Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(12.20 hodin)
(pokračuje Martin Dlouhý)
Věk sedm je odůvoditelný, protože to znamená, že dítě může chodit do školy, může chodit do družiny, a tak se těm rodičům uvolňuje prostor na to, aby chodili do práce. To je nějaká životní událost a má svou logiku. Jestli řekneme osm, devět nebo deset, tak nevím, jak to odůvodníme. Myslím si, že pak je to věštění z nějaké křišťálové koule.
Jinak doufám, že zákon projde, a ať už ho upravíme jakkoliv, budeme se těšit na adresnější a odpovědnější sociální systém. Děkuju za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Faktická poznámka paní poslankyně Renaty Oulehlové. Prosím.
Poslankyně Renata Oulehlová: Dobrý den. Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych se chtěla, vaším prostřednictvím, zeptat pana kolegy, možná jsem to přeslechla, ale jestli jste vysvětloval i váš pozměňovací návrh, co se týče sankčního vyřazení? Nebo jestli jste ho tam nedával?
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Pan poslanec vám odpoví formou faktické poznámky. Připraví se pan poslanec Patrik Nacher. Prosím.
Poslanec Martin Dlouhý: Jestli teda mluvíme o tom stejném, tak co bylo probíráno na výboru, tak tento návrh, který asi máte na mysli, byl podán již na výboru a ten už je součástí toho výborového návrhu, jestli si rozumíme. Takže jestli je to odpověď na tu otázku? Proto tady už není navrhován, je součástí výborového návrhu.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Ještě paní poslankyně Oulehlová, faktická poznámka. Prosím.
Poslankyně Renata Oulehlová: Já vám velice děkuji za odpověď. Ale já bych se tedy stejně chtěla vyjádřit k tomu sankčnímu vyloučení z evidence úřadu práce.
Já jsem velice ráda, že k tomuto zákonu se ministerstvo postavilo čelem a že se opravdu budeme snažit tou superdávkou donutit lidi nebo dostat lidi na trh práce, zejména ty, kteří se práci záměrně vyhýbají. Je tam ovšem pozměňovací návrh, který to sankční vyloučení z evidence úřadu práce změkčuje, a to tím, že když se člověk nedostaví na sjednanou schůzku na úřad práce, tak že nebude vyloučen z evidence úřadu práce, když se poprvé nedostaví, i když je to vlastně jeho jediná povinnost. My, když se nedostavíme do práce také bez řádné omluvy, tak máme problém. Tady je to změkčeno, bude to až vlastně při dalším nedostavení se, přitom když ten člověk doloží opravdu řádnou omluvu, tak se mu vůbec nic nestane a je povolán znovu na další schůzku.
Já se proti tomu opravdu chci ohradit, protože si myslím, že to není spravedlivé vůči lidem, kteří pracují, a zase to trošku zmírňuje to, co jsme chtěli, aby ti lidi opravdu do práce chodili. A všichni víme, že na ty dlouhodobě nezaměstnané, kteří se záměrně vyhýbají práci, platí opravdu pouze sankce a nic jiného. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také vám děkuji. Pan ministr Marian Jurečka s faktickou poznámkou. Prosím.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Já si dovolím reagovat. Já jsem potom přihlášen do obecné rozpravy, ale tady přímo na tuto konkrétní diskusi, kterou paní poslankyně otevřela k té otázce sankčního vyřazování. My jsme to samozřejmě také diskutovali poměrně podrobně i na rezortu. My jsme tam původně jako rezort měli tu standardní lhůtu, která tady byla obvyklá, to znamená, pokud člověk poruší ty podmínky na šest měsíců, je vyřazen. To bylo předmětem poměrně velké debaty ze strany jak nevládních organizací, tak i koaličního partnera a v rámci najití nějakého kompromisu jsme přistoupili na tu úpravu, která je tady obsažena. To znamená, je jasně řečeno, že nevyřazujeme pro to první porušení, to byla diskuse, když někomu ujede vlak, nestihne přijít na tu schůzku. Já jsem na to už tehdy reagoval, takže to se dneska neděje. Ale když to tady pořád bylo v té veřejné debatě, tak jsem řekl - dobře, jasně stanovíme a řekneme - v okamžiku opakovaného porušení těch podmínek sankční vyřazení na tři měsíce. Protože byly dokonce nápady to vyjmout úplně, nebo to dát jenom na měsíc.
Myslím si - a tady souhlasím s vámi, že má být nějaký princip. Máme práva, máme povinnosti a jsme schopni to také nějakým způsobem alespoň vymáhat. Takže proto je tady tato kompromisní podoba - až to nastane opakovaně, na dobu tří měsíců. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Žádné další faktické poznámky nejsou. Nyní tedy vystoupí pan poslanec Patrik Nacher, připraví se pan ministr Marian Jurečka, oba řádně přihlášeni v obecné rozpravě. Potom další. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, pane místopředsedo. Pane ministře, tak úplně upřímně řeknu jednu věc, že já jsem téma exekucí - insolvencí v tomto volebním období už chtěl opustit, zlomil jsem nad tím hůl, protože jsem tady měl Milostivé léto i dohodu s některými vašimi kolegy, jako třeba s Markem Výborným a podobně, a nakonec to nedopadlo. U těch insolvencí totéž. A říkal jsem si, že už je to jako marné, nemá cenu to otvírat. Nicméně zpravodajka Lucie Šafránková mě trochu tady motivovala, takže jsme pak sedli a dali dohromady tři pozměňovací návrhy, které se vlastně, byť se to tedy týká vládního návrhu zákona o dávce státní sociální pomoci, týkají i těch lidí, kteří jsou v exekuci, insolvenci. O co jde? Představím ty pozměňovací návrhy a požádám vás o podporu.
My jsme to udělali ve třech variantách, obsahově si za tím stojím, z hlediska legislativní přesnosti to mě pak bude zajímat, jestli pan ministr k tomu něco bude mít, nebo případně legislativa, protože jsme to fakt dělali narychlo.
Ten princip je o tom, že dneska má právo na tu dávku člověk na základě příjmu celého. Teď se bavíme o člověku, který je v exekuci. Nicméně člověk, který pracuje oficiálně, tak on má nějaký příjem, od toho se mu odečte srážka v exekuci a reálně mu zůstává nezabavitelná částka nebo nezabavitelné minimum. Nicméně ta potenciální dávka se vypočítává z toho příjmu celého, nikoliv z toho příjmu reálného. Tohleto může vyústit v to, že když tomu člověku nebude stačit ta nezabavitelná částka, tak z toho oficiálního systému odejde do té šedé zóny. Bude mít vlastně neoficiální příjem, takže stát dostane méně na sociálním, zdravotním, na daních, a ještě mu bude vyplacena dávka. Takže naše motivace je zvýšit motivaci žadatelů o sociální dávku, aby legálně pracovali a aby to přiznávali.
Jestli si teda rozumíme. Ještě jednou. Ten, kdo legálně pracuje a má exekuci a požádal by o tu dávku, tak ta se mu vypočítává z toho celkového příjmu, nikoliv z toho celkového příjmu minus ta exekuční srážka. To znamená to, co mu reálně zůstane v peněžence, když to takhle řeknu. A v té chvíli to, řekněme, implikuje k tomu, jít do té šedé zóny. To je jedna varianta toho našeho pozměňovacího návrhu. Kolegyně Šafránková se potom přihlásí s tím číslem, takže já už pak vás nebudu obtěžovat v té podrobné rozpravě. ***