Neautorizováno!


(20.30 hodin)
(pokračuje Robert Králíček)

V návrzích struktury projektového týmu DSŘ schválených na poradě ministryně Dostálové dne 19. 11. 2018 byly dále uvedeny pracovní týmy, řešitelské týmy ve smyslu metodiky s jednotlivými vedoucími: pracovní tým, skupinová vedoucí pracovního týmu Legislativa paní doktorka Kotrlá, vedoucí pracovního týmu Architektura Tomáš Ipolt, S07S09, vedoucí pracovního týmu Finance paní inženýrka Štěpánková. Máte pocit, že je to jeden člověk? Já tedy ne. Ten audit nikde nemluví o tom, že by se tomu věnoval jeden člověk, jak tvrdí pan Bartoš a pan Kulhánek, tato citace onoho auditu to tu jasně dokazuje. Takže pane Bartoši, pane Kulhánku, lžete! Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Prostřednictvím, i když tady nejsou, ale v pohodě.

 

Poslanec Robert Králíček: Prostřednictvím, když tady nejsou.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: V tomto případě to je opravdu namístě nebo respektive správné použití. Mnohdy se používá prostřednictvím, kdy nemusí.

Tak nyní tedy pan poslanec Hudec, následuje paní poslankyně Oulehlová.

 

Poslanec Bohuslav Hudec: Vážená paní předsedkyně, vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, já tu dnes stojím jakožto starosta obce a chci vystoupit s tématem, jehož dopady jsou zásadní pro naši schopnost čerpat veřejné prostředky pro obnovu po živelných katastrofách, ale především pro čerpání finančních prostředků, které jsou důležité v rámci již několikrát zmíněných dotačních titulů Živel. Chci mluvit o stavebních úřadech, v mém případě konkrétně o stavebním úřadu v Šumperku, který zajišťuje agendu pro více než třicet obcí v rámci jedné obce s rozšířenou působností, a chci popsat, proč tento úřad není dnes schopen dostát svým povinnostem - a není v tom zdaleka sám.

Začneme fakty. Tento úřad jako řada dalších je personálně na hranici provozuschopnosti. Dlouhodobě se mu nedaří obsazovat volná místa. Zkušení pracovníci odcházejí - často kvůli vyhoření, špatným pracovním podmínkám, nedostatečnému ohodnocení, a noví zaměstnanci - ti teprve začínají svou profesní dráhu, nemají potřebnou odbornou praxi, a tedy ani zákonnou způsobilost k výkonu rozhodovací činnosti. To znamená, že nemohou pracovat zodpovědně ani nemohou vydávat příslušná rozhodnutí, která je potřeba v rámci stavebního řízení vydat. Výsledkem je, že stavební úřad nestíhá rozhodovat v zákonných lhůtách, a co hůř, v některých případech vůbec není schopen rozhodnutí vydat. Žádné obstrukce, žádná neochota, jen prostá kapacitní neschopnost. Tohle je jen jedna rovina problému.

Druhá je již několikrát dnes zmíněná digitalizace. Nástroje, které měly úřadům práci usnadnit, buď nefungují, nebo fungují tak špatně, že vytvářejí ještě větší zátěž. Informační systém stavebního řízení je notoricky známý svými výpadky a nedostatky. Je to systém, který měl být klíčovým nástrojem nového stavebního řízení, ale v praxi je překážkou, je pomalý, nespolehlivý a není připraven na objem dat, která musí zpracovat, a zároveň zaměstnanci často místo rozhodování bojují s nefunkčním softwarem.

Třetí rovina je rovina legislativní. Nový stavební zákon přinesl úřadům další povinnosti, formální požadavky na podání, nové procesní kroky, složitější administrativní úkony. Byrokracie stále narůstá, a přitom nejsou zajištěny podmínky, jak tyto nové povinnosti zvládnout.

A nakonec mi dovolte zmínit čtvrtý a podle mě klíčový aspekt, to jest přenesenou působnost. Stát přenesl výkon státní správy na obce, ale bez odpovídajících nástrojů, financí a systémové podpory. Přenesená působnost oblasti stavebního řízení je extrémně složitá agenda. Zahrnuje rozhodování s významným dopadem na majetek, životní prostředí, rozvoj území, a přesto je financována paušálně, bez vazby na reálný objem agendy. Zatímco stát zvyšuje nároky, města a obce zůstávají bez možnosti je skutečně naplnit.

A proč o tom mluvím právě dnes? Protože se blíží lhůty pro čerpání dotací z programu Živel. Týká se to Šumperska i Jesenicka, které byly zasaženy zářijovými povodněmi. Mnohé obce a organizace mají připravené projekty obnovy, ale bez stavebního povolení se k dotacím nedostanou, a stavební povolení nelze vydat, pokud úřad nestíhá. Z důvodů, které jsem právě popsal, hrozí reálné riziko, že obce přijdou o peníze - ne svou vinou, ale vinou selhávajícího systému.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, tohle není jen problém města Šumperka, to je problém desítek, možná stovek stavebních úřadů po celé republice. Šumperk má jen tu odvahu říct to mým prostřednictvím nahlas. Nejde o selhání jednotlivců, jde o systémové selhání.

Proto vás žádám, zvažme úpravu výzev dotačních programů, konkrétně prodloužení lhůt na doložení stavebního povolení tam, kde je to nutné - pokud to neuděláme, přijdeme o finance, které měly pomoci lidem v krizových situacích. A za druhé, zahajme systémovou debatu o přenesené působnosti a o fungování stavebních úřadů. Týká se to nejen legislativy, ale především právě několikrát dnes již zmíněné digitalizace, financování a personální podpory. Potřebujeme analýzu reálných kapacit a potřeb, a především odvahu řešit tento problém otevřeně a bez ideologie. Nechtějme po úřadech výsledky, když jim k tomu nedáváme podmínky.

Děkuji za pozornost. (Potlesk z lavic ANO.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Vaše vystoupení vyvolalo faktickou poznámku pana poslance Víta Vomáčky. Prosím tedy, aby se pan poslanec ujal slova.

 

Poslanec Vít Vomáčka: Děkuju za slovo. Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, nebudu reagovat na předřečníka, který tady byl teď naposledy, ale chtěl jsem reagovat na kolegu Jirku Havránka, protože já jsem seděl v kanceláři, pracoval jsem na počítači a měl jsem puštěnou televizi, a když jsem slyšel, jak Jiří Havránek, prostřednictvím paní předsedající, to tady nazval těmi pravými slovy, krásně strukturovaně, tak jsem si myslel, že poslouchám horor - a pouze jsem poslouchal kolegu, který tady dával dohromady, co se dělo na Ministerstvu pro místní rozvoj v rámci digitalizace stavebního řízení.

Ale teď trošku jinou věc, to je přece ta lepší opozice. Vy - hnutí ANO a SPD - jste ta asi stará nebo zkažená opozice, a oni jsou ti lepší. Oni chtějí bojovat proti korupci, oni chtějí všechno dělat transparentně. A teď, když se tady podívám, tak tady nikdo není z nich, z Pirátů. Nikdo. Tak je to ta lepší opozice? Nebo to není lepší opozice?

Jestli jsme chtěli zavést určitou kulturu do Sněmovny, celá řada z nás - a vy víte, že já o tom mluvím dost často, tak bych považoval za normální, že sem teď bývalý ministr přijde, omluví se všem, kterých se to dotklo, a není jich málo.

Ač jsem toho nebyl přímým účastníkem, tak se taky chci omluvit našim stavebníkům, uznat práci pracovníků na stavebních úřadech, protože jestli se něco nepovedlo, tak to byla právě digitalizace stavebního řízení. Takže se těmto dámám, pánům na našich úřadech omlouvám. Není to naše vina, ale vnímám to jako minimální slušnost z tohoto místa se jim omluvit.

Děkuju. (Potlesk z lavic ANO.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji za dodržení času. Nyní tedy se vracíme do všeobecné rozpravy a pokračuje paní poslankyně Oulehlová, následuje vystoupení pana poslance Haase. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Původně jsem chtěla hovořit vlastně o tom, co všichni, ale pak jsem si řekla, že daleko lepší je, když předám svou osobní zkušenost.

Já si velice vážím mého předřečníka za tu omluvu, protože ta opravdu je - moc si toho vážím - je namístě. To, co zažívali ti úředníci, opravdu nebylo jednoduché. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP