Čtvrtek 13. března 1919

Schůze zahájena ve 2 hod. 20 min. odpol.

Přítomni:

Předseda: Tomášek.

Místopředsedové: dr. Bella, dr. Hajn, Konečný, Udržal.

Zapisovatelé: Pik, dr. Veverka.

Větší počet členů N. S.

Zástupcové vlády: Členové vlády: Habrman, dr. Hruban, Klofáč, Prášek, dr. Rašín, Staněk, dr. Soukup, dr. Stránský, Stříbrný, Švehla, dr. Winter, dr. Vrbenský, dr. Zahradník.

Z kanceláře sněmovní: JUDr. Haasz, tajemník sněmovní, zástupce jeho JUDr. Trmal.

Denní pořad

36. schůze Národního shromáždění československého ve čtvrtek dne 13. března 1919 o 2. hod. odpol.

1. Zpravodaj Ing. Bečka. Zpráva technického výboru o rychlém provedení nouzových staveb silničních, (tisk 520).

2. Zpravodaj F. V. Krejčí. Zpráva kulturního výboru o návrhu dra F. Veselého a soudruhů na lidové vydání spisů Masarykových, (tisk 536).

3. Zpravodaj dr. Bouček. Zpráva ústavního výboru o vládním návrhu zákona, jak vyhlašovati zákony a nařízení, (tisk 537).

4. Zpravodaj Dr. Srdínko. Zpráva školského výboru o návrhu členů N. S. Landové-Štychové, dr. Masarykové, Ecksteinové, Vikové-Kunětické a soudr., aby učení o zhoubných účincích alkoholismu a nikotinismu vřazeno bylo do učebných osnov škol obecných, měšťanských i středních, (tisk 524).

5. Zpravodaj dr. Hajn. Zpráva výboru na zodpovědění poselství presidentova s návrhem odpovědi na toto poselství.

6. Volba kontrolní komise finanční dle § 17. zákona ze dne 25. února 1919. č. 84. Sb.

Předseda: (zvoní): Národní shromáždění jest schopno se usnášeti. Zahajuji schůzi.

Omluvili se:

Churavostí: Chaloupka (do 31. března), Dula (na neurčito), Šabata (na neurčito), Frant. Navrátil (na neurčito), Vochoč, Boh. Jakubka (též na minulou schůzi);

zaměstnáním: Horváth (na delší dobu), Prokeš (na delší dobu), Chlebounová (za minulou schůzi);

účastí při mírovém jednání v Paříži: Dušek, Hudec, Laube, Mečíř, dr. Rambousek, Tayerle;

trvalým úředním zaměstnáním; ze slovenského klubu: dr. Dérer, dr. Hálek, Houdek, dr. Ivanka, Makovický, dr. Medvecký, Stodola, ministr dr. Šrobár, Štefánek.

Do dnešní schůze dostavil se člen Nár. shromáždění dr. Vanovič. Vykoná dnes slib.

Žádám pana zapisovatele dra Slávika, aby přečetl příslušnou formuli, a nového člena, aby povstal a pronesl: "Slibuji".

Zapisovatel posl. dr. Slávik (čte): Slubujete ako člen Národného shromaždenia Československého, že budete záchovávať zákony štátu československého a že svoj úrad budete zastávať podľa svojho najlepšiho vedomia a svedomia.

Předseda: Pan kolega dr. Vanovič.

Posl. dr. Vanovič: Slubujem. (potlesk).

Předseda: Z předsednictva přikazuje se:

Výboru právnímu:

Tisk č. 599. Vládní návrh zákona, aby byly odstraněny nedůvodné zákazy tiskopisů, vyslovené podle §u 493.

V předloze činí se návrh, aby výbor o tomto návrhu podal zprávu do týdne.

Jsou snad proti tomu námitky? (Nebyly). Není jich.

Lhůta jest přijata.

Předseda výboru železničního, člen N. S. Č. Buříval požádal, aby osnova vládní o pojišťování dělnictva proti úrazům, tisk 491, byla přikázána také železničnímu výboru.

Jsou snad proti tomu námitky? (Nebyly.)

Není jich. Bude tedy přikázána také železničnímu výboru.

Z předsednictva byla přikázána jednotlivým výborům tato nařízení: žádám, aby byla přečtena.

Náměstek sněmovního tajemníka dr. Trmal (čte):

Výboru zásobovacímu:

Podle §u 3. zákona ze dne 24. července 1917 č. 307 ř. z. předsednictvem ministerské rady předložené 9. března 1919 pod čís. 4091, 4094:

nařízení vlády republiky československé ze dne 19. února 1919 o cenách a úpravě obchodu surovými kožemi a usněmi hovězími, telecími a koňskými a výtažky tříslovin - čís. 94 sb. z.

Podle §u 3. zákona ze dne 24. července 1917 č. 307 ř. z. předsednictvem ministerské rady předložené dne 8. resp. 11. března 1919 č. 4043 resp. 4275 nařízení ministra zemědělství ze dne 20. prosince o dopravě semene podsevkův a odpadků červeného jetele, jež uveřejněno bylo ve sbírce zákonů a nařízení pod č. 97.

Výboru právnímu:

Vládní návrh zákona, kterým se snižuje věk nezletilosti. Tisk 590.

Výboru státně-zřízeneckému:

Tisk 597. Návrh člena Národního shromáždění Gustava Navrátila a soudruhů na úpravu služebních poměrů, okresních lesní a lesních příručí při politické správě.

Předseda (zvoní): Přistoupíme

k dennímu pořádku

a to nejprve k prvnímu odstavci, jímž jest

1. zpráva výboru technického o rychlém provedení nouzových staveb silničních, aby byla odstraněna nezaměstnanost dělnictva. Tisk 520.

Zpravodajem jest p. kol. inž. Bečka. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj inž. Bečka: Slavné Národní shromáždění!

Můj úkol referentský, abych zdůvodnil potřebu povolení většího nákladu na práce nouzové, myslím, že je ulehčen tím, že s místa tohoto již dříve mnoho a mnoho pánů předřečníků dožadovalo se toho, aby nastávající nezaměstnanosti řádně bylo čeleno. A stalo se tak nejen zástupci stran dělnických, nýbrž i zástupci stran druhých, ba i z řad pánů ministrů. Zvláště pan ministr financí kladl nám všem při různých příležitostech na srdce důležitost jakéhokoliv - jen když produktivního podnikání. (Výborně.)

Ovšem, abychom čekali, že toto podnikání nějak vzroste, bude-li za dnešních těžkých dob ponecháno pouze jednotlivcům, to nemyslím, a bude tu zajisté na příslušných korporacích veřejných a zvláště pak na vládě samotné, aby zaujala, z veliké části, aspoň v prvních dobách, v počátcích obrození našeho života průmyslového a výrobního, roli podnikatele sama. Musí se tak ovšem státi a jsem přesvědčen, že se tak stane, nejen s náležitou rozvahou, nýbrž i - a na to kladu důraz - s náležitou odvahou. Jest v tom směru zajisté správná zásada, kterou projevil pan ministr financí při projednávání této předlohy ve výboru technickém, že totiž on, jako ministr financí, může podporovati jen práce takové, které v budoucnosti budou prospěšné, že však by se nemohl postavit za to, aby z prostředků státních byly podporovány práce, které by v budoucnosti byly snad hladovými zdmi.

Dovoluji si k tomu jen poznamenávati, že podle mého soudu v daném případě ovšem i práce, které zdánlivě by byly takovými hladovými zdmi, ve skutečnosti v této době jimi jistě nebudou, poněvadž každá veřejná práce bude mít alespoň pro svůj nejbližší okrsek ten důsledek, že bude bráněno vyplácení podpor nouzových, které snad v některých případech vlastně jsou podporami za lenošení. Naproti tomu bude to vážným důkazem a průkazem těm, kteří skutečně práce se domáhají a chtějí jedině za svou práci dostávati náležitou odměnu, nikoli snad nějakou almužnu nebo dary z milosrdenství.

Pracemi nouzovými, jež by těmto podmínkám v první řadě a v dnešních dobách zvláště vyhovovaly, jsou jistě práce silniční. Práce silniční také již v dřívějších dobách byly všeobecně uznávány za nejvhodnější práce nouzové a také i vláda rakouská v posledních letech, r. 1913 a 1914, celou řadu takových prací započala a subvencovala, když chtěla čeliti vznikající nezaměstnanosti. Bohužel, značná část těchto prací nebyla dokončena jednak následkem nedostatku dělnictva, ale hlavně, myslím, také z důvodu toho, že náklad na ně vzrůstal nepoměrně proti nákladu rozpočtenému.

Technický výbor ve své úvaze považuje za první a nejnaléhavější, aby tyto započaté práce byly dokončeny, neboť byl do nich uložen značný náklad a zbývá již poměrně málo, - u některých jen 20 až 30 procent - aby byly dokončeny a aby z celého toho nákladu, který do nich byl již vložen, byl náležitý užitek získán. (Výborně!)

Vedle toho práce ty jsou skutečně nouzovými, poněvadž v dílech těch je cena práce daleko větší, nežli je cena materialií, čemuž nebývá u jiných prací a jiného druhu. Vedle toho musíme zdůrazniti, že mamaterialie, potřebné k těmto dílům, jako je kámen, štěrk i písek, bývají ve velké časti získávány již během tohoto díla anebo v jeho nejbližší blízkosti, a v této práci, v této materialii ovšem největší položkou zase je práce samotná.

Vedle toho mají výhodu práce ty, že může být ihned bez dlouhých příprav s nimi započato a že rozděleny jsou téměř po celém okrsku zemí českých, že tedy jednotlivé kraje mohou skutečně práce tyto jako nouzové prováděti. Je nesporno, že práce tyto jsou důležity, neboť každá silnice, každá komunikace řádná jistě je výhodou pro kraj celý, kterého se týče, neboť kraj tento nejen sbližuje i s nejvzdálenějším okolím, ale začasté umožní i získávání přírodního bohatství, v takových vzdálených končinách často ukrytého.

Ovšem musíme tu uvážiti, že práce tyto v době nynější nebudou se moci konat za ty ceny, jaké byly na ně rozpočteny, že tento náklad je daleko větší. A je tu otázka, kdo náklad tento na sebe vzíti má. Jistě správě ohražoval se ministr financí, že nebylo by tak plně správné, aby celý náklad bral na sebe jenom stát, a že je také potřebí, aby stavebníci, kterými zde většinou jsou korporace veřejné, obce, okresy, alespoň část potřebných nákladů na sebe vzali.

Technickému výboru bylo dáno za úlohu, aby nalezl jaksi poměr, v jaké výši má přispívati stavebník a v jaké výši stát. Vycházel pak technický výbor z toho stanoviska, že práce, která zde jest hlavní složkou nákladu celého, resp. mzdy dělnické v době předválečné, byly asi v poměru 1:4. Vedle toho technický výbor béře za samozřejmo, že i při nejlepší vůli dělnictva přece jenom jeho výkonnost částečně klesla - důsledek bídných národohospodářských poměrů nynější doby.

Z toho důvodu pak přichází technický výbor k poměru celkovému na 1:5 a z té příčiny má za to, že je správným, když dvě pětiny převezme na sebe korporace práci podnikající a když tři pětiny hrazeny budou státem. Ovšem stát, resp. Ministerstvo financí, chce dostáti jen s jistými klausulemi této podmínce: předně, aby práce ty byly skutečně jako nouzové prováděny, aby se tak stalo co možná rychle, případně ihned. Za druhé je zde potřebí upozorniti, že jednou z nectností, která tak dost sevšedněla v bývalém Rakousku, bylo, že při těch pracích subvencovaných byly předkládány za účelem zvýšení státní subvence rozpočty daleko vyšší, nežli skutečné náklady byly.

Proti tomu chrání se ministerstvo financí doložkou zákona, jak je v § 4. zřejmo. Avšak v době této velice vážné jde nejen o nezaměstnanost dělnictva, ale běží také o nezaměstnanost živnostnictva.

A můžeme říci, že jedním z nejtíže stižených stavů jistě byly živnosti stavební, a je tedy potřebí, aby těmito pracemi také těmto živnostníkům alespoň částečně bylo ulehčeno. Proto navrhuje technický výbor, aby práce ty byly konány ne, jak namnoze se dálo, v režii okresu nebo obcí, nýbrž aby práce tyto byly prováděny zodpovědnými živnostníky. Tím Zajisté dojde i zaměstnání celá řada sil pomocných u těchto živnostníků, tedy taktéž dělníků, řekl bych, obecných. Vedle prací, které právě jsem uvedl, totiž prací subvencovaných, máme také ještě řadu prací, které provádí sám stát a prováděti může, jestliže mu k tomu budou poskytnuty prostředky Národním shromážděním, které by se taktéž jako práce nouzové provésti měly; jsou to práce udržovací na veřejných silnicích, které také jest nutno co nejrychleji prováděti, jestliže tyto státní objekty na své trvanlivosti nemají bráti značných úhon.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP