Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(11.40 hodin)
(pokračuje Karel Haas)

V 15.19 spáchal David Kozák na ochozu budovy sebevraždu. V 15.25 se první policisté dostávají k mrtvému tělu Davida Kozáka na ochozu budovy a probíhá v čase od 15.25 za prvé pyrotechnická prohlídka jeho těla, protože některé z informací a některé z indicií tady neříkám důkazy, ale indicie směřovaly k tomu, že za prvé mohl mít spolupachatele nebo spolupachatelku, za druhé, že tak jako nastražil nástražný výbušný systém v rodinném domě v Hostouni, že mohl mít za prvé umístěny nějaké prvky výbušných systémů za a) na svém těle, proto pyrotechnická prohlídka a ohledání jeho těla mrtvého. A za b) musela být provedena pyrotechnická bezpečnostní prohlídka celé budovy, protože opravdu existovaly reálné indicie k tomu, že mohl nějaký nástražný výbušný systém zanechat nebo umístit v budově.

Ty osoby zachráněné, osoby zraněné a evakuované z budovy - teď, omlouvám se za ten třes hlasu, samozřejmě se to netýká ohledání těl obětí, tak byly ty osoby evakuované bezpečnostním koridorem, který v té budově a zase v té rozlehlé budově musela Policie České republiky vytvořit. Kdo jste zkušenější, kolegové, třeba z našich orgánů zaměřených na obranu, bezpečnost, tak víte, o čem mluvím. Budova Filozofické fakulty na náměstí Jana Palacha, rozlehlost budovy. Ty aspekty, které jsem uváděl, riziko nástražného výbušného systému, tak budova Filozofické fakulty byla prohlášena za bezpečnou opravdu vlastně s výjimkou toho koridoru, který musel fungovat bezprostředně, viz časy, které jsem zmínil, které byly v minutách poté, co se Policie České republiky dostala do čtvrtého patra, tak budova jako celek byla prohlášena za bezpečnou, za prohlédnutou v 18.50.

V 15.11 hodin, když se ozvala střelba ze střechy Filozofické fakulty, to znamená, bylo poprvé zřejmé, že střelec ohrožuje okolí Filozofické fakulty s relativně velkým nebezpečným dosahem nebo perimetrem nebezpečnosti v řádu stovek metrů s ohledem na druhy a typy střelných zbraní, které držel, tak byl ze strany velitele hlídky Policie České republiky okamžitě informován inspektor Zdravotnické záchranné služby o tom, že prostor před budovou Filozofické fakulty na náměstí Jana Palacha není bezpečný a že to bezpečné shromaždiště bude vytyčeno za Rudolfinem.

Zdůrazňuju tento aspekt kvůli tomu, a tady se poprvé dotýkám postupu dalších složek integrovaného záchranného systému, z toho důvodu, že zase ve veřejném prostoru se objevily informace o tom, že byly složky Zdravotnické záchranné služby vystaveny nějakým pochybením Policie České republiky, nějakému nebezpečí, zdůrazňuju z výslechu svědků, inspektora Zdravotnické záchranné služby, přepisu hovorů, jsem chtěl zdůraznit tento časový aspekt.

Z důvodu té nebezpečnosti, to navazuje na to vymezení bezpečného prostoru za Rudolfinem pro složky Zdravotnické záchranné služby, tak od okamžiku, kdy se objevil pachatel David Kozák na ochozu a realizoval střelbu, to nebylo jenom jeho objevení se na ochozu, ale realizoval střelbu ve venkovním prostoru, tak z toho důvodu bylo první bezpečné shromaždiště, protože prostor náměstí Jana Palacha byl v perimetru, v otevřeném perimetru střelby pachatele, tak byl ten první prostor pro poskytování první pomoci zraněným osobám v čase po 15.11 hodin vymezen řekněme v podloubí, technických podloubí u vstupu do budovy Filozofické fakulty.

První zraněná osoba se do péče Zdravotnické záchranné služby na seřadišti za Rudolfinem, kde Zdravotnická záchranná služba měla všechny prostředky, které má k dispozici, tak se první osoba dostala v čase 15.46 hodin. V 16.02 byl odvezen první pacient z tohoto shromaždiště a poslední pacientka po roztřídění dle závažnosti zranění byla Zdravotnickou záchrannou službou odvezena v čase 16.38. Viz v úvodu mé sdělení o tom, že opravdu Integrovaný záchranný systém České republiky funguje.

A poslední poznámka k fázi střelby. Vidíte, že už se blížím ke konci; policejní vrtulník a dron. Otázka, proč nebyl nasazen policejní vrtulník, dron i s ohledem právě na pohyb střelce po ochozu budovy Filozofické fakulty. Ten důvod je velmi jednoduchý. Nebylo to možné z důvodu povětrnostních podmínek, v té době opět odkontrolováno vyšetřovací komisí, vítr překračoval meteorologické limity pro vzlet. To znamená, nic jiného za tím nebylo, než nemožnost tato technicko-meteorologická pro řekněme využití této letecké techniky, ať řeknu vrtulníku, nebo dronu.

Přecházím k závěrům u závěrů vyšetřovací komise. Tady se odkážu na to, co řekl pan předseda. Ty závěry byly tři, nebudu je opakovat, marnil bych vašim časem. Tady zdůrazním k závěrům jeden důležitý nebo dva důležité procesní aspekty. Ty závěry, a i to je snad důkaz apolitičnosti postupu a činnosti vyšetřovací komise, ty závěry nebyly schváleny po, řekněme, linii koalice, opozice, nebyly schváleny jednomyslně, to už tady bylo řečeno, ale nebyly schváleny, zdůrazňuju, jenom koaličními hlasy. To chci, aby tady zaznělo.

A za druhé chci vyslovit respekt k tomu, my jsme to včera probírali s paní profesorkou Válkovou, prostřednictvím pana předsedajícího, s kolegou Jiří Maškem, je zcela legitimní, to chci zdůraznit, není to nic neobvyklého, je to v souladu se zákonem o jednacím řádu, že minimálně dvě pětiny členů vyšetřovací komise mohou přinést plénu Poslanecké sněmovny oponentní stanovisko nebo oponentní zprávu. Není na tom nic nelegitimního. Tak to je druhá poznámka.

To, co jsem já osobně považoval za nejpodstatnější po tom průběhu práce vyšetřovací komise, protože minulost nezměníme, říkám to dnes již naposled, slibuji - ale to, co můžeme ovlivnit a máme se snažit ovlivnit všichni, kdo jsme ve veřejných funkcích, je naše budoucnost. To znamená pro mě nejpodstatnější část práce vyšetřovací komise, doporučení do budoucna. Já je shrnu telegraficky, zdůrazňuju telegraficky, protože ta míra detailů je pro vás pro všechny přístupná v závěrečné zprávě. Natáhl bych v řádu určitě dvojciferného počtu minut, kdybych je měl rozebírat.

Co se týká doporučení do budoucna, rozdělili jsme je na doporučení exekutivní a legislativní. Všichni jste zkušení poslanci, řada z vás zkušenější než já, tak dobře víte, že věci v exekutivě jsou realizovatelné rychlejšími postupy než věci v legislativě. Rozdělili jsme je, řekněme, podle rezortů, kterým ta doporučení směřují.

Třetí poznámka doporučení. Tuto část, a jsem za to velmi rád, můžu zase rámovat a vytýkám to před závorku tím, že na doporučeních byla a je stoprocentní shoda všech členů vyšetřovací komise. Zdůrazňuji telegraficky, abych nebyl označen za toho, kdo vám chce cokoliv zatajovat. Je to opravdu jenom z důvodu efektivity a možná mě pak doplní další řečníci.

Co se týká exekutivních doporučení, první a nejdůležitější sada exekutivních doporučení, aniž bych je chtěl jakkoliv prioritizovat, jsou doporučení adresovaná Policii České republiky. Je to následujících řekněme osm částí nebo subčástí doporučení:

1. Doporučení týkající se označování příslušníků Policie České republiky v civilním oděvu.

2. Otázka výstroje a výzbroje prvosledových hlídek Policie České republiky.

3. Otázka vybavení nebo doporučení týkající se vybavení Policie České republiky zdravotnickými prostředky.

4. Vybavení prvosledových hlídek Policie České republiky, teď ne v oblasti výzbroje a výstroje, ale v oblasti mechanických prostředků, v tomto případě zejména řekněme páčidly nebo nástroji určenými k otevírání uzamčených uzavřených prostor.

5. Velmi podstatná část doporučení, několika doporučení - otázka zjišťování a sdílení informací mezi jednotlivými složkami Policie České republiky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP