Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 1261.

Dotaz

členů Národního shromáždění Vil. Votruby, Hatláka a soudruhů k ministru financí a ministru železnic o poměrech v celních úřadech na Moravě.

Poměry, jak se utvářily v posledním čase při železničních celních úřadech v Brně, Znojmu, Břeclavě a Hrušovanech-Šanově, nejen jsou neudržitelné, nýbrž i ohrožují prospěch jak republiky, tak i jejích občanů. Na vysvětlení tohoto tvrzení buďtež uvedeny tyto podrobnosti:

Ředitelství státních drah v Brně nepřijímá již několik neděl žádného zboží do Brna, a i do jiných stanic jest přijímání zboží značně omezeno. Co znamená tato stagnace pro obchod, netřeba vyličovati, ale ani pro dráhu není tato závada prospěšná. Jak jsme zjistili, stálo dne 20. června t. r. v Brně a okolních stanicích Letovicích, Blansku, Adamově, Blažovicích, Horních Heršpicích, Rajhradě a Hrušovanech asi 200 krytých, celním zbožím naložených vozů, jež proclíti náleží celnímu úřadu v Brně. Mnohé z těchto vozů stojí již 40 až 70 dní, aniž celní řízení vůbec bylo započato. Uváživše, co znamená řada 200 vozů pro provoz železniční, jakož i pro obchod a průmysl, jenž trpí vleklou chorobou nedostatku vozův, a vzpomenuvše si, že dráha často shání pro nutné přepravy vojenské kryté vozy z nejzazších oblastí republiky, co v okolí Brna a Brně samém 200 způsobilých vozů bezúčelně leží, - pátrali jsme po pachateli tohoto přepravního zločinu a našli jsme - starého rakouského šimla, okrášleného tentokráte barvami zemského finančního ředitelství.

Při proclívání v Brně jest zaměstnáno celkem 6 úředníkův a 4 vrchní dozorci (respicienti), kteří fysicky tuto práci zmoci nemohou. Mimo to obzvláštní nerozhodnost a úzkostlivost těchto orgánů působí zadržováním vozů větší škody, než by činilo rigorosní čilé, třeba i proti mrtvé liteře instrukce jednající odbavování celních zásilek.

Podobné nebo tytéž okolnosti zadržují zboží v Břeclavě, Hrušovanech-Šanově a Znojmě.

Celní železniční úřad znojemský chce dokonce dokázati, že finanční barvy československé republiky sluší byrokratickému šimlu lépe, než bývalé barvy rakouské. Důkaz tento se podařil ve dvou případech.

Prvý případ: V prvých dnech dubna (2. neb 3. dubna) zabavil celní železniční úřad znojemský 3 vozy vičence (ligrusu), jelikož prý byl zjištěn přimíšený oves. Železničním úřadem bylo navrženo zásilku propustiti, celní úřad odmítl; bylo navrženo zásilku zasílateli vrátiti, - celní úřad odmítl; bylo navrženo zásilku vyložiti a celní úřad odmítl. Co jiného se mělo státi, ví snad jen znojemský oficiosus sám.

Druhý případ: Dne 22. května t. r. došel z Oužic vůz cibule s vývozním povolením, jehož spodní útržek se cestou ztratil. Správnost vývozního povolení byla však drahou v nákladním listě potvrzena. Scházející spodní útržek vývozního povolení tak rozhorlil úředního šimla, že vůz byl zadržen a ze ho neuvolnil ani telegram zasílatelův, jenž na správnost vývozního povolení poukazoval. Ba ani hrozba zasílatelova, že bude soudně vymáhati škodu, zastavením zboží způsobenou, statečného šimla nezastrašila. Šestkráte se šimlík vyspal a cibule se zkazila, než byl vůz uvolněn.

Líčené případy dokazují, že orgány finanční správy nehledí na zájmy zasílatelů, resp. poplatníků republiky, a že plníce zkostnatěle, byrokraticky a nespěšně ustanovení celních instrukcí, zločinným způsobem podlamují hlavní, nejživotnější tepnu státního života průvoz železniční.

Podepsaní vznášejí tento dotaz:

1. Jsou tyto poměry panu ministrovi železnic a financí známy?

2. Co zamýšlí pan ministr zaříditi, by tyto spořádaného státu nedůstojné poměry byly odstraněny?

3. Jest pan ministr ochoten ihned a neprodleně zaříditi, aby rozmnožen byl počet celních úředníkův a dozorců při celních železničních úřadech v Brně, Znojmě, Břeclavě a Hrušovanech-Šanově na tu míru, by nejen staré zbytky rychle byly zpracovány, nýbrž i denní příbytky v čas mohly býti odbavovány, a aby železniční doprava do Brna co nejdříve mohla býti zahájena?

V Praze dne 26. června 1919.

Vilém Votruba, Hatlák,

Dr. Schieszl, Dr. Lukavský, Dr. Budínský, Sokol, Dr. Weyr, Dr. Matoušek, Dr. Fáček, Mattuš, Dr. Mareš, Dr. Vrat. Černý, Jaromír Špaček, Dr. Hajn, B. Král, Jan Nohel, Dr. Vaněk, Petrovický, Dr. Jar. Stránský.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP