Úterý 8. dubna 1919

Hus náleží celému národu. Proto bylo by s tím vším v odporu, kdyby evangelík řekl k neevangelíkům: "Hus jest náš," kdyby to řekl s předpokladem anebo s přízvukem, dávajícím na srozuměnou: "Je náš, ale ne váš!" Nechci tím říci, že se takovéto tvrzení s takovouto tendencí vyskytlo, ale zajisté přizná každý, kdo se postaví na stanovisko, z něhož o věci právě bylo promluveno, že kdyby se takové tvrzení s takovou tendencí vyskytlo, že by musilo všechny Husovy ctitele a vyznavače husitství zarmoutiti, ne-li uraziti.

S tohoto stanoviska nemá nikdo práva reklamovati Husa výlučně pro sebe, ani evangelíci. A nelze uvésti nic, čím by se mohl důsledek našeho stanoviska, dle kterého náleží Hus celému národu, paralysovati. Nelze ukazovati na poměr katolictví k Husovi, nelze dovolávati se historie. Poměr katolíka k Husovi není vystižen a vyjádřen slovem kacíř. "Anathema sit" bylo slavnostně odvoláno, kacíř rehabilitován, kompaktáta schválena, ač tím vším bylo dogma neomylnosti povážlivé zkoušce podrobeno - to jsou věci minulé a odbyly se dřív, než protestantism se v politice uplatnil.

Dnes mají se věci jinak. Jest ovšem část katolíků, jimž Hus je kacíř a kteří by jej ještě dnes dali upáliti, jimž Husité byli bandou lupičů a žhářů a jimž husitský duch v lidu českém byl zhoubnou nákazou, kterou třeba z kořene vypleniti, kteří pokládali husitské hnutí za obměnu liberalismu, postrádající náboženského podkladu, - proto je zvali "lžihusitismem" - anebo za výsledek agitace německých protestantů a bojovali proti němu nacionalismem. I našemu presidentovi zdál se kdysi moderní husitism uměle vypěstovanou rostlinou - on viděl tehdá jen tu povrchní vlasteneckou frázovitost "božích bojovníků". Je dále pravda, že hierarchie je husitismu nepřátelská, - ale to se může změniti, mohla by zase na obzoru objeviti se nějaká kompaktáta. Nejnovější reformní hnutí, které si troufá jíti i za tu čáru, kterou by papež sotva dovolil překročiti - slyšeli jsme zde totiž z úst kompetentních, že při vší smířlivosti nemohou jíti dále, než svolí papež - nejnovější reformní hnutí v církvi katolické by se s rehabilitací Husa spokojilo, mluví se dokonce o revisi Husova procesu. Já na toto hnutí nekladu váhy. Za významnější pokládám fakt, že v nižším kleru tradice husitská žije, že se projevuje v literatuře od počátku našeho obrození: Máme kněží pokrokového typu, jak jej líčí mistr Jirásek, máme spisovatele v rouše kněžském typu nezapomenutelného Třebízského, ti jsou nám zárukou, že husitské ideje také v katolictví svůj úkol vykonají.

Poměr našeho katolictví k Husovi jeví se tak, že katolictví potřebuje husitského kvasu, aby se mohlo vyvíjeti, a je povinností všech pokrokových lidí, tento proces všemožně podporovati. Žádá to zájem obecný, aby zaostalost, ztrnulost kterékoli složky národního celku nestala se překážkou vývoje k dokonalosti.

Tedy Hus znamená pro katolictví naše mnoho - i kdyby si to sami katolíci nedovedli, nebo nechtěli uvědomiti.

Naproti tomu bylo by nesprávné, kdyby někdo chtěl Husa reklamovati pro evangelíky na základě toho, že věty, pro něž byl upálen, shodují se s učením protestantským, že jeho kacířství na půdě protestantismu jeví se ortodoxií a katolický kacíř protestantským světcem.

Nechci se do úvah o tom pouštěti. Připomínám jen, že v theologické stránce význam Husův nespočívá, nýbrž v ethické a sociální, v čem jest také zahrnuta stránka národnostní. Dlužno připomenouti, že Hus protestantem nebyl a může platiti nejvýš za předchůdce protestantismu. Hus nebyl antipapistou v tom smyslu jako Luther. Vývoj od Husa nešel k Lutherovi, nýbrž českobratrstvím ke Komenskému.

Pohlížeti na Husa pod zorným úhlem protestantismu, znamenalo by zmenšiti jeho velikost, strhnouti jej o několik sfér níže, vzíti s jeho zjevu to, co jej činí symbolem pro celý národ, symbolem, který jest vůdčí hvězdou na dráze vývoje i pro evangelíky i katolíky. Neklamejme se: Náboženský vývoj u nás nepůjde od katolictví k evangelictví. To by byla zbytečná zacházka. Katolík nemusí přestoupiti k protestantství, katolictví nemusí prodělati stadium protestantismu, aby dospělo k onomu stupni náboženského vývoje, který zákonnou nutností nadejíti musí pro křesťanství. (Hluk. Místopředseda dr. Hajn zvoní: Prosím o ticho, pánové!)

Katolictví má v sobě samém ideovou vzpružinu, která je k tomu stupni dovede přímo, jako tam protestantism doveden bude svým racionalismem. Křesťanství v dohledné době bude pantheistické, v tom se, katolicism sejde s protestantismem, který již tuto tendenci projevuje, a co s touto tendencí jest a bude v odporu, to zůstane historii, to odpadne. Ideová vzpružina k tomu katolictví jest učení Kristovo samo, které se dá ve smyslu kázání na hoře interpretovati pantheisticky, a jsem také přesvědčen, že také od svého zakladatele bylo pantheisticky míněno. A v tom bude také náležitá základna pro snahy o českou církev, kteréžto snahy v poslední době vzešly z tendencí sloučiti, anebo alespoň sblížiti naše církve křesťanské, které vyznačují se větší opravdovostí nežli to reformní hnutí, vedené ústřední jednotou českého kleru, a které provázeny jsou sympatiemi také socialistů, neboť opravňují k naději, že skrze ně bude provedena socialisace církve, které jest třeba v zájmu nejen sociálního, ale také národního českého vývoje.

Přísadou pantheistické tendence vstřebá organism katolictví vlastní reakcí, vlastní životní silou, vlastní životní energií, tu epilepsii svatojánského kultu, který jest největší překážkou vnitřního obrození a do něhož se provalilo všechno, čeho byla římská hierarchie schopna na úkor češství a husitství ve službách Habsburgů. A v tomto směru nechť symbol Husův ukazuje cestu, která vede dále za protestantism až tam, kde stojíme my.

Vážené shromáždění! Takové jsou associace myšlenek, ze kterých vyplývá onen odpor proti pojmenování theologického učiliště evangelického jménem Husovým, který jsem pokládal za svou povinnost, sděliti se slavným shromážděním. Myslím, že kdo se postaví na to stanovisko, z něhož pohlížím na Husa, uzná, že soud o vhodnosti použití jména Husova v tomto případě nemůže dopadnouti jinak. Mohl by někdo pochybovati, zdali je nutno a záhodno Husa stavěti tak vysoko a mohlo by se poukazovati k tomu, že není v té věci shody a že velmi mnozí si poměr Husa k národu představují jinak. Proti tomu, myslím, že nastupuje v platnost požadavek, respektovati přesvědčení a cítění toho, kdo kladl Husa výše.

V každém případě ten, kdo se chce postaviti na to stanovisko, s něhož na Husa pohlížím, zajisté uzná, že není to malichernost ani umíněnost žádati, aby se z Husa nedělal evangelík. V tom to vězí, v tom dělání, v té možnosti, že by někdo tímto způsobem chápati mohl pojmenování theologického učiliště jménem Husovým, jež by to hlásalo celému světu a za celý národ. Je to jakási žárlivost, ale pochopitelná, ušlechtilá a jest snad i potřebná. Žárlivost jest ovšem afekt a v afektu člověk pozbývá rovnováhy. Měli bychom se tedy afektu uvarovati, ale také se jím něco získává: objekt žárlivosti stává se dražším a subjekt žárlivosti prodělává duševní očistu, z níž vzejde jasnější, určitější, hlubší pochopení a procítění vzájemného poměru. Hus jest objekt, který za žárlivost stojí, pro něj žárliti může býti ctností.

A já nemohu nežárliti. Je to důsledek mého názoru na svět a je to důsledek toho, že jsem socialista. V programu naší československé strany socialistické čte se mezi jiným také tento pasus: "Mravní základnou jest český socialism ve vývojové souvislosti s nábožensko-sociálním hnutím doby husitské, v níž český lid v čele národů evropských kráčel vpřed na dráze civilisace, jehož ideje znovu projevily svou životodárnou sílu v úsilí našich buditelů a určily směrnici, když národ český vyspěl k politickému životu památnou svatováclavskou deklarací. Český socialism zachová tuto směrnici až do konečného vítězství, jež přijíti musí, poněvadž snahy, mající mravní posvěcení, uskutečněny budou vývojovou nutností, vůlí veškerého lidstva."

To stojí v našem programu. Pochopíte, že když se na Husa a na husitství díváme pod takovýmto zorným úhlem, musíme žárliti a žádati, aby Hus nebyl zpět strhován do prostředí ideových, náboženských sporů, jež nám jas jeho zjevu zatemňují a z nichž jsme již dávno venku. Žádám vážené shromáždění, aby při rozhodování o pojmenování evangelické fakulty na věci, jež jsem si dovolil přednésti, vzalo zřetel, a na základě toho dovolím si navrhnouti, aby theologické učiliště evangelické, bude-li zřízeno, nebylo nazváno jménem Husovým. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Byl mi podán tento návrh člena N. S. dra Krejčího (čte):

Poněvadž pojmenování theologického učiliště evangelického jménem Husovým mohlo by vzbuditi domnění, že stotožňujeme husitství s evangelictvím (protestantstvím), kdežto my chceme ideál ztělesněný Husovým zjevem udržeti ve výši, povznesené nad sféru náboženských růzností, navrhujeme:

aby z návrhu zákona na zřízení evangelického theologického učiliště jak v nadpise, tak v § 1. při označení ústavu, vynecháno bylo slovo "Husova".

Návrh má dostatečný počet podpisů a jest předmětem jednání.

Dále se ke slovu přihlásil pan kolega dr. Herben. Uděluji mu slovo.

Posl. dr. Herben: Slavné národní shromáždění!

Paní a pánové! Nechci mluviti o celém návrhu, který byl stanoven ve školském výboru a přednesen profesorem Marešem. Přimlouvám se jen za název fakulty a chtěl bych se obírati některými důvody kolegy Krejčího, které on proti názvu "Husova fakulta" vyslovil.

V tom jsem s ním za jedno, čím Hus má býti národu českému, ten jeho hymnus na Husa podpisuji. Ale byl bych právě s tohoto jeho stanoviska očekával jiný důsledek. Neboť, pánové, jestliže Hus pro nás pracoval svým jménem, když jsme spali a byli svázáni, jestliže vůbec národové o nás věděli, že jsme Češi, za to musíme děkovati tomu, že jsme byli v cizině známi jako národ Husův. A ještě dnes, když si přečtete dvoje, troje dějiny americké, vydané o Češích, pochopíte, co znamená Hus jakožto, řekl bych, reklama pro náš národ. Psali a píšou o nás jen proto, že jsme národ, ze kterého vyšel Hus. Vždyť ti národové cizí nevěděli často ani, kde naše země leží, ale tolik věděli, že z něho vyšel Hus. I Japonci ve svých školních knihách uvádějí jméno Husovo. V tom hymnusu a v té chvalořeči na Husa se tedy srovnávám. Ale, prosím, jméno Husovo 150 let po bitvě Bělohorské v Čechách bylo prokleto a bylo na konec národu neznámo. Jestliže při tolerančním patentu Josefa II. v roce 1781 ukázalo se, že žije 100.000 lidí, kteří tradici Husovu zachovali, 100.000 lidí toho "skrytého semene", Komenského, to byli evangelíci. Že jim říkáme evangelíci dnes, za to oni nemohou; oni byli nuceni Josefem II. nazvati se evangelíky, oni se sami cítili potomky Husitů a Českých bratří. Když tedy národu vůbec někdo jméno Husovo dochoval, když těchto 100.000 protestantů mohlo od r. 1781 vytáhnouti své staré spisy a modlitby Husovy, a když od roku 1781 vůbec se smělo zase v národě našem ozývati jméno Husovo, o to má zásluhu ta hrstka lidí, která po bitvě bělohorské nám zůstala.

A nedomnívejte se, pánové, že těchto 100.000 evangelíků tajných jest bez významu při našem národním probuzení. Dokud naši lidé psali latinsky a německy, Dobrovský až po Jungmanna, do té doby by to byla jen republika učených. Když Kramerius začal vydávati první noviny české, osmělil se je proto vydávati, poněvadž poznal jakožto učitel prvních pastorů, že v Čechách a na Moravě žije 100.000 lidí, kteří umějí čísti a psáti a váží si staré literatury. Ti první naši evangelíci jsou Krameriusovi čtenáři a ten náš rozvoj národní děje se přes těch 100.000 tajných evangelíků. Tedy oni byli ti, kteří již před rokem 1848 v chrámech a kostelích jméno Husovo vyznávali, kdy u nás nesmělo býti vyslovováno, nejméně ve školách.

Byl bych tedy očekával, že kolega Krejčí řekne, když si tak jména Husova vážíme: "Buďme uznalí a projevme nějakým způsobem vděčnost těm, kteří opravdu až do našich dob tu tradici Husovu zachovali."

Rozhodně když kolega Krejčí již mluvil o vkusu, nemyslím, že je vkusné říkat, že si nedáme jméno Husovo profanovat. Uznávám, že bychom byli uraženi, kdyby se říkalo "mýdlo Husovo" nebo "likér Husův". Ale myslit si, že to jest nějaká profanace, když bychom církvi evangelické, vlastně již církvi bratrské, připustili právo, aby svou fakultu jmenovala Husovou, to prosím není profanace. Jestliže by kdo degradoval Husa, řekněme ti, kteří byli proti němu, ale ti tajní Husité, kteří byli dědici jeho jména, to skryté semeno, to přece neprofanuje nikoho. Můj vkus by byl tedy jiný. Dokud se mezi námi, pánové a dámy, jednalo, že celá universita naše stará dostane jméno Husovo, jistě nám to bylo všem sympatické. Když jsme se rozhodli nazvati ji universitou Karlovou, můj vkus by mluvil pro to, abychom evangelíkům tu Husovu fakultu nechali. Právě proto, že bychom projevili porozumění tomu, co ta hrstka lidí znamenala pro naše probuzení, řekněme až do Palackého, a co to znamená, že první řádné dějiny české nám napsali evangelíci. Palacký byl Husita, Denis je Hugenot. To je jeden důvod.

A druhý důvod: Pánové, křesťanství přišlo na Moravu od Cyrilla a Methoděje. Křesťanství ponejprve hlásalo uprostřed divokých národů lásku k lidem, evangelium bratrství. V době krvavých pohlavárů a surovosti, v době stěhování atd. křesťanství uvádělo česky národ do společnosti vyšší a mravnější. My jsme připustili, že moravská fakulta katolická chce míti název na památku těch prvních věrozvěstů Cyrilla a Methoděje, a řekli jsme: to je spravedlivé. (Posl. Mattuš: Ačkoliv nepřišli z Říma, nýbrž z Cařihradu!) Ano, stalo se to na Moravě.

Když nyní budeme míti universitu Karlovu a theologickou fakultu od university oddělenou, komu nemohlo by býti v srdci těžko, když by slyšel, že Národní shromáždění vyznavačům Husovým odpírá toto jméno? Aspoň fakulta má připomínat místo, kde působil Hus. Máme hlasovat pro i tomu jaksi z vkusu, nebo z důvodu, že by mohli říci: Hus jest náš a nikoliv váš? Naopak, čeští evangelíci vždycky si přáli aby Hus byl mužem celého národa, nikdy ho nebudou reklamovat pro sebe, budou si přáti to, co si přál kolega Krejčí, aby Hus patřil celému národu. A pak už nám může býti docela lhostejno, jestli někdo z Husa dělá evangelíka anebo ne. Pravda jest, dokud naše církve od Josefa II. nesměly se hlásiti, že pocházejí od Husitů, Bratři, říkalo se jim reformovaní, lutherští a byli evangelíci. 17. prosince 1918 se náš svět evangelický - není veliký - usnesl vrátiti se tam, kde Komenský přestal. Jestli to budeme nazývat evangelictvím nebo bratrstvím, jest lhostejno. Mne by to ani neuráželo, kdyby někdo říkal, že Hus patří evangelíkům. Ale tak se věc nemá. Pravda jest spíše, že ty důvody, které uvádí kolega Krejčí proti tomu názvu, rozčilují víc než fakulta sama. Bude-li fakulta, bude, bude také beze jména a není neštěstí. Leč, jako historik, který prožil dobu toleranční, prostudoval ji a poznal, co pro nás znamená protestantism, doporučil bych, aby ta hrstka evangelíků z vděčnosti, že oni jediní v dobách zlých jméno Husovo v Čechách udržovali v úctě, kdežto jiní odsouzení byli mlčet, aby tedy oni dostali právo, svou fakultu nazývati fakultou Husovou. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen. Debata je skončena. Žádám pana zpravodaje, aby se ujal slova k doslovu.

Zpravodaj posl. dr. Mareš: Pánové, nebylo jiné námitky, než proti jménu Husovu. Já jsem již možné námitky také uvedl, jiné nebyly předneseny. Také jsem uvedl, co možno proti těmto námitkám odpověděti. Já bych hleděl na to tak: když jednou ten návrh se stal, jest nesmírně těžko toho odepříti, poněvadž přece jenom tím jménem se dává, jak jsem řekl, evangelické theologické fakultě veliký úkol. Jestliže bychom ji nyní toho jména odepřeli, bylo by to jejím zlehčením, oni toho jména nereklamovali, návrh vychází ze školského výboru. Námitka, že oni si přejí býti jmenováni jménem Husovým, že chtějí Husa pro sebe reklamovati, není správná. Jestliže tedy ve výboru byl tento návrh učiněn, jest velmi těžko odepříti.

Tedy bych vás, velevážení pánové, prosil, abyste přijali návrh tak, jak vyšel ze školského výboru. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: (zvoní): Debata je skončena. Přistoupíme k hlasování.

Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Hlasovati míním dáti tím způsobem, by se náležitě vyjádřil poměr hlasů při návrhu pana kolegy dra Krejčího, totiž, aby byla vynechána slova "Husova". Dám tedy hlasovati nejprve o nadpisu a současně o § 1. návrhu s vynecháním slov "Husova". Až to bude přijato, dám hlasovati o slovech "Husova" jak v titulu tak i v § 1. Na to dám hlasovati o §§ 2., 3., 4. a 5. osnovy zákona, a až to bude vyřízeno ve druhém čtení, o resoluci školského výboru.

Jsou proti tomuto postupu námitky? (Nebyly.)

Námitek není, budeme tedy hlasovati způsobem, jak jsem uvedl.

Kdo souhlasí s nadpisem zákona a s § 1. předlohy, a sice s vynecháním slov "Husova", prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Nadpis, jakož i § 1. zákona mimo slova "Husova" jsou schváleny.

Teď dám hlasovati o vložení slov "Husova" jak do titulu, tak do § 1.

Kdo souhlasí s vložením slov "Husova" ve smyslu zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP