Na základě usnesení Národního
shromáždění se ustanovuje:
§ 11 zákona ze dne 14. května 1896, č.
74 ř. z., se zrušuje a § 1, odst. 2. jakož
i §§ 5, 7, 8, 9, 10 a 12 tohoto zákona nahražují
se těmito ustanoveními:
Normální odpočivné státního
úředníka nebo státního učitele
nesmí býti vyměřeno částkou
nižší než 1800 K a normální
odpočivné sluhy (podúředníka
a sluhy) nižší než 1400 K.
Vdovám po státních úřednících
a státních učitelích, zařazených
do určité hodnostní třídy,
patří pense v této výměře:
1. Neměl-li manžel ještě nároku
na pensi (§§ 1 neb 2 citov. zák.) a zemřel-li
za trvání služebního poměru,
ve výši 40% pensijního základu,
2. jinak ve výši 2/3 pense, jíž požíval
manžel a nebo na kterou by měl právo, nejméně
vsak 40% a nejvýše 50% pensijního základu.
Vdovská pense nesmí býti však nižší
než 1500 K.
Není-li oprávněné vdovy, náleží
zaopatřovací požitek ve výši vdovské
pense nemajetné družce až do jiného zaopatření,
žila-li se zaměstnancem ve společné
domácnosti až do jeho smrti nepřetržitě
nejméně po dobu 5 let, z nich aspoň po 2
léta za jeho činné služby, a měla-li
s ním v této nepřetržité době
dítě.
Ostatně platí pro vznik a trvání tohoto
práva stejné předpisy, jako pro vdovy.
Za okolností hodných zvláštního
zřetele může se povoliti zaopatřovací
požitek z cela nebo z části vdově, se
kterou vstoupil zaměstnanec do manželství teprve
ve výslužbě a nebo v činné službě
po 60. roce věku.
Ustanovení § 5 platí též pro vdovy
(družky) po státním zaměstnanci náležejícím
do kategorie sluhu (podúředníků a
sluhů) se změnou, že vdovská pense nesmí
býti nižší než 1100 K.
Manželským nebo pozdějším sňatkem
legitimovaným, nemanželským a adoptovaným
dětem po státních zaměstnancích,
jakož i schovancům náleží, pokud
jsou nezaopatřeni, příspěvek na výchovu
ve výši 1/5 vdovské pense pro každé
z nich a to:
1. Pro dcery nejdéle do dokonaného 24. roku.
2. pro syny nejdéle do dokonaného 21. roku, studují-li
však na učilišti s řádným
prospěchem až do dokonaného 24. roku.
Předpokladem práv jest dále:
1. U dětí adoptovaných a schovanců,
že adopce nebo přijmutí stalo se ještě
v činné službě zaměstnancově,
že zaměstnanec dítě úplně
vydržoval až do své smrti, že dítě
jest a zůstává nemajetno,
2. u dětí nemanželských, že jsou
a zůstávají nemajetny a že buď
žily se zaměstnancem až do jeho smrti v jeho
domácnosti nebo byly ještě za činné
služby zaměstnancovy zplozeny a otcovství bylo
soudně zjištěno, nebo mimosoudně uznáno.
Po uvedené době může se příspěvek
na výchovu z cela nebo z části povoliti všem
uvedeným dětem jenom, jsou-li nemajetny a jsou-li
nad to pro těžkou tělesnou neb duševní
chorobu úplně neschopny samostatně si opatřiti
výživu.
Příspěvek na výchovu pro jedno dítě
nesmí převyšovati ročně 1200
K a souhrn příspěvků na výchovu
pro všechny děti nesmí převyšovati
vdovskou pensi.
Jsou-li děti v zaopatření vdovy, patří
příspěvek na výchovu vdově,
jinak zákonným zástupcům dětí,
po případě zletilým dětem samotným.
Nezaopatřeným dětem úplně osiřelým
nebo jim na roveň postaveným patří,
případně (§ 8, odst. 3.), může
se povoliti na dobu v § 8 uvedenou sirotčí
pense v celkové částce 1/2 vdovské
pense, které jejich matka nebo nevlastní matka požívala,
případně na kterou by byla měla právo,
nejvýše však pro jedno dítě 2000
K.
Jestliže by však úhrn normálních
příspěvků na výchovu, který
by podle § 8 býval náležel matce, převyšoval
pense sirotčí, tedy tato přebývající
částka budiž poukázaná jako přídavek
k pensi sirotčí podle hlav a to tím způsobem,
že, kdykoliv některé dítě pozbude
práva k pensi, srazí se obnos příspěvků
na výchovu, který na toto dítě připadá,
a to potud, až ona přebývající
částka zmizí úplně a zbude
toliko pense sirotčí úplným obnosem.
Pense sirotčí i s přídavky nesmí
nikdy býti větší, nežli pense vdovská
podle § 5 neb § 7.
Na děti jmenované v § 8, odst. 2., se ustanovení
tohoto paragrafu nevztahuje. Jsou-li tu vedle těchto dětí
děti manželské, mající právo
na sirotčí pensi, nesmí příspěvky
na výchovu prvních se sirotčí pensí
a přídavky druhých přesahovati hranici
uvedenou v předešlém odstavci.
Mají-li nebo získají-li děti v §
8, odst. 2., jmenované ještě jiný nárok
na příspěvek na výchovu nebo sirotčí
pensi z pokladny státní nebo z jiných prostředků
veřejných, započte se tento požitek
do příspěvku na výchovu, jenž
dítěti náleží podle tohoto zákona.
V případech § 5, poslední odstavec,
mohou se povoliti příspěvky na výchovu
a sirotčí pense i dětem.
Běžné normální zaopatřovací
požitky vdovy a děti státního zaměstnance,
který zemřel ve výslužbě, nesmějí
dohromady přesahovati normální výslužně
zemřelého, nesmějí však býti
nikdy vyměřeny pro vdovy po státních
úřednících, státních
učitelích částkou nižší
než 1500 K a pro vdovy po sluzích (podúřednících
a sluzích) 1100 K.
Pozůstalým po státním zaměstnanci,
který zemřel v činné službě,
nebo ve výslužbě, náleží
bez ohledu na jiné zákonné zaopatřovací
požitky úmrtné ve výši 3měsíční
částky pensijní základny nebo skutečně
požívaného výslužného.
§ 64, odst. 2., zákona ze dne 25. ledna 1914, čís.
15 ř. z., se zrušuje a §§ 63 a 176 se nahražují
těmito ustanoveními:
Zemře-li úředník pro úraz utrpěný
bez svého úmyslného zavinění
a jsou-li tu předpoklady § 62, odst. 2., č.
1.-4., může ústřední úřad
za zvláštních pozoruhodných okolností
povoliti jeho pozůstalým vyšší
než pravidelné požitky zaopatřovací
až do jedna a půl násobné výše
těchto požitků, při čemž
se do tohoto zvýšení započítává
případný požitek úrazové
renty.
§§ 60, 61, odst. 1 a 2., §§ 62 až 66,
jednající a odpočivných a zaopatřovacích
požitcích, platí obdobně i pro sluhy
(podúředníky a sluhy).
Ustanovení článku II. platí obdobně
i pro státní učitele, pro něž
platí zákon ze dne 28. července 1917, č.
319 ř. z.
Ustanovení tohoto zákona platí i pro vysokoškolské
profesory a pro pozůstalé příslušníky
vysokoškolských profesorů, jichž se týká
zákon ze dne 13. února 1919, čís.
78. Sb. z. a n., se změnami, vyplývajícími
pro ně ze zákona ze dne 7. října 1919,
čís. 541. Sb. z. a n., zejména i z článku
I., § 2, odst. 1., téhož zákona. Také
platí pro ně ustanovení §§ 62 a
65 zákona ze dne 25. ledna 1914, čís. 15
ř. z., a § 63 téhož zákona, opraveného
článkem II. tohoto zákona.
§ 2 zákona ze dne 24. května 1906, čís.
105 ř. z., se zrušuje a § 3 tohoto zákona,
jakož i § 15 zákona ze dne 14. května
1896, čís. 74 ř. z., a článek
IV., § 2, zákona ze dne 19. února 1907, čís.
34 ř. z., se nahražuje tímto ustanovením:
Pro účely pensijní platí státní
zaměstnanci příspěvek ve výši
8% pensijní základny, který se sráží
v měsíčních částkách
s jejich platu.
Zaměstnanci, kteří dosáhli práva
na plnou pensi, platí příspěvky jenom
z případného zvýšení pensijní
základny.
Zaměstnanci, o nichž jedná tento zákon,
nejsou podrobeni taxám a poplatkům z jmenování
a povýšení.
Tím ruší se též čl. IX.,
§ 2, zákona ze dne 7. října 1919, čís.
541. Sb. z. a n., pokud připouští opětné
placení služebních tax.
Ustanovení tohoto zákona platí obdobně
i pro zaměstnance státních drah, kteří
jsou anebo stanou se členy pensijního nebo provisijního
ústavu státních drah.
Dnem, kdy tento zákon nabude účinnosti, platí
i pro ty aktivní zaměstnance, kteří
jsou dosud členy pensijních nebo provisijních
ústavů drah sestátněných, nebo
pro něž dosud platí předpisy uherských
státních drah, výlučně ustanovení
stanov pensijního nebo provisijního ústavu
státních drah, resp. pensijní pravidla, jež
vydá ministerstvo železnic na základě
tohoto zákona, při čemž se započítávají
dosavadní členská léta, resp. léta
započitatelná těmto zaměstnancům.
Zaměstnanci státních drah, kteří
podle pensijních (provisijních) stanov státních
drah a dodatečných pravidel k nim vydaných
mají právo na 1 1/2 násobné započítání
služebních let, platí příspěvky
přiměřeně zvýšené
po dobu, než dosáhnou práva na plnou pensi
(provisi).
Ustanovení § 62, odst. 1. a 4. zákona ze dne
25. ledna 1914, čís. 15 ř. z., platí
i pro členy pensijního (provisijního) ústavu
státních drah.
Rovněž platí pro tyto zaměstnance §
79 citov. zákona, pokud se v něm stanoví,
že zaměstnanec má právo žádati,
aby byl dán na trvalý odpočinek jenom, když
jest trvale nezpůsobilý služby, nebo když
překročil 60. rok věku.
Mají-li zaměstnanec státní železniční
správy, nebo jeho pozůstalí nárok
na úrazovou rentu podle zákona o úrazovém
pojištění dělnickém, krátí
se odpočivné a zaopatřovací požitky
podle těchto zásad:
a) Pokud jde o zaměstnance sama, o částku,
o kterou úrazový důchod s odpočivným
požitkem jest vyšší, nežli základ
pro výměru odpočivného,
b) pokud jde o pozůstalé, o částku,
o kterou jejich úrazový důchod se zaopatřovacími
požitky jest vyšší, nežli 1 1/2
násobek zaopatřovacích požitků,
c) 25% odpočivného neb zaopatřovacích
požitků zůstává v každém
případě nezkráceno.
Je-li zraněný po skončeném léčení
úrazu tak bezmocný, že potřebuje cizí
péče a ošetřování, odpočivné
se vůbec nezkracuje.
Vláda se zmocňuje, aby ve vhodné době
rozšířila zcela nebo z části
platnost tohoto zákona, po případě
i jiných pravidel pensijních, platných v
Čechách, na Moravě a ve Slezsku, i na zaměstnance
systému uherského na Slovensku.
Změny, tímto zákonem stanovené, kromě
ustanovení čl. I., § 8, odst. 1., č.
2 a odst. 3., a kromě zrušení § 2, zákona
ze dne 24. května 1906, č. 105 ř. z. (čl.
IV.), netýkají se nároků na odpočivné
a u zaopatřovací požitky zaměstnanců
nebo po zaměstnancích, vstoupivších
do výslužby, nebo za činné služby
zemřelých před počátkem platnosti
tohoto zákona. Totéž platí o případech,
kdy služební poměr byl před počátkem
platnosti tohoto zákona jiným způsobem zrušen.
Zda a do jaké míry mají býti výhod
tohoto zákona účastni zaměstnanci,
o jejich převzetí státem československým
dosud nebylo rozhodnuto, upraví se zvláštním
zákonem.
Zákona tento nabývá účinnosti
dnem 1. září 1919.
Provedením zákona pověřují
se všichni ministři.
Ministerstvo vnitra se vyzývá, aby sledovalo
otázku pojistno-technické úhrady nákladů,
jež budou spojeny s poskytováním dávek
novým pensijním zákonem pro státní
zaměstnance zaručených, aby ihned
zahájilo nutné přípravné práce
a do jednoho roku podalo Národnímu shromáždění
o výsledcích zprávu spolu s návrhem
na novou výměru pensijních příspěvků.
Zároveň se vláda vyzývá, aby
sledovala statisticky provádění nového
pensijního zákona pro státní zaměstnance
týmž způsobem, jako je předepsáno
v pensijním pojištění soukromých
zaměstnanců a výsledky statistické
čas od času buď sama publikovala, nebo je předala
na zpracování a publikaci odborníkům.