Neautorizováno!
(20.50 hodin)
(pokračuje Karel Haas)
Třetí poznámka, kratinká obhajoba premiéra Petra Fialy, on by to nepotřeboval. Čtyři poznámky. Kdo z vás zná, a věřím, že většina z vás zná českou ústavu, dobře víte, že ani premiér, ani nikdo jiný z ministrů nemůže sáhnout jinému ministrovi v uvozovkách do jeho ministerstva jen tak, vytáhnout mu nějakou agendu a říct: Tu agendu ti beru. Bez souhlasu daného ministra se mu prostě takto agenda vzít nedá. Máme kompetenční zákon, máme Ústavu České republiky, takže to opravdu není možné. To je první poznámka, kterou chci říct.
Za druhé, pan premiér odvolal pro manažerské selhání odpovědného ministra po dvou a půl měsících - polovina září - zaokrouhluju, prosím vás, neberte mě za slovo - v jednotkách dnů od 1. 7., od spuštění té zpackané digitalizace.
Třetí poznámka. Vzpomeňme si všichni na to, co se tehdy řešilo v mediálním mainstreamu. Řešila se forma, jestli se ministři odvolávají po mailu, nebo po esemeskách, nebo po telefonu, a neřešil se věcný obsah, který v zásadě poprvé řešíme dnes. Tolik jenom stručná obhajoba premiéra Petra Fialy.
A pak obhajoba, protože byl také zmíněn v několika proslovech pan ministr Martin Kupka, a já k němu přidávám Mariana Jurečku. Bez těchto dvou kolegů, a věřím, že to není - ani jeden tady není, tak to není - z mé strany nějaké laciné pochlebování. Vzpomeňme si na to, jak je Ivan Bartoš natíral, když nabízeli svoji pomoc. Výtlak týmu, který Marian Jurečka vybudoval na Ministerstvu práce a sociálních věcí pro agendu digitalizace v oblasti sociální pod vedením Karla Trpkoše, tak si zase vzpomeňme všichni, nemějme krátkou paměť, na polovinu loňského roku, když nabízeli ministři zcela aktivně MMR, Ivanu Bartošovi osobně pomoc, a jak Ivan Bartoš natíral - místo toho, aby tu pomoc normálně přijal, to není žádná ostuda přijmout pomoc - tak jak natíral tyto řeknu ministry z jakési zrady a nekolegiality, neloajality a tak dále.
To byly čtyři politické osobní poznámky, teď už se dostávám k věcnému obsahu. Já mám audit - tu pracovní verzi, tu neodpřipomínkovanou verzi - celý. Celý jsem ho prošel, opravdu těch - zaokrouhluji - 280 stran. Sehnal jsem si ho normálně sám vlastní cestou, nemám ho nějak pokoutně, a v zásadě ten audit můžu podepsat. Dobře vím, že tam probíhá vypořádání připomínek mezi MMR a zpracovateli toho auditu, ale zjednodušeně řečeno, myslím si, že všichni můžeme v této zemi reálně z té pracovní verze vycházet. S plnou vážností říkám, že nepochybně mezi pracovní verzí a finální verzí ještě nějaké nuance určitě budou, ale jako právník tvrdím, že ten audit je velmi dobře zpracován, už ta pracovní verze, je (to) ozdrojováno, všechno je odůvodněno, každý jednotlivý závěr je odůvodněn konzultacemi se zaměstnanci MMR, je odůvodněn podklady dodanými MMR, je odůvodněn rozhodnutími relevantních orgánů, převážně rozhodnutími ÚOHSu, a tak dále, takže z toho auditu nepochybně se dá vycházet.
Nicméně tady chci zdůraznit, že některé věci byly známy už v loňském roce právě z rozhodnutí ÚOHSu, případně Krajského soudu v Brně, a já si tady dovolím - a věřím, že to bude objektivní jak ve vztahu ke kolegům z hnutí ANO a k jejich exministryni Kláře Dostálové, tak to bude objektivní i ve vztahu k dalšímu pokračování toho příběhu digitalizace pod vedením Ivana Bartoše - jsou to mé poznámky, které jsem měl už právě na listopadovou schůzi Sněmovny v loňském roce, takže jsem nemusel čekat na audity. Věci se daly dohledat opravdu z veřejně dostupných zdrojů, primárně z rozhodnutí ÚOHSu, nebo dokonce z podkladů této Sněmovny.
Takže odrážka první. Logika, celková logika - netvrdím architektura, ať zase nejsem odborníky brán za slovo - logika informačních systémů digitalizovaného stavebního řízení se v zásadě nezměnila od zákona (č.) 47/2020 Sb., schvalovaného v minulém volebním období, v listopadu 2019. To byl právě už kolegou Jirkou Havránkem, prostřednictvím paní předsedkyně, zmiňovaný zákon o zeměměřictví, ke kterému v minulém volebním období konsenzem této Sněmovny prošel komplexní pozměňovací návrh Martina Kupky, schvalováno v listopadu 2019, uveřejněno ve Sbírce zákonů pod č. 47/2020 Sb. Již od té doby byla logika informačních systémů známa.
8. 10. 2021 zahájilo MMR pod vedením tehdejší ministryně Kláry Dostálové soutěžní dialogy. Potvrdil to ÚOHS, potvrzuje to teď audit a potvrdil to skutečně ÚOHS rozhodnutími už dokonce z loňského a z předloňského roku, už z roku 2023, že všechny ty tři soutěžní dialogy byly provedeny v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. To znamená, i jako odéesák tady tvrdím ne proto, že bych podbíhal hnutí ANO - já vždycky v odéesce budu hlasovat proti naší koalici, ale jak říkám, z politického přesvědčení, a ne proto, že bych vás měl za nepřátele, ale proto, že vás mám za politické soupeře - tak i jako člověk s touto politickou pozicí tady říkám, že rozhodně nelze nasazovat v uvozovkách žádná obvinění z nějakého protiprávního postupu v soutěžních dialozích, které byly zahájeny 8. 10. 2021. Ty soutěžní dialogy byly zahájeny po právu a byly zahájeny v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek.
Tím se posouvám v tom příběhu dále a k prvním protiprávním krokům pod vedením Ivana Bartoše, a zjevných protiprávních kroků tam bylo mnoho. Dva z těch tří soutěžních dialogů byly ze strany MMR zrušeny protiprávně 26. 1. 2023, potvrzují to pravomocná rozhodnutí ÚOHSu. Můžu vám citovat čísla jednací, už se blížíme k deváté hodině, tak aspoň ať dojedu nějak blok. Mám ta rozhodnutí k dispozici, jsou to rozhodnutí z května 2023 prvostupňové, ze srpna 2023 rozkladové.
15. 11. 2022 vydal tehdejší odbor hlavního architekta v souladu se zákonem souhlas k celkové architektuře DSŘ, kterou ale, zdůrazňuju, nemusel Ivan Bartoš měnit, a audit o tom zase mnohokrát mluví v tom, že není dohledatelné, z jakých relevantních důvodů vlastně byla architektura změněna, a byla změněna ještě před dokončením novelizace čili novelizace stavebního práva, nebo řekněme ta zásadní změna přijatá v této Sněmovně důvodem rozhodně být nemohla, protože na ten závěr se stejně nečekalo. Otevřené řízení bylo zahájeno 24. 3. 2023, 1. 5. byl posunut termín pro podání nabídek na 11. 5. 2023.
15. 6. 2023 - proto ta data říkám takhle přesně, podívejte se na ty šibeniční termíny pro případné uchazeče - byl plánovaný termín uzavření smlouvy dle MMR. 5. 9. 2023 bylo toto otevřené řízení zrušeno ÚOHSem pro nezákonnost zadávacích podmínek a ty nezákonnosti byly opět naprosto fatální.
Druhá protiprávnost v průběhu zadávacích řízení na digitalizaci stavebního řízení: 2. 11. 2023 bylo ze strany MMR zahájeno jednací řízení bez uveřejnění, ten takzvaný nouzový postup, který zákon o zadávání veřejných zakázek zná. 3. 11., den poté - jinými slovy, ve lhůtě dvou dnů, audit se o tom zmiňuje v mnoha fázích - 3. 11. byla uzavřena smlouva mezi MMR a InQoolem. 13. 11. 2023 byly výsledky JŘBU ze strany MMR oznámeny. 5. 3. 2024, opět v nejkratším možném termínu s ohledem na složitost problematiky, prvostupňové rozhodnutí ÚOHSu o zákazu plnění smlouvy, byť s odkladem o čtyři měsíce. ***