Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(12.10 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)
Setkal jsem se i s protiargumentem, že to může být - nevím, jestli se tohle v reálu může stát - zneužito v duchu, že když bude mezi nějakými stanicemi konkurenční souboj, že technik tam bude schválně páchat nějakou nepravost a bude škodit tomu svému zaměstnavateli. Sám o tom až tak hluboce přesvědčen nejsem, ale teoreticky se to možná stát může.
Před čím chci varovat? Pokud dáte takhle těžké tvrdé pokuty - možná jste měli zkusit třeba najít dvě, tři varianty, aby ta částka byla nižší - tak se bojím jedné věci. My jsme celý tenhle systém nastavovali v roce 2016. Kdybyste si dali na nějakou křivku od toho roku 2016 počet registrovaných vozidel v České republice a počet právě provozovaných STK, tak ty křivky jdou vlastně stejným směrem, dlouhodobě rostou. Ten systém je nastaven tak, aby v rozumné míře částečně dereguloval, aby nedošlo k monopolizaci trhu dvakrát ročně. Tady to asi nemusím teď opakovat, je to zbytečné. Porovnává v jednotlivých oblastech nebo ve sledovaných územních celcích počty registrovaných vozidel, vykonaných prohlídek. Pokud se tam kapacita uvolní, tak se otvírá okno, může vzniknout nová provozovna. Opravdu ty dvě křivky přesně tenhle trend takhle sledují.
Těch STK je dneska už nějakých, tuším že necelých čtyři sta v České republice. Vykrývají tu potřebu a mohou postupně vznikat další, pokud bude tedy více vozidel. Ale tady chci upozornit, nebo bojím se toho, že pokud by ministerstvo začalo vymáhat takhle tvrdé pokuty - přitom i díky tomu, že ten incident vznikne, bude víc vidět na nepoctivce, bude se tam moci jezdit častěji - takže byste vlastně mohli - třeba se to nestane - způsobit efekt opačný, že vám najednou ti malí začnou z trhu mizet a vy de facto začnete trh opět monopolizovat a více regulovat. Těch firem prostě bude menší množství.
Ještě jeden problém tady vidím - to jsem naznačil v jedné faktické poznámce - že tímhle způsobem se budeme chovat nebo sledovat ve státním odborném dozoru stanice technické kontroly. OK, je to v pořádku, má být na ně nahlíženo, mají být kontrolovány, ale připomenu, že pokud někdo takovýto malý, takováto malá firma skončí, tak on to podnikání už neobnoví. Přijde o licenci. Teď se podívejte vedle - je to dáno nějakým historickým vývojem - kde máte stanice měření emisí bez jakékoliv licence, povolení a podobně. Takže když někam dáte tuhle pokutu, tak nepoctivý měřič emisí to zavře, druhý den si otevře nové eseróčko a může vesele pokračovat dál. Takže i na tohle se prosím podívejte, že tady vzniká úplně jiný přístup ke dvěma druhům technických úkonů. Myslím si, že právě - to už jsem říkal - u těch neregulovaných, naprosto rozvolněných emisí dochází k velkým problémům a velkým podvodům a tam by vám z toho systému pokut jednoznačně utekly.
Takže ať to shrnu. U toho návrhu G5 pana poslance Blahy budu svým kolegům doporučovat, abychom hlasovali proti němu. Toť vše.
Jinak se vracím k úvodu vystoupení, úplně stručně. Celkový návrh zákona považuji za dobrý a věřím, že - prosím pana ministra, já si nepamatuji, odkdy je předpokládaná účinnost, jestli to je už v průběhu tohoto roku - bychom to měli na tom silničním provozu vidět. Ale to bylo asi představeno na podvýboru pro dopravu, takže už se k tomu nemusím vracet. Moc děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Také děkuji, vážený pane poslanče. My jsme se vystřídali v řízení Sněmovny v tuto chvíli.
Vaše vystoupení vyvolalo dvě faktické poznámky. Nejdříve pan ministr Martin Kupka, poté pan kolega Ivan Adamec. Prosím vaše dvě minuty, pane ministře.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Nejprve poznámka k prodloužení platnosti evidenčních kontrol, tady se ukázalo v minulosti, že existence evidenčních kontrol nijak neovlivnila množství podvodů. Naopak co má velmi významný efekt, je veřejně dostupná aplikace kontrolatachometru.cz, kde je možné zadat VIN kód vozidla a každému se ukáže, jakými technickými kontrolami vozidlo prošlo, jaký v tu chvíli mělo stav tachometru, a dokonce je tam výpis zjištěných závad. Je to nejjednodušší možný nástroj, který nikoho neobtěžuje, nikomu nevyndává peníze z peněženky, což v případě evidenční kontroly znamenalo minimálně 400 a později i více korun. Tohle je reálný krok, který zmenší administrativu, byrokracii, kterou klademe na řidiče.
Druhá poznámka, co se týče sankcí v případě STK. Pětkrát podtrhuji, že tím návrhem nijak nezvyšujeme strop sankcí. Zůstává stejný, jako byl. Co zavádíme - a to zejména na základě zhodnocení velmi rozdílné praxe v jednotlivých krajích, kde v některých krajích sankce šly reálně téměř do milionů, ale v jiných krajích se pohybovaly za stejné přestupky úplně jinde - tak stanovujeme minimální hranici. Minimální hranici, která je určena 10 procenty toho stropu. To je celé. Nikoho v žádném případě takové opatření likvidovat nebude. Zdůrazňuji, že sankce se nijak neliší, respektive nezvyšují. Zavádí se minimum, a to na úrovni 10 procent stropu.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji. V tuto chvíli pan kolega Adamec. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji, vážený pane předsedající. Kolegyně, kolegové, já bych reagoval na kolegu Kolovratníka. Jsem rád, že to není protinávrh proti mému návrhu. Toho si cením. Nicméně musím říct, že vždycky trnu hrůzou, když se tady cituje z nějakých veřejných zdrojů. To se tady stalo oblíbené. Otázka je, co ty veřejné zdroje nám říkají. Jen tak mimochodem, ta čísla, o kterých jste tady hovořil, prostřednictvím pana předsedajícího, jsou z doby, kdy ty evidenční kontroly platily. Takže se ukazuje, že evidenční kontroly takovýto dosah nemají.
Druhá věc, která tam je. Samozřejmě za námi chodí lobbisté z STK, protože jde jenom o takovou malou drobnost. Jde o ty prachy. To je celý problém. Jinak samozřejmě kontroly aut - pan ministr to tady říkal - podle mě jsou velmi dostatečné a nevidím důvod tahat další peníze z kapes daňových poplatníků jenom proto, aby si udělali evidenční kontrolu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: S faktickou poznámkou také pan zpravodaj Stanislav Blaha. Dvě minuty, prosím.
Poslanec Stanislav Blaha: Děkuji, pane místopředsedo. Já také musím zareagovat na pana poslance Kolovratníka. U mého pozměňovacího návrhu, který se týká stanovení dolních sazeb pokut pro stanice technické kontroly, respektive pro zaměstnance stanic technické kontroly, znovu zdůrazňuji, že opravdu nedochází ke zvýšení sazeb. Zavedení dolní sazby má opravdu za účel pouze sjednotit praxi, aby pokuty nebyly symbolické. Protože řekněme si to na rovinu, dámy a pánové. V tuto chvíli tady bráníme v podstatě někoho, kdo systematickým porušováním pravidel způsobí, že technickou kontrolou projedou vozidla, která následně jako nezpůsobilá na našich silnicích můžou způsobit vážné dopravní nehody. To chceme?
Myslím si, že je potřeba, aby si ti majitelé prostě hlídali své zaměstnance, aby nastavili systém, který zabrání tomu, aby takovouto technickou kontrolou projelo nezpůsobilé vozidlo. Dnes se to běžně děje. Ty sankce jsou někdy symbolické, někdy je to dokonce domluva. Proto přicházíme tady s tímto pozměňovacím návrhem. Nic víc, nic míň. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Reagovat bude také s faktickou paní poslankyně Ožanová, prosím.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, tady byl zmíněn lobbing STK a podobně. Já vám řeknu jeden návrh, o kterém si myslím, že by v budoucnu nebylo špatné pouvažovat, který způsobí, že se vám netrhnou dveře. Existují nějaké podmínky, kdy někdo může provozovat STK. Je to byznys, který je na základě podmínek stanovených státem a je to velmi lukrativní byznys. Co takhle zamezit tomu, aby se stalo to, že někdo skoupí všechny stanice STK a bude výhradním dodavatelem této služby? Co takhle omezit - a myslím to zcela vážně - počet STK na jednu osobu? Já si myslím, že to je velmi zajímavé. Ono to souvisí tady s tím, o čem mluvíme. Nicméně přeji vám hodně štěstí, protože od této chvíle všichni, co se tím zabýváte, budete mít plné kalendáře, až se stanice technické kontroly dozví, co jsem zrovna teď řekla. Přeji hezký den.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji za dodržení času. V tuto chvíli Karel Sládeček je připraven do obecné rozpravy. Prosím, pane poslanče. ***