Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(18.30 hodin)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní pan poslanec Robert Králíček, prosím.
Poslanec Robert Králíček: Vážený pane předsedající. Mně se líbí, jak tady Piráti hází takové ty, jak to říct slušně, věci na všechny okolo, mluví tady o tom, kdo co dělal v kampani. Já jim doporučím, ať se jdou podívat na pražské zastupitelstvo, co vytváří jejich pan předseda. A já si myslím, že pokud tento zákon projde, tak on bude první, kdo bude čelit těm případným pokutám a žalobám, protože on je ukázka toho, jak se šíří lživé informace a další bludy, které on tam říká a různě spekuluje a tak. Ale týkalo se to i mé osoby a užil jsem si to od pana Hřiba, užil jsem si to od pana Michala Bláhy, a přesto souhlasím s tím, co říká Radek Vondráček.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Vzhledem k tomu, že není žádná další faktická poznámka, tak v obecné rozpravě vystoupí pan poslanec Jakub Michálek.
Předám řízení schůze.
Poslanec Jakub Michálek: Tak jestli můžu?
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, pane poslanče, máte slovo. Prosím.
Jinak vás zdravím a přeji hezký večer. Vystřídali jsme se v řízení schůzi.
Pane poslanče, pokračujte.
Poslanec Jakub Michálek: Já jsem jenom poctivě počkal, než jste usedl. Po tu dobu byla schůze přerušena.
Budu navazovat na svůj předchozí projev, kde už jsem představil své dva pozměňovací návrhy. Takže jenom stručně připomenu, mám pozměňovací návrh k transparentním bankovním účtům tak, aby bylo skutečně dohledatelné, jaké jsou výdaje všech politických stran i mimo volební kampaň, protože dneska jsou ty volební účty transparentní jenom pro volby, ale už ne pro ten běžný provoz. Takže to tam navrhujeme rozšířit a navrhujeme, aby jediná výjimka byly členské příspěvky do 5 tisíc korun a zaměstnanci a spořicí účty, které dneska nejsou nabízeny jako bankovní produkt.
Druhý pozměňovací návrh, který jsem představoval už také minule, tak ten se týká platforem tak, aby každý uživatel měl během volební kampaně možnost si aktivovat režim, v rámci kterého se mu budu zobrazovat pouze ověřené účty, nikoliv to masivní zaplavení fejkovými účty, které pozorujeme dneska na sociálních sítích během volebních kampaní, i tak, jak jsme to viděli v Rumunsku.
A teď bych chtěl představit další pozměňovací návrh, který je načten v systému jako sněmovní dokument 5981, a ten se týká omezení zdrojů darů a bezúplatných plnění politickým stranám. Ono to asi Ministerstvo vnitra neudělalo nějak asi úmyslně, ale možná některé věci tam nedomysleli, že se změnilo, od kterých entit můžou politické strany přijímat dary nebo bezúplatná plnění v § 18. Dneska v tom výčtu máme obsažen zákaz přijímat dary od státu, příspěvkových organizací, obcí, dobrovolného svazku obcí a nově se tam dávají třeba i ovládané právnické osoby. Zatím tam byl limit 10 procent, ale už tam nejsou podchyceny některé zákonem zřízené právnické osoby, to znamená například profesní komory, a dále tam nejsou podchyceny ovládané právnické osoby některými entitami pod písmenem c), e) a f). A dále tam dochází k masivnímu rozšíření toho, od koho bude moci přijímat politická strana peníze.
Vlastně to, jak navrhuje Ministerstvo vnitra, tak podle § 18 písm. o) bude moci nově politická strana přijímat peníze od každé fyzické osoby, která je občanem státu Evropské unie, zatímco doteď to bylo pouze od osob, které jsou občanem České republiky, anebo jsou občanem Evropské unie, který má ale právo volit do Evropského parlamentu, to znamená, je usazen na našem území po nějakou dobu. Myslím, že to je 45 dnů. Takže já navrhuji, abychom to vrátili zpátky do té podoby. Myslím si, že se nelze vymlouvat, tak jako jsem to slyšel od některých úředníků Ministerstva vnitra, že musíme zajistit volný pohyb kapitálu, a tudíž musíme zajistit, aby kdokoliv mohl sponzorovat české politické strany. To mi přijde, že je příliš rozsáhlý výklad základních smluv.
A další změna, kterou navrhuji, abychom stanovili omezení pro zdroj těch peněz, které můžou jít politickým stranám, protože dneska tak, jak je to napsáno, tak by mohly politické strany brát peníze z celé Evropské unie, ale klidně i ze zdrojů, které nejsou úplně jasné. Takže někdo by si mohl v rámci zahraniční entity, třeba firmy, nevím, v Maďarsku, v Německu, v některém jiném státu by si tam mohl převést zprostředkovaně prostředky a jenom je jako průtokovým ohřívačem převést na českou volební kampaň. A to já považuju za velké bezpečnostní riziko, proto v rámci svého pozměňovacího návrhu navrhuji doplnit do § 18, že strany a hnutí nesmějí přijmout dar nebo jiné bezúplatné plnění, nepochází-li jeho skutečný zdroj z České republiky nebo členského státu Evropské unie, anebo je-li jeho skutečný zdroj nejasný. Jasnost toho zdroje, to už je terminus technicus, který je obsažen v instrukcích České národní banky a které vychází z problematiky legislativy proti praní špinavých peněz.
Takže zatímco ministerstvo to navrhuje rozšířit, aby tam bylo více entit, a v podstatě kterýkoliv občan EU by mohl financovat libovolnou českou politickou stranu z peněz, které pochází třeba z Ruska, tak já navrhuji to zúžit tak, aby mohly financovat české volební kampaně a české politické strany pouze osoby, které tady opravdu žijí, nebo mají tady nějaký pobyt, který jim zakládá právo volit do Evropského parlamentu, tak jako je to dneska, a současně aby nebylo možné čistě průtokovým ohřívačem přesouvat peníze ze států mimo Evropskou unii a platit z toho volební kampaně nebo používat prostředky, které jsou z nejasných zdrojů. A k těm pozměňovacím návrhům se přihlásím v podrobné rozpravě.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Byl jste zatím poslední přihlášený do obecné rozpravy. Ptám se, zda se ještě někdo další do obecné rozpravy hlásí? Pokud tomu tak není, tak obecnou rozpravu končím.
Ptám se, zda je v tuhle chvíli návrh na závěrečná slova? Ano, pan ministr. Prosím, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju, pane místopředsedo, a děkuju i za debatu, která tady proběhla - věcnou, byť rychlou - v rámci faktických připomínek. Za sebe jenom nakonec, tak budeme stát před nějakými pozměňovacími návrhy. Zcela fakticky chci říci a odpovědět na tu otázku: No, není to v téhle chvíli koaličně projednaný návrh. To z principu a logiky věci ani být nemůže, pokud se objevil v systému dneska a nejsou pod ním podepsáni všichni koaliční poslanci, tedy bude projednáván, jak to v takových případech obdobně bývá, s věcně příslušným ministrem a uvidí se, zda se povede, nebo nepovede koaliční shody docílit. Tady na tom postupu nevidím nic špatného. Samozřejmě je vždycky lepší ho mít dopředu, ale chápu, že občas jsou ty termíny šibeniční.
A možná jenom jednu poznámku meritorně, ale ono se to hodí do toho závěrečného slova ode mě, protože já ten původní ministerský návrh z logiky věci obhajuji, když ho předkládám. Ona ta ochrana v podobě navrhované skutkové podstaty přestupku je přece zaměřená na zveřejňování zjevně nepravdivých informací o jiných kandidujících subjektech, například zveřejňování nepravdivých informací o sobě, nějaké vychloubání a tvrzení, že já jsem ten či onen, to prostě postižitelné nějak není. Nikdo nepostihuje nějakou míru sebeprezentace a podobně. To je, myslím, z toho celkem zjevné a také si myslím, že ten návrh ani nemá cíl takový ambiciózní, jak tady padalo, zachránit svět, změnit politickou kulturu. Vůbec ne. Ale prostě označit zjevnou lež a hrubou urážku v předvolební kampani je naopak spíš nějakým znakem toho, že ta politická kultura se i u nás nějakým pozitivním směrem vyvinout může. Ale opravdu navrhovatel neměl, a to říkám na stenozáznam, navrhovatel neměl opravdu v plánu ani v úmyslu zachránit svět.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju za závěrečné slovo pana vicepremiéra.
Jestli závěrečné slovo zpravodaje? Ještě budeme potom v podrobné rozpravě, ale prosím. ***