(20.50 hodin)
(pokračuje Jiří Mašek)

Určit místo pobytu žadatele o mezinárodní ochranu. No, to vidíme, že nám nejde tady, že dokonce ani nemáme lepší kontrolu pobytu u Ukrajinců, což se třeba prokázalo tím, že teďka dva výtečníci okradli stát na dávkách o 11 milionů. Bylo to publikováno. Mám takový pocit, že stát ani nemá zájem to kontrolovat, protože by z toho mohla být epidemie, a možná bychom se divili, co se tady všechno děje, protože nemáme kontrolu pobytu.

Další, pan ministr tady řekl na mikrofon, že tam se bude jednat o snížení standardu zdravotní péče o azylanty nebo o žadatele o mezinárodní ochranu. Vždyť to není možné, to naše legislativa vůbec neumožňuje. My tady máme jeden standard péče a neumíme říct, že tomuhle nedáme širokospektré antibiotikum, a dáme mu - pokud ho Válek sežene - třeba jenom penicilin. To prostě fakt nejde, takže tam jsou nesmysly. My budeme muset jednat v dalších výborech, to bude na dlouhé jednání, takže já si myslím, že, přátelé, jste to chtěli zamést v devadesátce, to je pro mě úplně neuvěřitelné.

Další, tam chcete - a to tleskám - povinný epidemiologický screening, ale to jsme měli dělat dávno, vždyť tady se nám šíří tuberkulóza, tady se nám šíří HIV. Všichni to víme, jenom o tom nemluvíme a nic jsme pro to neudělali.

Další, co mě dostalo - a to je teďka smutná událost: budeme všem sledovat mobily. Vždyť my neumíme najít ani jeden mobil pachatele násilného trestného činu. Dál to nebudu rozvádět, vždyť to je prostě šílené.

Tady je kupa věcí, o kterých je potřeba diskutovat, přitom ten tisk má 286 stran, zasahuje řadu zákonů a to nelze projednat, když jste nám to dali do systému až 26. 3. večer. To prostě nejde a já jsem přesvědčen, že pokud jste to seriózně - ta skupina těch šesti statečných předkladatelů - projednávali na Ministerstvu vnitra, tak bych si vás rád přezkoušel, ale jsem přesvědčen, že toho z té legislativy nebudete taky moc vědět a nebudete z toho moc moudří. My jsme vždycky většinu našich návrhů v minulém období předkládali na výboru pro bezpečnost, případně projednávali na pracovních skupinách, což už jsem vám tady říkal.

Teďka k panu ministrovi jako takovému. Přijal migrační pakt, ten pakt obsahuje povinnou solidaritu, obsahuje migrační kvóty a obsahuje výpalné. Nebudu to tady rozvádět, ale je to tak. Vy jste měli jedinečnou možnost, tím, že se to rok připravovalo, jste měli jedinečnou možnost to dát jako vládní předlohu s projednáním v mezirezortech řádným a mohli jsme to tady normálně projednávat ve Sněmovně a předtím v pracovních skupinách, kam jste měli a mohli přizvat opozici. Neudělali jste to, a protože jste to neudělali, udělali jste to poslaneckým návrhem, tak se nedivte, že devadesátku jsme vám neschválili, a právě proto tady jsem navrhl prodloužení lhůt.

Dovolte mi poslední takové přirovnání, já si myslím, že není od věci. Považuju z tohohle pohledu pana ministra za politického pyromana, člověka, který zapálil oheň, a potom se hrne jako první ten oheň hasit. Je to podle mě naprosto trefné přirovnání. Nezlobte se, tu vaši iniciativu, pane ministře, těsně před volbami vám opravdu nikdo nevěří. (Potlesk poslanců hnutí ANO 2011.)

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji, jenom pane poslanče, vy jste navrhl prodloužení lhůty o 30 dnů, nicméně to není možné, je to pouze možné, když je to nad 20 dnů, se souhlasem předkladatele. Takže já se ptám předkladatelů, zdali souhlasí s tím, abychom mohli hlasovat prodloužení lhůty o 30 dnů? Není to možné.

Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jiří Mašek: Děkuji za nápovědu, pane místopředsedo. Tímto navrhuji prodloužení o 15 dnů.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: To už je možné hlasovat, děkuji moc.

V tuto chvíli se hlásí pan ministr s přednostním právem. Prosím, pane ministře.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju. Já jsem tu reakci slíbil a chci to slovo dodržet. Pokusím se tu hladinu křiku tady trochu omezit po proslovu pana kolegy Maška.

Co se týká všech těch věcí, které tady zaznívají, ale my se stále neposloucháme a stále se motáme v tom samém okruhu. Jistě si to vyříkáme na výborech a bude to určitě správné, ale my se motáme stále v cyklu té nelogičnosti. Já vůbec netvrdím, že to není implementace migračního paktu. Já říkám, že ta opatření jsme přizpůsobili a vybrali ta, která do naší legislativy implementovat chceme, protože znamenají zpřísnění. To je ta základní nelogičnost a ten základní náraz, který my tady v celé té diskusi máme.

Dokonce jsem nikde nepopíral, byť mě tady z toho obviňujete, že by to nepřipravovali experti Ministerstva vnitra. Samozřejmě že to připravovali experti Ministerstva vnitra, a my jsme vysvětlili, proč jsme chtěli zrychlený poslanecký návrh v zablokované Poslanecké sněmovně, ale je to návrh, který dokonce i na té první pracovní schůzce, kde opozice nebyla - SPD ano, na té druhé už ne - to představovali na expertní úrovni také experti Ministerstva vnitra.

Věcně k několika věcem už jenom velmi, velmi krátce. Žádná skupina zemí nechce v téhle chvíli pakt rušit, kam patříme, ale naopak ta skupina zemí ho chce doplňovat o další věci, které v minulém Evropském parlamentu neprošly.

Readmise krátkou cestou - pan kolega Lang o tom hovořil - tak readmise krátkou cestou, to samé děláme na slovenské hranici a české orgány samozřejmě vyrozuměny jsou.

Pokud se bavíte o kapacitách detence na letišti, letiště má volnou kapacitu a naposledy se kapacita letištní detence naplnila podle našich odborníků na přelomu roku 2007 a 2008. Počítá se při rekonstrukci s vybudováním nového detenčního zařízení.

Těch lží se tady objevovala - nebo nepravd - celá řada, ale jak říkal pan kolega Mašek, nechme to tedy na výbory. Moc se na to těším.

Jenom krátká poznámka, jak to bylo s časem na implementaci, případně na zpracování naší legislativy. Od června, kdy byl daný dokument na evropské úrovni schválen, se pracovalo na implementačním plánu. Ten byl zveřejněn v prosinci 2024 a z něj vychází legislativa. Patřili jsme ke čtyřem zemím, které byly v procesu přípravy implementačního plánu nejrychlejší. To, že proces u nás v parlamentu je delší, to je pravda. My jsme chtěli nějakou elementární politickou shodu a pokoušeli jsme se o rychlejší proces, ale jak už jsem řekl i v průběhu rozpravy, absolutně nerozporuji vaše právo vetovat devadesátku. Poté jsme tedy požádali v rámci aktuálnosti dané věci o zkrácení lhůt, tak už učinil můj pan kolega.

Těším se na diskuse na výboru a v dalších čteních.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji panu ministrovi. Už nemáme nikoho přihlášeného. Skutečně se nikdo nehlásí ani z pléna do obecné rozpravy? Vidím, že nehlásí. Končím obecnou rozpravu.

Požádám o případná závěrečná slova? Není zájem, není zájem.

Nemáme ani návrh na vrácení k dopracování, ani na zamítnutí.

Odhlásím vás všechny podle požadavku, prosím, abyste se přihlásili vašimi identifikačními kartami.

 

Nicméně v tuto chvíli budeme pokračovat přikázáním k výborům k projednávání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednávání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu. Navrhuje prosím někdo přikázání jinému výboru než garančnímu? (Reakce z pléna.) Ano, garančnímu ne. V tom případě přistoupíme k hlasování.

Zahájil jsem hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 47, přihlášeno 133 poslankyň a poslanců, pro 132, proti nikdo. Tento návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednávání výboru pro bezpečnost jako garančnímu výboru. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP