Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(16.50 hodin)
Poslanec Pavel Bělobrádek: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Pane ministře, kolegyně, kolegové, přihlašuji se tímto k pozměňovacímu návrhu pod sněmovním dokumentem číslo 6695. Jak už jsem odůvodnil v obecné rozpravě, jde o to, aby náletové dřeviny na březích řek nebyly ve stejném režimu, jako je stromořadí, to znamená, aby tam nemusela být i náhradní výsadba.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju. Byl jste zatím posledním přihlášeným do podrobné rozpravy. Já se ptám a dívám se do sálu, zda se ještě někdo další hlásí do podrobné rozpravy? Pokud tomu tak není, podrobnou rozpravu končím.
Ptám se, zda je nyní zájem o závěrečná slova ze strany navrhovatel či zpravodaje? Není tomu tak.
Paní zpravodajky se zeptám, jestli souhlasí to, že není teď nic k hlasování, že nezazněly návrhy na vrácení zákona garančnímu výboru ani návrhy na zkrácení lhůt? (Zpravodajka souhlasí.) Čili nemáme už o čem hlasovat.
Tím pádem jsme se vypořádali s druhým čtením tohoto tisku. Já končím druhé čtení tohoto návrhu.
Děkuju panu navrhovateli i paní zpravodajce za spolupráci.
Budeme pokračovat bodem číslo
2.
Návrh poslanců Viktora Vojtka, Zbyňka Stanjury, Mariana Jurečky, Pavly Pivoňky Vaňkové, Jiřího Navrátila, Michaela Kohajdy, Miloše Nového, Martina Dlouhého, Jana Skopečka a Jana Bauera na vydání zákona o povinném příspěvku na produkty spoření na stáří a o změně souvisejících zákonů (zákon o povinném příspěvku na produkty spoření na stáří) /sněmovní tisk 894/ - druhé čtení
Prosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele pan poslanec Viktor Vojtko.
Poslanec Viktor Vojtko: Děkuji za slovo. Dobré odpoledne, dámy a pánové, vážený pane místopředsedo. Dovolte mi, abych krátce představil návrh zákona o povinném příspěvku na produkty spoření na stáří, konkrétně teď ve druhém čtení.
Tento navržený zákon zavádí povinnost zaměstnavatele přispívat zaměstnancům, kteří u něho vykonávají rizikovou práci zařazenou do třetí kategorie pro vybrané faktory pracovních podmínek, každý měsíc na jejich penzijní připojištění nebo doplňkové penzijní spoření určitou částku. Ta částka se odvíjí od vyměřovacího základu, jehož zaměstnanec Původní návrh počítal s tím, že ta pásma by byla dvě, tři procenta a čtyři procenta od tří odpracovaných směn, ale já už tady avizuji, že i v rámci rozpočtového výboru byl přijat pozměňovací návrh, který tato pásma sjednocuje od těch tří směn výše na čtyři procenta.
Dále tento zákon zavádí informační povinnost zaměstnavatele vůči zaměstnancům týkající se práva na povinný příspěvek a způsobu jeho uplatnění, zavádí povinnost zaměstnavatele vydat zaměstnanci jednorázové potvrzení o zaplacení tohoto povinného příspěvku, upravuje přestupky spočívající v porušení povinností zaměstnavatele podle navrženého zákona, rozšiřuje působnost orgánu inspekce práce na kontrolu dodržování povinností stanovených v navrženém zákoně a zmírňuje časové podmínky pro čerpání takzvaného předdůchodu v doplňkovém penzijním spoření v případě zaměstnanců, kterým zaměstnavatel platil povinný příspěvek podle navrženého zákona.
To, myslím, na úvod stačí. Všichni, kdo se tím zabývají, tak ten zákon, myslím, poměrně detailně znají a není příliš dlouhý a složitý. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu, dále byl tisk přikázán také výboru pro sociální politiku. Usnesení výboru vám byla doručena jako sněmovní tisky 894/2 a 4. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Vojtěch Munzar a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
Poslanec Vojtěch Munzar: Ano, děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, rozpočtový výbor se tímto návrhem zákona zabýval dne 2. dubna 2025 na své 59. schůzi. Výsledek jednání je, že doporučil Poslanecké sněmovně tento zákon projednat a vyslovit s ním souhlas. Zároveň doporučil, abychom vyslovili souhlas s tímto zákonem ve znění dvou pozměňovacích návrhů. Jeden pozměňovací návrh je pouze technický, je to oprava čísla v § 10. O druhém návrhu už mluvil zástupce předkladatelů, je to věcný návrh, který mění ten původní záměr předkladatelů ze dvou pásem poskytování příspěvků 3 až 4 procenta pouze na jedno pásmo 4 procenta od tří směn rizikové práce, jak bylo projednání na rozpočtovém výboru. A jak bylo při něm řečeno, jedná se i o dohodu se Svazem zaměstnavatelů a se zaměstnavateli, protože účelem je i snížit administrativní zátěž zaměstnavatelů. Tím bych skončil svou zpravodajskou zprávu. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju. A nyní poprosím zpravodaje výboru pro sociální politiku pana poslance Michaela Rataje, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. (Není přítomný.) Z důvodu nepřítomnosti pana Michaela Rataje načte kolega, rovněž člen výboru pro sociální politiku.
Poslanec Vít Kaňkovský: Dobré odpoledne, vážený pane místopředsedo, členové vlády, kolegyně, kolegové. Dovolte mi, abych vás v zastoupení pana kolegy Michaela Rataje seznámil s usnesením výboru pro sociální politiku ze 62. schůze ze dne 2. dubna 2025 ke sněmovnímu tisku 894: "Po úvodním slově zástupce skupiny předkladatelů poslance Viktora Vojtka, zpravodajské zprávě poslance Michaela Rataje a po rozpravě výbor pro sociální politiku Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vyslovila nesouhlas s návrhem poslanců Viktora Vojtka, Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona o povinném příspěvku na produkty spoření na stáří a o změně souvisejících zákonů, zákon o povinném příspěvku na produkty spoření na stáří, sněmovní tisk 894;
II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny." Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které mám s přednostním právem jako první přihlášenou paní předsedkyni Schillerovou.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené dámy, vážení pánové, zákon o povinném příspěvku na produkty spoření na stáří se týká skupiny lidí, kteří ještě před pár měsíci zcela oprávněně očekávali, že jejich situace bude řešena novelou důchodového zákona. Jenže jak se již opakovaně ukázalo, vláda Petra Fialy znovu a znovu slibuje svým voličům mosty přes řeky, ale desky k jejich stavbě k břehu řeky nikdy nepřinese. Tentokrát tomu není skutečně jinak.
Naděje této skupiny občanů pohasla ve druhém čtení údajné důchodové reformy, když vláda Petra Fialy změnila svou vlastní novelu a omezila snížení důchodového věku pouze na ty zaměstnance, kteří vykonávají práci zařazenou do čtvrté rizikové skupiny. Řešení pro zaměstnance třetí rizikové skupiny odkázala na právní úpravu, kterou slíbila do konce roku. Nereálnost toho slibu byla již tehdy zřejmá.
Dnes se dostáváme do druhého čtení tohoto zákona a když se vrátím ke své metafoře o slíbených mostech přes řeku, desky, které přinesla vláda Petra Fialy, po měsících marného čekání jsou zpráchnivělé, shnilé a plesnivé. Desky, které se lámou pod prvním krokem. A stavět most ze zpráchnivělých prken je jako věřit slovům, která lžou již při vyslovení.
Novela zavádějící dosud neexistující povinnost byla připravena izolovaně, bez odpovídající diskuse s odborníky či samotnými aktéry dotčeného procesu. Jde o zákon legislativně, jako i věcně nepřipravený, který bude navíc obtížně proveditelný v praxi. Novela se přitom dotýká oblasti, kterou už dnes pokrývají systémy vnitropodnikové sociální péče.
Navrhovaná právní úprava zasahuje do oblasti, která je úzce propojena s vnitřními systémy zaměstnavatelů včetně mzdových struktur, benefitních programů a interních zásad personální politiky. ***