Neautorizováno!
(22.00 hodin)
(pokračuje Patrik Nacher)
Já to trochu beru i jako preventivní, byť bych si představil mnohem razantnější opatření, ale beru to jako nějakou prevenci.
Takže tolik v rámci toho druhého čtení. Paní kolegyně se pak přihlásí v podrobné rozpravě. Já vás poprosím o podporu a pak ještě ve třetím čtení když tak k tomu dodáme ta patřičná data, abyste věděli, co všechno, jak a tak dále z toho trhu, respektuju to, že prostě se to v této chvíli týká Prahy.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji. Tři faktické poznámky tady máme. Jako první je tady paní poslankyně Ožanová, připraví se pan poslanec Blaha a pan poslanec Svoboda. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Dvě minuty nebudou nutné, jenom se musím trošku ohradit, protože to, že kolega řekl, že já mám chtít místopis a znalost z jazyka... Ne, já jsem pouze uvedla, že to nevyřeší tento návrh - vámi deklarovaný problém, neznalost místopisu a neznalost jazyka - protože tak, jak je to napsáno, to nevyřeší. To je jedna věc. Víc se k tomu nechci vyjadřovat.
Jenom bych byla ráda, kdybyste si na tuto debatu vzpomněli, až zas někdo bude chtít snižovat věk řidičů taxislužby z 21 na 18, jak to teď chtějí některé taxislužby. To jenom říkám, že tady se zabýváme... Všichni chceme větší bezpečnost. Já jenom připomínám, že tady koluje a snaží se různé firmy nás přesvědčit, že bychom ještě měli snižovat věk. Tak potom já připomenu tuto debatu, kdy se snažíme o bezpečnost, že se někdo s někým nedomluví, musí koukat do navigace, a zároveň jsou tu snahy o tuto věc.
Ale opravdu já neříkám, jak to řešit, já nejsem zpracovatelem, ale určitě vám nebudu říkat, co a jak. Jenom upozorňuju na to, a nevkládejte mi do úst nic jiného, že tento návrh bohužel tento problém nevyřeší.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji. Pan kolega Blaha. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Stanislav Blaha: Tak já jenom krátce budu reagovat na kolegu Nachera. Já jsem se bavil o tom místopisu, takže možná ten příměr k tomu kuchaři, který vaří někde v restauraci a hledí do kuchařky, možná je to trefné, ale je to potřeba si přebrat trošku jinak. Ten kuchař přece umí vařit, stejně tak jako řidič taxislužby umí řídit. Já bych spíš použil ten příměr, že je na mně, jestli půjdu se bavit večer do nějaké putyky, anebo do luxusní restaurace, stejně tak je na mě, jestli zvolím ke své přepravě jízdu některou z těch taxislužeb, které využívají ty aplikace, nebo jestli si připlatím a pojedu třeba luxusnějším vozem.
Zpochybňovat v dnešní době kvalitu navigačních aplikací ve chvíli, kdy se tady bavíme u stejného zákona o autonomní mobilitě, kdy to auto jezdí samo, tak to si myslím, že už je taky přes čáru, protože ty aplikace a ty technologie se samozřejmě neustále vyvíjejí, takže i ta znalost místopisu se postupně stále z toho vytrácí. Děkuju.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Pan kolega Svoboda je na řadě v tuto chvíli s faktickou poznámkou a po něm pan kolega Patrik Nacher. Prosím, pane poslanče. Děkuji.
Poslanec Bohuslav Svoboda: Děkuji. Dámy a pánové, tato problematika se mě skutečně velmi týká, protože taxislužba a Praha vlastně jedno jsou. Za prvé bych chtěl zkonstatovat, že jsem velmi potěšen tím, že se ten zákon dostal alespoň do takovéto podoby, protože jsou věci, které jsou neřešitelné, a jediné, co jsme schopni ošetřit, že v nějaké podobě zajistíme to, že ten řidič umí řídit, což se tady zajišťuje tím, že vyžadujeme řidičský průkaz náš nebo odpovídající řidičský průkaz Evropské unie.
Snižování věku řidičů je naprosto nesmyslné, protože je všecko závislé na tom, jaká je životní zkušenost takovéhoto dopravce.
Ta poslední věc, která je zásadní, je to, že tento problém řeší celý svět. V těch zemích, kde ta taxislužba je skutečně velmi využívaná, neexistuje to, že byste si zastavil taxík na ulici nebo že byste si pro něj volal jako neznámá osoba. V těch zemích se to dělá tak, že buďto se v hotelu... hotel vám objedná taxíka, na kterého má své kontakty a konexe a ví, že je kvalitní, anebo můžete zajít do toho hotelu a požádat u recepce, aby vám zajistili taxíka, a oni vám ho skutečně zajistí. To je jediná cesta, která umožní to, že ta záruka kvality toho řidiče bude jakžtakž zaručena, protože prochází nějakou vnější kontrolou.
Všechny ostatní věci, které tady říkáme, jsou jistě dobré, ale nejsou absolutní. Každý řidičák se dá padělat, všecko může být jinak, ale to, že se naučíme pracovat s tím taxíkem jako z rizikovou věcí a budeme se snažit tu její rizikovost snížit třeba tím, že si toho taxíka objednáváme osobně přes nějakou konexi (Předsedající: Čas.), co máme, to je naprosto zásadní.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji. V tuto chvíli pan kolega Nacher a jeho dvě minuty. Prosím.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji. Snad naposled. Na kolegu Blahu, já už nevím, jak to pojmout a jak to vysvětlit. Když člověk sedá do taxíku, to znamená, objedná si nějakou službu přepravy, tak očekává službu minimálně na úrovni znalosti toho, co je ten sám člověk, jestli mi rozumíte, protože to je... za to platí, za tu službu, proto by tam minimální nějaké věci... Praha... Česká republika by nebyla určitě jediná země. Jsou země a jsou města, jsou metropole, kde ten místopis je nedílnou součástí i v dnešní době. Je to tak. To znamená, je potřeba se, pane kolego, prostřednictvím pana místopředsedy, o to zajímat v trochu širším kontextu, ale my jsme to tam nedali právě proto, aby tam tahleta debata nebyla, ale ono by si ji to zasloužilo, protože co je mi to za službu, když si objednám někoho, kdo je totálně ze sta procent závislý na navigaci? Rozumíte mi? To nedává elementární, vůbec žádnou logiku. Tou technologií nenahradíte úplně všechno. Vy si prostě něco objednáváte a čekáte nějaký servis a nějakou bezpečnost. Jak vám říkám, je to také o tom, že vy se máte věnovat silničnímu provozu, ne koukat do navigace. Navigace má být podpůrná záležitost, nikoliv vaše... vodítko toho řidiče, který do toho kouká, nedává pozor, jezdí na červenou. Já vám ukážu ta videa, která kolujou na sítích. Vzrůstající počet nehod je toho důkazem.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji, pane kolego, za dodržení času. Pan kolega Bohuslav Svoboda se hlásí ještě s faktickou poznámkou. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Bohuslav Svoboda: Děkuji. Já s tím vším souhlasím. Já říkám jenom to, že objednat si taxíka v Jižní Americe způsobem, jako to děláme my, je čin rovnající se téměř sebevraždě. To nikdo neudělá. Každý chce mít nějakou záruku, že ta taxislužba má nějakou kvalitu. Nejenom v podobě toho řidiče, že umí řídit, ale také v podobě toho, že to je člověk, jehož trestní rejstřík je odpovídající tomu povolání, které dělá.
Já to zdůrazňuji proto, že ta hrozba ve městě, které má taxikářů asi desetkrát tolik, než potřebuje, znamená, že tam kvalita těch taxikářů je určitě složitá i z toho hlediska jejich morálních a etických vlastností, že to vůbec není problém toho, jestli dobře řídí, nebo špatně řídí, že ten problém, který celý svět řeší, je ten, aby ta jízda byla bezpečná z hlediska toho, že se dávám do rukou někomu, koho neznám. Nejenom že se mu dávám do rukou, jako že se se mnou nabourá, ale ta rizika přepadení člověka, který je zavřený ve voze a potom z něj vyhozený, je skutečně ve světě veliká a ta doba u nás určitě bude přicházet.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji, vážený pane poslanče. V tuto chvíli se vracíme do obecné rozpravy. Co by to bylo za novelu o silniční dopravě, pokud by nevystoupil můj ctěný kolega Martin Kolovratník se svým návrhem. Prosím, pane kolego. ***