Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(18.50 hodin)
Ministr životního prostředí ČR Petr Hladík: Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, krásný dobrý večer. Já jsem moc rád, že se k tomuto návrhu dostalo. My o ekoújmě budeme ještě někdy diskutovat, ale toto je velmi, velmi důležité. A to z toho důvodu, že si myslím a vnímám tady i širokou podporu, aby tenhleten Silvestr, který už je za námi, byl vlastně poslední takto benevolentní, tak, jak býval. Jsme vlastně poslední země. Naši západní partneři, naši kolegové tohleto mají dávno omezeno. K nám jezdí lidé ze západních hranic a odpalují a kupují si u nás pyrotechniku. Myslím, že to je špatně, že to je špatně z pohledu dětí, z pohledu ochrany zvířat, našich mazlíčků, ale také z životního prostředí.
To množství těch zplodin a látek, které je vypuštěno na Silvestra, tak překračuje všechny limity. My tady diskutujeme o limitech různých spaloven a různých chemických provozů a potom toto vlastně je odpalováno do vzduchu úplně zbytečně. Takže jsem moc rád, že se tady spojila aktivita Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva životního prostředí a Ministerstva zemědělství na této novele. Díky.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. S přednostním právem jsem zaznamenal taktéž pana poslance Marka Bendu. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Marek Benda: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážené dámy, vážení pánové, já si dovolím přednést jeden procedurální návrh jako obvykle za koaliční kluby - ale předpokládám, že i za klub hnutí ANO, které říká, že tento zákon podporuje a chce - tak navrhuji, abychom dneska prodloužili jednání i po 19. hodině, a to do projednání tohoto bodu, nic dalšího projednávat nemůžeme, protože žádný další bod na této schůzi nemáme. Proto nenavrhuji projednávání i po 21. hodině, protože myslím, že jsme tak v 19.10 nejpozději hotovi. Poprosím, aby se o tomto mém návrhu hlasovalo.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Ano, já děkuji. Přivolám kolegyně a kolegyně z předsálí.
Zopakuji, hlasujeme návrh pana poslance Marka Bendy, abychom mohli hlasovat i po 19. hodině a projednávat. V tuto chvíli jsem vás všechny odhlásil, poprosím, abyste se přihlásili vašimi identifikačními kartami.
Až se počet přihlášených ustálí, tak zahájím hlasování. Což se stalo právě v tuto chvíli. Já se táži, kdo je pro? (Kdo je) proti?
Hlasování číslo 12, přihlášeno 122 poslankyň a poslanců, pro 102, proti 13. Tento návrh byl přijat.
V tuto chvíli tedy jsme v obecné rozpravě, pokračujeme v ní, a to panem poslancem Jirkou Strýčkem. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jiří Strýček: Takže já ještě jednou děkuji za slovo, pane předsedající. Já jenom v krátkosti za klub hnutí ANO. My samozřejmě tento zákon podpoříme, protože jak již bylo řečeno, nebo návrh zákona podpoříme, protože jak již bylo řečeno, cílem tohoto návrhu zákona je ochrana zdraví ohrožených skupin obyvatelstva, zvířat před hlukem, záblesky, zvýšení, ochranu veřejného pořádku a životního prostředí.
Já si myslím, že ty změny, tak jak jsou tam navrženy, já už je tady nebudu znovu opakovat, jsou navrženy správně a posouvají tu novelu zákona oproti stávajícímu stavu dále.
Já tedy ještě ale za sebe, co k tomu můžu, nebo co bych k tomu jenom v krátkosti rád podotknul, je to, že trošku ve mně vyvolává pochybnosti ta kontrola dodržování a následná trestní vymahatelnost za porušení té obecně závazné vyhlášky, protože podle mého názoru by se to mohlo upravit trošku jinak. Protože všichni víme, že v mnoha případech ta vymahatelnost je v rámci těch obcí nebo měst skoro nulová. A nebavím se jenom teďka o tady této pyrotechnice.
Další můj postřeh nebo můj takový názor k tomu je to, že podle mě návrh zákona neřeší to, co by řešit měl, ale to je i otázka pyrotechnických výrobků té kategorie F1, která je označována jako dětská, zábavná a bezpečná. Pyrotechnika této kategorie je často prodávaná na tržnicích mladistvým od 15 let a často tyto výrobky neodpovídají předepsaným normám, zejména z pohledu hlučnosti, vzhledu výrobku, kdy ten výrobek nesmí připomínat potraviny nebo hračku, a když se třeba podíváme na to, co se tam prodává, anebo i na internetovém prodeji, tak toto v mnoha případech není dodržováno.
Četl jsem několik vyjádření Policie České republiky, která musí často řešit případy, kdy školáci v hojné míře používají především bouchací kuličky, takzvané Piráty a tak dále, kterými děsí hlavně starší spoluobčany a často domácí zvířectvo.
Já jsem byl několikrát svědkem, když jsem viděl ty mladistvé party, jak to hážou důchodcům pod nohy, anebo i domácím mazlíčkům, kteří zrovna se tam někde procházejí, takže podle mého názoru by bylo správné ošetřit i v rámci tohoto návrhu i tuto část tak, aby k těmto excesům nedocházelo. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji. Dalším kdo je v obecné rozpravě přihlášen, je pan poslanec Zdeněk Kettner. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Zdeněk Kettner: Děkuji za slovo. Dovolte mi přednést stanovisko nepřítomného kolegy Radka Kotena, garanta za klub SPD. Tisk 768 je třeba spojit s návrhem v části 24, novela trestního zákoníku, bod 4. Tato. Novela v tisku 695 nově kriminalizuje zařazením pod ustanovením § 279 odst. 3 nejpřísnější se sazbou do pěti let trestu odnětí svobody nakládání s pyrotechnickými výrobky bez potřebného povolení, takzvaná odborná způsobilost. I návrh v tisku 695 tento pojem odborná způsobilost užívá. Dnes je potřeba odborná způsobilost na pyrotechniku třídy F4 profi ohňostroje. A co je na tisku 695 velký problém, osoby ve věku 18 až 21 let potřebují odbornou způsobilost i na pyrotechniku třídy F3, což jsou věci prodávané v Lidlu nebo v řetězcích na Silvestra, kdy nyní je tato pyrotechnika volně dostupná osobám starším 21 let. Ač trestní právo obecně chrání mladé lidi, nezkušenost a podobně, určitou benevolencí, například snížením trestních sazeb, tak zde je nekompromisně posílá do vězení za to, co osoba starší 21 let může.
Je to dáno definicí pyrotechnika, u které je třeba pro nakládání s ní odborná způsobilost, kdy mladý člověk podle současné legislativy určitým způsobem onou odbornou způsobilostí nahrazuje nedostatek věku. Samotné uvedení pyrotechniky do ustanovení § 279 odst. 3 je zde ve stejné trestní sazbě jako minigranáty nebo samopaly. V tisku 695 chybí jakákoliv přechodná ustanovení. Základním problémem tisku 768 je návrh na přeřazení dosud volně prodejné od 21 let pyrotechniky třídy F3 do pyrotechniky, u které je pro nakládání s ní potřeba odborná způsobilost. Tím je držení této dnes volně prodejné pyrotechniky automaticky díky změně trestního zákoníku v tisku 695 kriminalizováno, a to opět zařazením do ustanovení § 279 odst. 3 se sazbou do pěti let testu odnětí svobody.
Musíme vzít v potaz také jeho protiprávnost. Stále ještě platí čl. 11, právo vlastnit majetek. I řádně nakoupená pyrotechnika třídy F3 je tím majetkem, nelze její právoplatné a řádné vlastníky kriminalizovat trestní sazbu do pěti let nebo jejich majetek nějakou formou ukrást. V tisku 768 v navržených přechodných ustanoveních nenalezneme žádný text, který by alespoň nastiňoval respekt k čl. 11. Na ústavu se v České republice nehledí v tomto případě.
Naopak, řešením je tisk 768 zamítnout, vrátit k přepracování s tím, že odporuje ústavnímu pořádku České republiky. Proto navrhuje vrátit tisk k přepracování, popřípadě variantně k zamítnutí.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Tak já děkuji a v tuto chvíli pan zpravodaj se hlásí z místa. Prosím, máte slovo.
Poslanec Tomáš Müller: Děkuji za slovo. Já bych zde chtěl navrhnout zkrácení lhůty na projednání ve výborech z 60 na 20 dnů. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji. Zaznamenal jsem zkrácení lhůty podle § 90. V tuto chvíli se nacházíme pořád v obecné rozpravě. Pokud se už nikdo nehlásí ani z místa, tak já končím obecnou rozpravu.
Případně poprosím o závěrečná slova pana předkladatele? Ne, nemá zájem, ani pan zpravodaj nemá zájem. ***