Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(10.10 hodin)
(pokračuje Olga Richterová)
Ten návrh, ať se zohledňuje normálně růst inflace a ať se každý rok rodičovský příspěvek o tu inflaci navyšuje, je za mě logický. My to navrhujeme za Piráty opakovaně a budeme rádi, když se připojí zase o něco více stran. Postupně si myslím, že o tom dokážeme přesvědčit stále více stran, ale nebylo nás ještě dost na to, aby to zde tou Sněmovnou prošlo, tak věřím, že to zvážíte, protože podpora rodin aspoň z toho, co poslouchám v televizi a v rádiu, je pro úplně všechny politické strany zásadní. Ale když pak přijde na tu konkrétní věc, a sice aby rodičovský příspěvek neklesal na hodnotě, tak to vidět není. A to mě mrzí.
Ještě závěrem požádám tedy pana ministra, aby se opravdu postavil čelem k té kalkulačce, k té možnosti výpočtu, k možnosti prověření čísel v modelových příkladech, která ministerstvo uvádí. K možnosti, abychom věděli, o čem hlasujeme. Považuji za opravdu nepřípustné, že v situaci, kdy ministerstvo musí mít podklad, výpočetní podklad pro to, jak bude vypadat ta sociální podpora do budoucna, tak jí nedává k dispozici nejenom nám poslancům, kteří o tom máme rozhodnout, ale ani odborné veřejnosti a široké veřejnosti. Ti všichni to mají mít k dispozici, protože to bude mít dopad na celou naši zemi, a to zásadní.
My prostě nechceme, aby došlo k tomu, že u některých zranitelných skupin, třeba rodin s několika malými dětmi, dojde k propadu i o 4 nebo 5 000 korun ve chvíli, kdy jeden z těch rodičů chodí do práce. Myslíme si, že jakmile v té rodině je pracující a jakmile ty děti jsou třeba tři, tak fakt není fér chtít, aby i s čtyřletým, třeba nejmladším, ten druhý rodič pracoval. A snížit podporu v situaci, kdy ani nejsme schopni zachovat stabilní hodnotu rodičovského příspěvku, mi prostě absolutně nedává smysl. Ten propad u těchto rodin nám vychází, že bude 4 až 5 000 korun. A to je prostě obrovská skoková věc. Nikdo z nás, jak tady sedíme v tomto sále, jsme nedostali možnost si to skrze nástroj poskytnutý ministerstvem ověřit. To je zásadní problém. A znovu říkám, nemůže být pravda, co zaznělo na výboru, že takovou kalkulačku není v technických silách ministerstva naprogramovat.
Stačilo by poskytnout třeba Excel nebo jiný druh podkladů s těmi vzorci, s těmi podklady, do kterých pak si člověk dosadí parametry a ověří si, zda ty výpočty jsou správně. Může to být jakékoliv technické řešení, ale prostě máme mít možnost si to výpočetně ověřit. Pro zjednodušení tomu říkáme kalkulačka. Ideální by bylo rozptýlit i mnoho obav, které veřejnost má, tím, že to, pane ministře, zveřejníte, že takovou kalkulačku dáte k dispozici sám proaktivně, aby se lidé té reformy nemuseli bát. Přišlo by mi to nejmoudřejší, ale to, že my budeme hlasovat a přitom nevíme přesně o čem, a nevíme, jak si ty výpočty věrohodně ověřit, protože tohle k dispozici nemáme, to mi prostě nepřijde fér, správné a nakonec ani zodpovědné. Takto hlasovat pro nás bude opravdu velice obtížné. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní místopředsedkyně. Nyní s faktickou poznámkou - než dám slovo panu místopředsedovi Juchelkovi - máme zde přihlášku s faktickou poznámkou pana ministra Mariana Jurečky. Prosím, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji moc. Já chci jenom velmi stručně zareagovat. Na debatu o kalkulačce jsem odpovídal na sociální výboru, ale je fér to říct i tady. Stejně jako u důchodové reformy jsme na začátku druhého čtení. Fakt není v našich silách vytvořit kalkulačku, když neznáme finální parametry. Jsou tady pozměňovací návrhy, které projednal sociální výbor, jsou tady pozměňovací návrhy opozice, tak jako není možné vytvořit kalkulačku, když nevíme finální parametry. Je to stejné jako důchodové reformy, taky jsme o tom tady tu debatu vedli. Teď v těchto týdnech dochází ke změně kalkulačky, takzvané Idy, která umí lidem říci, jaká bude jejich výše důchodů. Takže to jenom jako na margo logiky pochopení toho, že opravdu na začátku druhého čtení já neznám rezort, který by dokázal vytvořit kalkulačku, když nemá finální parametry toho, jak to bude vypadat.
V rychlosti; Zmiňované obavy, jestli někdo se může bát, nebo neobávat reformy. Všechny zranitelné skupiny budou lépe chráněny než teď. Kdo se má obávat? Ten, který je v produktivním věku, je zdravý a nepracuje vůbec nebo pracuje v rámci černého trhu práce. Tak ano, to přiznáváme férově, pro tuhle skupinu lidí ta situace bude diametrálně složitější a prostě budeme mít jasný tlak a motivaci, aby ti lidé opravdu pracovali a pracovali legálně. Pokud pracovat mohou. To říkám opakovaně.
Zranitelnost. Ještě když byli Piráti v koalici, tak ještě před jednáním vlády jsme vlastně udělali kompromis toho posunu ze čtyř let na sedm let věku. Pokud to budeme chtít posunovat dál, znamená to vytváření ještě většího bod zlomu, přesně v okamžiku, kdy to dítě dosáhne toho věku, tak pro tu rodinu, pro tu samoživitelku bude ještě větší bod zlomu, než vytváříme teď. Tolik v rychlosti.
Je potřeba si také uvědomit, že nikdy nepokryjeme žádným systémem sto procent všech individuálních případů. Proto tady máme MOPku a hmotnou nouzi a na všechny podklady, které zaslali členové sociálního výboru, jsme jim dávali odpověď těch modelových příkladů na základě přesných dat.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře, za dodržení času. Vaše vystoupení vyvolalo faktickou poznámku paní místopředsedkyně Olgy Richterové. Prosím, máte slovo, paní místopředsedkyně.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Je přece logické, že ministerstvo má svůj podklad pro vládní návrh. A je přece samozřejmé, že když řada těch změn, o kterých se tady bavíme, nebo které jsou třeba i v těch mých pozměňovacích návrzích, je parametrických. Je o tom, že v nějakém koeficientu posunete, změníte třeba desetinné číslo, tak to znamená, že je to přece snadné upravit, když to máte třeba v excelovém vzorci. Na tom chci říct, že vy určitě normálně ten výpočetní technický podklad máte, máte vládní návrh, k tomu by bylo fér ten výpočetní podklad zveřejnit, k tomu vládnímu návrhu má být veřejná debata opřená o ty výpočetní podklady. A co se týče možných úprav, tak to samozřejmě může se stát a myslím, že právě u těch rodin, kde jeden rodič pracuje a ten druhý je ještě doma s malým dítětem, třeba čtyřletým, by to podle mě bylo záhodno. A řeknu, o co jde.
Tam jde o to, že ta rodina se vlastně skokově dneska stává takzvaně nezranitelnou u toho rozdílu mezi čtyřletým a pětiletým, a mně to prostě přijde příliš přísné. A právě u takovýchto skokových rozdílů v situacích, kdy nejde o lidi, co by se vyhýbali práci, to vůbec, ale jsou v situaci, kdy objektivně není snadné práci sehnat nebo práci třeba s péčí o ty tři malé děti skloubit, si myslíme, že to bude zbytečně přísné na rodinu, která má prostě typicky třeba otce s nižším příjmem, nízkopříjmového pracujícího tátu a mámu, která v tom nějakém okrajovém regionu tu práci velmi těžko s malými, často nemocnými dětmi sežene. A u takovýchto případů varujeme, že nám to vychází na minus 4 nebo minus 5 000 měsíčně.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní byl sice s přednostním právem přihlášen pan místopředseda Juchelka, ale dal přednost panu kolegovi Kohajdovi s řádnou přihláškou. Prosím, máte slovo.
Poslanec Michael Kohajda: Vážené dámy, vážení pánové, vážení páni ministři, moc děkuji panu místopředsedovi za umožnění vystoupení. A nebudu dlouhý, já bych chtěl představit dva pozměňovací návrhy v rámci této sloučené debaty. Prvním z nich je pozměňovací návrh, který je ke sněmovnímu tisku 800, to znamená k tomu doprovodnému zákonu, k návrhu zákona o dávce státní sociální pomoci. Jedná se o část, která mění zákon o hazardních hrách a doplňuje se možnost provozovatelů hazardních her vytvořit program snižování dopadů účasti na hazardní hře, který by měl ochránit hráče v hazardních hrách.
Já jsem k tomuto pozměňovacímu návrhu zpracoval podrobnou písemnou důvodovou zprávu, takže mi dovolte jenom krátce shrnout, že základním cílem toho předloženého mého pozměňovacího návrhu je umožnit efektivnější snižování rizikovosti účasti na hazardních hrách a předcházení sociálně patologickým jevům spojeným z provozováním hazardních her, a to právě prostřednictvím programu včasné detekce rizikového hráčství. Ochrana účastníků her před rozvojem patologického hráčství je zcela nepochybně žádoucí a celospolečensky prospěšný cíl, na jehož dosažení by měl stát vytvořit v oblasti veřejnoprávní regulace odpovídající zákonné podmínky. ***