Čtvrtek 29. ledna 1920

Předseda: Sděluji, že k projednávání tohoto předmětu denního pořádku z ministerstva zemědělství dostavil se pan sekční rada dr. Reich.

K slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá, přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.) Hlasovati míním dáti o zákonu v celku, protože k němu nebyl podán žádný pozměňovací návrh a námitek proti tomu není. (Nebylo.) Kdo souhlasí tedy s § 116 incl. zákona, jakož i s nadpisem jeho, jak jest obsažen ve zprávě kulturního výboru, prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.)

To jest většina, zákon byl schválen v prvém čtení. Přeje si pan zpravodaj k druhému čtení slova? Žádná korektura?

Zpravodaj poslanec Babánek: Nikoliv.

Předseda: Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvním čtení také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, zákon jest schválen ve druhém čtení.

Jest nám ještě vyříditi resoluci, která jest obsažena ve zprávě kulturního výboru, kterou pan zpravodaj doporučuje. Kdo s resolucí touto souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, také resoluce tato jest schválena a tím druhý odstavec denního pořádku jest vyřízen.

Přistoupíme k třetímu, jímž jest

3. zpráva rozpočtového výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 2022), jímž se vláda zmocňuje, aby převzala státní záruku za zápůjčku fondu všeobecné nemocnice v Praze u Zemské banky království Českého až do výše tří a půl milionu Kč. (tisk č. 2221).

Zpravodajem jest p. kol. dr. Heidler. (Hlasy: Není tu!)

Žádám pana předsedu rozpočtového výboru, aby referát přečetl a uděluji mu slovo.

Předseda rozpočtového výboru posl. A. Němec:

Doporučuji sněmovně, aby přijala zprávu výboru rozpočtového o vládním návrhu zákona tisk č. 2022, jímž se vláda zmocňuje, aby převzala státní záruku za zápůjčku fondu všeobecné nemocnice v Praze u Zemské banky král. Českého až do výše 3 a půl milionu Kč. a odůvodňuji svůj návrh následovně:

Pravidelné příjmy nemocničního fondu nestačí k úhradě vydržovacího nákladu (náklady klinické a ošetřovatelské školy).

Zemská banka jest ochotna zvýšiti zápůjčku nemocničnímu fondu o dalších 3 a půl milionu Kč, převezme-li stát solidární ručení a zaváže-li se platit anuity z výtěžku daně ze zábav.

Poněvadž činí se současně opatření k sesílení příjmů fondu nemocničního, není, po názoru státní správy, příčiny k odmítnuti návrhu Zemské banky. Jde tu dále o věc velmi naléhavou, poněvadž nemůže se dopustit, aby ve vedení tak důležitého ústavu nastala porucha. Rozpočtový výbor navrhuje proto, aby předložený vládní návrh byl schválen.

Předseda (zvoní): K tomuto odstavci denního pořádku podal pan kol. Johanis resoluční návrh tohoto znění: Ministerstvu veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy se ukládá, by k řízení všeobecné nemocnice v Praze co nejdříve ustavilo správní výbor, který by dohlížel na správné vedení a hospodaření výboru buďtež vedle zástupců jiných úřadů povolání také zástupci ústředen nemocenských pokladen, neb tyto ústavy na správném vedení nemocnice mají vzhledem k velikému počtu členstva mimořádný zájem. Resoluční návrh tento je opatřen dostatečným počtem podpisů a je tudíž předmětem jednání. K debatě není nikdo přihlášen, debata tedy odpadá.

Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

O zákonu, doporučeném výborem rozpočtovým, dám hlasovati v celku, má jen 3 paragrafy a nebyl učiněn žádný pozměňovací návrh. Kdo souhlasí s §§ 1., 2. a 3. zákona, jakož i s nadpisem jeho, jak jsou obsaženy ve zprávě výboru rozpočtového, prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina.

Zákon je schválen v prvním čtení. Přeje si pan zpravodaj slova ke druhému čtení?

Zpravodaj posl. Ant. Němec: Nikoli.

Předseda: Kdo souhlasí se zákonem, právě v prvním čtení přijatým, také ve druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina.

Zákon je přijat také ve druhém čtení. K resoluci vyžádal si slovo p. zpravodaj.

Zpravodaj posl. Ant. Němec: Doporučuji resoluci ke přijetí.

Předseda: Kdo souhlasí s návrhem zpravodajovým, prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina. Návrh pana zpravodaje je schválen. Tím je tento odstavec denního pořádku vyřízen a přistoupíme k odst. 4., jímž jest

4. zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk č. 2058) o osvobození daně z příjmu od přirážek a příspěvků pro samosprávné svazky. Tisk 2222. Zpravodajem je p. kol. dr. Horáček. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Horáček: Slavné Nár. shromáždění!

Je známo, že naše samosprávné svazky jak země, tak obce jsou hlavně odkázány co do svých příjmů na příjmy přirážkové, kdežto ostatní zdroj příjmů jednak snad ze samostatných dávek zemských neb obecních neb snad z jiných nějakých údělů jsou celkem velmi skromné. Tato dosavadní soustava, která byla v bývalém Rakousku, má ovšem své výhody, ale má také své velké vady. Ty výhody jsou poměrná pohodlnost, jak se takové přirážky vypisují. Prostě se vezme za základ výměra státní daně, rozpočte se, kolik asi bude ta potřeba samosprávného svazku obnášeti a z toho se vypočte prostě cifra přirážek, které se pak vybírají též orgány státní správy, a jednoduše pak pokladnám samosprávných svazků se odvádějí. To je ovšem velmi pohodlné, velmi snadné, velmi lehké, ale má to své podstatné stinné stránky zejména v tom, že potom nastává jisté velmi nestejnoměrné zatížení, pokud se týká zejména okresů a obcí.

Víme, že v jednotlivých obcích a okresech nejsou pak stejné číslice těchto přirážek, nýbrž v některých jsou snad nízké, a v jiných jsou velmi vysoké, a tak vidíme, že celá ta soustava daňová, která má býti stejnoměrná právě pomocí těchto přirážek, se stává pak místně velmi nestejnoměrnou a že v některých obcích musejí občané platiti snad mnohem větší celkovou daň i s přirážkami, než v jiných. To je ovšem podstatná vada celé té přirážkové soustavy. Tyto přirážky, jak známo, vybírají se k přímým daním a také k některým daním nepřímým a bylo to působností zemí, aby zemské zákonodárství mohlo dovolovati také obcím, aby takové přirážky vypisovaly. Pouze jedna přímá daň byla od těchto přirážek u nás zproštěna, respektive bylo zemským zákonodárstvím stanoveno, že k této dani žádné přirážky svazků samosprávných nemohou býti ukládány. A to byla t. zv. osobní daň z příjmu, nebo jak se nyní nazývá, daň z příjmu.

U nás byla zavedena, jak známo, v roku 1896 a zvýšena r. 1914, tedy již v době války. Důvod, proč tenkrát tato osobní daň z příjmu byla od samosprávných přirážek zproštěna, byla ta zvláštní povaha této osobní daně z příjmu. Tato osobní daň z příjmu totiž neměla být nějakou zvláštní samostatnou daní na nějaký zvláštní příjem, nýbrž měla být takovou daní doplňovací na veškeré příjmy, které už jinými, t. zv. výnosovými daněmi byly postiženy. Tedy rolník, který platil pozemkovou daň, měl platit ještě daň z příjmu, majitel domu, který platil domovní daň, měl platit ještě tuto daň z příjmu, úředník, který platil daň ze zvýšeného služného, měl platit také tuto daň, kdo platil daň výdělkovou, měl platit i daň z příjmu, jakmile jeho celkový příjem, jak známo, přesahoval výši, jak to až dosud bylo, 1600 K, tak zv. existenční minimum.

Tato daň z příjmu byla daň zvláštní povahy. To byla doplňovací daň, která měla progresivní sazby, ta ovšem nepřipouštěla, aby k ní ještě byly ukládány zvláštní přirážky, ať již zemské neb okresní neb obecní, které by pak ovšem tuto daň podstatně bývaly stupňovaly a následkem toho bylo učiněno opatření a jistá dohoda s tehdejšími zemskými sněmy, a to ve všech zemích rakouských, aby zemské sněmy vzdaly se toho svého práva, ukládati k této osobní dani z příjmu zvláštní zemské přirážky a rovněž tak, aby k ní nebyly ukládány žádné okresní a obecní přirážky, kdežto naproti tomu země dostaly pak od státu zvláštní úděly. (Poslanec Houser: Obce nedostávaly nic!). Obce ne, ale země dostaly zvláštní úděly, zejména z reálních daní, a pak také z lihové daně jisté příděly, které měly býti náhradou za tuto resignaci řekl bych zemí na ukládání přirážek k této osobní dani z příjmů.

Ta věc trvala do konce roku 1917, ve kteréž době skutečně země tohoto práva se vzdaly a nebyly žádné takové přirážky k této osobní dani z příjmů ukládány. Od té doby ovšem naše zemské zákonodárství nefunguje, a ta lhůta, do které se vzdaly země ukládání těchto přirážek, uplynula, a od té doby je jakési řekl bych vakuum. Není zde žádného zákonného stavu, který by bránil zejména obcím, aby přirážky k této osobní dani z příjmů nyní ukládaly, a toho v nejnovější době použily některé obce, zejména německé obce a počínají k této osobní dani z příjmů ukládati své samostatné přirážky až do výše 10%, jak podle obecního zřízení k tomu jsou oprávněny.

Aby se to zamezilo, přichází zde vláda se zvláštním zákonem, kterým žádá, aby daň z příjmů i nadále byla od samosprávných přirážek osvobozena a aby po případě i tyto přirážky, které snad během roku 1918 a 1919 byly k této dani z příjmu zavedeny, byly zrušeny.

Zákon má jenom 3 paragrafy, a já jménem rozpočtového výboru z důvodů ve zprávě uvedených doporučuji, aby zákon tento byl schválen.

Předseda (zvoní). K slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá, přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.) Zákon sám má 3 paragrafy, jest krátký, materie jednotná, pozměňovací návrh učiněn nebyl, budeme hlasovati o něm v celku. Není námitek? (Nebyly.)

Kdo souhlasí s § 1., 2., a 3., jakož i s nadpisem zákona, jak jest obsažen ve zprávě rozpočtového výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon jest schválen v prvém čtení. Přeje si pan zpravodaj slova ke druhému čtení?

Zpravodaj posl. dr. Horáček: Nikoliv.

Předseda: Není tomu tak. Kdo souhlasí se zákonem, přijatým právě ve čtení prvém, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon jest schválen také ve druhém čtení a tím 4. odstavec denního pořadu dnešního jest vyřízen.

Přistoupíme k dalšímu, jímž jest

5. zpráva rozpočtového výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 2068), jímž se prodlužuje platnost cís. nařízení ze dne 10. ledna 1917 č. 14 ř. z. o daňových a sazbových opatřeních v železniční dopravě z podnětu zvláštních, válkou způsobených poměrů, jakož i 1 oddílu čl. Vl. zák. uher. z. r. 1917 o železniční válečné dani (tisk č. 2237). Místo omluveného pana zpravodaje Rudolfa Piláta uděluji slovo panu předsedovi rozpočtového výboru Ant. Němcovi.

Zpravodaj posl. Ant. Němec: Císařským nařízením ze dne 10. ledna 1917, z. ř. c. 14, zavedena byla železniční daň dopravní a daň ze zavazadel, a zvýšená daň z jízdních lístků s platností do dne 31. ledna 1920, zároveň pak vláda zmocněna, dáti drahám oprávnění, by pro dobu do dne 31. ledna 1920 vybíraly válečnou přirážku k dovoznému, té které doby platnému, v takové výši, aby válečná přirážka a dopravní daň činily úhrnem nejvýše 30% dovozného, podrobeného válečné přirážce. V Uhrách zavedena byla 1 oddílem uherského zák. čl. VI. z roku 1917 rovněž 30% železniční válečná přirážka s platností do 1. února 1920.

Železniční dopravní daně uvedeny jsou ve státním rozpočtu pro rok 1919 částkou okrouhle K 37,000.000, vynesou však, hledíc na zvýšení tarifů, které dne 1. července 1919 nastalo, částku více než dvojnásobnou, ježto příjem těchto daní do konce září 1919 jen pro Čechy, Moravu a Slezsko činí více než 52,000.000.

Protože státní výdaje stále ještě vzrůstají, a mimořádné poměry přes ukončení války nadále trvají, jest příkazem nezbytné nutnosti, by výnos uvedených daní a přirážek byl zachován v dosavadní výši, a tudíž platnost císařského nařízení a obdobného zákona uherského z roku 1917 byla prodloužena na další dobu až do dne 31. prosince 1923, kdy asi pravděpodobně lze očekávati, že nebude jíž mimořádných poměrů, způsobených válkou, a že nastane opět normální hospodářský život, jenž automatickým vzrůstem státních příjmů umožní státní správě, aby při hražení státních potřeb nesahala k prostředkům mimořádným.

Rozpočtový výbor porokoval o uvedeném zákoně a navrhuje slavnému Národnímu shromáždění přijetí jeho v nezměněném znění. Jsou to jen 2 paragrafy, jimiž mají býti ty poměry upraveny tak, aby se shodovaly úplně s poměry našimi. Doporučuji přijetí tohoto zákona.

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá, přistoupíme k hlasování. Zákon má pouze 2 paragrafy a budeme tudíž o něm hlasovati v celku. Námitek není. (Nebyly.) Kdo souhlasí s § 1. a 2. zákona, jakož i s nadpisem jeho, jak jsou obsaženy ve zprávě rozpočtového výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.)

Zákon jest schválen v prvém čtení. Přeje si p. zpravodaj slova ke druhému čtení?

Zpravodaj poslanec Antonín Němec: Ne!

Předseda (zvoní): Kdo souhlasí se zákonem, přijatým právě ve čtení prvém, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. Zákon je schválen také ve druhém čtení a tím 5. odstavec denního pořádku jest vyřízen.

Přistupujeme k odstavci dalšímu, jímž jest

6. zpráva rozpočtového výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 2214), jímž se mění licenční poplatek z dovezeného tabáku a tabákových tovarů (tisk č. 2256). Zpravodajem jest pan posl. Ferd. Jirásek. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Ferd. Jirásek: Vážení pánové!

Zákonem z 27. května 1919, č. 294 sb. z. a n., stanoven byl při dovozu tabákových tovarů a surovin licenční poplatek za doutníky K 225, za cigarety K 150 a za jiné tabákové tovary a suroviny K 75 z 1 kg ryzí váhy. Vládní návrh, kterým mění se tento licenční poplatek zní, aby napříště tento licenční poplatek stanoven byl jednotnou částkou a sice 400 K z 1 kg ryzí váhy. Odůvodňuje se toto zvýšení tím, že od 1. ledna 1920 zvýšeny byly ceny tuzemských tabákových tovarů průměrně o více než 100%, následkem čehož nutno zvýšiti také poplatek licenční, poněvadž by jinak nastal nepoměr mezi cenami tuzemských a cizozemských tovarů.

Spotřebitel cizozemských tovarů byl by ve značné výhodě vůči spotřebiteli tuzemských tovarů, což by nebylo v zájmu domácí výroby, kterou stát povinen je chrániti. Mimo to nutno dbát o to, aby licenční poplatek při nejmenším se rovnal nejvyššímu monopolnímu zisku, kterého stát z výroby domácích tovarů dosahuje. Tento zisk je při cigaretách největší, při tabáku cigaretovém skoro týž a při doutnících nižší, bylo by tedy nutno, sazbu pro jednotlivé tyto druhy kuřiva určiti v poměru opačném než dosud, totiž pro doutníky sazbou nižší a pro cigarety a jiné tovary sazbou vyšší.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP