Čtvrtek 25. září 1919

Schůze zahájena v 11 hod. 25 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Tomášek,

místopředsedové: Dula, dr. Hajn, Konečný, Udržal,

zapisovatelé: Bradáč, Jar. Marek;

větší počet členů Národního shromáždění.

Zástupcové vlády: Předseda vlády: Tusar a členové vlády: dr. Beneš, dr. Franke, Habrman, Hampl, dr. Heidler, dr. Horáček, Klofáč, Staněk, dr. Veselý, dr. Winter.

Z kanceláře sněmovní: JUDr. Haasz, tajemník sněmovní, zástupce jeho JUDr. Trmal.

Denní pořad

76. schůze Národního shromáždění československého ve čtvrtek dne 25. září 1919 o 11. hod. dopol.

1. Zpravodaj dr. Dolanský. Zpráva finančního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 960), jímž se zavádí všeobecná daň nápojová (tisk č. 1581).

2. Zpravodaj Skorkovský. Zpráva imunitního výboru o žádosti zemského trestního soudu v Brně za souhlas, aby byl trestně stíhán člen Národního shromáždění Jaroslav Rouček pro přečin proti bezpečnosti cti podle §§ 487, 488, 491 a 493 tr. z. nebo pro přestupek zanedbání povinné péče podle článku III. zákona ze dne 15. října 1868 č. 142 ř. z. (k žalobě Bedřicha Vorla) (tisk č. 1576).

(Do shromáždění vchází ministr zahraničních záležitostí Ph. dr. Ed. Beneš, uvítán hlučným potleskem.)

Předseda (zvoní). Národní shromáždění je schopno se usnášeti. Zahajuji schůzi. (K ministru zahr. věcí dru Benešovi):

Pane ministře zahraničních záležitostí! (Shromáždění povstává.) Po radostně vřelém potlesku, jímž jste byl právě teď celým Národním shromážděním spontánně přivítán, a který byl jen ozvěnou jásotu, jímž provázena byla včera jízda vaše naší krásnou Prahou, pociťuji pochopitelně jistý ostych, naleznu-li případná slova, abych dal výraz citům, jež nás všecky ovládají elementární silou v okamžiku, kdy vás zdravíme a vítáme ve svém středu. Mám i tentokráte mocný dojem, jako by nás ovíval horký dech dějin, horký van velké doby revoluční, kterou národ náš prožívá. A řeknu hned: Nebyla to jen zevní obdoba, která vtiskovala nezapomenutelný ráz dnu včerejšímu, jako tehdy před 3/4 roku onomu dnu předvánočnímu, když vítali jsme svého velikého presidenta, nevyjadřovala se tím jen radostná skutečnost, že po dlouholetém odloučení vítali jsme tehdy návrat velikého presidenta a teď jeho nejzdatnějšího, nejzasloužilejšího spolupracovníka, v pravdě velikého ministra věcí zahraničních (Výborně! Potlesk); ne - já mám dojem, že v obou těch návratech možno spatřovati i mezníky určitých fásí naší národní revoluce. Když se vracel pan president Masaryk, jako by zakončena byla doba osvoboditelské práce, kterou vedle sebe paralelně vykonávaly slavné naše armády zahraniční na bojištích Evropy i Asie s vůdci svými, s organisátory svými, kteří touže dobou geniálně musili burcovat Evropu propagační svojí prací a současně i diplomaticky v centrech mezinárodní světové politiky dobývat uznání pro samostatný stát československý. A teď návratem našeho pana ministra končí se k radosti naší doba, v níž musí býti ministr zahraničí v plném slova smyslu ministrem zahraničním, doba, kdy za hranicemi na foru mírové konference bylo nutno dovršiti a zajistiti mírovými smlouvami veliké dílo osvoboditelské, kdy bylo nutno mladému státu vytýčiti hranice.

Teď je dílo toto šťastně dokonáno a panu ministru zahraničí náleží nejen náš horoucí dík, nýbrž a tu myslím, že právem mohu mluviti za celý náš národ i dík celého našeho národa. (Výborně! Bouřlivý potlesk.)

V posledním okamžiku ještě práci svoji za hranicemi zakončil šťastným závěrem, postarav se o to, aby konečně do domova mohla býti dopravena armáda našich bojovníků zahraničních ze Sibiře. (Výborně! Potlesk.) I toho mu bude věčně vzpomínáno v tisících a tisících rodinách, toužebně čekajících na návrat svých milých domů.

Bylo by však nespravedlivo, kdybychom zapomněli také v tomto okamžiku všech jeho spolupracovníků tam na mírové konferenci s drem Karlem Kramářem v čele (Výborně! Potlesk.) i zástupců našich zahraničních v jednotlivých státech přetavit (Potlesk), kteří vydatnou prací pomahačskou umožňovali mu, aby všecko úsilí mohl přetaviti a slíti v jeden mocný proud, který potom vykonával zdárný vliv v uplatňování nároků naši Českoslovanské republiky; i jim náleží náš horoucí dík. (Výborně! Potlesk.)

Než dovolte, pánové a dámy, když jsem hrubými obrysy načrtl podstatu a význam obrovské práce milého kormidelníka naší zahraniční politiky, abych aspoň několik slov směl věnovati způsobu, jakým si při tom vedl a postupoval. A tu bych řekl, že i po této stránce kladl přímo základy naší zahraniční politice, že klestil jí dráhu a že ruku v ruce s panem presidentem razil cestu pro tradici, pro celou další budoucnost. Obdiv přímo vzbuzovala houževnatá, mravenčí jeho práce, trpělivá, neúmorná a neústupná, tvrdě domáhající se práva a spravedlnosti, krok za krokem beroucí se k cíli. A hlavně práce, nesená klidem jistoty, neúchylně jdoucí jedním směrem v před. Bylo tak nutno a je a bude tak nutno i na dále. Jen tak je možno vésti osudy národa, jen tak je možno tvořiti politiku širokých obzorů, určenou ne pro den, nýbrž pro věky, politiku sub specie aeternitatis.

Dvě základní hlediska navzájem se doplňující byla mu při tom vodítkem: vědomí, že nejsme sami na světě, že tvoříme součástku velké organisace celého světa. Z toho plynulo úsilí o vymezení náležitého poměru k této organisaci. A podruhé, hledisko, mající celý národ před očima, potřeby a zájmy národa jako celku, ne sobecké zájmy jen některé vrstvy, kasty, nebo jen jedné organisace, a třebas organisace sebe zasloužilejší. (Výborně! Potlesk.)

Přál bych si, aby se ten klid politického nazírání, klid této zdravé politiky přenesl i k nám (Výborně! Potlesk) a hlavně do našeho veřejného života, (Výborně!) trpícího jakoby nervosou a jakoby hysterií. (Souhlas.) I naše veřejnost musí býti proniknuta klidem jistoty, že zdravý vývoj národa našeho je zabezpečen, že je tu třeba houževnaté, trpělivé, neúmorné mravenčí práce bez raket a bez blýskavek, že není myslitelno, aby rozvrat, způsobený čtyř a půlletým řáděním války, mohl býti za půl roku či za rok napraven, že prostě i tu je třeba posuzovati věci ne s hlediska nervosy a neklidu dne, nýbrž s hlediska širokých obzorů a dalekých výhledů, při nichž se na paměti má zájem národa pro celý další budoucí vývoj. (Potlesk.)

Pan ministr zahraničních věcí dnes se tedy vrátil mezi nás. Vím dobře, že po vyčerpávající únavě práce konferenční měl by si dopřát aspoň trochu nejvyšší měrou zaslouženého oddechu. Než měl-li tu illusi a já myslím, že ji neměl, musím želet, že bych mu tu illusi rozplašil: Vítáme-li ho ze zahraničí od práce, vítáme ho do domova k práci. (Potlesk.) Dějiny letí vpřed, neznají zastávky. A v začátcích státu je potřebí konati nejvíc, ježto základy musí býti nejpevnější.

Vítáme vás, pane ministře, co nejupřímněji do svého středu a do krásné naší osvobozené vlasti. Byl jste jedním z nejpřednějších pomocníků našeho milovaného presidenta při zápasu osvoboditelském, s píli mravenčí pracoval jste potom s mírovou konferencí na zabezpečení základů naší státní budovy. Pokračujte teď s námi na další výstavbě drahé republiky Československé, připravujte slavnou budoucnost svobodnému národu. K tomuto velkému dílu buďte nám ze srdce vítán! (Bouřlivý, dlouhotrvající potlesk.)

A teď, když jste, pane ministře, poprvé přišel do našeho státu, vykonáte povinnost ústavou předepsanou, a sice vykonáte slib.

Podle § 15. prozatímní ústavy má ministr slíbiti před Národním shromážděním na svou čest a své svědomí, že bude své povinnosti svědomitě a nestranně konati a zákonů šetřiti.

Pane ministře, doktore Beneši!

Ministr věcí zahraničních dr. Eduard Beneš (přistoupí k předsedovi a slibuje podáním ruky): Slibuji!

Předseda: A teď ještě nejste jen ministrem, nýbrž jste také členem tohoto Národního shromáždění, poslancem drem Benešem - žádám našeho pana zapisovatele, aby přečetl slibovací formuli, a pana ministra, aby vykonal slib.

Zapisovatel posl. Bradáč (čte): Slíbíte jako člen Národního shromáždění československého, že budete zachovávati zákony státu československého a že svůj úřad budete zastávati dle svého nejlepšího vědomí a svědomí.

Předseda: Pan ministr věcí zahraničních dr. Beneš!

Ministr věcí zahraničních dr. Eduard Beneš: Slibuji. (Výborně! Dlouhotrvající potlesk.)

Předseda: Pro dnešní schůzi omluvili nepřítomnost svojí churavostí: Skurský (na neurčito), Brežný (na neurčito), dodatečně pro schůzi 23. září člen Národního shromáždění Chlebounová a Zatloukalová-Coufalová, tato také na schůzi 25. září;

zaměstnáním: Dr. Vlček (do 30. září), Ferdinand Jirásek (na neurčito), Němeček (do 5. října), Šamalík (pro tento týden), ministr Houdek (na neurčito), J. Kříž (do 30. září 1919), Ad. Prokůpek (pro tento týden), Bechyně, dr. Rambousek (pro tento týden), ing. Rotnágl (asi do 14. října), Krouský; dále členové ze Slezska a Ostravy: Cingr, Kléga, Lukeš, Nohel, Prokeš, Rýpar, Sladký Václav, Špaček Jaromír, Štěpánek O. M.; Dr. Witt, Zika;

trvalým zaměstnáním ze Slovenského klubu: dr. Ivanka, Duchaj.

Přistupujeme

k dennímu pořádku

a to k prvnímu odstavci jeho, ke

1. Zprávě finančního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 960), jímž se zavádí všeobecná daň nápojová (tisk č. 1581).

Zpravodajem jest pan kolega dr. Dolanský. Uděluji mu slovo. (Hluk.) Prosím o klid.

Zpravodaj posl. dr. Dolanský: Vážené Národní shromáždění!

Vládním návrhem, osnovou, která prošla finančním výborem, má se dostati republice naší zákona o všeobecné dani z nápojů. Finanční výbor přidržel se v zásadě i v detailech téměř osnovy vládní a přimyká se tím na nynější stav zákonodárný. Dosavadní zákonodárství totiž omezovalo se pouze na daň z vín, z polovín a umělých vín. Nynější osnovou, která se zákonem má státi, uzavírá se kruh jednoho druhu spotřebních daní, totiž daní z nápojů. Nejen vína, nýbrž veškeré náhražky, které snad i příště na místě nápojů nastoupí ve spotřebě, mají býti podrobeny této dani. Tento kruh bude tedy sice uzavřen, ale bude též doplnitelný, poněvadž vedle daně z piva, daně z líhu a lihovin, staré daně z vína a nyní všeobecné daně nápojové budou moci býti podrobeny zařaděním k této dani příště také všechny náhražky, které snad ve spotřebu budou uvedeny. (Trvalý nepokoj.)

Předseda (zvoní): Prosím, aby pan řečník nebyl vyrušován tím neklidem.

Zpravodaj dr. Dolanský (pokračuje): Zákonodárný stav v oblasti republiky naší byl různý v zemích, které patřily k dřívější říši rakouské a jiný byl na Slovensku, jakožto součásti státu uherského. Nynější osnova uvádí jednotu do tohoto zákonodárství. V Čechách, na Moravě a ve Slezsku totiž byla daň ta vybírána jako daň spotřební a byla v běžné mluvě mezi živnostníky, poněvadž se u živnostníků vybírala a jimi platila, zvána daní živnostenskou; na Slovensku byla však daní výrobní, u producentů vybíranou. Vláda při předkládání osnovy musila se rozhodnouti, který ze systémů daňových pro tuto daň nápojovou má navrhnout v zákoně a tu, pánové, seznáváte z vládního návrhu a sice, jak v motivech pod bodem 1-10 jest uvedeno, které ze systémů se pro naši všeobecnou nápojovou daň nehodí. Vládě nezbývalo, než aby se rozhodla buď pro daň z výroby nebo pro daň spotřební, jak byla dosud ve starém Rakousku, ovšem obmezená jen na několik druhů nápojů a tuto daň spotřební navrhuje v této nové osnově.

Pokud se týče daně z výroby, jest to daň neoblíbená, poněvadž výrobci stěžuje produkci. Pokud se týče daně spotřební, jak byla ve starém Rakousku, nelze zapříti, že byla velmi tísnivá, poněvadž brzdila a molestovala prodavače. Připomínám jen, že musel mít zvláštní povolení důchodkové na prodej nápojů, že musel vésti zvláštní rejstříky a že podléhal zvláštní, dosti ostré kontrole. Vláda, když překládala tento nový zákon, musela přihlížeti také k dosavadnímu způsobu vybírání a k obtížím, které s tímto způsobem vybírání byly spojeny. Byla vedena touhou, aby poplatníku, když ho nemůže daní zbaviti vůbec, aspoň toto břemeno co možná usnadnila a o to se poctivě pokusila osnova vám předložená.

Jedno jest jisto: že pro obě oblasti, jak pro oblast Čech, Moravy a Slezska, tak i pro Slovensko, bude nový zákon znatelným a nepopíratelným pokrokem sice proto, poněvadž zachovává sice dosavadní systém poplatníků a způsob vybírání, ale odstraňuje všechny obtíže, jak toho interesenti, kteří byli k poradám přibráni, s finanční správou si přáli, s ní projednali a řekl bych, téměř smluvili.

Pokud se týče slovenské části naší republiky, oblasti bývalého státu uherského, tam zavádí osnova tuto daň ovšem jako novotu, ale udílí zároveň Slovensku neobyčejný, řekl bych, dar tím, že dosavadní daň výrobní odstraňuje a tím producenta neobyčejně favorisuje. Vláda byla nucena zavésti v celé republice jednotný systém a nezbytný důsledek toho jest, že musela daň výrobní, která brzdila producenta, všude a zásadně odstraniti. Všechny ty důvody, které vládní osnova uvádí pro podržení všeob. daně z nápojů, přiměly i finanční výbor k tomu, že se přiklonil k osnově vládní. Osnova zabírá všechny nápoje, i ty, které jsou v dnešní spotřebě zavedeny, i ty, které jako náhražky ku př. za pivo a víno ve spotřebě ještě snad zavedeny budou. Poplatníkům odbírá a usnadňuje obtíže, které byly spojeny s opatřením si důchodkového povolení, s vedením rejstříků a s obtížnějším oznamováním. Volnost velkého obchodu zůstane zachována; ten jest výminečně postaven pod zvláštní kontrolu a jest podroben povinnému oznamování. Producent bude v malém poměrně obvodu naší republiky postižen nejvíce na Slovensku, poněvadž výroba v Čechách a na Moravě není taková při změně systému daňového, aby padala na váhu, aby zvolena byla povinnost ohlašovací také u výrobce, který je povinen orgánům státním vykazovat svou výrobu a prokazovat, co odešlo do volného obchodu a co spotřeboval pro sebe.

Sociálním a obchodním potřebám - pokud se týče podnikům dopravním - vyhovuje zákonná osnova tím, že je ministr financí zmocněn, aby ohledně těchto nápojů k těmto účelům příslušné osvobození od daně poskytl.

Konečně sluší připomenouti, že osnova, tak jak je předkládána, sice náhodou co do sazeb shoduje se s návrhy zákonů v jiných zemích uzákoněných, ale je sama o sobě originálním systémem; není tedy něčím opsaným, nýbrž, navazujíc skutečně na dosavadní vývoj této daně, je systémem - řekl bych - sui generis. O kontrolu je postaráno tím, že nejen producent, nýbrž i velkoobchodník je nucen vésti knihy a záznamy a orgánům finančním předkládat veškeré záznamy, kterých je potřebí pro kontrolu daně.

Konečně přihlédá systém, který se zavádí pro tuto všeobecnou daň z nápojů, také k tomu, aby uveden byl ve shodu systém státní daně se systémem dávek obecních. Jak slavná sněmovna seznává ze zákona, je vyhrazeno v § 39., že zemské a obecní přirážky dovoleno vybírati k této dani do výše 25 %.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP