Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 1768.

Odpověď

ministra pošt a telegrafů na dotaz členů Národního shromáždění Františka Oklešťka, F. Časného a soudruhů (tisk č. 1625) o přímém telefonickém spojení Olomouce s Prahou.

Telefonní síť bývalého státu rakouského vybudována byla s hlediska zájmů centralisačních; spojovala Vídeň s jednotlivými hlavními středisky říšskými, aniž vyhovovala potřebám vzájemného styku těchto středisek mezi sebou.

Neblahý tento stav byl tím trpčeji pociťován po převratu, kdy nová orientace politická a obchodní vykázala hlavním cestám dopravním zcela jiný směr.

Změněným a zároveň zvýšeným požadavkům dopravním nebylo ovšem lze v plné míře hned a všude vyhověti a to tím více, any všecky zásoby hmot a přístrojů byly koncem války vyčerpány, takže telefonní správě jen stěží se podařilo telefonní provoz udržeti. Na radikální nápravu, která je podmíněna soustavným vybudováním sítě a hlavně zřízením nových cest dopravních nebylo lze za těchto okolností pomysliti.

Telefonní správa ve snaze zlepšiti dopravu, měla na zřeteli takřka výhradně Moravu, Slezsko a Slovensko, které telefonního spojení se západem vůbec postrádalo. Nápravy částečně se docílilo - pokud to za svízelných poměrů výrobních, stavebních i pracovních vůbec bylo možno - jednak stavbou kratších spojovacích vedení Uher. Hradiště - Trenčín, Břeclava - Bratislava a jiné menší spojky, jednak přiměřenou kombinací linek dosavadních, třeba že toto opatření bylo mnohdy na úkor zájmům lokální dopravy, jednak pak, a hlavně, zřizováním umělých vedení, která ve mnohém směru na některých tratích přetížených plně se osvědčila.

Kromě toho však nepouští ministerstvo pošt se zřetele účelnou, systematickou úpravu celé sítě, kterou by se vyhovělo požadavkům všeobecné dopravy. Do programu, který za tím účelem byl sestaven a který bude postupně realisován, podle toho, jak budou po ruce stavební hmoty a jak velké prostředky finanční budou vládou povoleny, byla pojata i stavba nových přímých meziměstských tratí z Prahy do Brna, Bratislavy, Olomouce a Moravské Ostravy. Poněvadž pak se jevila nutná potřeba získati co nejrychleji spojení z Prahy do Moravské Ostravy, se kterýmž důležitým průmyslovým střediskem byl až dosud telefonní styk skoro nemožný, vypracovány byly rozpočty na stavbu tohoto vedení, projektovaného ve směru Praha, Černý Kostelec, Chrudim, Vysoké Mýto, Svitavy, Olomouc, Moravská Ostrava, nákladem 2,020.900 K. Rozpočty byly již schváleny a zúčastněným ředitelstvům dán rozkaz, aby stavba provedena byla co nejdříve a s největším urychlením; do této nové tratě bude až do té doby, než bude další přímé spojení Prahy s Olomoucí vybudováno, také zapojena telefonní ústředna v Olomouci, takže zájmům zúčastněných bude pak plně vyhověna.

V Praze dne 23. října 1919.

Ministr pošt a telegrafů:
F. Staněk, v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP