Neautorizováno!


(22.20 hodin)
(pokračuje Aleš Juchelka)

Vážené kolegyně a vážení kolegové, otevírám další bod, což je

 

14.
Návrh poslanců Věry Adámkové, Vlastimila Válka, Toma Philippa, Miloslava Janulíka, Kamala Farhana a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 285/2002 Sb., o darování, odběrech a transplantacích tkání a orgánů a o změně některých zákonů (transplantační zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 296/2008 Sb., o zajištění jakosti a bezpečnosti lidských tkání a buněk určených k použití u člověka a o změně souvisejících zákonů (zákon o lidských tkáních a buňkách), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 162/ - druhé čtení

Předložený návrh uvede za navrhovatele paní poslankyně Věra Adámková. Prosím, aby se ujala slova.

 

Poslankyně Věra Adámková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, já myslím, že v průběhu posledních měsíců jsem o tomto návrhu hovořila dlouho, že už ho všichni znáte, ale nicméně musím říci, jaký byl další průběh. Výbor pro zdravotnictví samozřejmě se jím zabýval. Byl tam vrchní ředitel právního odboru Ministerstva zdravotnictví, který vysvětlil případné nejasnosti. Jenom pro kolegy chci upozornit, že se jedná o transplantační zákon, podle kterého - a to byly tady ty dotazy, které byly - se jedná o buňky zárodečné, ale ty jsou podle jiného zákona, čili vrchní ředitel právního odboru to vysvětlil všechno na výboru pro zdravotnictví.

Já bych tady řekla ještě dvě věci, které byly, protože přestože tedy tento návrh zákona podepsal ministr zdravotnictví, tak vláda tam chtěla ještě některé věci vysvětlit a to je analýza dopadů na státní rozpočet. Ten případ, kdy by po odběru kostní dřeně došlo k takové komplikaci, že by se musela řešit neschopností, je tak řídký, že má nulový dopad, protože to jsou jednotlivci, to není žádná hromadná věc, takže tady žádný dopad ani býti z tohoto nemůže. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 162/2. Prosím, aby se ujal slova zpravodaj výboru pro zdravotnictví poslanec Jiří Mašek, který je nepřítomen, nahradí ho pan kolega Brázdil. Také ho prosím, aby nás informoval o projednání návrhu ve výborech a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím.

 

Poslanec Milan Brázdil: Ano, kolega Mašek je omluven z pracovních důvodů, takže dovolte, abych přednesl usnesení 152. výboru pro zdravotnictví z 38. schůze ze dne 25. září 2024:

"Po úvodním slově zástupkyně skupiny předkladatelů, paní poslankyně Věry Adámkové, a zpravodajské zprávě poslance Jiřího Maška a po rozpravě výbor pro zdravotnictví Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vyslovila souhlas s návrhem tohoto sněmovního tisku;

II. zmocňuje zpravodaje výboru poslance Jiřího Maška, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky popřípadě navrhl i další nezbytné úpravy podle § 92 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny;

III. pověřuje zpravodaje výboru poslance Jiřího Maška" - já ho tedy zastupuju - "aby se stanoviskem výboru seznámil vás, tedy schůzi Poslanecké sněmovny," což jsem tak učinil.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji. Otevírám v tuto chvíli obecnou rozpravu, do které se přihlásila paní poslankyně Romana Bělohlávková. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Romana Bělohlávková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, dovolte, abych vás seznámila s pozměňovacím návrhem číslo 5977, který jsem nahrála dnes do systému. Tento pozměňovací návrh vznikl z důvodu jisté obezřetnosti, aby nemohlo ani v budoucnu dojít ke zneužití úpravy v rámci fertilizačních klinik.

To odůvodnění je následující: "Pozměňovací návrh minimalizuje dopad poslaneckého návrhu, který poněkud nesystémově navrhuje upravit kompenzace za dárcovství, přestože již od podzimu loňského roku na Ministerstvu zdravotnictví byla zahájena systémová implementace evropského nařízení SoHO.

Poslanecký návrh zákona tím, že i dárcům tkání a buněk přiznává právo na vyplacení rozdílu mezi ušlým výdělkem a obdrženou náhradou mzdy, platu nebo odměny a obdrženým nemocenským z nemocenského pojištění, který vznikl dočasnou pracovní neschopností v souvislosti s darováním, otevírá zároveň cestu ke komercionalizaci dárcovství tkání a buněk. Dárcovství tkání a buněk je přitom v současné době z mnoha důvodů založeno na principu altruismu. Zásadním důvodem je právě vysoké riziko komercionalizace dárcovství lidského biologického materiálu.

V souvislosti s předmětným návrhem vyvstává, a myslím si, že důvodná obava, že předmětný návrh bude mít obdobný negativní dopad, k jakému došlo v oblasti darování ženských pohlavních buněk, kdy k darování vajíček zpravidla dochází za paušální úhradu ve výši zhruba 30 000 korun a tato praxe, která je za hranicí zákona, kdy je paušální částka stanovena často vnitřním předpisem odběrového zařízení bez ohledu na doložené náklady, bude zpětně i do budoucna legitimizována.

Předmětný návrh, respektive jeho důvodová zpráva, uvádí, cituji: ‚Je tedy na místě podpořit ochotu dárců tkání a buněk shodně, jako je tomu nyní v případě dárců orgánů.‘ Důvodová zpráva bohužel zamlčuje, že darování orgánů a darování tkání a buněk probíhá ve zcela odlišných režimech. Zatímco k darování orgánů od živého dárce může dojít pouze adresně, tedy pro konkrétního příjemce, darování tkání a buněk je neadresné, to jest není určeno konkrétnímu příjemci. Tento rozdíl je zásadní. Zatímco u adresného darování orgánů je riziko zneužití, tedy riziko komercionalizace, minimální, u neadresného darování tkání a buněk je poměrně vysoké riziko, že dárce bude k darování motivován vidinou zlepšení své finanční situace. Riziko komercionalizace darování lidských tkání a buněk je zejména důvodné v případě darování lidských pohlavních buněk.

Z výše uvedených důvodů je pozměňovacím návrhem navrhováno, aby se právo na vyplacení rozdílu mezi ušlým výdělkem a obdrženou náhradou mzdy, platu nebo odměny nevztahovalo na dárce pohlavních buněk. Pozměňovací návrh směřuje k tomu, aby dárcům pohlavních buněk zůstalo zachováno pouze právo na úhradu účelně, hospodárně a prokazatelně vynaložených výdajů spojených s darováním zárodečných buněk podle § 11 zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Pozměňovací návrh ani vlastní poslanecký návrh zákona do tohoto práva dárců pohlavních buněk nijak nezasahuje."

Jsem si vědoma toho, že tento pozměňovací návrh je veden jistou dávkou opatrnosti, ale myslím si, že vše, co se týká lidského života a přenosu genetických informací v pohlavních buňkách, je hodno opravdu obezřetnosti a mimořádného přístupu, proto vás prosím o podporu tohoto pozměňovacího návrhu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji. V tuto chvíli už do obecné rozpravy nevidím nikoho přihlášeného ani z místa, v tom případě končím obecnou rozpravu.

Případně požádám o závěrečná slova jak paní předkladatelku Věru Adámkovou, nebo pana zpravodaje. Mají zájem o závěrečná slova? (Poslankyně Adámková: Ano.) Prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP