Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 1706.

Zpráva

výboru kulturního

o vládním návrhu zákona tisk č. 1663, jímž se upravují zásady, podle nichž lze učitelstvo škol obecných a občanských dočasně přikázati na kterékoliv služební místo v republice československé.

Překládati učitele z příčin služebních měly až posud právo jen okresní a zemské rady školní v obvodu své působnosti. Z jedné země do druhé nemohl učitel býti služebně přikazován. Důvodová zpráva k návrhu vládnímu uvádí, že jest účelem návrhu tohoto, aby zpráva vyučovací byla zmocněna zákonem vysílati podle svého uznání nejzpůsobilejší učitele a učitelky na obecné a občanské školy v územích, jež byla republice Československé přiřčena. Důvod ten musí býti v zájmu státním uznán, a proto usnesl se kulturní výbor, aby návrh vládní byl vzat za podklad jeho podrobného jednání.

Návrh vládní zasahuje hluboce do posavadních poměrů právních a přiznává zejména ministru školství a národní osvěty právo přikazovati službou na jiná místa i učitele a učitelky obsazovacím řízení na svá místa definitivně dosazené. Je-li však pro vykonávání některého úřadu veřejného třeba, aby se ten, kdo úřadem jest pověřen, cítil na svém místě spokojeným, je to nejvyšší měrou nutno při povolání učitelském, ve kterém psychologický stav učitele jest nad jiné důležitým činitelem při vykonávání svěřeného úkolu. Proto kladla se vždy veliká váha na stabilitu učitelstva, aby obsazování míst dalo se co nejspravedlivěji i aby učitel nebyl překládán na jiné místo proti své vůli.

V intencích návrhu vládního není, aby tyto všeobecně uznané zásady byly porušeny; vládě jde hlavně o to, aby ministr školství měl zmocnění přikazovati učitele službou jinam za jejich souhlasu a dobré vůle chtít sloužiti republice na místech eksponovaných. A toho práva, jak svrchu podotčeno, ministr posud neměl.

Za nynějších mimořádných poměrů, kdy jest značný nedostatek učitelstva, vyžaduje však zájem státu československého takového opatření, i nenašlo-li by se dosti kvalifikovaných učitelů a učitelek, kteří by sami k tomu účelu svých služeb nabídli. V uvážení toho všeho usnesl se kulturní výbor doplniti po návrhu referentovu osnovu zákona v tom smyslu, aby ministru školství a národní osvěty přiznáno bylo právo pro dobu potřeby, která podání návrhu vyvolala, přikazovati učitele službou na jiná místa neomezeně, ale po uplynutí doby, jež uznána byla za dostatečnou k zavedení normálního stavu, má býti právo to omezeno výhradou, obsaženou v »osnově« zákona českého, že učitel definitivní, službou jinam přikázány, má nárok, aby po roce na své původní místo byl navrácen. Názor ten bude moci učitel (učitelka) uplatniti cestou služební, bez formální kolkované žádosti. - Toto omezení má hlavně ten účel, aby nemohlo být užito zákona někdy k jiným účelům nežli těm, pro které byl vydán, zejména k překládání z příčin politických nebo disciplinárních. Vzhledem k účelu zákona a mimořádnosti jeho opatření, i vzhledem k tomu, že v důvodové zprávě vládní se praví, že jest účelem navrhovaného zákona, aby učitelům jinam přikázaným dostalo se přiměřeného zvýšení příjmů, a vzhledem k tomu, že návrh vládní ji přiznal jen dosavadní požitky služební, schválil kulturní výbor návrh referentův, aby ministr školství mohl učiteli jinam přikázanému povoliti v případech hodných zvláštního pozoru odměny mimořádné a diety zvýšené.

Kulturní výbor navrhuje, aby Národní shromáždění vládní návrh schválilo se změnami svrchu naznačenými veznění k této zprávě připojeném.

V Praze 14. října 1919.

Předseda:
Zpravodaj:
Dr. O. Srdínko v. r.
Jos Smrtka v. r.



Zákon

ze dne ...... 1919,

jímž ustanovují se zásady, podle nichž lze učitelstvo škol obecných a občanských dočasně přikázati na kterékoliv služební místo v území republiky československé.

§ 1.

Nastane-li toho potřeba, jest ministr školství a národní osvěty oprávněn učitele (učitelku) veřejné školy obecné neb občanské přikázati dočasně na kteroukoli školu jinou v oblasti republiky československé.

§ 2.

Byl-li učitel takto na jiné místo služební dočasně přikázán, má nárok na posavadní své služební požitky, které se i na dále řídí podle ustanovení platných v onom území správním, v němž posléze byl činný, ač-li s novým služebním místem není spojen nárok na požitky vyšší. Dále má právo na cestovné a na výlohy stěhovací. Na výlohy stěhovací jen tehdy, stalo-li se přikázání na místo uprázdněné. Učiteli přikázanému na Slovensko, nebo do jiných území, přiřčených republice československé, vzniká nárok na výlohy stěhovací a příslušné diety. Ministr školství může v případech hodných pozoru povoliti učitelům odměny mimořádné a diety zvýšené.

§ 3.

Posavadní místo služební bude definitivnímu učiteli jinam přikázanému zachováno, jestliže se ho výslovně nevzdá. Zemský úřad školní jest povinen učiniti proto vhodné opatření.

Žádá-li definitivní učitel takto přeložený, aby po dvou letech od vydání tohoto zákona byl na své původní místo navrácen, musí býti jeho žádosti vy-hověno; po uplynutí dvou let od vydání zákona musí býti dáno místo žádosti učitelově, i když žádá, aby byl navrácen po jednom roce.

Nepožádá-li do roka za navrácení na původní místo, bude to pokládáno za zřeknutí se místa toho.

§ 4.

Služební požitky učitelů na Slovensko přikázaných platí se až do zákonné úpravy právních poměrů učitelstva na Slovensku z pokladny státní.

§ 5.

Zákon tento nabývá moci dnem vyhlášení se zpětnou účinností ode dne 1. listopadu 1918.

§ 6.

Ministru školství a národní osvěty se ukládá, aby v dohodě s ministrem financí zákon tento provedl.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP