Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 1297.

Zpráva

školského výboru

I. o návrhu člena Národního shromáždění dra Uhlíře a soudruhů (tisk 22),

aby byla zavedena občanská nauka do škol všech kategorií,

II. a o návrhu členů Národního shromáždění Bohumila Fischera, Votruby, Rebše, Jandy a soudr. (tisk 218),

aby byla zavedena politická a občanská výchova mládeže ve škole.

Oba návrhy vyslovují požadavek, jehož oprávněnost a naléhavost je nesporna. Jest nejvýše třeba, aby mládeži na obecných, měšťanských i středních školách dostalo se náležitého poučení o významu dějinného obratu, jenž přinesl národu našemu osvobození, o ústavě a zřízeních našeho státu, o právech a povinnostech, jež vzcházejí budoucím občanům republiky. Výchovu v tomto směru dlužno postaviti na zcela nový základ, neboť pokud nebyla za Rakouska občanská nauka úmyslně zanedbávána, nesla se jen tím směrem, aby posilovány byly v mládeži city t. zv. dynastické a celá soustava výchovy nesla se k tomu, aby žák nebyl vychován k občanskému sebevědomí a znalosti svých práv, nýbrž aby utkvěl při starých feudálních představách o svrchovanosti panovníkově a aby se pokládal ve státě za pouhého poddaného, jemuž sluší vrchností ve všem poslouchat. Protože pak zároveň výchova náboženská ve školách opírala se o staré mythologické představy, ovládal vliv těchto představ i sociální morálku, pokud k nějaké byl žák vůbec vychováván: řády společenské byly mu líčeny jako bohem posvěcené a každé zařízení jako věkoplatné, pro význam vývoje a pokroku v lidské společnosti nebylo v této soustavě výchovy místa, a naprosto již starosvětské a požadavkům současné doby neodpovídající byly pojmy, jichž nabýval ve škole o ceně chudoby, o šlechetnosti boháčů, o nutnosti vpraviti se odevzdaně ve svůj osud atd.

Jak ve vlastní nauce občanské tak i pokud jde o tyto sociální předpoklady občanského soužití jest dnes nutno, vybudovati pro tento obor výchovy a učiva zcela nové základy. Důležitost občanské výchovy v našem školství bude vystupovati vždy patrněji tou měrou, jakou z něho bude ustupovati někdejší výchova nábožensko-konfessijní. Je-li něco, co může být nejpevnější oporou pro příští výchovu mravní, bez podkladu mythologicko-náboženského, pak jest to především tato výchova občanská, nahražující vztahy k nadsmyslnu, vztahy lidského soužití v národě a státě a budující mravní vývoj na soustavě sociální ethiky, i na mocných citech příslušnosti k národu a pochopení jeho duchovního a kulturního poslání.

Školský výbor pojednal o obou návrzích a uznal jejich důležitost; pokud však jde o požadavek, v návrhu prvém obsažený, aby totiž byla občanská nauka zavedena do škol jako zvláštní předmět, má za to, že se to nedoporučuje dříve, pokud není vypracován celý systém mravní výchovy, jenž má nahraditi dosavadní výchovu t. zv. "nábožensko-mravní", a tedy také, dokud nejsou provedena ona opatření, jež osvobodí trvale naše školství od vlivu církví. Vedle toho nedoporučuje se za dnešních poměrů rozšiřovat osnovy učební o nový předmět, ježto by to bylo přetěžováním mládeže i učitelstva. Zamýšlených cílů lze dosíci však již dnes zcela dobře tím, bude-li při různých předmětech, zejména dějepise a zeměpise, pamatováno na výchovu občanskou, a nedá-li učitel vůbec projíti žádné příležitosti nebo časovému námětu, aby jich neužil k poučení mládeže o událostech, jež prožíváme, o institucích a zákonech naší republiky a o právech i povinnostech jejích občanů.

Z té příčiny usnesl se školský výbor na této

resoluci:

I. Ministerstvo školství dejž všem školám pokyny, aby v osnově vyučovací bylo náležitě pamatováno na potřeby občanské výchovy v duchu národním, republikánském a demokratickém. Nechť je využito každé příležitosti a každého časového podnětu, aby mládež byla poučována o významu současných událostí, o zákonech a zřízeních naší republiky i o právech a povinnostech jejích občanů. Tato občanská výchova budiž uváděna v těsnou a organickou souvislost s výchovou mravní. V názoru na vztahy společenské, na cenu práce, chudobu a rozdíly majetkové nechť počítá naše škola s novými předpoklady sociálními.

II. Ministerstvu školství se ukládá, aby činilo přípravy, aby byla zavedena občanská nauka jakožto zvláštní předmět do škol a uvedlo ji ve spojitost s celou soustavou mravní výchovy, jaká bude zavedena po odstranění náboženství ze škol, jakož aby se zavčas postaralo o vydání zvláštní učebnice pro tento předmět.

V Praze 2. června 1919.

Předseda:
Referent:
Dr. O. Srdínko v. r.
F. V. Krejčí v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP