Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(17.00 hodin)
(pokračuje Jana Černochová)

Takže to je prostě další doplněk k tomu všemu, co se tady pořídilo v předešlých letech. A já si myslím, že to je asi správný přístup, že navazujeme na to, co někdy někdo rozhodl, a já bych poprosila, aby opravdu tohle bylo nějaké pravidlo, protože jinak armáda se může s těmi všemi KVAČRy, strategickými dokumenty tak maximálně fotit, když nebudeme navazovat na to, co udělal nějaký náš předchůdce, protože životnost ministrů teď tedy poslední roky už byla docela delší, ale jednu dobu to bylo u jedné rekordmanky dokonce jenom osm dní.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji za vaše vystoupení, které vyvolalo faktickou poznámku paní poslankyně Olgy Richterové. Prosím, vaše dvě minuty, paní místopředsedkyně.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Já chci jenom opravdu velmi stručně zareagovat přesně na ta slova, že ve věcech obrany a národní bezpečnosti nemůžeme jít ode zdi ke zdi, s tím naprosto souhlasím. Ráda bych připomněla i za Piráty, že přece ve spoustě věcí se můžeme inspirovat i v řadě okolních zemí - takové Polsko, tam se strany vládní koalice a opozice na spoustě věcí zásadně neshodly, ale právě co se týče strategických rozhodnutí a obrany a bezpečnosti, tak táhly za jeden provaz a táhnou dál. A to je podle mě dobrý příklad. A právě proto my třeba za Piráty na to jednání dnes jdeme, chceme, ať se o tomhle zásadním tématu, které je vždycky na roky dopředu, bavíme společně, protože prostě jde o Českou republiku.

Já bych ráda připomněla, že za Piráty jsme taky vždycky chtěli silnější společnou koordinovanou obranu Evropy, teď to připomínáme výzvou Evropa v plné síle. Je to výzva, která směřuje k tomu, abychom jako Evropa zvládli nepředvídatelnost současného amerického prezidenta Donalda Trumpa, protože prostě se neví, co přesně se stane a jak přesně bude NATO dál fungovat, a co žádáme, je, aby výdaje na obranu se řešily klidně i rychleji, to navýšení za nás nemusí trvat celých pět let, ale co chceme - na druhou stranu - je jasný akční plán.

Paní ministryně tam nyní na tu schůzku jde, tak já to prostě jenom velmi stručně shrnu. Chceme vědět, co si za ten navýšený rozpočet konkrétně koupí, kde se ty peníze vezmou, a poslední věc, musí tam být pojistky proti rozkrádání. Vidíme to ve zdravotnictví a kontrola hospodaření, která chybí ve zdravotnictví, si myslíme, že má být posílena i na úrovni obrany, fakt nechceme, aby vznikl nějaký další prostor pro rozkrádání. To je za Piráty. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji za dodržení času. V tuto chvíli paní ministryně Černochová s faktickou poznámkou. Prosím.

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Já se musím udat, protože jsem (Ukazuje k vládním lavicím.) tady zmáčkla tlačítko za sebou a odhlásila jsem pana ministra financí Stanjuru. Omlouvám se, mně nedošlo, že jsem se připojila sem, tak aby nebyl nějaký problém. Potom tedy, jestli můžete, až bude před nějakým hlasováním (Předsedající: Ano.), tak radši odhlásit všechny. (Předsedající: Udání jsme zaznamenali.) Děkuju.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji. V tuto chvíli se už nikdo nehlásí do obecné rozpravy, tak já obecnou rozpravu končím.

Otevírám podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací návrhy a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. (Poslanec Hofmann se hlásí o slovo.) Zaznamenal jsem pana zpravodaje do podrobné rozpravy, který se přihlásil. Prosím.

 

Poslanec Jan Hofmann: Děkuji za slovo, po delší době. Jak jsem avizoval již na začátku, tak bych si dovolil navrhnout podle § 94a odst. 4 jednacího řádu, aby se garanční výbor tímto návrhem zákona již nezabýval, jelikož nebyl předložen žádný pozměňovací návrh. Na tomto jsem se dohodl i s předsedou výboru pro obranu a doufám, že na něm bude panovat shoda. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Zaznamenal jsem tento návrh.

Jinak se omlouvám, já jsem zapomněl vám dát závěrečná slova, ale předpokládal jsem, že jsme tady řekli už úplně všechno, paní ministryně? (Ministryně Černochová mimo mikrofon: Ano.) Jenom pro záznam.

Tím pádem já v tuto chvíli končím podrobnou rozpravu.

Všechny vás podle požadavku odhlásím. Prosím, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami.

Ani u podrobné rozpravy jsem nezaznamenal žádost o závěrečná slova.

 

Proto budeme, až se počet přihlášených ustálí, hlasovat o návrhu pana zpravodaje Hofmanna, aby se garanční výbor návrhem zákona nezabýval, a to podle § 94 odst. 4.

Zahájil jsem hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 30, přihlášeno 95 poslankyň a poslanců, pro 95, proti nikdo. Tento návrh byl přijat.

 

Tím pádem končím druhé čtení tohoto návrhu.

Otevírám další bod a tím je

 

9.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 226/2013 Sb., o uvádění dřeva a dřevařských výrobků na trh, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 815/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede pan ministr Marek Výborný, ale místo něj vidím pana ministra Ženíška. Poprosím, aby se v tuto chvíli ujal slova. (Ministr Ženíšek se chystá k pultíku, současně dobíhá ministr Výborný do sálu se slovy: Už jsem tady.)

Pan ministr Výborný je již tady, takže já v tuto chvíli poprosím pana ministra - skutečného pana ministra zemědělství - aby se ujal slova.

 

Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, děkuji, že se dostáváme k bloku zákonů z gesce rezortu zemědělství. Jsme ve druhém čtení, tak já se nechci tady vracet k detailům, které jsem se snažil vysvětlit v prvním čtení.

To znamená, máme zde novelu zákona (č.) 226/2013 Sb., o uvádění dřeva a dřevařských výrobků na trh. Připomenu, že se jedná o v zásadě adaptaci nařízení Evropského parlamentu a Rady z 31. května roku 2023, je to to známé nařízení o odlesňování.

Nebudu se vracet k tezi, že bych byl nejraději, kdybychom toto nemuseli vůbec činit, protože Česká republika žádný takový problém nemá, a je to bohužel další - z mého pohledu - zbytečná, nepřiměřená zátěž našich zemědělců, podnikatelů a dalších. Nicméně pokud by se nepodařilo to, oč usiluji, na půdě Rady ministrů zemědělství a na půdě Evropské komise, to znamená, další úpravu snížení zátěže, která by z toho nařízení vyplývala. To musíme být připraveni na to, abychom dokázali záležitosti, které z toho nařízení vyplývají, naplňovat. Znovu říkám, znovu zdůrazňuji, děláme všechno pro to, aby ty podmínky a povinnosti byly pro Českou republiku minimalizovány. V tuto chvíli neumím odpovědět, zda se tak stane, protože Evropská komise přislíbila do konce června představit, jak metodiku, tak zařazení, kategorizaci jednotlivých členských zemí a jednotlivých států.

V každém případě tedy toto je novela, která toto nařízení adaptuje do českého právního řádu. Zároveň - a to je důležité - je zde zakotven nový správní úřad v podobě Národního lesnického institutu, dříve Ústavu pro hospodářskou úpravu lesů coby orgánu dozoru, evidence systému náležité péče a tak dále. To jsou věci, které byly mnou představeny, a nebudu se k nim tedy vracet, v prvním čtení této novely.

Současně mi dovolte také využít tohoto prostoru k představení jednoho pozměňovacího návrhu, který řeší skutečnosti, které vyplynuly v mezidobí od schválení materiálu vládou. Rád bych připomněl, že zemědělský výbor tyto změny, tyto úpravy nevzal jako úpravy výborové, proto je zde představuji jménem poslanců Michala Kučery, Petra Bendla, Karla Smetany, Tomáše Dubského a Marka Výborného, tak, aby tedy byly řádně načteny ve druhém čtení.

Jedná se, jenom velmi stručně, (o) odložení nabytí účinnosti zákona, a to k 1. lednu 2026. To souvisí i s tím, že se mi podařilo úspěšně docílit odložení nabytí účinnosti evropského nařízení o odlesňování o jeden rok. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP