Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 1275.

Odpověď

ministra školství a národní osvěty

na dotaz členů Národního shromáždění Dra Karla Kmeťka,

Josefa Siváka a spol. (č. t. 945)

o zřízení těch učitelských míst, která nemohou býti zřízena pro platnost nařízení ministra náboženství a osvěty bývalého

uherského království.

Školská správa od nastoupeni svého úřadu usiluje o to, aby uprázdněná místa na Slovensku byla co nejrychleji obsazena. Akce její zadržována jest jednak tím, že o místech uprázdněných není dost rychle uvědomována a jednak platností nařízení, o nichž se zmiňuje dotaz členů Národního shromáždění pana Dra Kmeťka, Siváka a spol.

Tato nařízení jsou dvě. Nařízení býv. uherského král. ministra náboženství a osvěty č. 6233 ai 1914 § I. týká se výhradně zajištění a reservování služebních požitků narukovavších učitelů státních a nařízení téhož ministerstva č. 120.000 ai 1917, § 2., kterým se zajišťují pro případ mobilisace služební požitky učitelů škol obecních a církevních. Poněvadž však v nákladech těchto vydržovatelů škol jest stát účastněn 80-90 %, spadá tíže nákladu i v tomto případě na jeho bedra.

Bylo by velmi snadno novým nařízením tato dvě stará nařízení zrušiti a jistě by se vyhovělo dobré tendenci podnětu pp. Dra Kmeťka a spol., že by se školy rychle obsadily učitelstvem a že by mnohde nastoupili místo uprchlých učitelů maďarův učitelé, kteří jsou proniknuti loyalitou k republice československé. Ale nařízení toto mohlo by míti tu špatnou stránku, že by způsobilo bolestnou křivdu oněm vlasteneckým učitelům, kteří nemohli se vrátiti proto, že hrdinně bojují v československých legiích na Sibiři, nebo jsou v zajetí italském a po návratu snad již brzkém - našli by svá místa jinak obsazena. Úřední zprávy prozrazují, že takováto uprázdněná místa jsou i v okresích čistě slovenských i zesilují jen moje obavy.

V inspektorátu trstěnském jest neobsazených míst 28, liptovsko-mikulášském 26, novobytčském 48, trenčanském 17 atd. Tedy vesměs čísla velmi značná. I možno rozřešiti tuto otázku v souboru úplných školských reforem na Slovensku, jejichž uskutečňování není nás již příliš vzdáleno. Prozatím možno postupovati individuálně a tam, kde běží o odchod vysloveného Maďaróna, místo po sběhu obsaditi učitelem ,jenž vykoná slib věrnosti československé republice. Ne přeji si, aby v příštím školním roce kdekoli na Slovensku byla neobsazená učitelská stanice, i činím v té věci mezi českým a moravským učitelstvem nejúčinnější opatření o výpomoc. Užiji v brzké době i plné moci, které mi poskytuje čl. I., al. 2. zákona ze dne 23. května 1919, č. 274. aby se výhody tohoto zákona rozšířily na Slovensko, a odpadly stížnosti, v dotaze uvedené a jistě oprávněné, o nedostatečném platu učitelstva substitučního.

Neslibuji-li hned, že zruším tato nařízení býv. uherské vlády, činím tak z důvodu, abych neukřivdil později vrátivším se učitelům legionářům, usiluji však zároveň o to, aby všecky stanice učitelské byly od září osazeny učitelstvem a vyslal jsem za tou příčinou do všech inspektorátů 25 zkušených pedagogův, aby nejdéle do 1. srpna při pravili mi podrobné statistické údaje a návrhy.

V Praze dne 17. června 1919.

Ministr školství a národní osvěty:
G. Habrman, v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP