Sobota 10. dubna 1920

Jiná otázka jest, jest-li našim civilním osobám mají se vyznamenání udíleti, či ne. To je rozřešeno tím, že pod žádnou podmínkou civilní osoby nemohou nových řádů nabývati. Tedy jest vyloučeno, že civilista smí míti řád.

Nyní dále byla otázka, jaké stanoviti tresty na přestupek, kterého se kdo dopustí proti zákonu jednak z 10. prosince, jednak proti tomuto zákonu. Věc zdála se malichernou, že máme na přestupky tohoto zákona o zrušení šlechtictví stanoviti trestní sankci. Ale přece, přihlédneme-li k věci blíže, jeví se to nutno a to proto, abychom zjednali vážnost našim zákonům a naší republice, poněvadž ještě dnes namnoze bývalí šlechtici užívají buď zřejmě šlechtických titulů, anebo všelijakým způsobem zákon obcházejí, říkají si na příklad "bývalý hrabě" atd. My jsme národem demokratickým a, když nemají tolik slušnosti, aby se podrobili zákonům republiky po dobrém, tedy pak jiné pomoci není, než je trestati.

Proto ústavní výbor navrhuje také trestní sankci na tyto přestupky. Tento návrh zákona byl předložen také právnímu výboru. Výbor tento nejdříve jednal o této věci, ale chtěl zrušiti usnesení ústavního výboru o zřízení nových řádů, chtěl vypustiti celý § 4., kterým se zřizují nové řády, a rovněž chtěl také vypustiti trestní sankci, avšak žádného vlastně návrhu neučinil, jenom oznámil mně referent právního výboru, že vrací tuto novelu zákona ústavnímu výboru s podotknutím, že se týkala právního výboru jen potud, pokud se trestní sankce týče, a že právní výbor nesouhlasí s trestní sankcí.

Přes to ústavní výbor setrval na svém původním návrhu a odporučuje slavnému Národnímu shromáždění, aby se usneslo na zákoně tak, jak jej předkládá tímto návrhem. (Výborně.)

Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá, prosím o zaujetí míst.

O zákoně tomto, který má osm §§ a kde není učiněn žádný pozměňovací návrh, dám hlasovati v celku. Námitek není? (Nebyly.) Kdo tedy souhlasí s § 1. až 8. inkl. zákona, jakož i s nadpisem jeho a úvodní formulí, jak jest obsazen ve zprávě výboru ústavního, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Zákon je schválen v prvém čtení.

Přeje si p. zpravodaj slova ke druhému čtení?

Zpravodaj posl. dr. Hnídek: Ne.

Předseda: Žádná korektura. Kdo tedy souhlasí se zákonem, přijatým právě ve čtení prvém, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Zákon je schválen také ve čtení druhém a tímto tento odstavec denního pořádku jest vyřízen.

Přistoupíme nyní k odstavci, který na dnešním pořádku uveden jest jako pátý:

Zpráva ústavního výboru o návrhu zákona o volbách župních zastupitelstev a okresních výborů, usneseném ústavním výborem ve smyslu §§ 14. a 17. jednacího řádu (tisk č. 2427).

Uděluji zpravodaji dru Bartoškovi slovo.

Zpravodaj posl. dr. Bartošek: Slavné Národní shromáždění! Zákonem ze dne 29. února 1920 č. 126 sb. z. a n. byla zřízena v republice Československé župní zastupitelstva a okresní výbory. Osnova, kterou dnes jako referent ústavního výboru vám doporučuji, upravuje volební řád do župních zastupitelstev a okresních výborů. Můj referát může býti úplně stručný. (Výborně!) Omezím se na sdělení, že podle návrhu ústavního výboru volební řád do župních zastupitelstev má býti upraven úplně analogicky volebnímu řádu do poslanecké sněmovny a do senátu, s tou úchylkou, že v tomto volebním řádu tak, jak se již stalo ve volebním řádu do obcí, připouští se, aby jednotlivé strany volební své kandidátní listiny sdružovaly. To jest jediná podstatná úchylka.

Pokud se týče voleb do okresních výborů, uvažoval ústavní výbor o několika možných eventualitách, bylo uvažováno zejména o tom, zda by do okresních výborů neměly volby býti konány nepřímo, aby voleb v naší republice nebylo přespříliš snad mnoho, ale poněvadž nebylo lze soustavou nepřímého volení docíliti úplně spravedlivého volebního řádu, přiklonili jsme se k tomu, zavésti také pro volby okresních výborů přímé právo hlasovací, dle týchž zásad, dle jakých má se voliti do župních zastupitelstev.

Doporučuji slavnému Národnímu Shromáždění, aby této osnově zákona udělilo ústavní souhlas. (Výborně!)

Předseda (zvoní): K slovu jest přihlášen pan kolega dr. Brabec. Než mu udělím slovo, navrhuji, aby se řečnická lhůta stanovila 15 minutami. Myslím, že vyhovím tím asi přání všeobecnému, poněvadž, má-li býti ten denní pořad dnešní opravdu absolvován, má-li býti případně dnes poslední schůze, nezbude, než abychom své vývody jaksi omezili. Jsou proti tomu snad námitky? (Nebyly.) Nejsou, uděluji slovo panu kolegovi dru Brabcovi.

Poslanec dr. Brabec: Slavné Národní Shromáždění!

Nemíním pouštěti se do příliš podrobných výkladů ohledně volebního řádu do žup a okresů, ale dovolím si jménem parlamentního klubu našeho učiniti prohlášení, které jsme povinni svému původnímu stanovisku. My totiž od počátku jsme měli velké pochyby o účelnosti župního zřízení, o účelnosti toho způsobu, jakým naše župy byly tvořeny, a já mohu jenom vzpomenouti oné památné schůze ústavního výboru, ve které jsem na základě velmi podrobných dat vědeckých dokázal a učinil také příslušný návrh, že by župy měly býti zejména po stránce národnostní jiným způsobem rozděleny, než jak se to stalo podle návrhu, který byl koaličními stranami v ústavním výboru schválen proti našemu odporu. Zejména tady vzpomínám té velmi neblahé okolnosti, že máme podle tohoto zákona dvě župy ryze německé, zejména se stanoviska voleb do Národního Shromáždění a že v celých Čechách nemáme ani jediné župy čistě české. Tomu mohlo býti velmi lehko odpomoženo takovou konstrukcí na př. župy Českolipské, že by se byl přidělením některých okresů českých sesílil tam minoritní živel český, že bychom byli v župě Českolipské docílili 2 až 3 poslanců do Národního Shromáždění, respektive do poslanecké sněmovny. To by zajisté se stanoviska našeho poměru vůči cizině mělo neobyčejný význam. Také by bývalo možno velmi dobře přidělením některých okresů pohraničních s německým obyvatelstvem - Štoky a tam z toho okolí - k župě Královéhradecké docíliti, že by Pražská župa bývala úplně českou, takže by se nebyli mohli Němci chlubiti tím, že docílí snad jednoho, neb dvou mandátů poslaneckých v župě Pražské, tedy ve středu našeho národního života.

Rovněž tak činil jsem návrh, který byl také uskutečnitelný, aby byla utvořena zvláštní župa Táborská. My bychom měli tímto způsobem v Čechách pak aspoň 2 ryze české župy, to by bývaly župy hospodářské i národní, tedy homogenní, avšak všechny tyto pokusy přes veškeré věcné důvody, které byly uváděny, byly zmařeny stanoviskem koaličních stran, že na vládním návrhu nesmí býti ničeho měněno. Mám za to, že takový způsob projednávání zákonů jest velmi škodlivý a že zodpovědnost za to padá na ty strany, které takovým způsobem stávají se bez náležité kritičnosti pouhým nástrojem vůle určité části podporující vládu. (Výborně!) To není ku prospěchu našeho národního života a myslím, že, kdyby se to mělo tak praktikovati i v budoucnosti v příštím Národním shromáždění, že bychom brzo pocítili velmi těžké následky toho na našem národním těle. (Tak jest!) Mimo této stránky dovoluji si ještě dotknouti se věci druhé, která mně skutečně naplňuje podivem a z níž nemohu jiných důsledků vyvoditi, nežli že naše vládní strany se bojí přímo panicky systému volných kandidátních listin. Jest to věc zajímavá, že nežli došlo k této vládní koalici, systém volných kandidátních listin byl i ve vládních kruzích za souhlasu nynějších vládních stran považován za možný a bylo také v tom směru pracováno. Jakmile však nastal obrat po volbách červnových, ihned se strany vládní usjednotily na systému přísně vázaných kandidátních listin. Táži se, co to může míti za účel? To nemůže míti žádný jiný účel, než aby zachována byla vláda určitých organisací stranických, tedy aby voliči bylo znemožněno svojí kritikou působiti na změnu těchto poměrů, které jsou jistě velmi neblahé a škodlivé. To zkrátka znamená, že volič má ve svém svobodném rozhodování býti spoután a naprosto z projevu svobodné vůle vyloučen. Zdá se mi však, že ve vládních kruzích svědomí se přece jen hýbalo, poněvadž se nám objevil na stole ústavního výboru návrh, podle kterého měl býti učiněn pokus se systémem volných kandidátních listin aspoň při volbách do okresů. Ta radost však, kterou jsem pocítil z tohoto pokusu ve smýšlení vládním, netrvala bohužel dlouho. Já se přiznám, že sotva se to objevilo v novinách, ihned se mně hlásila celá řada lidí pro tuto věc a ti ovšem ve své dětinské důvěřivosti měli za to, že snad již nastává obrat, a že vládní strany chápou se této příležitosti, aby daly trochu dobré vůle na jevo. V následující schůzi však nastalo úplné zklamání. Ten samospasitelný systém vázaných kandidátních listin nabyl opětně vrchu a přes naše protesty, přes protest národní demokracie, bylo znovu odhlasováno, že přísně vázané kandidátní listiny musí ovládati systém volební do žup a okresů.

S politováním to konstatuji a odmítám veškeru zodpovědnost, pokud se nás týče, za tento postup, neboť obávám se, že v budoucnosti nevzejde z toho žádné uklidnění ve volebních zápasech našich a také ani žádné uspokojení voličstva, nýbrž naopak velké rozčilení, takže není vyloučeno, že jdeme vstříc velkým a prudkým politickým zápasům ve středu našeho národního života za svobodu voličskou. Omezuji se na několik těchto slov a prohlašuji jménem našeho parlamentárního klubu, že budeme hlasovati proti volebnímu řádu do žup i okresů. (Výborně! Potlesk!)

Předseda: Ke slovu přihlášen jest kol. dr. Dolanský. Uděluji mu slovo.

Posl. dr. Dolanský: Vážené Národní shromáždění! Podáváme k § 1. písemný návrh, který jest právě podepisován a bude okamžitě presidiu předložen jako dodatek § 1., že doba ztrávená ve službě vojenské, pokud se týče v zajetí nebo ve válečných úkonech nesmí přesahovati 5 let.

Návrh tento odůvodňuji tím, že jde o pobyt delší mimo obvod platnosti volebního řádu do žup resp. okresních zastupitelstev, takže lze souditi, že člověk, který bydlí 5 let mimo tento obvod, nemá zájmu ani na tom, aby upraveny byly poměry v župě a jak mají býti upraveny, ani na tom, aby byl členem okresního zastupitelstva. Zpravidla ten, kdo v zajetí nebo ve válečných úkolech, hlavně však v zajetí, delší dobu mešká, změní častokráte svůj stav, vchází v závazky mimo svoji zem a vlast, takže nelze o něm předpokládati, jako u druhých voličů, kteří v oblasti této říše se zdržují, že má na tom zájem, jak volby dopadnou, bude-li a má-li býti zvolen a vůbec má-li volební právo vykonati. Proto jest pochopitelno, že návrh náš tím svého plného odůvodnění dochází.

Volil jsem jako navrhovatel úmyslně dobu delší nad polovinu volebního období, poněvadž zpravidla po tomto období již by se nedalo čekati, že by bylo v zájmu voliče tohoto získati ani pro strany zřetelem k tomu, že a když již volební řád spočívá na zásadách zastoupení stran.

Prosím, aby návrhu tomuto bylo vyhověno i se zřetelem k tomu, že jest nejen časový, nýbrž i účelný. Myslím, že při sepisování tohoto zákona jen nedopatřením nebyla tato doba ustanovena. Navrhuji tedy k § 1. odst. 2. tento dodatek: "Doba ta nesmí přesahovati více jak pět let".

Předseda: Byl mi podán pozměňovací návrh k § 1., který zní v tom smyslu, aby, jak nová věta odst. 2. bylo připojeno:

"Doba ta nesmí přesahovati více jak pět let." Návrh ten nese dostatečný počet podpisů a jest předmětem jednání.

K slovu dále není nikdo přihlášen, debata jest skončena. Uděluji slovo závěrečné panu zpravodaji.

Zpravodaj posl. dr. Bartošek: Slavné Národní shromáždění! Pokud bych měl odpověděti na oba projevy, které byly s této tribuny učiněny, tedy bych - chtěje se držeti přesně v mezích svého zpravodajského úkolu - nemohl než vytknouti prvému referentu panu kol. dru Brabcovi, že v prvé části své řeči nemluvil vůbec o předmětu dnešního jednání, o volebním řádu do žup a okresů, nýbrž polemisoval proti rozhraničení župnímu, které bylo již platným zákonem uskutečněno. Pokud týká se jeho výkladu o tom, že účelným bylo by bývalo jiné rozhraničení župní, poznamenal bych jen tolik, že návrhy tyto byly do ústavního výboru přineseny až teprve v poslední chvíli a, kdyby mělo na nich býti budováno, byla by musila celá ta veliká práce býti prováděna úplně znova.

Otázka soustavy kandidátních listin jest otázka theoretická, tou nechci zde jednání zdržovati, jen bych snad jednou větou reagoval, že soustava kandidátních listin jest logickým důsledkem soustavy poměrného hlasovacího práva. Jest ovšem možno zavésti také volné kandidátní listiny, ale věc by pak byla nepoměrně komplikovanější, nežli při tom systému, který jsme zvolili my.

K návrhu pana dra Dolanského, aby doba ztrávená ve vojenské službě, v zajetí atd. nesměla u voliče ve smyslu § 1. této osnovy přesahovati dobu 5 let, nemohu než vysloviti se zamítavě, poněvadž nelze míti za to, že by ten, kdo nikoli dobrovolně, ale nuceně po 5 let ze svého bydliště jest vzdálen, pozbýval tím zájmu na osudech své domoviny, naopak tyto zájmy právě proto, že je vzdálen, pociťuje tím živěji a živelněji. Z té příčiny prosím, abyste tomuto pozměňovacímu návrhu souhlasu svého nedávali, a abyste schválili osnovu navrženého zákona tak, jak vám ji ústavní výbor k schválení doporučuje.

Předseda (zvoní): Přistoupíme k hlasování, prosím o zaujetí míst. (Děje se.) Míním dáti hlasovati takto: O § 1. k němuž jest podán pozměňovací návrh pana kolegy dra Dolanského, budeme hlasovati zvláště. (Po přestávce.) Přerušuji schůzi na 5 minut.

(Schůze přerušena v 10 hod. 55 min. dop. opětně zahájena v 11 hod. 20 min. dop.)

Předseda (zvoní): Zahajuji opětně schůzi a budeme pokračovati v přerušeném projednávání

zprávy ústavního výboru o návrhu zákona o volbách župních zastupitelstev a okresních výborů, usneseného ústavním výborem ve smyslu §§ 14. a 17. jednacího řádu (tisk č. 2427).

Prohlásil jsem již debatu za skončenu, přistoupíme ke hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se. Výkřiky.)

Míním dáti hlasovati tímto způsobem. Nejprve bych dal hlasovati o § 1., k němuž byl učiněn pozměňovací návrh panem kolegou drem Dolanským, zvlášť, na to bych dal hlasovati o zbývající části první §§ 2.-59. inklusive, na to o části druhé §§ 60.-71. a konečně o části třetí §§ 72. až 79., o nadpisu zákona a úvodní formuli a nadpisu jednotlivých částí. Jsou snad proti způsobu hlasování nějaké námitky? (Nebyly.)

Není jich, budeme tedy hlasovati, jak jsem právě uvedl.

Posl. Johanis: Pane předsedo, prosím o slovo k hlasování.

Předseda: Před hlasováním vyžádal si slovo pan kolega Johanis.

Posl. Johanis: Navrhuji, aby byl konstatován počet přítomných členů.

Předseda: Přání tomuto vyhovím.

Jest nám hlasovati nejprve o § 1., a to ve znění navrhovaném panem kol. drem Dolanským. V odstavci druhém totiž za slova: "Doba ztrávená ve vojenské službě, při válečných úkonech nebo v zajetí nepřetrhuje bydlení" dodává se věta: "Doba ta nesmí přesahovati více jak pět let". Kdo s návrhem tím v tomto znění navrženém panem drem Dolanským souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

Žádám pana zapisovatele Bradáče, aby konstatoval počet hlasů. (Zapisovatel posl. Bradáč sčítá hlasy. Nepokoj.)

Prosím o klid. (Poslanec dr. Klouda: Koukejte, jak sem koukají, bojí se do vnitř! Posl. Špatný: Pro rakouského císaře jste dělali všechno! Styďte se, klerikálové a národní demokrati! Posl. Landová-Štychová: Národ se s vámi vypořádá! Posl. Špatný: Národ se s vámi vypořádá se všemi! Posl. Stivín: Černozlatá koalice! Posl. Špatný: Chtějí, aby jednací řád nám udělali Němci! Rakouskému státu sloužili, český stát obstruují! Posl. dr. Rambousek: Dělají komedii se státním právem a teď pracují pro Němce!)

Prosím o klid (zvoní).

Konstatuji, že pro návrh pana kol. dra Dolanského odevzdány byly dva hlasy, proti němu 67 hlasů. Z toho seznávám, že není ve sněmovně přítomen dostatečný počet členů k usnášení. Vzhledem k tomu končím schůzi.

(Konec schůze o 11 hod. 25 min. dopol.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP