Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(11.30 hodin)
(pokračuje Viktor Vojtko)
Já si dovolím ještě v rámci obecné rozpravy využít ten čas, který mi tady zbývá, abych příliš nezdržoval, k tomu, abych navrhl zkrácení lhůt pro projednávání po prvním čtení ze 60 na 30 dnů, to znamená o 30 dnů. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Pane poslanče, váš návrh jsem si poznamenal, budeme potom případně o něm hlasovat.
Nyní ještě s přednostním právem paní místopředsedkyně Olga Richterová. Prosím.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, já jsem v průběhu té diskuse už tady říkala, že to je šidítko, to, co tady je, je šidítko pro těch 120 000 lidí, kteří už mohli mít schválenu tu podporu, kdyby to ODS a TOP 09 nezablokovala v tom původně vládním návrhu.
Já jsem opravdu smutná z toho, že se to vydává za nějaký úspěch, když to bohužel nezohledňuje největší problém českých penzijních fondů, a to je, že lidé do penze chodí o miliony chudší. A chceme-li takto přímo nasměrovat lidi do tohoto typu spoření, tak musíme řešit, a za Piráty to řešit budeme a předložíme ty pozměňovací návrhy, že prostě lidé u nás ze svých úspor mohou mít o miliony více, když jdou do důchodu, ale nemají, protože české penzijní fondy jsou provozně příšerně drahé, ve světovém srovnání jsme v tomhle smutní premianti. A výnos pro lidi, kteří u nás spoří do penzijních fondů, je zase v tom světovém srovnání naprosto mizivý, nejnižší.
Co se týče těch konkrétních věcí, my budeme tedy navrhovat, aby se snížily ty limity pro správní poplatky. Ty u nás tvoří klidně 0,8 procenta, to znamená, že to zní jako nějakých pár desetinek procenta, ale v součtu to lidem užere za ty roky, kdy si spoří do důchodu, opravdu miliony korun. Když si spoří třeba 4 000 měsíčně, tak to může klidně být pět až sedm milionů korun, o které jsou pak chudší. A já jenom zdůrazním, že pokud se nestane tahle oprava, tahle změna, kterou budeme jako Piráti navrhovat, tak nic podstatného se v českém systému penzijních fondů stejně pro lidi k lepšímu nezmění a každý, kdo bude proti takovéto úpravě, bude i proti tomu, abychom byli stejně efektivní jako třeba Maďarsko. Řada zemí, které jsou kolem nás, má ty provozní, správní poplatky na úrovni 0,4 procenta. A to je něco, co prosím, abyste si odnesli do té další debaty. Není jediný důvod, proč by to u nás mělo být 0,8 procenta, proč by lidé měli přicházet o pět, sedm milionů korun, když jdou do důchodu a předtím si roky zodpovědně spořili. Děkuji, že to zvážíte.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Ještě jedna faktická poznámka, pan poslanec Tomáš Kohoutek. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Tomáš Kohoutek: Děkuju, vážený pane místopředsedo. Vaším prostřednictvím, ke kolegyni Richterové, ne že bych se chtěl zastávat penzijních fondů, to vůbec ne, ale přijde mi, že nevím, jak počítáte malou nebo velkou násobilku. Ale když si budu spořit 4 000 měsíčně, za rok je to 50 000. Budu-li to spořit třicet let, je to 1 a půl milionu. Jsou tam samozřejmě nějaké výnosy, složené úročení a tak podobně, ale 0,8 procenta? Opravdu mi z toho neuděláte 5 milionů, ani kdybych se rozkrájel. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Ještě faktická poznámka paní poslankyně Richterové. Prosím.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já doporučím panu kolegovi, aby si přečetl třeba článek na Seznam Zprávách od Markéty Bidrmanové, Do penze o miliony chudší. Ono to je matoucí, vy jste nám právě předvedl, že to vypadá jako nějaké desetinky procenta. Jenže protože to je každý rok, tak jsou to nakonec takovéto miliony. Tam je přesně rozpočítáno, jak to, co se člověku zdá až nemožné, že to užere běžnému střadateli takové obrovské peníze, tak jak to v praxi funguje, a čeští střadatelé si zaslouží stejné podmínky, jako například střadatelé v těch okolních zemích. Když všude jinde zvládnou provozovat ty fondy levněji, tak si myslím, že my si to pro české občany musíme prosadit také.
Poslední poznámka k tomu, právě proto, že se to zdá jako takový drobný rozdíl, tak právě proto to doteď nikdo neřešil. My to za Piráty tady budeme zvedat neustále, protože jde o kvalitu života v důchodu. Když si člověk takové roky spoří a do penze pak půjde s částkou, která je o několik milionů nižší, tak to znamená, že bude mít prostě nižší tu kvalitu života v důchodu. I když se snažil si přilepšit a spořil si. A pokud se nepodaří, aby se opravily tyto náklady u českých penzijních fondů, tak vlastně nedává smysl se tvářit, že tady tou dnešní miniaturní reformou, já jí říkám šidítko, vůbec někomu pořádně pomáháte.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Ještě jedna faktická poznámka, pan poslanec Patrik Nacher. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, pane místopředsedo. No, takhle. Já jsem tady opravdu v roli ochránce spotřebitele, takže bych měl dát paní místopředsedkyni zapravdu, ale ona vlastně tím, že tady pracuje skutečně s hausnumery, tak shazuje trochu téma těch poplatků, protože takhle to v téhle výši fakt není. A vy víte, že já jsem tady kritizoval třeba poplatkovou politiku u IŽP, Investiční životní pojištění, a vy tam podle mě směšujete spousty věcí. To je poplatek managementský, nějaký poplatek za zprostředkování, to se tady různě jakoby mění, proti tomu já tady brojím už deset let, pak je tam nějaké to odstupné, výkupné a tak dále. A ono pak to v globálu může dělat určitě ne miliony u těch jednotlivých případů, ale statisíce, a samozřejmě pro ty lidi je to velká částka.
Ta poplatková politika třeba v tom DIPu - to je ten dlouhodobý investiční produkt - je za mě podobného charakteru, jako v tom IŽP, a to jsem tady zase kritizoval. Ale pojďme se na to dívat racionálně, jak ta čísla fakt jsou, abychom opravdu ve výsledku pomohli snížit ty poplatky pro ty klienty, aby jim to nesžíralo v té dlouhodobé perspektivě peníze, ale když tady budeme mluvit o milionech, tak to je fakt nesmysl. Tím to téma seriózní, to znamená nějaké zastropování výše poplatků, shazujeme. Fakt to takhle není. A těmi poplatky se fakt zabývám dlouhou dobu. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Ještě reakce paní místopředsedkyně Richterové s faktickou poznámkou. Prosím.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Jsou různé typy fondů, jsou tam různá úročení, různé správní poplatky. Pointa je, že to, co se zdá jako maličký zlomek procenta, v součtu za ty roky tvoří obrovské částky, které nejdou těm lidem. Já jsem uvedla příklady, které se týkají konkrétních propočtů z článku na Seznam Zprávách. Samozřejmě že si můžete vybrat různý druh toho fondu, to hraje také roli, ale upozorňuji, že opravdu ty rozdíly jsou takto obrovské, když ty správní poplatky, to každoroční odečítání z toho, co vám jako střadateli zbude, jsou místo 0,4 procenta na výši 0,8 a výše. Pak se k tomu napočítávají další poplatky a už jsme tam, kde jsme v tom dnešním systému, že českým střadatelům nezůstává zdaleka tolik jako v jiných zemích.
Takže to hlavní poselství je, že když nesnížíme ty limity, když nesnížíme to, kolik si mohou účtovat penzijní fondy, tak čeští střadatelé budou bráni na hůl dál. Přitom penzijní fondy můžou zásadně zlepšit situaci lidí, když jsou pro ty lidi výhodné, ale u nás zdaleka nejsou výhodné. Když se podíváte na to, kolik vynášejí střadatelům v Kanadě, ve Švédsku, kolik vynášejí zkrátka v západních zemích, které mají ty fondy dobře nastavené, tak jsou to částky právě v těch řádech milionů vyšší při stejné úrovni vkladů. A to je důležité si uvědomit, o to lidé v České republice přicházejí úplně zbytečně kvůli té státní regulaci, která je nastavená prostě příliš mírně. Znamená to, že čeští střadatelé mohou dostávat mnohem vyšší částky, když jdou do penze při stejné úrovni vkladů.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Ještě jedna faktická poznámka, pan poslanec Tomáš Kohoutek. Prosím, máte slovo.
Poslanec Tomáš Kohoutek: Paní místopředsedkyně, prostřednictvím pana předsedajícího, vy si asi pletete poplatky a investiční strategie. Je obrovský rozdíl, když třicetiletý člověk začne si penzijně spořit a zvolí si například dynamickou strategii nebo individuální strategii - některé penzijní fondy to už nabízejí - bude například investovat do alternativních aktiv a podobně a ten výnos bude ročně třeba 10 procent, tak ano, skutečně, když ten člověk bude platit nebo si spořit čtyři, pět tisíc měsíčně a bude to spořit třicet let, tak de facto kdyby platil konstantně 4 000 měsíčně, za třicet let naspoří nějaký (1) milion 440 tisíc, a při složeném úročení a výnosu cca 10 procent měsíčně skutečně mu to může vygenerovat za těch třicet let ne 1 a půl milionu, ale třeba 5 milionů. ***