nicméně skutečně u těch velkých farem to není úplně jednoduchá záležitost. Věc, o kterou v těch pohotovostních plánech taky jde, že to není pouze záležitost týkající se jednoho zákona, ale je tam provázanost i na ostatní zákony. Moje prosba je, abychom to skutečně vyřešili jinak, pod zákonnou normou nebo nařízením ministra zemědělství, a zprostili této povinnosti malé farmáře nebo rodinné farmy, ale nechme to prosím tak, jak to teď je, protože to určitou vypovídající schopnost má. Doteďka hovořím pouze o integrovaném záchranném systému, ale samozřejmě, že jsou tam věci, které se týkají epidemických záležitostí. Ve chvíli, kdy se do toho chovu dostane nějaká karanténní choroba, tak to taky není nic jednoduchého a určité postupy by tam měly být nastaveny tak, aby nedocházelo k ohrožování zvířat, ale hlavně lidí. Děkuju za pozornost.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taky děkuji, pane poslanče. V tuto chvíli se dostáváme na řadu právě v obecné rozpravě, a to příspěvkem paní poslankyně Kláry Kocmanové. Paní poslankyně, prosím, máte slovo.
Poslankyně Klára Kocmanová: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře, Státní veterinární správa bohužel nemá kapacity pro efektivní dohled vždy a na všech jatkách, proto se domnívám, že by pomohly kamery v celých prostorech jatek - to znamená nejenom u vrat - monitorující všechny druhy zvířat, nejenom vybrané. To by umožnilo dohled nad celým procesem porážky a mohlo by to sloužit jako důkazní materiál v případě nesrovnalostí anebo podezření na týrání zvířat, proto chci požádat o podporu pozměňovacího návrhu, který zavádí kamerový systém v celém prostoru jatek. Je to i na základě toho, že ze zemí, které tento systém zavedly, například Velká Británie, dnes víme, že hlásí pozitivní výsledky v oblasti ochrany zvířat. Já chci zároveň podtrhnout, co jsem říkala už ve druhém čtení, to znamená, k těm kamerám by měla přístup opravdu pouze veterinární správa v režimu, jak je to navrženo v původním návrhu zákona, to znamená povinnost uchovávat tyto záznamy po dobu 30 dnů a zpřístupnit ho krajské veterinární správě v rámci kontroly.
Co se týče návrhu o rituálních porážkách, který už byl jednou stažený a teď se vrátil ve změněné podobě, tak tento návrh zavádí v podstatě dvojí standard ochrany, což je pravděpodobně v Evropě trošku unikát. Zvířata určená na export mají být omráčena, zatímco zvířata pro domácí spotřebu mohou být nadále podřezávána bez omráčení. Já se přiznám, že si nejsem jistá, jak tohle lze obhájit, že zvířata pro konzumaci v České republice mají trpět víc než zvířata, která jsou určená na dovoz. ***