234. Usnesení sněmu všech zemí koruny České, jenž zahájen byl na hradě Pražském dne 9. Února a zavřín 14. dubna 1579.

MS. úředních zápisů deskových v král. českém archivu zemském s nápisem "Červení sněmové od 1541 do 1582."

Tito artikulové na sněmu obecném, kterýž držán byl na hradě Pražském léta Páně v pondělí po hromnicích a zavřín v outerý poneděli květné, při přítomnosti nejjasnějšího knížete a pána, pana Rudolfa Druhého, voleného římského císaře, uherského a českého etc. krále etc. ode všech tří stavův království českého, poslův z markrabství Moravského, knížetství Slezských a markrabství Horních i Dolních Lužic, jakožto oudův k království českému připojených, s plnou mocí vyslaných, svoleni a zavříni jsou.

Jakož jest nejjasnější a nejnepřemoženější kníže a pán, pan Rudolf Druhý, volený římský císař, uherský a český etc. král etc. , pán náš nejmilostivější, z mnohých a vysoce důležitých příčin a potřeb JMCské a zemí JMti se dotýkajících sněm obecní království tohoto českého, i také zemí k témuž království příslušejících a připojených, rozepsati a k jistému času na hradě Pražském položiti ráčil, na kterýžto sněm když jsou se všickni tři stavové království tohoto Českého sjeli, tolikéž poslové z markrabství Moravského, z knížetství Slezského, z markrabství Horních i Dolních Lužic s plnou mocí od stavův z týchž zemí vyslaní se najíti dali, tu JMCská potřeby některé stavům jest milostivě oustně oznámiti i skrze spis přednésti ráčil: což všecko všickni tři stavové království tohoto spolu s vyslanými posly z jiných zemí, oudův k království tomuto připojených, takové milostivé přednesení a oznámení v pilném a bedlivém uvážení majíce a k srdcím svým.to všecko připustivše, jiného jsou mezi sebou najíti nemohli, než čím dál vždy víc znáti se dobře může, že pán Buoh všemohúcí pro přílišné rozmnožení hříchův lidského pokolení a nepravostí, kteréž se mezi lidmi páchají, k trestání lidu všelijakého puzen býti a metlou svou hroziti a všemu křesťanstvu před oči stavěti, takže již sekera k kořenu přiložena jest, mnohými nesčíslnými znameními, o kterýchž se slyšelo i také na oko spatřilo, jakýž takýž veliký pád a trestání oznamovati ráčí; však se téměř žádného to chytati a k napravení pokání svaté činiti nechce, nebudeli milosti a samého požehnání pána Boha všemohúcího předně a skrze vrchnost a dobrou zdravou radu jeho milosti dání od těch, kteříž svého pána Boha na paměti mají a jeho božským slovem se spravují a v dobrém řádu a zdravém rozumu stojí, tehdy jest se zkázy zemí křesťanských a zvláště od toho ouhlavního nepřítele krve křesťanské žíznivého Turka, země plundrováním, pálením, mordy, loupežemi a lidu zajímáním, že se to stane obávati; čehož všemohoucí pán Buoh rač sám ochrancím od toho zlého býti, a k přetržení toho zlého k dobrému a na pokání lidu křesťanského pomoc rady milosti jeho svaté a srdce skroušené a ponížené k modlitbám a službám svatým dáti.

Svolení berně domovní z lidí poddaných osedlých.

Protož jsme se na tom všickn tři stavové království tohoto se pány posly vyslanými snesli, neohlídajíc se na žádné ztížnosti, nouze a chudoby a mnohé nedostatky své a poddaných svých, majíce utrpení a křesťanskou lítost nad těmi souženými od nepřítele Turka křesťany a prohlídajíc k milostivé žádosti JMCské, však z své dobré a svobodné vůle, abychom pomoc, tak jakž předešlého roku, berni z domův z poddaných svých z sebe sebrali a k zemi složili. A protož předkem JMCská skrze hejtmany, ouředníky a purkrabě na panstvích JMCské naříditi míti ráčí, též jedna každá osoba, pán a rytířský člověk i všecky osoby duchovní, tolikéž manové, dědiníci, dvořáci, nápravníci, cožkoliv v městech, městečkách, vesnicích, aneb kde jinde na panstvích a statcích svých lidí osedlých mají, z jednoho každého domu aneb chalupy, buď veliké neb malé, v kterýchž lidé bydlí, krom samých kovářských, pastuších a ovčáckých chalupí, též lázní v městečkách, ve všech, na kterýchž by hospodářové osedlí nebyli, aneb kteříž by od pánuov svých lhůtu ourokuov neplacení ještě za příčinami škod jich jim se stalých měli, aby jeden každý z těch nadepsaných osob za jeden rok pořád zběhlý po dvacíti groších českých dali a konečně vyplnili; však rozdílně, první díl na den sv. Víta, nejprve příštího, totiž z jednoho každého domu po desíti groších českých a druhý díl na den všech Svatých, též nejprve příštích, po desíti groších českých aby konečně dali a nejvyšším berníkuom na hrad Pražský odvedli; při čemž jak se jeden každý strany přiznání a berně dávání zachovati má, dole napsáno jest. V tom dávání té pomoci proti Turku poddaní k ouřadu purkrabskému, ani manové k purkrabství Karlštejnskému, ani žádní jiní, bud čížkoli v království tomto, vynímati se nemají.

Berně z panství Loketského, hrabství Kladského a krajiny Chebské.

Nicméně panství Loketské, tolikéž povini budou pomoci své berníkům a ne v jiná místa odvozovati. Hrabství a panství Kladské podle uvolení svého berni, tak jakž jsou léta tato pořád dávali, z lánuov dvojnásobně dáti mají, tak jakž o to s nimi Kladskými na tento čas toliko to snesení jest se stalo. Též krajina Chebská, cožkoli oni místo berně proti Turku skládati by měli, skrze rady JMCské komory české s nejvyššími berníky království tohoto jednáno má býti. A ty oboje daně, jakž z Kladska, tak z krajiny Chebské na dva terminy, jakž psáno jest, nejinam než nejvyšším berníkuom na hrad Pražský, dány a odevzdány býti mají.

Berně z měst.

Pražané pak a jiná města JMCské a Její Mti císařové v království českém, kteříž třetího stavu užívají, místo té podomovní berně k takové pomoci proti Turku stavuom dáti jsou se svolili na hotové sumě za tento rok půl třináctá tisíce kop grošuov českých na dva terminy, totiž prvního [terminu] na den svatého Víta nejprv příštího šest tisíc půl třetího sta kop grošův českých a druhého terminu na den Všech svatých též šest tisíc a půl třetího sta kop grošův českých složiti a nejvyšším berníkuom, vezmouc na pomoc sobě první termin poddané lidi k obcem anebo zadusím jejich náležité, vyplniti mají.

Berně z dědinikuov etc.

Než což se dědinikuov, nápravníkuov a dvořákův dotýče, ti vedle šacuňkuov svých předešlých jednoho každého statku jeho z každé kopy grošuov českých po půl patu penízi českém, sberouce na výš jmenované časy a terminy, nejvyšším berníkuom na hrad Pražský s listy přiznavacími odsílati mají.

Berně z domův panských v městech a z far.

Domy pak panské a rytířské a všelijakých jiných osob buď duchovních nebo světských, kteréž bud v městech Pražských aneb v městech královských, aneb na předměstích mají, ten každý pán aneb rytířský člověk aneb osoba duchovní jednu kopu grošuov českých dáti má na dva svrchu psané terminy.

Tolikéž všickni farářové na panstvích a statcích JMCské, panských, rytířských, osob duchovních, městských, nicméně v městech Pražských a jiných městech v království českém, kteřížbykoli a kdekoli na farách byli a jsou, a kdežby pak faráře nebylo, tehdy kostelníci a osadní té fary, aneb kdožby toho v užívání byl, a tak z jedné každé po třidcíti groších českých, polovici toho k prvnímu terminu a polovici k druhému terminu, když pán, rytířský člověk, aneb město od poddaných svých touž berni příjme, vedle berní svých s listy přiznavacími to posílati povini jsou.

Výminka o městech horních.

Města pak některá horní tu se vyměňují, poněvadž vědomé jest, že táž města pro chudobu svou téměř k spuštění jsou přišla, jakožto Joachimstal, Slavkov, Šinfeld, Lautrpach, Přlsečnice, Kunyperk, Basianperk, Platná, Hengst, Abertam. A jestližeby se kde to našlo, žeby při některých jiných horách dělníci i jiní, kteříž při těch horách pro potřebu tu se zdržují, domy k schráně své sobě sdělali a měli, v kterýchžto domích by žádných obchoduov nevedli, než toliko s manželkami, dítkami tu bytnost svou měli, ti též v tu daň a berni domovní potahováni býti nemají.

Forma listu přiznavacího.

Já N. vyznávám tímto listem přede všemi, že jsem podle svolení sněmovního na obecném sněmu na hradě Pražském, kterýž držán byl léta etc. 79 v pondělí po hromnicích a zavřín téhož léta v outerý po květné neděli, všecky lidi poddané své vyhledati a sčísti dal, kterýchž se osedlých N. nachází, a že více lidí poddaných osedlých v tomto kraji N., z kterýchž berně při tomto terminu N. po desíti groších českých dáti mám, jsem ovšem vyhledati ani najiti nemohl, než těch dotčených N. to přijímám k svému svědomí. A pro lepší toho jistotu pečeť svou vlastní jsem k tomuto mému přiznavacímu listu přitisknouti dal. Jemuž datum etc.

O sjezdích krajských.

A poněvadž se toho potřeba vidí býti, aby se vyhledání a sečtení jisté všech osedlých osob panského, rytířského a městského stavu a všech osob jiných, jak duchovních tak světských, kteréž v tomto království statky a poddané své mají, nicméně i osob těch, kteréž na ourocích peníze své mají, a též také všech domuov a lidí osedlých i také v městech královských, co v tom jednom každém městě i na předměstí domuov jest, stalo: na tom jsou se všickni tři stavové s JMCskou snesli, že to nejgruntovněji a nejlépe v tom jednom každém kraji uváženo a nařízeno bude moci býti. A protož JMCská sjezdy v jednom každém kraji rozepsati a časně položiti ráčí, totiž: v kraji Bechyňském v městě Táboře tu středu po neděli cantate [20. května], v Prachenském v městě Písku v pátek po neděli cantate [22. května], v Plzeňském v městě Plzni v pondělí po neděli prosebné [25. května], v Žateckém v městě Žatci též ten pondělí po neděli prosebné, v Slánském v městě Slaném v středu po neděli prosebné [27. května], v Litoměřickém v městě Litoměřicích v pondělí po neděli prosebné, v Boleslavském v městě Boleslavi, v Rakovnickém v městě Rakovníce, v Hradeckém v městě Hradci v pondělí po neděli cantate [18. května], v Čáslavském v městě Čáslavi, v Vltavském v městě Sedlčanech v středu po neděli cantate [20. května], v Chrudimském v městě Chrudimi, v Podbrdském v městě Berouně, v Kouřimském v městě Kouřimi v pondělí po neděli prosebné [25. května]; a aby tím lépe to, co se vykonati má, vyříditi se mohlo, nejvyšší ouředníci a soudce zemští a JMCské rady, kteří sic obyčejně zde v Praze bytností svou přebývají, i jiní také osobně při těch sjezdích v krajích býti mají, i též jeden každý obyvatel z jednoho každého toho kraje, kteříž statky drží, aneb kteříž peníze na ourocích mají, na těch sjezdích se najíti dáti povinni jsou, léčby kdo pro příčinu nemoci, aneb buď žeby po potřebě JMCské aneb zemské byl, aneb jinú bezelstnú příčinu, toho příjezdu svého žeby vykonati nemohl, před sebou měl, však na místě svém vždy někoho z přátel svých vypraviti a omluvu svou učiniti má. Však na těch sjezdích krajských nic se tu jiného jednati nemá, než to, což se v tomto sněmu zavřelo a v tento spis uvedlo.

K tomu sjezdu jeden každý má s sebou přinésti přiznání své pod pečetí svou, tak jakž slovo od slova do tohoto sněmu vloženo jest, co lidi poddaných osedlých má; kteréhožto přiznání jeho připiš aneb výtah téhož počtu lidí osobám těm, kteréž v jednom každém kraji k vyhledání a sečtení lidí a domuov nařízeny budou, se dáti a jak se při tom při vyhledání lidí ty osoby dále chovati mají, o tom tu na sjezdu urazeno a sneseno býti a to se jim v kraji oznámiti má. A o kohožby se tak osoby starší a v kraji přední snesly a takovou osobu aneb osoby [k tomu zvolily a jakby se v tom ta osoba neb osoby]


[V původním zápisu vynecháno, doplněno však z artikulů tištěných.] zachovati a říditi měly, jemu anebo jim když to v známost uvedou, jest každý bez odpornosti to k sobě přijíti a v tom ve všem se tak zachovati povinen pod trestáním pro nezachování poslušenství od něho učiněného od nejvyšších ouředníkuov a soudcuov zemských, jakžby Jich Mmi na soudu tehdáž nejprve příštím uváženo bylo.

Tolikéž jedno každé město, kteříž stavu užívají, také na týž sjezd s přiznavacím listem, co lidí osedlých v městě neb na předměstí, tolikéž na zemi k obcem aneb k zadusím, anebo peníze na úrocích k obcem náležité mají, s sebou přinésti a v tom se jako vyšší stavové zachovati mají.

Města pak Pražská, poněvadž se za jeden kraj počítají, ta přiznání svého nejvyšším bemíkuom, jakž o jiných městech doloženo, dodati mají. Listové pak přiznavací nejvyšším berníkuom na hrad Pražský z jednoho každého kraje, co jest se toho tak vyhledalo a našlo, aby se ihned odeslali, tak aby tíž berníci časně věděli od koho a z čeho berni přijímati mají.

Též také jeden každý list přiznavací z statku svého, tak jakž jest léta etc. 75 se přiznal, s sebou přinésti na týž sjezd má a to pro příčinu hotovosti domácí nařízení, jakž pak o tom dále v artikuli o hotovosti, kteráž v zemi nařízena býti má, položeno jest. A poněvadž pak od léta etc. 75 až do tohoto času nemalé proměny jsou se v statcích daly, tak že jest mnohému statku přibylo a jinému ubylo a protož, jestližeby kdo ten který statek od jiného koupil a takového šacuňku toho statku potřeboval a toho požádal, tehdy přijda k berníkuom má jemu vydán býti, podle kteréhož též se přiznati bude moci.

A kdež se i to nachází, že mnohé osoby z stavu panského a rytířského, i jiné, majíce statky své v rozdílných krajích, přiznání jedno ze všeho statku svého a lidí poddaných svých činí: i poněvadž vyhledání jisté všech lidí osedlých v jednom každém kraji se státi má, protož aby se v tom nějaký omyl aneb nedostatek netrefil, a někdo přiznaje se v jednom kraji ze všech lidí svých, o to, jakoby v některém kraji něco lidí pominul a z nich se nepřiznal, stižen nebyl a tím gruntovněji a lépeji, co v jednom každém kraji lidí osedlých jest, vyhledáno býti mohlo, bude povinen jeden každý, buď ten osoba stavu panského, rytířského aneb městského, buď duchovní neb světská, rozdílně listy přiznavací od sebe dáti, tak což v jednom každém kraji lidí osedlých má, z toho do toho kraje, kdež tíž lidé osedlí jsou, se přiznati. A kdež nahoře i toho dotčeno jest, že jeden každý obyvatel do kraje svého na sjezd se osobně najíti dáti má: a protož kdožby tak v rozdílných krajích statky měl, však tu, kdež by přední sídlo aneb obývání své v kterém kraji měl, do toho se sám svou osobou najíti dáti a nemohl-liby k jiným sjezdům do jiného kraje, kdež také své statky má, dostačiti, omluvu svou do jiného aneb jiných krajuov, kde statky své má, učiniti a po sobě hodné i s přiznavacím listem pod pečetí jeho stvrzeným, co v tom aneb v těch krajích má, odeslati má, však berni svou ze všech lidí svých berníkuom na hradě Pražském společně odvésti jeden každý povinen bude na časy a terminy nahoře psané; a jak se pak v tom k jednomu každému strany kvitování berníci chovati mají, o tom doleji vyměřeno jest.

Výminka o pohořalých a těch, jimžto se škoda stala.

Také poněvadž se jest i to našlo, že mnozí ohni, krupami, vodami a jinými příhodami jsou se těchto minulých let v dávání berně vymlouvali a tudy nemalá suma na berních se vyrážela, jakož pak teď každého roku menší suma v berních jest se scházela: aby v tom lepší řád zachován byl, vidí se, komužby se taková škoda aneb lidem jeho poddaným stala, aby povinen byl takovou škodu obvésti a k takovému obvozování aby jisté osoby v krajích nařízeny byly, kteréžto osoby též na sjezdích obrány a podle velikosti kraje víc aneb méně osob k tomu obráno a voleno býti má, kte-réžby takovou škodu netoliko ohledaly, nýbrž také povážiti uměly a mohly, a o tom berníkuom oznámiti, tak aby se věděti mohlo, jaká vejražka jednomu každému na jeho berni pro škody buď ohněm, krupami, vodami aneb jinou případností stalé, pasírována, povolena býti by mohla. A na kteréžkoli osoby taková práce od starších osob z kraje vzložena bude, ten se v tom povinen jest povolně zachovati, jakž o tom v předešlém artikuli o sjezdích vyměřeno jest.

Berně aby se časně vyplňovaly.

A poněvadž toho potřeba zvláštní jest, aby tyto svolené pomoci časně vycházely a beze všeho omylu a prodlévání: na tom jsme se všickni tři stavové snesli, aby na dny nahoře jmenované, jeden každý z obyvateluov tohoto království svou berni na hrad Pražský přinesl aneb odeslal, anebo ve dvou nedělích od téhož jednoho.každého dne, jakž se nahoře jmenuje; a jestližeby pak po vyjití toho dne a dvou nedělí pořád sběhlých kdo svou berni obmeškal a jí nedal, nevyplnil docela a zouplna, tehdy ihned nejvyšší berníci, neočekávajíce a neohlédajice se na nic. k jednomu každému podle pokut zachovati se mají, a zvláště našloliby se to, žeby který z obyvateluov království tohoto od poddaných vybera berni, té časně na časy nahoře oznámené nedodal, než za sebou ji zadržel aneb k své potřebě vydal, budou moci berníci, cožby za tu berni dvénásob statku stálo, se v ten statek uvázati a jej rok pořád držeti a z té sumy za ten rok ouroku šest kop ze sta kop počítati; a chtěl-liby ten, čížto statek jest, v tom roce ten statek vyplatiti a tu berni i ouroky s škodami, což pro to vynaloženo bude, berníkuom dáti, tehdy kdyžby tak zouplna a docela i s ouroky a s škodami na to vzešlými zaplatil, mají mu berníci toho statku, večby se tak uvázali, vydržíc ten rok, zase postoupiti. Pakliby ten, čížby statek byl, té berně v tom roce nespravil a nedal, budou moci tíž berníci takový statek, komuž se jim viděti bude, prodati a jim se ta moc tímto sněmem dává, aby takový statek, kterýžby tak rok pořád vydrželi a pro nespravení a nedání té berně, tak jakž se svrchu píše, komužby jej koli z stavův království tohoto prodali, jemu jej ve dsky zemské aby vložiti mohli.

Berníci voleni.

A tito za berníky voleni jsou: z stavu panského čeněk Mičan z Klinštejna a z Roztok, na Kamenici, purkrabě hradu Pražského, z stavu rytířského Vilém Malovec starší z Malovic, místo-písař království Českého, z stavu městského Daniel Švik, měštěnín Nového města Pražského; kterýmžto berníkuom za práci jich toho roku dáti se též z berně má, osobě z stavu panského dvě stě kop grošuov č., osobě z stavu rytířského půl druhého sta kop grošuov č., osobě stavu městského jedno sto kop grošuov českých.

Voleni mustrhera na hranice Uherské.

Na tom jsou se také stavové snesli, že jsou k potřebě zemské za mustrhera na hranice Uher ské tomu lidu, kterémuž platiti sami od země i mají, zvolili Jana Markvarta z Hrádku a na Nek-miři, tak aby on vždy, kdyžby toho potřebí bylo | a vypraven od stavův s colmistrem jedním z přej depsaných berníkuov, komuž ta věc poručena bude,! mezi týž lid s penězi jel a ten lid, prvé nežliby; se jim platilo, spolu s colmistrem zmustrovali, ] a což komu náležitého bude zaplatili a mimo potřebu, po vykonání toho, tam se na pomezí bez-potřebně nezdržovali. A osoby níže psané, nejvyšší ouředníci zemští, kterýmiž se berníci říditi a spravovati mají, ti aby to nařídili, v čas potřeby kterak by týž mustrher s colmistrem na tu cestu se vypravil a opatření své a vychování na groš zemský tam a zase do navrácení měli, o to i o službu s nimi jednati a snésti se mají.

Berně na tolařích aby jeden každý spravoval, a berníci jak a kým se spravovati mají.

Jakož také v království Uherském tolaři vejšeji se berou nežli zde v tomto království českém, to jeden každý z obyvatelův tohoto království s pilností se starati má, aby, pokudž nejvýšeji a nejviceji možné, berni svou na tolařích a jiné veliké dobré minci spravil a dal, a berníci do kvitancí jednoho každého, na jaké minci jest berni spravil, mají doložiti a nikterakž toho nedopouštěti, aby jaké měnění mince se státi mělo, nýbrž s radou pánův sobě přidaných, coby mohli na minci k dobrému všem třem stavům tohoto království, buď při placení lidu válečného aneb jinače způsobiti a získati, o to pilnost a péči míti mají. Též také berníci nemají nižádným vymyšleným způsobem z berně žádné půjčky, buď na mále aneb na mnoze, žádnému činiti, ani žádné správy, žádného oznámení, nad to pak žádných výpisův buď přizaavacích listův aneb berní vydávati, toliko osobám tímto sněmem nařízeným a voleným, totižto: Vilémem z Rožmberka a na Českém Krumlově, správcem a vladařem domu Rožmberského, JMCské tejnou radou a nejvyšším purkrabím Pražským, Ladislavem starším z Lobkovic na Chlumci a Jistebnici, nejvyšším hofmistrem království Českého

a Bohuslavem Felixem Hasištejnským z Lobkovic na Líčkově a Chomutově, nejvyšším komorníkem téhož království Českého z pánův, a Michalem Španovským z Lysova a na Pacově, nejvyšším písařem království Českého, Burianem Trčkou z Lipé a na Světlé nad Sázavou, podkomořím téhož království Českého a Janem Vchynským z Vchynic na Nalžovech a Karlštejně, purkrabím Karlštejnským z rytířstva, jich radou se spravovati a též to opatřiti mají, aby písaři všickni přísahou stavům zavázáni byli, tak aby se v věcech sobě poručených a svěřených věrně, tejně, upřímně a pilně chovali, žádných výpisuov ani oustně žádné zprávy nevydávali, nečinili a nevyjevovali, bez jistého berníkův všech společně jim poručení, nýbrž se ve všem podle vyměření a oznámení berníkův chovali; a jestli-žeby co v tom od kohožkoli mimo toto sněmovní nařízení se jinače stalo, ten podle uznání soudu zemského má skutečně trestán býti. A ty osoby nahoře psané, kteréž berníkům od stavuov voleným přidány jsou, při každém soudu zemském o všem tom, jak se a co řídí a vykonává, zprávu svou dávati a v čemby jaký nedostatek měly, naučením soudu zemského se spraviti mají.

O opatření hranic Uherských.

Na tom jsme se všickni tři stavové s JMCskou snesli, že tato naše domovní berně svolená napřed psaná na žádnou jinou potřebu obrácena a vydána býti nemá, než na zaplacení lidu válečnému, kterýž se drží a chová na hranicích Uherských proti markrabství Moravskému a knížetství Slezskému z této strany Dunaje, v čemž JMCská jest se milostivě zakázati ráčil, že podle podaného spisu stavům, co v jedné každé pevnosti a místu pobra-ničnéni lidu se drží a chová, to tak zouplna držáno a chováno býti má. Nicméně i to JMCská naříditi ráčí, aby ty pomoci, kteréž se na ty hranice v království Uherském činí, jenž se continuae jmenují, tolikéž co z důchoduov arcibiskupství Ostře-homského, buď tu arcibiskup neb nebuď, též co Kruzič, aneh jiní povinni jsou chovati, to všecko na těch hranicích zouplna, jakž těchto časuov pominulých jest se dalo, chováno býti má.

A nad to výše pro lepší posilnění těch hranic a opatření, aby markrabství Moravské a knížetství Slezské od nenadálého pádu dostatečněji tím lépe mohlo ochráněno býti, má jeden praporec obyčejný, v němž puoi třetího sta koní rejtarův zbrojných, však z národu našeho, ihned, což může nejspíše býti, přijat býti, též jedno sto koní arkabuzaruov aneboližto střelců s dlouhými ručnicemi, nad kterýmžto lidem nejvyšší z národu našeho Čech, Moravec, Slezák aneb Lužičan osoba býti má, v těch zemích rodilý, osedlý, k kterémužto ouřadu JMCská vedle své milostivé vuole, však tak, jakž se svrchu píše, tu osobu obrati míti ráčí; a ten osobou JMCské se spravovati povinen bude a o to se starati, což by tu k dobrému těch hranic bylo, aby v tom svou pilností nic sjíti nedal; a viděl-liby ten nejvyšší toho kdy takovou důležitou potřebu, že by mu lidu pro opatření hranic, aneb že by se překážka stavení zámku Ugvaru od nepřítele dala, bude moci s povolením JMCské ještě k tomu lidu víc o jedno sto koní přijíti; kterémužto všemu lidu, jak jízdnému tak pěšímu, každého polouletí skrze colmistra našeho placeno býti má, pokudž by ta berně vystačila. Též také všecken ten lid skrze mustrhera a colmistra našeho před jedním každým placení zmustrován býti má, kteřížto na to péči míti mají, aby ten lid dobře, oupravně vypravený na těch hranicích, jak jízdný tak také pěší, byl, a což by nehodného bylo, ten aby se vymustroval a na to místo jiný hodný lid aby přijat byl. O pštoluňky nejvyššímu a tomu lidu jízdnému i pěšímu JMCská srovnati poručiti ráčí, podle kteréhožto pštolunku platiti se jim má.

Pomoc Moravanům z berně na stavení Ugváru.

A kdež od vyslaných poslův z markrabství Moravského všem třem stavům království Českého toho nemálo předkládáno jest, co týmž stavům na stavení zámku Ugvaru vysoce a mnoho záleží, za to žádajíce, aby nějaká suma k takovému stavení téhož zámku svolena a dána byla: i jsouce stavové království tohoto pánům Moravanům, bratrům, ujcům, švagrům a přátelům svým milým, vší přátelskou volností náchylní, na tom jsou se snesli, aby z této berně domovní deset tisíc kop míšeňských, při jednom každém terminu nahoře psaném pět tisíc kop mišenských počítajíc, stavům markrabství Moravského dáno a vyplněno bylo. Kteréžto peníze od colmistra našeho, když záplata lidu válečnému se skrze markrabství Moravské poveze, tu odvedeny býti mají, kterouž sumu oni přijmouce buď na Ugvár, aneb kdež se jim viděti bude, na těch předjmenovaných hranicích vynaložiti budou moci.

Povolení 500 kop z berně na ingrosování desk zemských.

Také z té domovní berně puoi třetího sta kop grošuov českých na ingrosování desk zemských od berníkuov nejvyšších nejvyššímu písaři království českého z nejprvnějšího terminu vydáno býti má, a nejvyšší písař, přijmouc takovou sumu na ingrosování desk, to tak aby se vykonalo opatřiti a z toho stavuom počet pořádný učiniti má.

Nařízení strany drahot v krajích.

Nicméně poněvadž nemalé ztížnosti jsou stavuov království tohoto strany drahot a nadsazování všech řemeslníkuov díla jejich, jakž pak JMCská jisté nařízení v městech Pražských, jakby se v tom chovati měli, učiniti jest ráčil: i poznává se toho potřeba býti, aby po všech krajích v tomto království, jakž v městech Pražských, tak po krajích v jiných městech, tolikéž jisté nějaké nařízení se učinilo; a protož na sjezdích krajských osoby po krajích z jednoho každého stavu obrati se mají, kteréžby podle povahy a způsobu jednoho každého kraje, poněvadž se strany drahot mnohem jiný způsob nachází v krajích a mnohem laciněji v některých městech všecky potřeby se dostati mohou nežli v městech Pražských, pročež také ten řád, kterýž zde v městech Pražských nařízen jest, ne ve všem se každému kraji trefiti muože, však ty osoby v krajích vybrané toho šetřiti budou, aby, pokudž se nejvýšeji trefiti může, s nařízením JMCské se srovnaly a o to s pilností se přičiniti mají, ne-mohouli prvé s tím uvážením nahotově býti, ale konečně do svaté Markéty s tím se shotovily, a cožby tak koli nařídily, v spis uvedouc, JMCské odesláno býti má. A jestližeby se JMCské takto líbilo, JMCská skrz mandáty do všech krajův to rozeslati ráčí, aby jeden každý se věděl jak zachovati..

Berně z markrabství Moravského proti Turku.

K této pomoci turecké na opatření hranic vyslaní poslové s plnou mocí z markrabství Moravského s stavy království Českého též jsou se snesli a tu sbírku podomovní, též také i z židuov na sebe svolili, tím vším způsobem, jakž předešlých let ode všech čtyř stavuov markrabství Moravského svolena byla, že též i nyní dána býti od nich má, kterážto ne jinam, než na potřebu jakž království Českého na již psanou oznámenou pomoc a opatření hranic skrze colmistra jich, kteréhož oni k tomu naříditi mají, vydána býti má. Též i jednoho mustrhera svého sobě aby nařídili, aby on před placením lidu válečnému s mustrherem českým lid všecken zmustrovali, a poněvadž mustrher a colmistr český skrze markrabství Moravské s penězi jeti musí, když o tom od nejvyšších berníkuov království Českého hejtmanu markrabství Moravského oznámeno bude, to naříditi se má, aby bezpečně mustrher a colmistr český s penězi přes hory přepraven a převeden až na hranice byl, a nejvyšší nad lidem naším, maje sobě oznámeno od mustrherův a colmistrův. též to má opatřiti, aby od hranic Moravských až tu, kdežby ležení a mustruňci se držeti a placení býti mělo, bezpečně tam projeti mohli.

Z kteréžto berně též na stavění Ugvaru puol třetího tisíce kop gr. českých a též cožby na berníky, mustrhera a colmistra, na vezení peněz šlo, se vymíňuje. Nicméně jakýmby dobrým řádem to nařízeno býti mohlo, aby domové po vší zemi markrabství Moravského, tolikéž všecky osoby panského, duchovního, rytířského, městského stavu i všecky jiné, kteréžby na statcích pozemských co poddaných osedlých, aneb na ourocích peněz měly, i co domuov v městech královských i na předměstí jich jest, jak se to vyhledati má, při příštím sněmu v markrabství Moravském pro zachování rovnosti, tak což se svoluje a zvláště pro vlastní opatření naše, aby od jednoho každého bez zadržování vyplněno bylo, skutečně naříditi mají.

Berně z knížetstvi Slezských.

Vyslaní poslové z knížetstvi Slezských též se o to snesli, že pomoc ta již svolená, kteráž k tomuto času svatému Jiří nejprve příštímu má položena býti, puoi osmnáctá tisíce kop grošuov českých, ne jinam než na potřebu lidu válečnému, jakž svrchu o tom doloženo jest, obrácena býti má, a o druhý termin na sněme jich nejprve příštím, jakby ten měl sebrán býti také aby se s jinými zeměmi srovnati mohli, cožby se toho nejvíce sjíti k takové potřebě mohlo, se snésti mají.

A tolikéž na takovou oznámenou potřebu ta suma obrácena býti má, toliko sobě z toho vymí-ňujíc což na mustrhera a colmistra, na náklad vyvezení peněz půjde, též na stavení zámku Ugvaru půl třetího tisíce kop grošuov českých z té berně sobě zůstavují; a z té berně proti Turku žádný se vytáhnouti moci nemůže, ani ti, kteříž statky zástavní v témž knížetství mají.

Jakým pak pořádkem se ta berně má vybírati a dobývati bez zdržování, aby se od jednoho každého to vyplnilo, což se tak svolilo, o to knížata a stavové na tomto sněme příštím se snésti mají.

Berně z Horních i Dolních Lužic.

Vyslaní poslové z Horních a Dolních Lužic, ti poněvadž jsou již jednu polouletní berni, než jsou sem na tento sněm vypraveni byli, svolili, při tom se zůstavují, než druhý termin té pomoci týmž způsobem jako první svolují, kterážto berně všecka ne jinam než na tu jmenovanou potřebu lidu válečného na záplatu obrácena býti má, a z toho sobě nic nevymíňují, než na stavení Ugvaru puol osma sta kop grošův českých od obojích zemí markrabství Lužických. A na tom jsou se poslové vyslaní z knížetství Slezského a z obojích markrabství Horních i Dolních Lužic snesli, že tu sumu, kterouž jsou sobě z berně a té pomoci proti Turku na stavení Ugvaru vymínili, při nejprvnějším terminu, kdyžby lidu válečnému na hranice předpsané na zaplacení vedle svolení sněmovního tohoto odeslali, též tu sumu s pomocí jich skrze colmistra svého stavuom markrabství Moravského odeslati a odvésti chtějí.

Co z berně zbude, kam se obrátiti má.

Jestližeby z těchto pomocí proti Turku ze všech zemí taková suma se sešla, žeby mimo zaplacení lidu válečnému na posádkách, i také nejvyššímu s tím lidem jízdným, kterýž pro posilnění a dostatečnější opatření naše má držán býti, též mimo jiné výminky nahoře psané, co zbylo, z těch peněz napřed násadistům u Komárna má zaplaceno býti, a zbyloliby i co víc mimo to, na jiné nejbližší hranice od colmistrů našich má placeno býti. Jestližeby se pak na záplatu lidu válečnému na hranicích našich proti markrabství Moravskému a kní-žetství Slezskému co té sumy nedostalo, to JMCská podle milostivého zakázání svého opatřiti a zaplatiti ráčí, tak aby markrabstvi Moravské a knížetství Slezské před vpády a takovou nenadálou nebezpečností opatřeny býti mohly.

Výminka o opatření hranic.

Však toto se znamenitě vymíňuje, že tímto placením lidu válečnému na zámcích po hranicích a svolením, kteréž se v tomto království Českém a jiných zemí ouduov k témuž království připojených stalo, ne z jaké povinnosti než z dobré svobodné stavuov vuole a na milostivou žádost JMCské na tento toliko rok, že tím žádné povinnosti opatrování a osazování Uherských hranic na sebe nebereme a nepřijímáme.

Svolení posudného z království Českého.

A kdež také JMCská milostivě toho při stavích království českého a poslích z jiných zemí předdotčených vyslaných žádati ráčí, aby JMti místo posudného z piv vaření na vychování dvoru JMCské, kteréž svoleno a dáno bylo, jistou sumu svolili, kterážby každého kvartálu místo téhož posudného spravena byla, a stavové skrze jisté osoby sami sobě posudné aby řídili a vybírali: i na tom jsou se všickni tři stavové snesli, aby jeden každý z obyvateluov království Českého, kteříž piva vařiti a na prodej vystavovati dají, z jednoho věrtele piva bílého aneb ječného vším tím způsobem, jakž předešlých let svoleno bylo, po pěti groších českých dal a dáti povinen byl. Kteréžto posudné v krajích skrze výběrčí zpuosobem starým má vybráno a nejvyšším bemíkuom zemským na hrad Pražský při jednom každém terminu s listy přiznavacími proti jistým kvitancím bez zadržování [odvedeno] býti; a oni berníci, co by dva groše česká toho posudního vynesla, do zřízené komory v království Českém na vychování dvoru JMCské též proti jistým kvitancím vydati a ostatní sumu z těch tří grošuov za nimi pozůstávajících ku potřebě dolepsané obrátiti mají. Takové pak posudné na kvartály v městech krajských, tak jakž roku předešlého výběrčím odvozováno bylo, též se tím vším zpuosobem odvozovati má; kteréžto se začíti má od nejprve příštího Filipa a Jakuba a trvati bude až do sv. Jiří, když se psáti bude léta 80, nejprve příštího. A na tyto časy a roky aby v jednom každém kraji vybíráno bylo, totiž první termín a kvartál v pondělí po svatém Jakubu apoštolu [27. července], druhý termin na den sv. Šimoniše a Judy [28. října], třetí v outerý po svatém Pavlu na víru obrácení [26. ledna 1580] a čtvrtý a poslední toho roku termin na sv. Jiří [23. dubna] léta 80.

Výběrčí posudného v krajích.

A tito v krajích za výběrčí voleni jsou: v kraji Bechyňském Zikmund Malovec z Malovic na Vejrči, v kraji Prachenském Erazim Ginter z Mořen, v kraji Plzeňském Jindřich Harant z Polžic a na Klenovém, v kraji Podbrdském Vácslav Běšín z Běšín, v kraji Vltavském Mikuláš mladší Vojkovský z Milhostic a na Vosečanech, v kraji Rakovnickém Burian Nostvic z Nostvic, v kraji Slánském Benjamin Služský z Chlumu, v kraji Žateckém Šebestian z Vřesovic a na Touchoviclch, v kraji Litoměřickém Joachym Kaplíř z Sulevic, v kraji Boleslavském Albrecht Pětipeský z Chýš a z Egrberku na Bušících [sic], v kraji Hradeckém Krištof Ples Heřmanský z Sloupna, v kraji Chrudimském Ctibor Kapoun z Svojkova a na Mikulovicích, v kraji Čáslavském Jindřich Hlaváč z Běhušic a v Ronově, v kraji Kouřimském Mikuláš Bryknar z Brukštejna a na Zapích; kterýmžto výběrčím každému z nich za práci jich za tento rok služby se dáti má po padesáti kopách grošův českých.

Vejběrčí posudného v Praze.

Pražané pak, jako třetí stav, k vybírání od nich takové pomoci posudného volili jsou za vejběrčí své v Starém městě Pražském Zikmunda Kapra z Kaprštejna a v Novém městě Pražském Matouše Žlutického, s nimižto sami oni o službu narovnati se mají; a ti vejběrčí jich jsou povinni ve všem tak se zachovati, jako i předepsaní vejběrčí krajští zachovati se mají a to tak vyhledati a naříditi, aby v tom žádných obmyslů a fortelův se nedalo, než takové posudní vyberouc úplně a docela bez zadržování nejvyšším berníkuom na hrad Pražský aby dodávali.

Forma listu na posudní.

Já N. z N. vyznávám tímto listem přede všemi, že jsem ode dne svatých Filipa a Jakuba léta tohoto etc. 79 až do svatého Jakuba apoštola božího téhož léta v tom jednom kvartálu v pivovaře mém N. piva svařiti N. varů N. a z nich na prodej vystavil a vystaviti N. dal, z kteréhož jest mi se vedle svolení sněmovního z jednoho každého věrtele počítajíc po pěti groších českých dáti dostalo, čehož se sejde v tom čase N. kop grošuov českých, kteréž ted s registry a s listem přiznavacím vejběrčímu krajskému odsýlám, a že sem více v tom čase piva bílého ani ječného svařiti a na prodej vystaviti nedal, jenž by z něho z téhož posudného sjlti mělo, mimo to, což tak odsýlám, to jest v pravdě tak, to přijímám k svědomí svému, a pro lepší toho jistotu k tomuto listu pečeť svou vlastní jsem přitiskl, jehož datum. A tak se každý jiný týmž způsobem jmenujíc jiné terminy, zachovati má.

Posudné z markrabství Moravského.

A kdež také JMCská milostivě téhož při jiných poslích z zemí předpsaných žádati ráčil, kteříž jsou se na tom snesli: a předně vyslaní z markrabství Moravského týmž způsobem takové posudní z jednoho každého věrtele aneb bečky piva bílého aneb ječného, kdožbykoli na prodej vařiti a vystavovati dal, po pěti groších bílých dáti jsou svolili, však tak, poněvadž předešle svolené posudní JMCské po čtyřech groších bílých do příštího sv. Jana křtitele božího podle toho svolení trvá, to se při tom zůstavuje, než od téhož dne sv. Jana křtitele podle nynějšího svolení do roka pořád zběhlého takové posudní, tak jakož se svrchu píše, po pěti groších bílých trvati má, a oni je dáti a spraviti mají; a taková všecka suma v zemi zůstati a vejběrčím od stavů markrabství Moravského k tomu nařízeným odvedena býti má. Z kteréhožto posudného, jaká by se suma z těch dvou grošuov bílých zběhla, podkomořímu dotčeného markrabství Moravského ku potřebě JMCské vydána býti má; ostatní pak tři groše bílé ty při zemi zůstati mají na způsob nížepsaný, a jakým řádem to posudnó má a od koho vybíráno býti, to se na nejprvnějším sněme Moravském naříditi má.




Přihlásit/registrovat se do ISP