Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(9.40 hodin)
(pokračuje Alena Schillerová)

Ptám se: Co je Zbyněk Stanjura ochoten udělat příště? Škrtnout peníze na nemocnice a záchrannou službu, aby mohl tvrdit, že uspořil na provozu státu? Logika by to byla naprosto stejná. My na tyhle triky nikdy nepřistoupíme a budeme je připomínat tak dlouho, dokud si i poslední občan této země neřekne dost bylo rozpočtových triků, podvodů a netransparentnosti. Je čas vrátit se k hospodaření, kde nelítají desítky miliard ve vzduchu, kde se úspory dělají digitalizací, skutečným škrtáním byrokracie a zbytečných agend, nikoliv krátkozrakými rozpočtovými machinacemi, které stejně vždy nakonec prasknou, a navíc s velkými škodami a obrovskou ostudou. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk poslanců hnutí ANO.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. S faktickou se nyní hlásí paní poslankyně Jana Berkovcová.

Ještě načtu omluvy. Omlouvá se pan místopředseda Karel Havlíček do 15 hodin z pracovních důvodů a pan ministr Jan Lipavský z celého jednacího dne z pracovních důvodů.

A paní poslankyně, prosím.

 

Poslankyně Jana Berkovcová: Děkuji za slovo. Já ještě doplním paní předsedkyni ohledně 6 miliard, které údajně pan ministr školství Bek najde v rezervách rozpočtu Ministerstva školství. Toto, když zaznělo v médiích, že údajně 6 miliard se najde v rozpočtu Ministerstva školství, tak celým školským systémem zaznělo zděšení. Všichni totiž víme, že kapitola rozpočtu školství je hluboce podfinancována. Potvrdili to i ekonomové, minimálně o 20 miliard je v rozpočtu školství méně, než by potřebovalo, a nyní vy tvrdíte, že najdete 6 miliard ve svých rezervách? Komu je seberete? Takže říkáte soukromým školám, církevním školám, nebo snad vysokým školám? I ty se bojí. Anebo sáhnete do platových prostředků pro učitele? Sáhnete na prostředky pro provázející učitele? Vaše neziskovky tady mávaly praporem a tvrdily rychle schvalte školský zákon. Miliony dětí ve školách čekají na financování školních psychologů, sociálních pedagogů, provázejících učitelů. Ale vždyť na ně nebudou peníze, takže opět zůstanou sociální pedagogové, školní psychologové pouze na papíře, protože na ně prostě budou chybět peníze.

A tak, jak mluvím s řediteli škol, nikdo vám nevěří, že ty peníze skutečně někde najdete a že do těch škol doputují. Ředitelé se bojí, šetří peníze a skutečně nevědí, jak to bude od září, ale to, že by ty peníze dostali, tomu nikdo nevěří. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času a nyní s faktickou pan poslanec Hubert Lang.

 

Poslanec Hubert Lang: Děkuji, paní místopředsedkyně. Já myslím, že ty dvě minuty mi budou stačit. Já když jsem tady vystupoval také k tomuto zákonu a také jsem se ptal pana ministra a vyzývali jsme tehdy pana ministra, aby k nám přišel a řekl nám, z čeho vlastně dofinancuje ty nepedagogické pracovníky? Tak on tady vystoupil a řekl: Peníze budou, peníze najdeme. No a teďka uběhl nějaký čas, pane ministře, a vy ty peníze nemáte, máte tady jenom pouze nějaké přísliby a přesně to, co říkala moje předřečnice, prostě ti lidé se ptají. A vy jste z mého úhlu pohledu strašně nedůvěryhodný člověk v případě, že tedy jako ministr školství, ministr, který zaštiťuje takový rezort vzdělávací, tady prostě evidentně nemluvíte pravdu, buď jste nemluvil pravdu tehdy, nebo nemluvíte pravdu dneska. Je to prostě strašně špatný signál do společnosti o té nedůvěryhodnosti vlastně vás jako ministra toho rezortu a ve své podstatě to vrhá strašně špatné světlo na celou tu vaši vládu, byť by mi to mohlo být jedno jako opozičnímu poslanci, ale prostě znedůvěryhodňuje to v očích vlastně veřejnosti celý ten náš, tady ten systém, protože jestliže tady vystoupí ministr a řekne, že peníze má, že peníze najde, a potom se ukáže, že ty peníze nemá, a vlastně nemáte kam sáhnout, jak říkala naše paní předsedkyně, jak říkala naše stínová ministryně školství, tak to prostě působí velice špatně na tu společnost, na ty lidi obecně. Je to trošičku hanba. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Opět děkuji za dodržení času a ještě se hlásí pan poslanec Lubomír Wenzl, taktéž k faktické v průběhu rozpravy. Prosím.

 

Poslanec Lubomír Wenzl: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Já naváži, vaším prostřednictvím, na Alenu Schillerovou a kolegu Huberta Langa, zase vůči panu ministrovi. Vzpomeňme si, dneska to jsou přesně tři týdny, kdy jsem u tohoto pultíku stál a žádal o vyjádření podpory mého návrhu přerušit projednávání tohoto bodu poté, co pan ministr sdělil, že 21. května, jestli se nemýlím, vláda přijme usnesení, a ty peníze na financování nepedagogů budou. Byl tam ještě takový i ten týden k dobru, v uvozovkách, aby opravdu si to sedlo, aby se to učesalo a měli jsme dneska tady na stole opravdu jasně definováno, kde ty peníze se vezmou. Výsledek je ten, vláda rozhodla tak, jak rozhodla, 6 miliard korun se vezme z rozpočtu, z rozpočtu podfinancovaného Ministerstva školství a další peníze na úkor dalších zařízení. No, mně to připadá už jak, no, nebudu komentovat dále. Díky.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a nyní se s přednostním právem hlásí pan ministr.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já samozřejmě odpovím na otázku týkající se toho letošního rozpočtového řešení. Ti z vás, kteří věnovali pozornost kapitolnímu sešitu, vědí, že v něm je položka, která se jmenuje Rozpisová rezerva regionálního školství, a ta bude využita k pokrytí rozpisu, plus ty 4,2 miliardy, které jsou převáděny od Ministerstva financí, což znamená, že koncem tohoto týdne odejdou do škol rozpisy, které umožňují financování nepedagogů v té zbývající části roku.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A tím se dostáváme k přihlášenému panu poslanci Berkimu, poté se může připravit pan poslanec Jan Richter. Prosím.

 

Poslanec Jan Berki: Vážená paní místopředsedkyně, milé kolegyně, milí kolegové, já jsem se pokoušel tam, kde jsem seznal, že stačí pro vysvětlení odkaz ve faktické poznámce, vám odpovídat ve faktických poznámkách odkazem na konkrétní pozměňovací návrhy, které danou problematiku dle mého řeší.

Tady si dovolím trošku zase reagovat na to, co jste říkali. Tak se omlouvám, že to možná chvílemi nebude tak úplně strukturované, ale já jsem si nepřipravoval proslov, snažil jsem se, abych reagoval na to, co říkáte.

První, u čeho bych se chtěl zastavit, je, jestli to je bez vize, jak tu kolegyně Dražilová říkala. A to já si právě myslím, že není. Že to, co je propsáno do té novely, i pozměňovacími návrhy, je nějaká vize. Za prvé jsme poprvé vlastně byli nuceni implementovat do našeho systému včetně financování něco, co se do této doby ověřovalo a zároveň financovalo z operačních programů. A teď mluvím právě například o sociálním pedagogovi a pomoci školám, které pracují v prostředí, které je v tomto smyslu trochu náročnější, a to se do toho zákona propíše dvakrát, jednak indexováním, a to je zároveň také trochu jako odpověď na ty nerovnosti, kterých se obáváte. Za prvé, ty nerovnosti v tom systému jsou již nyní, a to proto, že samozřejmě nikdo nebrání zřizovateli dofinancovávat provoz své školy a podporovat. To znamená, už v tuto chvíli vidíme i skutečně jako různý přístup. Ale právě proto, aby ty školy, které jsou v prostředí, které obvykle je ekonomicky problematičtější, měly zajištěno financování, řekněme výraznější, tak proto tam je ta takzvaná indexace. Na druhou stranu i součástí toho systému je myšleno na to, aby díky tomu nevznikaly segregované školy, protože to nechceme, ta podstata není, aby nám vznikly segregované školy. Tak to je část tato.

Druhá je zavedení PHPmaxu, který má právě financovat ty zmiňované podpůrné pozice ve smyslu školního psychologa, speciálního pedagoga. A já jsem rád, že se nám podařilo společně najít i jako kompromis v tom, že toto bude také položka, která umožní financovat pedagoga sociálního. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP