Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(18.20 hodin)
(pokračuje Kamal Farhan)

To zase vysvětluje tu jeho neschopnost, neznalost, jak funguje ministerstvo. Na ministerstvu se kafe vaří na sekretariátech. Ten člověk vůbec neví, jak to ministerstvo funguje. On tady vypráví, že pan Babiš zakázal Adamovi Vojtěchovi odvolat Ludvíka. Jako co to vypráví zase za nesmysly? On u toho seděl. Prostě já jsem tady kritizoval jeho neschopnost v tom bodě a budu pokračovat teďka v tom, že vlastně na konci uvedu bod, jak vlastně on řídí české zdravotnictví. Takže já se k tomu určitě propracuji, ale není možné, aby takhle on řídil zdravotnictví. Mluvil jsem o jeho neschopnosti, budu o ní mluvit dál. Nebudu říkat, jak on vaří kafe, protože on neví, jak se u něj v sekretariátu vaří kafe. Nebudu ani komentovat tyhlety věci.

Chtěl bych se tady vyjádřit vlastně k jeho neschopnosti i v tom směru, že třeba on řekl, že my jsme svítili ministru Ludvíkovi. Ale my jsme nikde nesvítili. Jestli víte, tak v roce 2019 ministr Ludvík obdržel z NBÚ jasnou bezpečnostní prověrku. A pokud my jsme tam byli předtím, tak v těch minulých letech byl prověřován. Jestli si vzpomínáte, když pomatený, prostřednictvím, pan ministr Válek, hájil ředitele IKEM přísnou prověrkou(?), tak exšéf NBÚ říkal ale něco úplně jiného. Prostě on neví vůbec, co mluví. On prostě plete pátý přes devátý. Jako tady zavinil rozvrat českého zdravotnictví, zničil zdravotní pojišťovny, které dneska normálně jsou po splatnosti díky jeho úhradové vyhlášce. On je prostě nekompetentní k tomu, aby tady cokoliv řídil. On vystupuje jenom ve chvíli, kdy ostatní nemůžou reagovat.

Takže proto já bych chtěl samozřejmě navrhnout tento bod, abychom s ním mohli diskutovat. Ale on tady zase není. Já doufám, že přijde, protože on je vždycky hrdina akorát ve chvíli, kdy to vysvětluje na sítích, ale jako aby se postavil - zítra má tady zákon 48. Já mám hodinový komentář k tomuto zákonu. Já jsem zvědavý a budu se těšit, jak on bude odpovídat na naše otázky. Doufám, že to opět nepromlčí. Tam si myslím, že by se měla vést ta diskuse. A co udělal on na ministerstvu? Neudělal vůbec nic. Vždyť si vzpomeňte, jak plánoval počasí, jak se zlepší a budou léky. Nebyly. Tohle se dělalo za komunistů. On se prostě inspiroval v minulosti. Jak postupuje vůči zdravotním pojišťovnám? Dneska normálně VZP říká, že narazí do zdi touhletou politikou. To je likvidátor českého zdravotnictví, likvidátor zdravotního pojištění. Jako kde je ta fabrika na penicilin, která tady měla být loni? Já jsem ji tady ještě neviděl, nebo jestli z vás někdo z vlády viděl fabriku na penicilin? Zase nám ji sliboval. Kde je? Nevíme. Prostě tady jsou jenom sliby. Je to takové plánovačské, není tam vůbec, vůbec nic. Je to rozvrat, rozvrat Ministerstva zdravotnictví, je to rozvrat duševní péče, nemocnice se zadlužujou.

A proto bych chtěl navrhnout nový bod, který se bude jmenovat Neschopnost ministra Válka v řízení českého zdravotnictví. (Potlesk v levé části jednacího sálu.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Pane poslanče, v té přihlášce jste měl název bodu Zanedbání kontrolní činnosti ministra Válka. Můžu vycházet z té přihlášky? Děkuji. A ještě je tady přihláška pana poslance Jana Síly k pořadu schůze. Zatím poslední přihláška. Prosím.

 

Poslanec Jan Síla: Děkuju za slovo. Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, já bych chtěl navázat tady na svoje předřečníky ve vztahu ke kauze Motol. Jedná se totiž o zásadní problém z našeho systému zdravotnictví a já odmítám tady tu poznámku ministra Válka, který tvrdil, že je to vyloženě osobní záležitost ředitele Ludvíka.

Kulantně řečeno financování zdravotnictví a hospodaření není v pořádku. Důkazem je hned několik kauz z poslední doby, které tady moji předřečníci už jmenovali, počínaje Bulovkou a konče poslední kauzou, myslím, že to bylo v Třinci. Korupci totiž nahrává - tady nikdo neřeší a nehovoří (nesrozumitelné) k problému, proč k tomu všemu dochází. Protože korupci nahrává, že nemocnice často nemusí zveřejňovat, za kolik nakupují léčiva, materiál, lékařskou techniku a tak dál. Události z roku 2017, tehdy začal fungovat takzvaný registr smluv a nemocnice a distributoři se vzbouřili proti tomu, jak se měly uvádět nákupy jednotlivých léků, přístrojů a prostě všecky veřejné zakázky. Ministerstvo zdravotnictví na základě tohoto vzbouření následně vydalo doporučení, opatření, podle kterého není nutné jednotlivé ceny zveřejňovat. To cituji. Nemocnice tak uvádějí jen celkové ceny jednotlivých smluv a ty nejsou pod řádným veřejným dozorem. Zrovna uvádění pořizovacích cen by mohlo odhalit některé předražené nákupy, jež by teoreticky mohla doprovázet korupce. A to je ta příčina, že to není kontrolováno, proto může docházet k tomu, k čemu došlo momentálně teď tady v Motole, protože ten Motol, to je vlastně jenom špička ledovce systémového problému našeho zdravotnictví, který já tady pojmenovávám.

Doslova stojí v tom prohlášení: My neurčujeme, co se zveřejňuje v registru smluv. To určuje samotný zákon číslo 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a jejich registru. To řekl mluvčí Ministerstva zdravotnictví a podepsal nebo vypracoval tady tuto práci náměstek Policar. V případě jednotkových cen lze aplikovat zákonný důvod k nezveřejnění registru smluv a k neposkytnutí informací, které jsou například obchodním tajemstvím. Toto prohlášení podepsal nakonec ministr Adam Vojtěch.

Čili když shrnu ten svůj příspěvek, nebo ten svůj název bodu, chtěl bych, aby byl zařazen jako jeden z prvotních, primárních, protože to je poskytování zdravotní péče. A dostupnost zdravotní péče je přímo závislá úměrně na množství financí, které se pohybují ve zdravotnictví. A jestliže tyto finance jsou skutečně s legislativní oporou více méně vyváděny ze systému, tak potom pochopitelně ta dostupnost zdravotní péče chybí. Proto navrhuji bod Řešení financování zdravotnictví jako základní problém společnosti. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Jestli jsem pochopil, pane poslanče, tak to chcete zařadit jako první bod dnes. Dobře. Tak, to je poslední návrh. Já ještě přečtu, že pan poslanec Pavel Bělobrádek ruší od 18 hodin svoji omluvu.

Nyní tedy přistoupíme k hlasování o jednotlivých návrzích. Jenom poprosím ještě pana předsedu Michálka, aby mi dodal číslo sněmovního tisku, tak jak mi slíbil, když přednášel ty své návrhy.

Nyní přistoupíme tedy k hlasování. Já přivolám kolegy a kolegyně z předsálí a budeme hlasovat.

 

Zahájíme hlasování nejprve o návrzích z grémia, tak jak byly načteny. Pro pořádek se chci zeptat, návrhy byly načteny, tedy nebudu je opakovat a dám o nich hlasovat en bloc na celý týden.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrhy z grémia? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu?

Hlasování s pořadovým číslem 3, přihlášeno je 192 poslankyň a poslanců, pro 181, proti 1. S návrhem byl vysloven souhlas.

 

Nyní návrhy pana poslance Marka Bendy. Bod 154, sněmovní tisk 894, spoření na stáří, za bod 21. Eviduji žádost o odhlášení, já vás odhlásím, požádám vás, abyste se přihlásili. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP