Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 1792.

Odpověď

ministra pošt a telegrafů a ministra železnic na dotaz člena Národního shromáždění Dra Gust. Mazance a soudruhů (tisk č. 1600) o nedostatcích poštovní dopravy vlakové.

Ad 1.

Nedostatečná úprava poštovních vozů železničních, jakož i jejich nedostatek vůbec jsou dědictvím války.

Za války a zejména za převratu byly tyto vozy z velké části vyloupeny a poškozeny, což platí zejména i o zařízeních osvětlovacích a vytápěcích. Velký počet vozů zadržen byl po převratu v sousedních státech národních, obzvláště v Rakousku.

Podle sčítání z 11. března 1919 bylo v našem státě celkem 471 poštovních vozů železničních. Počet ten se později ještě zmenšil vpády Maďarů na Slovensko, kteří část vozů sebou odvlékli. Nové sčítání bylo nařízeno 11. září t. r., výsledek jeho jest však dosud neznám.

Ještě za staré správy státní objednáno bylo 9 nových železničních vozů poštovních v kopřivnické vozovce, z kterých 2 již byly dodány a ostatních 7 převzato bude tyto dny.

Kromě toho jest v královopolské vozovce ve stavbě 15 vozů, ve kterých zavádí se nyní ještě osvětlení a budou též v nejbližší době dány do provozu.

Pro příští rok zamýšlí pak státní správa opatřiti značný počet dalších vozů (přes 200) jednak stavbou jejich, jednak z likvidace bývalých rakousko-uherských státních drah.

Úprava osvětlování vozů naráží na značné obtíže potud, že nemajíce dosud firmy domácí k tomu účelu zařízené, jsme odkázáni na cizinu. Zejména schází v našem území též potřebný materiál osvětlovací.

Z té příčiny vyjednávali zástupci ministerstva pošt ve dnech právě minulých ve Vídni s firmou Tudor o zařízení osvětlování vozů. Firma projevila k tomu ochotu, a provede nutné opravy v nejbližší době.

Pokud jde o neúčelné roztřídění vozů po tratích, souvisí řečená závada s nedostatkem vozů vůbec a vyjednává se mezi ministerstvem pošt a železnic, aby v té věci zařízena byla nová vyhovující organisace.

Ad 2.

Zpožďování vlaků, které má v zápětí nedodržování železničních a poštovních spojení, nelze se dosud vyhnouti, ježto zpoždění tato vznikají, jednak na hranicích státu z různých příčin vymykajících se vlivu železniční správy a přenášejí se pak na dopravu vnitrozemskou, jednak jsou následkem omezení dopravy, způsobeného nedostatkem uhlí. Tím způsobuje se nával obecenstva, který manipulaci vlakovou velmi stěžuje.

Konečně jest nutno hledati příčinu též v tom, že nutno užívati uhlí i maziva špatné jakosti, čímž vznikají poruchy dopravy v daleko větší míře, než tomu bylo před válkou.

Otázka pravidelnosti dopravy jest však stále předmětem nejbedlivější pozornosti ministerstva železnic, které bdí nad tím, aby, pokud jest to v jeho moci, veškeré příčiny poruch dopravy byly co nejrychleji odstraněny.

Ad 3.

Potřebné pomůcky pro personál vlakových pošt byly z části již vydány, na př. kniha železničních a poštovních spojů, částečně i mapy; o jiných se pak v ministerstvu pošt pilně pracuje.

Ad 4.

Aby pomoženo bylo nedostatku personálu v poštovní službě ve vlakových poštách vycvičeného, konány byly již u ředitelství pošt a telegrafů v Praze a v Brně zvláštní odborné kursy pro úředníky a bylo nařízeno, aby se tyto kursy opakovaly a kromě toho zavedly takovéto kursy i pro personál sluhovský.

Ad 5.

Úprava doprovodného poštovních úředníků a zřízenců vlakových pošt ve smyslu přání tohoto personálu jest projednávána a bude v nejbližší době podán příslušný návrh ministerské radě.

V Praze dne 25. října 1919.
V Praze dne 30. října 1919.
Ministr pošt a telegrafů:
Ministr železnic:
F. Staněk, v. r.
Dr. Franke, v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP