Pátek 30. ledna 1920

Schůze zahájena v 11 hod. 40 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Tomášek.

Místopředsedové: Dula, dr. Hajn, Konečný, Udržal.

Zapisovatelé: dr. B. Němec, dr. Stojan;

větší počet členů Národního shromáždění.

Zástupcové vlády: Předseda vlády: Tusar; členové vlády: dr. Beneš, Habrman, Hampl, Houdek, Prášek, Staněk, Švehla, dr. Veselý. dr. Winter.

Za pozemkový úřad přítomen min. tajemník dr. Vondruška.

Z kanceláře sněmovní: JUDr. Haasz, tajemník sněmovní, zástupce jeho JUDr. Bartoušek.

Denní pořad

113. schůze Národního shromáždění československého v pátek dne 30. ledna 1920 o 11. hodině dopolední.

1. Zpravodajové Čuřík, dr. Hruban. Zpráva sociálně-politického a právního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 1977), kterým se upravují právní poměry domovníků (tisk č. 2240).

2. Zpravodaj dr. Srdínko. Zpráva kulturního výboru o návrhu člena Národního shromáždění dra Srdínka a soudr. (tisk 1514), aby byl vydán zákon o pamětních knihách obecních (tisk č. 2259).

3. Zpravodaj Pelikán. Zpráva dopravního výboru o vládním návrhu (tisk č. 2213) o doplnění sítě státních drah na Slovensku (tisk č. 2279).

4. Zpravodaj Hübner. Zpráva dopravního výboru o návrzích členů Národního shromáždění Jana Jílka a soudr. (tisk č. 526), Ing. B. Pospíšila a soudr. (tisk. 603), Jana Rýpara a soudr. (tisk č. 604), Jos. Babánka a soudr. (tisk č. 674), J. Malypetra a soudr. (tisk č. 758) a Ing. B. Pospíšila a soudr. (tisk č. 1001) na vybudování automobilových a autobusových tratí dopravních a poštovních v Čechách, na Moravě a ve Slezsku (tisk č. 2280).

5. Zpravodaj Jaroš. Zpráva rozpočtového výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 1813), jímž se rozšiřuje válečná daň na vyšší zisky společnostní a vyšší příjmy jednotlivců z r. 1919 a mění se některá ustanovení zákona ze dne 16. února 1918, č. 66. ř. z. o dani válečné (tisk č. 2283).

6. Zpravodajové G. Navrátil, F. Jirásek. Zpráva výboru státně-zřízeneckého a výboru rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk č. 2210) o úpravě služebních požitků celních výběrčích (tisk č. 2286).

Po případě:

7. Zpravodaj dr. Viškovský. Zpráva výboru pro pozemkovou reformu o osnově zákona, kterým se vydávají po rozumu § 10. zákona ze dne 16. dubna 1919, č. 215 Sb. zák. a nař. ustanovení o přídělu zabrané půdy a upravuje se právní poměr ku přidělené půdě (zákona přídělového) (tisk č. 2238).

8. Zpravodaj dr. Weyr. Zpráva ústavního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 1921), jímž se doplňují a mění dosavadní ustanovení o nabývání a pozbývání státního občanství a práva domovského v republice československé (tisk č. 2284).

9. Zpravodaj V. Votruba. Zpráva živnostenského výboru o nařízení vlády republiky československé ze dne 5. listopadu 1919, č. 589 Sb. zák. a nař. o obchodu se surovou gumou (tisk č. 2289).

10. Zpravodaj dr. Hnídek. Zpráva ústavního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 2271) o inkorporaci kraje Hlučínského.

11. Zpravodaj Jar. Špaček. Zpráva branného a rozpočtového výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 2151) o přejímání vojenských gážistů býv. rakousko-uherské, rakouské a uherské branné moci a zaopatření těch z nich, kteří se na československém národě provinili (tisk č. 2281).

Předseda (zvoní): Národní shromáždění je schopno se usnášeti. Zahajuji schůzi.

Omluvili se:

churavostí: Bechyně (na neurčito), Karel Svoboda (na neurčito), Rudolf Mlčoch (na neurčito), Drobný (na neurčito), Hatlák (na tento týden), Zatloukalová-Coufalová (pro tento týden), dr. Herben (za poslední 3 schůze);

zaměstnáním: Bradáč (na neurčito), Štěpánek (na neurčito), Max Pilát (pro tento týden), Hybeš, Dubický, (pro dnešní schůzi), Marcha (pro dnešní schůzi), Malík Rud. (pro dnešní schůzi), dr. Rolíček (pro dnešní schůzi).

Tiskem byly rozdány tiskopisy: žádám p. sekretáře, aby je přečetl.

Sněmovní tajemník dr. Haasz (čte):

Tisk 2269. Odpověď ministra železnic na dotaz čl. N. S. Vahaly a soudr. pro zúmyslné opožďování vlaků a nevydávání jízdních lístků na lokálních tratích v neděli a ve svátek.

Tisk 2285. Odpověď min. veř. prací a min. financí na dotaz členů N. S. dra Lukavského a soudr. ve věci naftových dolů ve Gbelech na Slovensku.

Tisk 2287. Odpověď min. spravedlnosti na dotaz čl. N. S. Buřívala a spol. o porušení zákona ze dne 27. června 1919, č. 372 sb. z. a nař., prováděcím nařízením ze dne 1. října 1919, č. 534 sb. z. a nař. o jmenování sluhův a podúředníkův úředníky kancelářskými.

Výborům přikázáno z předsednictva:

Výboru soc.-politickému:

Tisk 2311. Dodatek k vládnímu návrhu zákona o závodních a revírních radách při hornictví a dodatek k vládnímu návrhu zákona, jímž se ustanovují hornické rozhodčí soudy. (Současně přikázán též výboru technickému.)

Předseda: Přistupujeme k dennímu pořadu a to k prvnímu odstavci, jímž jest

1. zpráva sociálně-politického a právního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 1977), kterým se upravují právní poměry domovníků (tisk č. 2240).

Zpravodajem jest pan kolega Čuřík. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj poslanec Čuřík: Slavné Národní shromáždění!

Veliká stavba sociálních reforem, které byly provedeny po době převratu v naší republice, doplňuje se novou přístavbou, o které jedná vládní návrh zákona, kterým upravují se právní poměry domovníků. Tato nepatrná celkem přístavba svým rozsahem má ale zvláštní význam. Má svůj význam národohospodářský, význam sociální. Jedná se o kategorii zaměstnanců, osob, které doposud nepožívaly zvláštní ochrany zákona a pro něž ustanovení různých reforem nemělo praktického výsledku. A přece, když uvážíme, že domovníci jsou zvláštními osobami, které chrání a mají chrániti majetek vlastníků domů, že jsou současně prostředníky mezi majiteli domů a nájemníky, když uvážíme, že tyto osoby pečují o pořádek, o čistotu a také o jistou mravnost v domě a v domech vůbec, tedy jistě jim také přiznáme zvláštní význam a zvláštní důležitost. Doposud nebyly poměry těchto osob upraveny, jak jsem poznamenal, zákonem... (Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Zpravodaj posl. Čuřík (pokračuje):... a také zvláštními smlouvami.

Teprve nyní, v době bytové nouze, význam těchto osob zvlášť vynikl, a ony také byly si vědomy, že mají stejné právo jako ostatní třídy zaměstnanců, aby i jejich poměry byly upraveny. Domovníci podali řadu požadavků na ministerstvo sociální péče, konali svoje porady, z nichž vyšla celá řada námětů, které pak byly shrnuty ve vládní osnově.

Jedná se v prvé řadě o upravení poměru služebního. Tento poměr doposud nebyl nijak vyjádřen. Nevědělo se, zda jsou to osoby podléhající čelednímu řádu, nebo je-li poměr jejich námezdní podle živnostenského řádu, nebo podle občanské smlouvy. Není to tedy poměr ani čelední, ani námezdní dle živnostenského řádu, nýbrž poměr služební. Byly požadavky organisací domovníků, aby se tento poměr nazýval občanským, aby se jim také přikládal zvláštní význam jako spoluvlastníkům domu, na něž jest přenesena jistá působnost za majitele domu. To ovšem nebylo možno v předloze tak upraviti, poněvadž do jisté míry neodpovídá to skutečnosti, a tu tedy zůstává poměr, na kterém se kompromisně všichni jaksi shodli poměrem služebním. Tento poměr pracovní přirozeně stanoví se v § 1. tohoto zákona způsobem, který odpovídá dnešním, poměrům moderním. Praví se zde, že tento poměr může býti uzavřen zvláštní smlouvou kolektivní, o níž prohlásí majitel domu písemně, že s ní souhlasí, nebo může býti tento poměr uzavřen smlouvou ústní nebo písemní. Tedy třeba toto rozlišovati: bylo v tom nedorozumění a předpokládalo se, že každá smlouva se musí opírati o smlouvu kolektivní. Tomu tak dle znění zákona není, poněvadž občanský zákon uznává smlouvu ústní i písemní a nemůže tudíž vázati někoho se žádné strany, aby se podrobil pouze snad smlouvě kolektivní. Tak tomu třeba také rozuměti a na tom se také shodli výbor právní a sociálně-politický. Tento poměr ovšem nemůže býti zrušen každou chvíli, poněvadž otázka bytová jest s tím spojena. Doposud domovník podléhal ustanovením nařízení o ochraně bytové, kdežto nyní otázka bytová spojuje se s poměrem služebním či námezdním a tvoří tudíž byt část požitků za konanou práci.

I není možno vypověděti domovníka z bytu a ponechati ho ve služebním poměru a naopak není možno rušiti poměr služební a ponechati si byt dále v držení. To souvisí jedno s druhým a není možno jedno bez druhého zvláště řešiti. Aby se vyhovělo podmínkám daným, stanoví se v tom zákoně, že musí býti výpověď čtvrtletní, takže není možno domovníka zbaviti bytu okamžitě propuštěním ze služby a ponechati tou dobou bez bytu a přístřeší. Jest to ochrana, která vzniká z tohoto zákona, ochrana domovníka proti nějaké zlovůli nebo nepřístojnostem se strany vlastníků domů.

Smlouva může býti vypovězena během čtvrt roku a sice v době obvyklé pro nájemní smlouvy vůbec. Povinnosti domovníka stanoví se v tomto zákoně v § 5. a 6. docela jasně. Domovníci ve svých požadavcích neuváděli to, co jim má býti jako práce přiděleno, návrh vládní však na to pamatuje a tím jaksi chrání vlastníka domu, nájemníky i podnájemníky a určuje přesně, co domovník má vykonávati, aby své funkci náležitě dostál. Jedná se hlavně o hájení zájmů vlastníka domu, pokud se týče majetkových poměrů v domě, různých závad a nepřístojností. Domovník jest povinen, starati se o čištění v domě, osvětlování, jest povinen pečovati také o bezpečnost před domem i v domě samém, jest také povinen a vázán, aby přání nájemníků oznámil ihned vlastníku domu, jakmile se mu sdělí. Mezi domovníkem a vlastníkem domu jsou zde veliké skupiny zájemníků, kteří by nepožívali zvláštní ochrany, ať již proti tomu neb onomu z těchto předních dvou zájemníků. A tu výbor sociálně-politický také na to pamatoval, když do předlohy vsunul zvláštní odstavec v § 5., který stanoví, že domovník jest povinen, každou stížnost, týkající se správy domu, která se mu přednese nájemníky, majiteli domu oznámiti, a v tom jest ochrana nájemníků domu přesně vytknuta. Různé jiné práce, které netýkají se správy domu, musí domovník vykonávati bezplatně, anebo snad i z nařízení majitele domu, to jest jeho vlastním právem, aby takové práce nechal si zaplatiti od kohokoliv, komu je vykonává, i když je koná vlastníku domu samotnému. Na př. nechá si majitel domu posluhovati ve svém soukromém bytě, anebo posílá domovníka pro čistě soukromé zásilky anebo posilky, které se netýkají správy domu, úředních výkazů, sdělení a pod., to již není práce, která je spojena s prací domovnickou, t. j. práce mimořádná, tu si může nechati domovník platiti podle zvláštní mzdy v místě obvyklé, anebo podle jisté dohody.

Domovníkům se dává k používání vhodný byt. V tom se dále stanoví, že tento byt má sestávati ze dvou místností, pokud možno, že má býti zdravotně zařízen a odpovídati policejně-zdravotnickým předpisům a pod. Požadavek tento zdá se býti poněkud snad přehnaný na poměry dnešní. Jsou domy staré, nevybudované řádně, které mají jen kuchyňku aneb malou světničku, a není možno všude nalézti dvě vyhovující místností, kuchyň a světnici. To se právě tím říká, že se stanoví "pokud možno". Ovšem v domech nových, které se staví tou dobou, může se pamatovati, aby se těmto podmínkám zdravotním také řádně vyhovělo.

Nezdravý byt sám o sobě škodí jistě každému a, poněvadž domovnické rodiny stejně řadí se k ostatním rodinám naší společnosti, také jistě zasluhují byt zdravý, čistý a odpovídající předpisům, které stanoví zákon pro všechny ostatní byty vůbec. Pak-li by se stalo, že by tento byt byl nevhodným, že by nevyhovoval poměrům zákonem stanoveným, tak samozřejmě má domovník právo, zrušiti pracovní poměr služební a také žádati náhradu za případné škody, které mu z toho povstaly. O tom jedná § 14., který dle občanského zákona určuje právo, domáhati se ztrát, které vznikly tím, že nezdravý byt byl domovníkovi přidělen.

Hotové výlohy, které vznikly při konání prací, jako čištění oken, různé potřeby ku čistění atd., to se hradí všechno na učet vlastníka domu a mimo to jest jistá odměna za konané práce. Domovníci žádali odměnu pevnou, v zákoně přesně stanovenou a chtěli na př. 3-4 anebo jedno až pět procent z nájemného obnosu jako odměnu za konané práce. To nebylo možno do zákona vsunouti, to se musí ponechati dohodám zaměstnavatelů a zaměstnanců domovnických a pouze se stanoví v zákoně v § 18., že takové smlouvy kolektivní, které jsou provedeny z obou stran organisacemi vlastníků domů a organisacemi zaměstnanců, jsou závazny. To má zvláštní význam, poněvadž smlouva, uzavřená mezi domovníkem a majitelem domu, pokud se uzavřela mezi těmito organisacemi, má prostě závazný charakter a tím chrání také všechny ty, kteří mimo tu smlouvu stojí a neměli snad možnosti, aby do ní přímo zasáhli. Ovšem předpokládá se, že dotyční jsou členy organisace. Nájemníci pak ovšem platí vzešlé výlohy, které jsou spojeny s odměnou domovníkovou za vykonané práce a majitel domu má právo, tento obnos poukázati přímo v dohodě s nájemníky domovníkům.

Za otevření dveří, za klíč od domu žádali také určité poplatky, na př. chtěli, aby se jim platilo před půlnocí po 30 h, po půlnoci až 1 K za otevření domu. Žádali, aby za klíč dostávali měsíčně 3-5 K určitého poplatku. Nebylo rovněž možno, tento obnos vsunouti do zákona, poněvadž je to příliš místní, poměry nejsou všude stejné, na př. v Praze jistě budou žádati více než v Brně anebo snad v Olomouci. To jest ponecháno řešení buďto vzájemné dohodě nebo stanovení domovního řádu, schváleného policejní správou dotyčné obce. Spory, které vzniknou, nebudou se řešiti u soudů živnostenských, nýbrž u soudů pravidelných, řádných, podle jisté příslušnosti. Nemocenské pojištění, na které jistě také mají nárok, bude se prováděti podle zákona nemocenského, podle platných předpisů a něm třeba ve smlouvách to stanoviti. Měli ještě domovníci zvláštní požadavek, na př. žádali, že musí míti každý dům svého domovníka. To by bylo nemožné, poněvadž tu jsou domy menší, nebo které jsou spojeny jedním vchodem, patří jednomu majiteli, a stačí pro ně jeden domovník. Pakli tento domovník práce zastane, není mu možno činiti překážek při obstarávání práce po případě pro dva domy. Dále se žádalo, že nesmějí to býti za domovníky zřízenci obecní ani státní. I to není možno schváliti z toho důvodu, poněvadž vykonávání prací domovnických nemusí býti pevným povoláním, může to býti také práce mimořádná, když jí koná živnostník nebo kdokoliv jiný, není možno stanoviti, aby to nesměli býti zřízenci obecní, kteří ty práce mohou konati také mimořádně. Dále se chtělo, aby to byli pouze organisovaní členové jisté organisace domovnické. To není možno rovněž přijmouti, poněvadž svoboda organisace musí býti ponechána každému, když někdo jest sdružen, jest to jeho právem a povinností morální, ale ne nucenou, a nelze takovou morální povinnost vynucovati zákonným způsobem.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP