Když byla komise přidělila všechny mandáty
volebním skupinám, rozvrhne mandáty mezi
jednotlivé listiny sdružené. Postupuje při
tom dle zásad uvedených v §§ 45. a 46.
Koná-li se volba dle zásady relativní většiny
(§ 19), jsou zvoleni kandidáti oné volební
skupiny, která obdržela největší
počet hlasů.
Z jednotlivých volebních skupin zvoleni jsou za
členy zastupitelstva kandidáti dle pořadí,
jak uvedeni jsou na kandidátní listině dle
počtu na tu kterou skupinu připadajícího.
Ostatní kandidáti jsou v témže pořadí
náhradníky (§ 57.).
Odchyluje-li se kandidátní listina tištěná
od kandidátní listiny u obecního úřadu
podané, platí obsah i pořadí kandidátní
listiny u obecního úřadu podané. Má-li
lístek hlasovací více jmen, než je přípustno
(§ 21), nepřihlíží se k přespočetným
jménům.
Ustanovení tohoto § platí pro volby, ať
se konají dle zásady poměrného zastoupení,
nebo dle zásady relativní většiny.
Po skončeném skrutiniu komise zjistí výsledek
skrutinia protokolárně za podpisu všech členů
komise a důvěrníků stran, načež
obecní úřad vyhlásí výsledek
volby veřejnou vyhláškou a způsobem
v obci obvyklým.
Ve vyhlášce budiž též uvedeno, do
kdy, kde a jak možno námitky proti volbě podati.
Zápis o volbě a výsledku skrutinia budiž
předložen úřadu dohlédacímu;
lístky hlasovací, legitimace a obálky buďtež
volební komisí zapečetěny a u obecního
úřadu uloženy; předloženy buďtež
jedině tehdy, jsou-li proti volbě podány
námitky.
Konala-li se volba v několika volebních místnostech,
provedou volební komise jednotlivých volebních
místností pouze úkony v § 43. uvedené.
Další řízení přísluší
komisi ústřední, které jednotlivé
komise ihned odevzdají spisy volební zapečetěné.
Dohlédací úřad přezkoumá,
zdali nebyly zvoleny osoby nevolitelné. Stalo-li se tak,
prohlásí do měsíce ode dne, kdy protokol
o volbě k němu došel, s konečnou platností
volbu osoby nevolitelné za neplatnou a rozhodne, kdo místo
ní je zvolen. Toto rozhodnutí vyhlásí
obecní úřad veřejnou vyhláškou
a způsobem v obci obvyklým.
Námitky proti volbě podati může toliko
volič v obci oprávněný ve lhůtě
osmi dnů, počínajíc dnem po vyhlášení
výsledku volby. Námitky mají býti
podány písemně u obecního úřadu;
pouze osoby neumějící nebo nemohoucí
psáti mohou přednésti námitky též
ústně u obecního úřadu, který
je sepíše. Námitky dlužno nejdéle
do 3 dnů předložiti i s volebními spisy
úřadu dohlédacímu.
O námitkách rozhodne politický úřad
druhé stolice.
Úřad, kterému přísluší
rozhodovati o námitkách, dá provésti
osobou, která u volby nebyla zúčastněna,
potřebné šetření, k němuž
musí pozvati stěžovatele i zmocněnce
volebních skupin. Osoby tyto mají právo dotazovati
se osob vyslýchaných, žádati protokolární
zjištění, podávati vyjádření,
nahlížeti do spisů a činiti si výpisy
z nich.
Zjistí-li úřad o námitkách
rozhodující takové vady řízení
volebního, které mohou míti vliv na výsledek
volby, zjistí-li zejména, že byla vážně
porušena svoboda, čistota nebo tajnost volby, zruší
buď celé volební řízení
nebo příslušnou část jeho a nařídí
po případě volbu novou s určením
dne této volby.
Byl-li zjištěn pouze nesprávný výsledek
skrutinia, opraví úřad výsledek ten
a dá jej veřejně v obci vyhlásiti.
Rozhodnutí doručí se stěžovatelům
a osobám, jichž volba byla zrušena.
Rozhodnutí, jež má býti vydáno
nejdéle do 3 měsíců ode dne, kdy byly
námitky předloženy, má platnost konečnou.
Náhradníci (§ 50) zastupují členy
obecního zastupitelstva té skupiny, za niž
byli kandidováni, když tito nemohou úřadu
svého, byť i jen dočasně, vykonávati
nebo uprázdní-li se za volebního období
mandát trvale.
Náhradníci nastupují dle pořadí,
v kterém byli uvedeni na kandidátní listině.
Nebylo-li za jednu volební skupinu zvoleno tolik náhradníků,
kolik činí jedna polovice členů zastupitelstva
této skupiny, nebo při počtu členů
zastupitelstva dvěmi nedělitelném celé
číslo nejblíže vyšší,
nebo klesne-li po volbě počet náhradníků
jedné volební skupiny pod uvedenou hranici, doplní
počet náhradníků členové
obecního zastupitelstva této skupiny tímto
způsobem:
Byl-li za dotyčnou skupinu zvolen pouze jeden člen
obecního zastupitelstva, jmenuje náhradníka
sám v písemném prohlášení,
předloženém obecnímu starostovi ve lhůtě
jím stanovené.
Je-li dotyčná skupina více než jedním
členem zastoupena, vykoná za řízení
obecního starosty nebo jeho náměstka volbu
doplňovací hlasovacími lístky, při
které platí za zvolena ten, kdo obdržel největší
počet hlasů. Při rovnosti hlasů rozhoduje
los.
O volbě sepíše se protokol, který všichni
přítomní podepíší.
Ve příčině dalšího řízení
platí obdobně ustanovení §§ 51-56
tohoto řádu volení s tou změnou, že
písemné prohlášení zastupuje
protokol volební.
Nebyly-li proti volbě podány námitky anebo
bylo-li o námitkách právoplatně rozhodnuto,
svolá dohledací úřad nově zvolené
členy obecního zastupitelstva nejdéle do
8 dnů po tom, kdy volba tato stala se právoplatnou,
po případě kdy rozhodnutí o námitkách
bylo stranám doručeno, k volbě starosty,
náměstků a obecní rady.
Dohledací úřad vyšle ke schůzi
té svého úředníka neb jiného
zástupce, který vezme členy zastupitelstva
do slibu věrnosti československé republice.
Výhrady nebo dodatky ke slibu považují se za
odepření slibu a odmítnutí přijmouti
volbu (§ 8).
Členové nově zvoleného obecního
zastupitelstva zvolí, složivše slib, ihned v
prvé schůzi za předsednictví nejstaršího
člena ze sebe starostu obce, jeho náměstky
a ostatní členy obecní rady. Ostatní
volební skupiny, než ku které náleží
předsedající, jmenují po jednom zástupci
do komise, která řídí volbu.
Aby volba byla platná, jest potřebí přítomnosti
více než polovice členů obecního
zastupitelstva.
Nejdříve volí se obecní starosta,
pak první a na to druhý náměstek.
V obcích, kde počet členů obecního
zastupitelstva jest nejméně 24, buďtež
voleni vždy dva náměstkové.
V obcích ve kterých se konala volba obecního
zastupitelstva dle zásady relativní většiny
(§§ 19 a 49) volí se toliko náměstek
jeden.
Starosta a jeho náměstek volí se nadpoloviční
většinou přítomných z celého
sboru.
Neobdržel-li žádný z kandidátů
takové většiny, koná se volba užší
mezi těma dvěma kandidáty, kteří
docílili největšího počtu hlasů.
Hlasy, které připadly při užší
volbě na jiné kandidáty, jsou neplatny. Za
zvoleného považuje se ten, na koho připadne
největší počet hlasů. Při
rovnosti hlasů rozhodne los.
V obcích, ve kterých provedena byla volba obecního
zastupitelstva dle zásady poměrného zastoupení,
provede se volba starosty a náměstků takto:
Prohlásí-li před volbou obecního starosty
menšina, mající aspoň čtvrtinu
všech členů obecního zastupitelstva
(při počtu členů obecního zastupitelstva
čtyřmi nedělitelném menšina,
jejíž počet rovná se aspoň celému
číslu při dělení vyšlému),
že činí nárok na úřad
druhého náměstka, volí ho sama nadpoloviční
většinou, ostatní členové zastupitelstva
volí pak obecního starostu a prvního náměstka
nadpoloviční většinou.
Prohlásí-li skupina, mající nejméně
třetinu všech členů zastupitelstva,
že činí nárok na úřad
prvního náměstka, volí ho rovněž
sama nadpoloviční většinou a ostatní
členové volí obecního starostu a není-li
případu v předcházejícím
odstavci zmíněného, i druhého náměstka
nadpoloviční většinou.
Činí-li takto nárok na druhého nebo
prvního náměstka několik skupin, přiřkne
se nárok ten skupině nejčetnější
a mezi skupinami o stejném počtu členů
rozhodne los.
K platnosti volby skupinami prováděné je
zapotřebí, aby byla přítomna víc
než polovina všech členů skupiny.
Jednotlivé skupiny mohou se pro volbu obecního starosty
a náměstků sdružiti a platí pak
za skupinu jednu.
Nemůže-li uplatniti nebo neuplatní-li žádná
skupina nároku na úřad druhého nebo
prvého náměstka, koná se volba obecního
starosty a jeho náměstků způsobem
v § 61. předepsaným.
V obcích, v nichž provedena byla volba dle zásady
relativní většiny, provede se volba členů
obecní rady a obecních komisí nadpoloviční
většinou přítomných členů
obecního zastupitelstva. Nedocílil-li potřebný
počet kandidátů této většiny,
vykoná se volba užší mezi těmi
kandidáty, kteří obdrželi největší
počet hlasů, při čemž se pojme
do užší volby dvakrát tolik kandidátů,
kolik členů obecní rady má se ještě
voliti. Při stejném počtu hlasů rozhodne
los, kdo do užší volby má býti
pojat.
Při užší volbě považují
se za zvoleny ti, kdož obdrželi největší
počet hlasů. Při rovnosti hlasů rozhodne
los. Hlasy, které připadly na kandidáty do
užší volby nepojaté, jsou neplatny.
V obcích, ve kterých byla provedena volba obecního
zastupitelstva dle zásady poměrného zastoupení,
koná se volba členů obecní rady a
obecních komisí rovněž podle této
zásady.
Volbu řídí komise v § 60. uvedená.
Komise tato podle zásad poměrného zastoupení
určí počet členů obecní
rady a komisí připadající každé
z volebních skupin, při čemž starosta
i náměstkové se včítají
stranám, k nimž náležejí. Užije
při tom obdobně ustanovení §§ 45.-48.
s odchylkou, že i skupina, která nemá ani tolik
členů, kolik činí číslo
volební, může obdržeti zastoupení
v obecní radě nebo komisích.
Volbu samu provedou členové příslušné
skupiny volební nadpoloviční většinou
hlasů. K platnosti volby jest potřebí, aby
přítomno bylo více než polovice členů
volební skupiny.
Jednotlivé skupiny mohou se pro volbu sdružiti.
V obcích, kde po volbě starosty a náměstka
má býti volen pouze jeden člen obecní
rady, zvolí tohoto člena ta skupina v obecním
zastupitelstvu, která při volbě starosty
a náměstka vyšla na prázdno. Není-li
takové skupiny, aneb čítá-li skupina
ta pouze jediného člena, volí se i třetí
člen obecní rady nadpoloviční většinou
přítomných.
Náměstkové starostovi nastupují v
úřad podle pořadí, v němž
byli zvoleni. Jsou-li zaneprázdněni nebo podjati
starosta i oba náměstkové, nastupují
členové obecní rady dle stáří.
Uprázdní-li se za volebního období
místo starosty, náměstka, člena obecní
rady nebo komise, obsadí uprázdněné
místo
a) v obcích, v nichž provedena byla volba dle zásady
relativní většiny (§§ 19 a 49), obecní
zastupitelstvo nadpoloviční většinou
přítomných,
b) v obcích, v nichž provedena byla volba dle zásady
poměrného zastoupení, členové
obecního zastupitelstva téže volební
skupiny doplňovací volbou dle zásady nadpoloviční
většiny.
Námitky proti volbě starosty, náměstků,
obecní rady a komisí podati možno do 8 dnů
ode dne volby u obecního úřadu. Rozhodne
o ní s platností konečnou úřad
uvedený v § 54 do jednoho měsíce.
Nejde-li o trestný čin přísněji
stíhaný, tresce se:
I. jako přečin vězením od jednoho
do šesti měsíců:
1. odepře-li starosta nebo zřízenec obecní
přijmouti kandidátní listinu a vyhověti
i jinak povinnostem v §§ 20 a 24 uvedeným.
2. dá-li starosta nebo zřízenec obecní
zúmyslně nebo z hrubé nedbalosti vyhlásiti
nebo rozmnožiti nesprávné kandidátní
listiny (§ 25),
II. jako přestupek soudem stíhaný pokutou
od 50 do 500 K nebo vězením od týdne do tří
měsíců, když kdo
1. proti předpisu § 2. snaží se vykonati
práva voličova ve více než v jedné
obci,
2. proti předpisům tohoto zákona odepře
vydati oprávněné osobě lístek
legitimační nebo hlasovací,
3. nedá svým zaměstnancům nebo podřízeným
k výkonu volebního práva volno,
4. užije neprávem označení volební
skupiny, která již dříve označení
toho veřejně užívala,
5. neodvede správně volební komisi nedoručených
legitimačních lístků,
6. proti předpisu § 18. mění na voličských
seznamech.
III. jako přestupek politickými úřady
stíhaný pokutou od 20 do 500 K nebo vězením
od 24 hodin do jednoho měsíce, když kdo
1. agituje v budově, v níž jest místnost
volební anebo v budově té zřídí
volební kancelář,
2. jedná proti zákazu o výčepu, prodeji
a podávání nápojů, obsahujících
alkohol (§ 29),
3. volby bez omluvného důvodu se nezúčastní,
4. odepře přijmouti bez zákonného
důvodu volbu nebo odmítne úřad podržeti,
ač byl k tomu dvakráte vyzván. (§ 8).
5. neoprávněně podepíše voliče
na kandidátní listině obecnímu úřadu
předložené, nebo kandidáta na prohlášení
k ní připojeném,
6. kandiduje vědomě na několika kandidátních
listinách.
Dohlédacím úřadem v §§ 10
a násl. jest míněn úřad politický
obci bezprostředně nadřízeny.
Úřad tento bdí nad řádným
a včasným prováděním všech
úředních úkonů volebním
řádem předepsaných. Shledá-li
nedbalost nebo nesprávnost, může, zachovávaje
pravomoc komisí v tomto volebním řádě
ustanovených, úkon zcela nebo z části
dáti provésti vlastními orgány na
náklad obce. Obec má pak právo postihu na
povolaných orgánech obecních.
Kde v tomto zákoně mluví se o počtu
obyvatelstva, je rozhodný stav dle posledního všeobecného
úředního sčítání
lidu.
Členové komisí místních a komisí
u dohlédacího úřadu dle § 17
zřízených, kteří utrpí
újmu na výdělku, mají nárok
na odškodné.
Formuláře seznamů voličských
vyhlášek, protokolárních reklamací,
vyjádření proti reklamaci, protokolů
volební komise a seznamů hlasovacích, dodá
správa státní zdarma.
Veškeré záležitosti volební vyřizovány
buďtež všemi orgány s největším
urychlením.
Veškerá podání, protokoly, námitky,
stížnosti v záležitosti obecních
voleb a přílohy k nim jsou prosty kolku.
Předpisy tohoto zákona platí pro volby do
zastupitelstev všech obcí i osad. Zákony i
zvláštní statuty měst, pokud tomuto
zákonu odporují, pozbývají platnosti.
Zákon tento nabude účinnosti dnem vyhlášky.
Provedením pověřují se ministři
vnitra, spravedlnosti, financí a národní
obrany.
Vláda se vyzývá, aby co nejdříve
rozpustila všechna okresní zastupitelstva. K řízení
správy místo rozpuštěných sborů
buďtež jmenovány správní výbory
nejdéle do dne, v němž volby do obcí
budou provedeny.
V Praze, dne 9. ledna 1919.
Dr. Jan Hnídek, | Dr. Meissner, |
místopředseda. | zpravodaj. |