Zasedání Národního shromáždění československého roku 1920.

Tisk 2200.

Zpráva

rozpočtového výboru

o vládním návrhu státního rozpočtu republiky československé a finančního zákona pro rok 1920

(tisk č. 2026).

Ministr financí předložil Národnímu shromáždění československému návrh státního rozpočtu na rok 1920, ve kterém jsou rozpočteny:

řádná
mimořádná
úhrnem
Potřeba:4.926,691.823 K 5.489,484.097 K10.416,175.920 K
Úhrada:5.323,582.361 K 2.427,188.412 K7.750,770.773 K
Přebytek:396,890.538 K
-
-
Schodek:
-
3.062,295.685 K2.665,405.147 K

Srovná-li se rozpočtový návrh pro rok 1920 s celkovým rozpočtem (schváleným rozpočtem a navrženým dodatkem) pro r. 1919, jeví se pro r. 1920

potřeba řádná o 2.316,868.104 Květší
potřeba mimořádná o 516,037.976 Kmenší
potřeba celková o 1.800,830.128 Květší
úhrada řádná o 2.709,914.859 Květší
úhrada mimořádná o 1.331,101.414 Květší
úhrada celková o4.041,016.273 K větší

a podle toho resultující

přebytek řádný o 393,046.755 Květší
schodek mimořádný o 1.847,139.390 Kmenší
schodek celkový o2.240,186.145 K menší

Stoupnutí celkové potřeby podle schváleného rozpočtu

pro rok 1919 i s navrženým dodatkem sumy 8.615.3 mil. K
pro rok 1920 na sumu10.416.1 mil. K

má svůj původ hlavně ve zvýšení potřeby u těchto rozpočtových kapitol:

2.Kancelář presidenta republiky
+
7.1 mil. K
Nově zařaděna potřeba na správu hradních budov.
6.Příděly zemím
+
58.0 mil. K
Větší potřeba následkem nedostatečnosti dosavadních státních přídělů.
7.Státní dluh republiky československé
+
746.2 mil. K
Větší potřeba hlavně vzhledem k nastávajícím závazkům, plynoucím z ustanovení mírové smlouvy, převzetím části předválečných dluhů rakouských a uherských.
9.Předsednictvo min. rady
+
2.9 mil. K
Zvýšení následkem nově zařaděných potřeb pro státní tiskárnu a pozemkový úřad.
10.Ministerstvo zahraniční
+
25.8 mil. K
Zvýšená potřeba na vybudování jednak ústřední správy, jednak služby zahraniční u vyslanectev a konsulátů.
12.Ministerstvo vnitra
+
39.7 mil. K
Větší potřeba pro sbírku zák. a nař., pro státní bezpečnost, úpravu hranic, sčítání lidu, pro vybudování politických a policejních úřadů a četnictva, zejména též na Slovensku.
13.Ministerstvo školství a nár. osvěty
+
53.0 mil. K
Zvýšení potřeby odůvodňuje se dalším vybudováním vysokého školství, zejména zřízením vysoké školy zvěrolékařské a zemědělské a vyšším nákladem na školství střední, obecní a průmyslové.
14.Ministerstvo financí
+
536.8 mil. K
Zvýšení potřeby odůvodněno vyšším nákladem na nákup tabáku a zvětšením výroby tabákových tovarů, zařazením většího peníze na kursovní ztráty při poukazování platů státním zaměstnancům za hranicemi a vyšším nákladem na služební platy státních zaměstnanců v důsledcích zákona ze dne 7. října 1919, č. 541 sb. z. a nař., kterýžto náklad byl pro rok 1920 prozatím zařazen do pokladniční správy.
16.Ministerstvo pošt a telegrafů
+
109.4 mil. K
Zvýšení potřeby jest odůvodněno při provozu následkem vybudování poštovní správy na Slovensku a v Přikarpatské Rusi, dále při výdajích osobních různými opatřeními ke zlepšení hmotných poměrů zřízenectva, při věcných výdajích následkem vysokých cen všech materialií provozovacích; zvýšením investičních nákladů na poštovní budovy v nádražích, na vybudování telegrafní a telefonní sítě a pneumatické pošty; u poštovního úřadu šekového následkem dalšího vybudování tohoto úřadu.
Toto zvýšení jest aspoň z části hrazeno zvýšenými příjmy u příslušné kapitoly příjmové.
17.Ministerstvo železnic
+
384.1 mil. K
Zvýšení osobních a věcných výdajů při provozu z těchže důvodů, jak u min. pošt a telegrafů. Kromě toho se zvyšuje podstatně náklad investiční na železniční stavby.
Též u této kapitoly se zvýšené výdaje částečně hradí zvýšenými příjmy.
18.Ministerstvo zemědělství
+
79.3 mil. K
Důvody zvýšené potřeby:
Vyšší náklad na zemědělské vyučování a pokusnictví, na další vybudování zemědělské správy a reformu lesní správy, na subvence pro všechna odvětví zemědělství a lesnictví, zejména však pro chov dobytka, mlékařství a pěstování drobného zvířectva; zvýšení nákladu na píci a jiné provozovací potřeby při státních ústavech pro chov koní a nákup plemenného materiálu. Dále se požadují vyšší sumy na tlumení zvířecích nákaz, na vybudování ředitelství lesův a statkův a zvýšení provozovacích nákladů pro ně.
Zvýšení nákladu na zemědělství je z větší části vyváženo značným zvýšením příjmů u příslušné kapitoly příjmové.
19.Ministerstvo spravedlnosti
+
19.2 mil. K
Zvýšení potřeby jest odůvodněno zvýšeným nákladem na poradní referát na Slovensku, vybudováním justiční služby a správy trestnic tamtéž, novou úpravou trestního soudnictví, u správy trestnic vysokými cenami potravin a potřeb ostatních.
20.Ministerstvo veřejných prací
+
206.1 mil. K
Zvýšení potřeby následkem opatření pro Slovensko a Přikarpatskou Rus u jednotlivých titulů, dále následkem dalšího vybudování ústředny, podporováním vzduchoplavecké techniky, vybudováním cejchovnictví, státního geologického a radiologického ústavu, zvýšením investičních nákladův u bánských závodův a nákladů na správu státních, budov vybudováním vodní dopravy a zvýšením nákladu na elektrisaci státu.
I zde zvýšeným výdajům odpovídají aspoň částečně zvýšené příjmy u příslušné kapitoly příjmové.
21.Ministerstvo sociální péče
+
933.6 mil. K
Zvýšení potřeby následkem dalšího vybudování bytové péče, péče o mládež, zejména však péče invalidní.
22.Ministerstvo pro zásobování lidu
+
4.8 mil. K
Zvýšení potřeby následkem dalšího vybudování ústřední správy, lichevního dohledu a vnější zásobovací služby, zejména okresních hospodářských rad.
23.Ministerstvo zdravotnictví
+
25.9 mil. K
Zvýšení potřeby následkem dalšího vybudování státních ústavů zdravotnických, vybudování zdravotní služby na Slovensku a v Přikarpatské Rusi, zvýšením nákladu na potírání lidových nemocí, na výstavbu nemocnic a převzetí Pražské všeobecné nemocnice do státní správy.

Naproti tomu vykazují následující kapitoly zmenšení potřeby proti potřebě na rok 1919:

Kap.8.Pensijní a zaopatřovací platy
-
29.8 mil. K
Zmenšení preliminované potřeby bylo umožněno přesným jejím stanovením, kdežto na rok 1919 byla potřeba zejména na Slovensku odhadována bez pevnějších podkladů.
Kap.11.Ministerstvo Národní obrany
-
471.9 mil. K
Zmenšení potřeby jest odůvodněno ukončením válečného stavu na Slovensku.
Kap.15.Ministerstvo obchodu
-
34.8 mil. K
Zmenšení potřeby následkem přenesení agendy vodní dopravy na ministerstvo veřejných prací.
Kap.24.V roce 1919 "Válečná opatření", pro rok 1920 "Opatření přechodné doby poválečné"
-
833.4 mil. K
Zmenšení potřeby následkem menší sumy pro vyživovací příspěvky, pro nezaměstnanost a pro zlevnění potravin.
Kap.25.Kap. 25. rozpočtu pro rok 1919 "Likvidace Rakouska a Uher"
-
10.2 mil. K
Pro rok 1920 odpadá, protože likvidační komise bude zrušena. Na místo této kapitoly nastupuje nová kap. 25. "Ministerstvo pro sjednocení zákonodárství a organisaci správní" s paušální potřebou 1,000.000 K.

Co se týče státních příjmů, vykazují proti roku 1919 značnější zvýšení tyto kapitoly:

Kap.11.Ministerstvo Národní obrany +98.9 mil. K
Zvýšení příjmů jest odůvodněno příjmem z výroby třaskavin a ze statků toho času ve správě Národní obrany se nalézajících.
Kap.14.Ministerstvo financí +1791.5 mil. K
Zvýšení příjmů jest odůvodněno přirážkami k daním reálným a osobním, zvětšeným příjmem z dovozních a vývozních cel, větším výnosem dávky z kořalky, daně z piva, cukru, ze zapalovadel, daní z vína v lahvích, všeobecnou daní nápojovou, zvýšením dopravních daní železničních, očekávaným výnosem zamýšlené daně z obratu zboží, přirážkou k poplatkům, daní ze zábav, zvýšeným výnosem tabákového monopolu a státní loterie, jakož i očekávaným příjmem z mincovnictví.
Kap.16.Ministerstvo pošt a telegrafů +66.6 mil. K
Zvýšení příjmů následkem zvýšení sazeb poštovních, telegrafních a telefonních, které v roce 1919 jen po část roku byly v platnosti.
Kap.17.Ministerstvo železnic +362.9 mil. K
Zvýšení příjmů následkem zvýšení dopravních sazeb, které v roce 1919 jen po část roku byly v platnosti.
Kap.18.Ministerstvo zemědělství +61.8 mil. K
Zvýšení příjmů následkem zvýšení příjmu ze státních lesů a statků, zejména na Slovensku a v Přikarpatské Rusi.
Kap.20.Ministerstvo veřejných prací +155.4 mil. K
Zvýšení příjmů následkem zvýšení příjmů ze zásobování uhlím a naftou, zvýšením poplatků z měr a kutišť, zvýšením výnosu státních báňských závodů a přenesením příjmu z vodní dopravy, který pro rok 1919 byl preliminován u ministerstva obchodu.
Kap.24.Opatření přechodné doby poválečné +153.1 mil. K
Zvýšení příjmu následkem větších příjmů z přeplatkového fondu komise cukerní, lihové a sladové.

Posléze dlužno ještě poukázati k tomu, že v mimořádných výdajích jsou obsaženy též značné náklady, které se označují jako výdaje investiční; tyto výdaje znamenají nejen rozmnožení aneb zlepšení majetku státního, nýbrž směřují přímo k získání nových neb k rozšíření a zlepšení dosavadních pramenů státních příjmů a vliv jejich bude na státní finance i v příštích obdobích příznivě působiti.

Jsou to zejména:

Kap.16.Ministerstvo pošt a telegrafů.
Vydání na zařizování telegrafů, telefonů a pneumatické pošty 51.0 mil. K
a na zřizování poštovních automobilů 22.0 mil. K
Kap.17.Ministerstvo železnic.
Mimořádné náklady na stavby železniční a na pořizování vozidel na veškeré síti 350.0 mil. K
Kap.18.Ministerstvo zemědělství.
Doplňování plemenného materiálu při chovu koní 7.8 mil. K
Novostavby a koupě realit u statků státních a statků nábož. fondu 5.6 mil. K
Kap.20.Ministerstvo veřejných prací.
Novostavby a koupě pozemků u státních báňských závodů 13.2 mil. K
Na kutání a poplatky z kutišť na získání horních oprávněních 2.1 mil. K
Náklad na elektrisaci státu  11.1 mil. K
Úhrnem 462.8 mil. K

"Postup, jaký byl zvolen letos, uzavříti rozpočet deficitem, nesmí se opakovati. Ovšem nesmí sanace spočívati v tom, aby byl deficit zastřen výpůjčkou, nýbrž musí býti zavedena reelní rovnováha. Tedy buď šetření, při čemž ovšem jest nebezpečí, že národohospodářský vývoj bude podvázán, anebo nové příjmy: to je volba, před kterou stojíme." Těmito větami posoudil zpravodaj rozpočtový dr. Steinwender státní rozpočet v bývalém vídeňském parlamentě na rok 1910; deficit rozpočtový činil tenkrát 53 miliony korun a vláda navrhovala jeho hražení z pokladních hotovostí, které byly po ruce částkou přes půl miliardy.

Názor hořejší je stejně platným pro rozpočet jakýkoliv, ať státní nebo soukromý, předpokládáme-li normální poměry, a musí býti proto také příkazem pro každého finančního ministra naší republiky. Čím více se budeme vzdalovati válce a blížiti se normálním poměrům, tím doléhavějším bude příkaz, aby v našem státním rozpočtu se zřela reelní rovnováha. První rozpočet náš, jak je v paměti, skončil deficitem 4.9 miliardy, druhý rozpočet odhaduje deficit na 2.6 miliardy (tedy menší o 2.24 miliardy), třetí rozpočet veškerých státních vydání na rok 1921 musí být uzavřen bez deficitu. Toť veliký a neodkladný úkol jak státní správy, tak Národního shromáždění nynějšího i příštího, který musí býti příznivě rozřešen v průběhu r. 1920 v předpokladu, že stát náš se bude těšiti míru vnějšímu i vnitřnímu.

V rozpočtu se musí zračiti reelní rovnováha, a toho se dosáhne, je-li rozpočet sděláván podle dosažitelných příjmův a nikoliv podle vydání. Této vlastnosti, bohužel, dosavadní státní naše oba rozpočty postrádají. Je to vysvětlitelno a omluvitelno? Ano, a to mimořádnými poměry poválečnými. Oba rozpočty byly sestaveny podle naléhavých vydání, zvláště mimořádných a pak teprve počítána byla úhrada, provedeny škrty některých vydání, a co se nedostává, musí se hraditi výpůjčkou. Dosavadní dluhy můžeme s klidným svědomím před příštími generacemi odůvodniti, lehkomyslnost nebude nám vytknuta. Další postup státního hospodářství však upraviti musíme za velmi přísných podmínek, za kterými nám svědomí smí napříště dovoliti dělat další dluhy. Jinými slovy, bude velmi těžko předstoupiti na podzim r. 1920 před parlament náš s pasivním rozpočtem na r. 1921, ba ani se tak státi nesmí. Aktivní státní rozpočet, reelně aktivní, nikoliv fingovaně, musí býti tužbou nejenom vlády a parlamentu, nýbrž i každého občana, jemuž blaho republiky a tím blaho vlastní leží na srdci. A toho lze dosíci, zachová-li osud mír naší republice, šetrností každého jednotlivce, která zmenšuje vydání celku, a prací, která se stává zdrojem nových státních příjmů.

Charakter státního rozpočtu na rok 1920 je zjevným z poměru, jaký je mezi rozpočtovým vydáním řádným a mimořádným; ono činí částku 4.92 miliardy korun, t. j. 47%, toto 5.48 miliardy korun, t. j. 53% veškerých vydání. V tomto směru se rozpočet na r. 1920 sice zlepšil, neboť v rozpočtu na r. 1919 tvořilo řádné vydání pouze 30%, mimořádné však celých 70% všeho vydání, leč zlepšení to není ani zdaleka možno nazvat uspokojivým a procento vydání mimořádných musí se ještě velmi snížiti.

Příznivých známek ve státním rozpočtu na rok 1920 jest několik a patří mezi ně zejména toto: Řádné výdaje jsou kryty řádnými příjmy, ba zbývá ještě přebytek 396 milionů K. To jest velmi potěšitelným zjevem, uvážíme-li, že řádné vydání proti loňsku stouplo o 2.31 miliardy K; onen přebytek se stal možným jen velikým vzestupem řádných státních příjmů, které ze 2.61 miliardy K v r. 1919 stouply na 5.32 miliardy K, t. j. o 2.7 miliardy, čili o 103%. Rovněž příznivě působí snížení položek na ministerstvo Národní obrany (- 471 milionu K) a na "opatření přechodné doby poválečné" (- 833 milionů K), takže jen tyto dvě kapitoly zatěžují pokladnu o 1.3 miliardy korun méně proti loňsku. Třetí velmi příznivou známkou je zvětšení příjmů ministerstva financí, které vykazuje plus 1791 milionů korun.

Celkový posudek o rozpočtu tedy vyplyne z uvedeného velmi uspokojivě a, což jest věcí hlavní, perspektiva pro další rozpočty je velmi nadějná a slibuje brzké dosažení rozpočtové rovnováhy. Vždyť deficit na r. 1920, který činí 2.66 miliardy K, jest téměř úplně vysvětlen mimořádnými opatřeními přechodné doby poválečné, jež vyžadují částky 2.57 miliardy korun. Možno proto zakončiti tuto úvahu přáním a současně slibem: Kéž jest státu našemu popřán osudem klid a mír vnější i vnitřní a v krátce budou míti radost z republiky i největší naši pessimisté!

Jistě významným pro rozpočet kteréhokoli státu jest ono číslo, které udává státní výlohy na obor státní správy, zastupovaný ministerstvem školství, a neméně pozoruhodným jest poměr tohoto vydání k výlohám, věnovaným na vojsko. Tak v Rakousku činilo vydání na věci ministerstva kultu a vyučování v r. 1905 4.0% a na vojsko asi 45% všech státních vydání, v r. 1910 klesl náklad na kultus a školství na 3.8% a v r. 1917-18, kdy záležitosti kulturní za války ztratily v centrálních státech vůbec veškerou cenu, bylo určeno pro ministerstvo vyučování pouze 1/2%, kdežto na vojsko jistě 60% všech státních vydání.

V naší republice určoval první rozpočet státní pro resort ministerstva školství a národní osvěty 1.7%, kdežto pro ministerstvo Národní obrany 22% ze všeho vydání: pro rok 1920 se tato čísla poněkud zlepšují, takže vydání na věci kultu, školství a osvěty činí 1.9% a na vojsko 111/2%.

Ovšem je třeba připomenouti, že daleko větší náklad na školství nesou jednotlivé země, a že také obce nesou veliký věcný náklad školství, takže možno odhadovati sumu, kterou v republice vydáváme na školství a osvětu, okrouhle částkou jedné miliardy korun. Velká část tohoto nákladu po zavedení nové ústavy přejde na stát, takže kapitola, která obsahuje rozpočet vydání ministerstva školství a národní osvěty, v příštích letech se nikoli zdvojnásobí, nýbrž jistě zečtyřnásobí. Za to však očekáváme, že výlohy vojenské a náklady na opatření poválečná značně poklesnou.

Povšechný rozbor státních příjmů nám ukazuje, že 7 rozpočtových kapitol ze všech 25 dodává až na 1/2% všechny státní rozpočtové příjmy. Kapitoly ony jsou: ministerstvo financí (46.5% všech příjmů), opatření přechodné doby poválečné (27.2% všech státních příjmů; výtěžek komise cukerní 11/2 miliardy korun, komise lihové 1/2 miliardy, komise sladové 100 mil. K), ministerstvo železnic (17.2% všech příjmů), ministerstvo veřejných prací (3.2% všech příjmů), ministerstvo pošt a telegrafů (3.2% všech příjmů), ministerstvo vojenství (1.2% všech příjmů) a ministerstvo zemědělství (1% všech státních příjmů).

Rozpočtový výbor začal jednat o řádném rozpočtu na r. 1920 dne 30. prosince 1919 a skončil práce svoje dne 15. ledna 1920.

Zpravodaji o jednotlivých kapitolách byli tito členové N. S.;

Kap.
I. President republiky zpravodaj Dr. Gustav Heidler.
"
II. Kancelář presidenta republiky zpravodaj Dr. Gustav Heidler.
"
III. Národní shromáždění zpravodaj Dr. Gustav Heidler.
"
IV. Nejvyšší správní soud zpravodaj Dr. Vlad. Fáček.
"
V. Nejvyšší účetní kontrolní úřad zpravodaj Dr. Vlad. Fáček.
"
VI. Příděly zemím zpravodaj A. Němec.
"
VII. Státní dluh republiky československé zpravodaj Dr. Gustav Heidler.
"
VIII. Pensijní a zaopatřovací platy zpravodaj V. Paulíny.
"
IX. Předsednictvo ministerské rady zpravodaj V. Paulíny.
"
X. Ministerstvo zahraniční zpravodaj Dr. C. Horáček.
"
XI. Ministerstvo Národní obrany zpravodaj B. Bradáč
"
XII. Ministerstvo vnitra zpravodaj Jos. Šolle.
"
XIII. Ministerstvo školství a národní osvěty zpravodaj Dr. O. Srdínko.
"
XIV. Ministerstvo financí zpravodaj Dr. C. Horáček.
"
XV. Ministerstvo obchodu zpravodaj J. Slavíček.
"
XVI. Ministerstvo pošt a telegrafů zpravodaj R. Pilát.
"
XVII. Ministerstvo železnic zpravodaj Fr. Buříval
"
XVIII. Ministerstvo zemědělství zpravodaj J. Rychtera.
"
XIX. Ministerstvo spravedlnosti zpravodaj Dr. J. Dolanský.
"
XX. Ministerstvo veřejných prací zpravodaj Ing. B. Bečka.
"
XXI. Ministerstvo sociální péče zpravodaj Ferd. Jirásek.
"
XXII. Ministerstvo pro zásobování lidu zpravodaj R. Jaroš.
"
XXIII. Ministerstvo veř. zdravot. a těles. výchovy zpravodaj K. Moudrý.
"
XXIV. Opatření přechodné doby poválečné zpravodaj A. Němec.
"
XXV. Ministerstvo pro sjednocení zákonodárství a organisaci správní zpravodaj R. Pilát.

Hlavním zpravodajem o státním rozpočtu zvolen byl Dr. O. Srdínko.

Okolnost, že rozpočtový výbor měl uloženou lhůtu ke svým pracem do 15. ledna 1920, vysvětluje skutečnost, že tentokráte ještě nebylo možno podati tiskem podrobné jednotlivé zprávy o všech kapitolách rozpočtových a že připojeny jsou pouze nejdůležitější vysvětlivky ke stavu státního dluhu, zpráva o zahraničních úvěrech k nákupu potravin, zpráva o stavu poštovního úřadu šekového zpráva o vydání na nezaměstnanost, zpráva o rozpočtovém výnosu produkce cukerní a konečně zpráva o vybudování živnostenské inspekce.

V návrhu vládním provedl rozpočtový výbor pouze dvě změny:

A) Kapit. VII. titul 1. upravil takto:

řádné
mimořádné
úhrn
§ 1. Zúročení 165,800.000114,678.087280,478.087
§ 2. Záloha na revoluční půjčku na Rusi 4,000.0004.000.000
§ 3. Záloha na předválečný dluh rakouský, společný a uherský 810,000.000 81,000.000
Titul 1. (úhrn)165.800.000 928,678.0871.094,478.087

B) Kapit. XXII., titul 2., upravil takto:

řádné mimořádnéúhrn
§ 1. Všeobecné výdaje 6,831.7706,831.770
§ 2. Občanská kontrola pro věci zásobovací -2,378.000 2,378.000
Titul 2. (úhrn)- 9,209.7709,209.770

STÁTNÍ DLUH.

Vydání na státní dluh roztříděna jsou pro rok 1920 takto:

I.Půjčka národní svobody:
Celoroční daně prosté úroky ze 4%ních, dne 1. prosince 1922, splatných dlužních úpisů v obnosu 500,000.000 Kč, a ze 4%ního, dne 1. prosince 1923, splatného dluhopisu dne 7. listopadu 1919 na druhou polovinu této půjčky v sumě 500,000.000 Kč 40,000.000 K
(zákon ze dne 25. listopadu 1918, čís. 27 sb. z. a n.)
4%ní úroky splatné 1. června a 1. prosince každého roku a to jednak z dílčích dlužních úpisů v sumě 500,000.000 K, jednak z dluhopisu finanční správy ze dne 7. listopadu 1919 na druhou polovinu této půjčky v obnosu 500,000.000 K, převzatou poštovním úřadem šekovým v Praze za podmínek pro zúročení stanovených při dílčích dlužních úpisech na prvou polovinu. Splatným jest dluhopis dne 1. prosince 1923.
II.Půjčka dolarová:
Celoroční úroky splatné ve zlatě dne 30. června a 31. prosince 1920 z 5%ních, na požádání aspoň ve čtyřech letech splatných dlužních úpisů v sumě 54,000.000 dolarů 86,400.000 K
(zákon ze dne 10. dubna 1919, čís. 186 Sb. z. a n.)
Z úvěru povoleného zákonem ze dne 10. dubna 1919, čís. 186 Sb. zák. a nař. byla částka, určená k nákupu potravin, k tomuto účelu upotřebena. Při výpočtu úroků bylo přihlíženo k průměrné kursovní stabilitě jednoho dolaru v roce 1920.
III.Druhá státní půjčka:
Daně prosté ze 4%ních, dne 1. října 1923 a 1924 splatných, pokladničních poukázek v přibližné sumě 880,000.000 Kč 35,200.000 K
(zmocnění ve finančním zákonu republiky Československé, ze dne 27. června 1919, č. 433 Sb. z. a n.)
Půjčka tato byla vypsána na základě zmocnění ve finančním zákonu ze dne 27. června 1919, čís. 433 Sb. zák. a nař. ve formě dílčích dlužních úpisů s 8 a 10 kupony, splatnými vždy 1. dubna a 1. října každého roku. Výtěžku bylo užito na část výdajů v roce 1919 běžnými příjmy nehražených.
IV.Půjčka lirová:
Celoroční 6%ní úroky ze zápůjčky, uzavřené s konsorciem bank italských na směnky v dosavadní sumě 20.000.000 lir. 4,200.000 K
(zákon ze dne 24. července 1919, čís. 459 Sb. z. a n.)
Peníz 20,000.000 lir určen jako příděl průmyslu k nákupu surovin. Úrok byl preliminován na celý rok, poněvadž směnky, jak už úmluva sama této možnosti nevylučuje, budou postupně prolongovány. Při tom bylo přihlíženo k průměrné stabilitě kursovní jedné liry v roce 1920.
V.Státní půjčka bankovková:
Úroky z 1%ní, kdykoliv splatné zápůjčky, záležející ze stažených bankovek v přibližné sumě 700,000.000 Kč 7,000.000 K
(zákon ze dne 25. února 1919, čís. 84 Sb. z. a n.)
Při okolkování bankovek bylo jich staženo celkem za 2.300,000.000 K. Z toho důsledku vládního nařízení ze dne 7. března 1919, čís. 118 Sb. z. a n., uvolněno asi 300,000.000 K, a dalším nařízením ministerstva financí uvolněno rovněž asi 300,000.000 K. Přihlíží-li se při tom ku předběžné dávce z majetku, kterou bude možno zapraviti do jisté výše těmito bankovkami, dosahoval by zbývající zúročitelný pasivní kapitál přibližné výše 700,000.000 K.
VI.Další zápůjčka dolarová:
a) v sumě 4,000.000 dolarů,
úroky splatné ve zlatě dne 30. června a 31. prosince 1920 z 5%ních, na požádání aspoň ve 4 letech splatných dlužních úpisů 6,400.000 K
b) v sumě 7.000.000 dolarů,
úroky splatné ve zlatě dne 30. června a 31. prosince 1920 z 5%ních, na požádání aspoň ve čtyřech letech splatných dlužních úpisů 11,200.000 K
c) v sumě 20.000 dolarů,
úroky, splatné ve zlatě dne 30. června a 31. prosince 1920, z 5%ních, v částkách po 5,000.000 dolarů dnem 30. června 1922, 1923, a sumou 10,000.000 dolarů dnem 30. června 1924, splatných pokladničních poukázek s datem 30. června 1919 32,000.000 K
d) v sumě 6,000.000 dolarů,
úroky splatné ve zlatě dne 30. června a 31. prosince 1920 z 5%ních dne 30. června 1921 splatných pokladničních poukázek 9,600.000 K
Ad a) Za dovezené potraviny.
Ad b) Za vojenský materiál pro sibiřskou armádu československou a pro transport této armády.
Ad d) Za potraviny a jiné potřebné věci.
Všechny tyto sumy byly dány k disposici zástupcům vlády republiky československé k uvedeným účelům vládou Spojených států severoamerických pouze za podmínek vyjmenovaných, bez všelikých výloh vedlejších. Pro výpočet úroků byla rozhodnou přibližná průměrná hodnota jednoho dolaru v roce 1920.
VII.Půjčka ve Francii:
Celoroční úroky z 5%ní obligací s datem ze 24. července 1919 v sumě asi 110,000.000 franků 22,000.000 K
Účelem této zápůjčky bylo za výhodných podmínek působiti na zmírnění nedostatku válečného materiálu. Pokud se týká propočtené výše úroků, byla tato stanovena vzhledem ku pravděpodobné sazbě úrokové a vzhledem ku průměrné hodnotě jednoho franku v roce 1920.
VIII.Půjčka v Anglii:
Celoroční úroky z 5%ních dlužních úpisů z 1. července 1919 na 237.116 liber sterlinků s právem prolongace na další rok a ze sumy 67.000 liber šterlinků 228.087 K
Úroky z této zápůjčky, která byla kontrahována k plnění závazků z dodávek potravin a tukových výrobků průmyslových, byly preliminovány průměrnou hodnotou jedné libry v roce 1920 na celý rok v očekávání, že bude předmětem dalšího jednání prodloužení splatnosti těchto obligací.
IX.Půjčka v Italii:
Přibližné 5%ní úroky ze sumy celkem asi 150.000.000 lir. 26,250.000 K
K plnění závazků z dodávky výzbroje a ze zásobování příslušníků československých legií a vojska v Italii bylo nutno úvěrem opatřovati prostředky, jež povlovně dosáhly asi 150,000.000 lir. Úroky byly preliminovány vzhledem ku průměrné kursovní stabilitě jedné liry v roce 1920.
X.Předválečný dluh rakouský, společný a uherský:
Přibližná suma na zálohy úroků a splátky kapitálu v jisté části těchto dluhů, které budou asi přikázány reparační komisí na podkladě mírové smlouvy podle hodnot, v nichž jsou splatny 810 000.000 K
Ačkoli nelze zcela přesně udati podíl, který při rozdělování těchto dluhů na podkladě mírové smlouvy na republiku naši připadne, nutno vzhledem k tomu, že v roce 1920 zúročení a částečná amortisace určitě nastane, aspoň aproximativně potřebu zálohy pro tuto službu zajistiti. Byly tedy suma tohoto dluhu a úroky z něho, jakož i stabilita kursovní jednotlivých hodnot, v nichž jsou splatny a zúročitelny, odhadem stanoveny.
XI.Revoluční půjčka na Rusi:
Přibližná záloha na splátku kapitálu v obnosu 20.000 franků, emisse pro Rusko 5,000.000 franků, v sumě 1,000.000 franků 4,000.000 K
Preliminovaná suma 1,000.000 franků, rovná se 4,000.000 K, je vzhledem k okolnostem, za jakých půjčka byla emitována, upisována a splácena, úplně přiměřena pro všechny eventuality, tedy i pro tu, že by navrátivší se legionáři ji k realisaci za stanovený denní kurs franku předkládali.

Finanční hospodářství státní naší republiky mělo a má velké úkoly. Hned po převratu musela býti vytvořena pevná základna, by správa státní mohla nerušeně jíti dále; za tím účelem byla hned na počátku samostatnosti čsl. republiky učiněna půjčka Národní Svobody podle zákona ze dne 25. listopadu 1918, čís. 27., sb. z. a n. ve výši 1.000,000.000 Kč. - Aby mohly býti zdolány další úkoly, plynoucí z politické samostatnosti čsl. republiky, totiž úkoly, tkvící jednak ve státní administrativě vůbec, jednak v národohospodářských a sociálních úkolech státu a hlavně v zachování mocenského postavení říše, bylo nutno uzavříti další půjčky. Kontokorentní zálohy a zápůjčky peněžních ústavů, poštovní správy a poštovního úřadu šekového a druhá státní půjčka, jejichž zúrokování je v rozpočtu udáno ve výši přes 88 milionů korun, sloužily k tomu, by běžná administrativa státní byla udržena v nerušeném chodu. Abychom vyplnili veledůležitý národohospodářský úkol našeho státu, totiž úpravu valuty, znehodnocené převýdajem bankovek rakousko-uherské banky, nalézajících se na našem území, a abychom dále provedli separaci naší měny od měn jiných států, vzniklých z rozpadlého Rakousko-Uherska, byli jsme nuceni bankovky tyto na svém území okolkovati. V této akci mají svůj původ státní dluhy, poznačené ve státním rozpočtu jako státní půjčka bankovková, pak žírové účty a pokladniční poukázky rakousko-uherské banky. Žírové účty a pokladniční poukázky rakousko-uherské banky nejsou totiž ničím jiným, než dluhem rakousko-uherské banky, které mohla tato banka proplatiti svými bankovkami. Proto bylo nutno, aby také i tyto účty a poukázky byly finančním ministrem převzaty. Při okolkování bankovek bylo těchto bankovek staženo celkem za 2.300,000.000 K; rozpočet počítá z důvodů, naznačených ve vysvětlivkách, s passivním kapitálem přibližně 700,000.000 K. - Jako při tomto dluhu, tak i při žírových účtech a pokladničních poukázkách rakousko-uherské banky má být užito dávky z majetku ke zmenšení těchto dluhů, takže rozpočet snižuje tento dluh z převzatých 2.078,000.000 na 250,000.000 K.

Ostatní půjčky, uvedené v rozpočtu, totiž půjčky americké, půjčky ve Francii, v Anglii a Italii měly býti prostředkem k tomu, by mohly býti plněny hospodářské a sociální úkoly státní a úkoly, vyplývající z mocenského postavení říše. Tyto půjčky byly určeny k nákupu potravin pro tuzemské obyvatelstvo, k nákupu surovin pro tuzemský průmysl a hlavně pro nákup vojenského materiálu a výzbroj a výstroj našich legií v cizině. Účel těchto půjček s dostatek odůvodňuje jejich nutnost.

Jako neblahé dědictví po býv. rakousko-uherské monarchii převzali jsme miliardy bezcenných bankovek rakousko-uherské banky. Kromě tohoto břemena, zatíživšího náš hospodářský život, jsme však nuceni podle mírové smlouvy St. Germainské převzíti ještě velmi značné břemeno, zatěžující naše státní hospodářství finanční. Mírová smlouva nám totiž uložila jistou část předválečného dluhu rakouského, společného a uherského. Tato část jest nyní ještě neznáma a bude určena později reparační komisí. V rozpočtu jest úrok, připadající na tuto část, preliminován sumou 720,000.000 K ročně, amortisační splátka kapitálu pak sumou 90,000.000 K. Výpočet úroků stal se takto: rakouský a společný dluh činí asi 4.500,000.000 korun, z čehož připadá část 2.000,000.000 K na cizí valuty a část 2.500,000.000 K na koruny. Uherský dluh jest odhadnut na korun 1.500,000.000, z čehož připadá část korun 1.000,000.000 na cizí valutu a část 500,000.000 K na koruny. Dohromady tedy připadá korun 3.000,000.000 na cizí valuty a 3.000,000.000 K na koruny. Úrok 4procentní v prvé skupině páčí se tudíž na 120 milionů jednotek v cizích valutách a dosahuje, počítáme-li jednotku cizí valuty 5 K výše 600,000.000 K. Úrok 4procentní druhé skupiny činí 120,000.000 K; celkový úrok tedy 720,000.000 korun ročně.

Konečně dlužno zmíniti se o revoluční půjčce na Rusi. Tato půjčka byla vypsána československou Národní Radou na Rusi a mělo býti užito jejího výnosu k zabezpečení hrdinných dobrovolníků našeho revolučního čsl. vojska a k získání fondů, nutných k vedení našeho revolučního a osvobozovacího hnutí. Zápůjčkou mělo býti získáno 20,000.000 fr. francouzských, a to: emisí americkou 10,000.000, emisí pro Francii, Anglii a Italii 5,000.000 franků a emisí pro Rusko 5,000.000 franků. Za veškeré závazky z této půjčky ručí podle prospektu v prvé řadě budoucí československý stát.

Půjčka byla vyplácena v Rusku v rublech, při čemž čítán 1 rubl za 1 frank. Legionáři se dožadovali u ministerstva financí výplaty této půjčky v téže relaci, nechtějíce se spokojiti s původním kursem, který Bankovní úřad vyplácel na prozatímní poukaz ministerstva financí, t. j. 1 rubl = 2 korunám československým. Bylo proto ministerskou radou usneseno, že půjčka tato bude vyplácena v kursu franků. Za státní půjčku nebyla tato půjčka ještě uznána, poněvadž dosavad není známa ani její výše, ani bližší modality jak upisování, tak splácení. Až budou bližší data známa, podá ministerstvo financí Národnímu shromáždění návrh, aby tato půjčka byla uznána za půjčku státní. Bylo však nutno zařaditi do rozpočtu již předem jistou částku na splácení půjčky.

Rozpočt. výbor pozměnil návrh vládní o sumě na úroky a část. splátku kapitálu předválečného dluhu rakouského, společného a uherského v tom směru, že částku určenou na úroky (720 mil. K) a částku, určenou na splátku kapitálu (90 mil. K) zařadil do § 3. titulu 1. úhrnnou sumou 810 mil. K mezi vydání mimořádná jako zálohu na předválečné označené dluhy.

Rovněž splátka kapitálu revoluční půjčky na Rusi označena byla rozpočtovým výborem za zálohu na tuto půjčku.

Zahraniční úvěry k nákupu potravin.

Ve 102. schůzi Národního shromáždění československého byla dne 19. prosince 1919 přijata tato resoluce:

"Ministerstvu pro zásobování lidu se ukládá, aby nejdéle do 5. ledna 1920 předložilo finančnímu výboru vyúčtování o tom, jakých částek užito bylo z dosavadních zahraničních úvěrů k nákupu potravin a jaký peníz v československých korunách byl za tyto potraviny od konsumentů stržen."

V důsledku této resoluce podalo ministerstvo pro zásobování lidu v rozpočtovém výboru tuto zprávu:

Smlouvy o zahraničních úvěrech neujednávalo ministerstvo pro zásobování lidu, nýbrž samo nabylo o nich vědomosti pouze ze zpráv své hospodářské misse, kterou svého času vyslalo do Paříže, a mimo to z ústních informací, jež u ministerstva financí samo si opatřilo.

Dle těchto pramenů jde o tyto zahraniční úvěry:

1. americký,

2. anglický,

3. italský,

4. kompensační transakce s Francií.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP