Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 1799.

Návrh

člena Národního shromáždění Viléma Votruby, Hatláka a soudr. na stavbu místní dráhy z Tečic do Velké Byteše.

Přes 25 let pracovali místní činitelé kraje velkobytešského na uskutečnění železničního spojení tohoto kraje se světem, považujíce uskutečnění tohoto podniku za jediný prostředek, aby město Velká Byteš s přiléhajícím krajem zachováno bylo hospodářskému a průmyslovému vývoji a nebylo určeno k postupnému hospodářskému umírání.

Úmorná práce několika jednotlivců, zastupitelstev obcí a poslanců dosáhla toho, že podařilo se po dvaceti letech přesvědčiti kompetentní činitele z bývalé vlády rakouské o životní potřebě místní dráhy z Tečic do Velké Byteše, a dráha tato počátkem roku 1914 zařaděna byla do vládní předlohy do skupina drah garantovaných státem.

Tímto skutkem uznala vláda rakouská, nepřátelská českým krajům, oprávněnost usilovných snah kraje velkobytešského po železničním spojení.

Detailní projekt na tuto dráhu byl vypracován a v době od 18. do 28. května 1914 úředně komisionálně projednán. Vypuknutím světové války octlo se však vybudování této dráhy znova v mrtvém stadiu.

Poměry hospodářské se však od r. 1914 nezměnily žádným způsobem ve prospěch kraje, naopak ještě mnohem horším způsobem pociťuje město Velká Byteš a celý daleký přilehlý kraj za těžkých poměrů dnešních nemožnost hospodářského, obchodního a průmyslového vývinu, naprostou neschopnost konkurenčního závodění s ostatními kraji Moravy a celé naší republiky.

Odloučením od světa nelze využitkovati značných bohatství přírodních, nelze zúčastniti se veřejné hospodářské soutěže, aniž bráti podílu na jiných kulturních vymoženostech a požadavcích dnešní a příští doby.

I moravský zemský výbor uznal nevyhnutelnou potřebu této místní dráhy a povolil podle svého usnesení ze dne 2. dubna 1919 číslo 14447 subvenci pro tuto dráhu částkou 780.000 K do konce roku 1923.

My doufáme nyní, že to, co macešská vláda rakouská kraji našemu přiřkla, ani vláda naší republiky mu neodepře a z důvodu toho za celý zúčastněný kraj, za město Vel. Byteš, obce, veškery veřejné korporace i jednotlivce, činíme návrh:

Slavné Národní shromáždění, račiž se usnésti:

Vláda republiky Československé se vyzývá, aby:

1. detailní projekt dráhy z Tečic do Vel. Byteše koncesionáři vypracovaný převzala a výlohy jeho hradila;

2. dráhu z Tečic do Velké Byteše zařadila mezi ony dráhy, jež jako první za podpory země a příslušných činitelů z peněz státních jest vystavěti.

Návrh přikázán budiž odboru dopravnímu.

V Praze 5. listopadu 1919.

Vilém Votruba, Hatlák,

G. Navrátil, Dr. Vaněk, Dr. Jar. Stránský, Sládek, B. Fischer, V. Rebš, V. Dyk, Dr. Lukavský, Dr. Hajn, Dr. Franta, K. St. Sokol, Ing. Bečka Dr. Syllaba, Ing. O. Nekvasil, Dr. Schieszl, Kvapil, J. Veselý, Sís, Čipera, Viková-Kunětická, Dr. Matoušek.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP