Zasedání Národního shromáždění československého r. 1920.

Tisk 2409.

Dotaz

členů Národního shromáždění Dra Jar. Stránského a soudruhů na ministra vnitra a ministra školství a národní osvěty ve věci strůjců persekuce českého občanstva v okrese tišnovském na Moravě v době válečné.

Okres tišnovský na Moravě patřil mezi okresy, v nichž persekuce za doby válečné řádila způsobem bezohledným.

Mezi strůjci tohoto řádění byli bývalý okresní strážmistr Kašpárek a okresní školní inspektor Nápravník.

Je pochopitelno, že po převratu stali se oba v Tišnově a okolí nemožnými. Ještě v den převratu pod tlakem veřejnosti zakročil okresní národní výbor u okresního hejtmana v Tišnově a tento dal oběma pokyn, aby služby dále nekonali a zažádali do pense.

V Tišnově visel v den převratu na radnici na lucerně panák, představující okres. strážmistra Kašpárka, který po různých projevech zasloužené přízně veřejnosti ukončil své bytí ve vlnách mlýnské strouhy. Inspektoru Nápravníkovi projevilo shromážděné obecenstvo před jeho bytem veřejně své opovržení. Tak posoudila veřejnost zásluhy obou jmenovaných.

Jakým způsobem vyráběli důvody k persekvování nepohodlných lidí, o tom obrázek podává dopis Kašpárkův, psaný podřízenému staničnímu veliteli ve věci bývalého ředitele měšťanské školy ve Vev. Bytyšce, Rost. Krkošky. (Opis dopisu přikládáme, originál máme v rukou.)

Přes to však zdá se, že odsouzení, kterého se dostalo oběma veřejností, nedochází ohlasu u úřadů nikoli rakouských, nýbrž naší československé republiky.

Kašpárek zmizel z Tišnova někam do Olomouce. Veřejnost tišnovská upozornila veřejnost olomouckou, jakého hosta se jí dostalo, po krátkém čase však s ustrnutím se dověděla, že Kašpárek stal se inspektorem četnictva v československé republice.

Persekvovaní z okresu tišnovského společně s radou města Tišnova žádali ministerstvo národní obrany, četnické zemské velitelství, aby zrušeno bylo jmenování Kašpárka inspektorem.

Od zemského velitelství dostalo se jim odpovědi, že povýšení Kašpárka stalo se automaticky následkem reorganisace četnictva. Ministerstvo národní obrany v Praze vůbec neodpovědělo.

Inspektor Nápravník vzdal se u vědomí své viny svého úřadu a odešel na dovolenou. K vyšetření jeho činnosti za války nemůže se zemská školní rada nijak odhodlati, naopak, čas od času dějí se s této strany pokusy, aby Nápravník znovu byl uveden na učitelský ústav jako vzorný učitel a vychovatel učitelského dorostu.

To vše se stalo, ač činnost jmenovaných snadno se dá zjistiti výslechem persekvovaných, jich obhájců, prohlédnutím spisů, nalézajících se u příslušných úřadů. Naše úřady však neučinily ani krůčku aby s nimi naložily po jejich zásluze. Předkládajíce dopis Kašpárkův ze ne 31. července 1915, uvádíme tím jen jediný příklad této činnosti, avšak již i ten stačí, abychom se ministra vnitra a ministra školství a nár. osvěty tázali:

1. Jsou tyto okolnosti pp. ministrům známy?

2. Jest správno, aby našimi úřady byli odměňováni lidé rázu Kašpárkova a Nápravníkova?

3. Jsou pp. ministři ochotni zjednati ve věci nápravu?

V Praze 12. února 1920.

Dr. Jar. Stránský,

J. Veselý, Inž. L. Novák, Prof. Sladký, Dr. Weyr, Dr. Fáček, B. Král, Dr. Budínský, Petrovický, Votruba, Dr. Vrat. Černý, Purkyňová. Jar. Špaček, Viková-Kunětická, Dr. Scheiner, Dyk, Dr. Hajn,


Příloha.

Lieber Kubišta!

Danke für die Mitteilungen. Ich habe es in den Gliedern gefühlt, drang somit auf's Wegfahren.

Kukuruz ist hier für Ihre Person vorbereitet und zwar »Vierzig Kilo (40) a 46 Heller«.

Habe Ihnen hiemit auszurichten:

Der Herr Diensteschef lässt Ihnen sagen, dass Sie am 3/8 bei ihm vorm erscheinen sollen. Es bleibt Ihnen anheimgestellt, eine Patrouille oder einen Spaziergang nach T. zu machen.

Es handelt sich um Nachstehendes!

Der Bericht. den Sie an den H. Bezhtm. sandten, enthält nicht alle Einzelnheiten, so wie dieselben gebraucht werden.

Hiemit will ich Ihnen andeuten, dass es sich hier in erster Linie um den Hals des Krkoška handelt, dass darf aber ausser Ihnen niem. erfahren; doch der Bericht von Ihnen ist zu mild.

Ich mache Ihnen hier einige Andeutungen, Sie können den Bericht unter demselben N. ausfertigen und vielleicht auch am 3/8 schon mitbringen.

Aufpassen! Sie müssen sagen!

1. Krkoška ist ein Mitglied des E. Bytt. Sokolvereines, er dient dem Ortsvereine für seine Person nicht nur als ein Mitglied, sondern er ist der eigentliche I n s p i r at o r der radikalen Propaganda in Eich. Bittischka, zu diesem Gedanken hat er die sämtlichen ihm unterstellten Lehrer gewonnen, nicht nur die Unterstellten, sondern auch an der Volksschule wirkenden Lehrer.

Sie müssen von jedem Einzelnen etwas erzählen z. B. der L. Kopřiva war frühere Jahre ein der gemässigsten Partei angehörender Lehrer, ist aber dermalen das und jenes.

Der L. X. H. hängt an Kr. mit Leib und Seele, ist stets in seiner Gesellschaft, wo das und jenes erzählt werden soll.

Der Lehrer oder die Lehrerin lässt sich durch die irrigen Anschauungen des Schuldirektors Kr. in der Weise leiten, dass er das oder jenes bei Seite setzt oder ignoriert z. B. Aufsicht in der Kirche (Folge dessen ist das unanständige Verhalten der Schuljugend in der Schulmesse) u. z. schon in die Augen schlagend, so dass der Priester vom Altar zur Ruhe auffordern muss.

Schuld. Krk. hat sogar einmal, als er vom Gef. ersucht wurde, die Bürgerschulschüler zu tadeln, weil sie auf der Gasse und am Bahnhofe den Passanten zur Last fallen, gesagt, daass ihrn die Kinder ausser der Schule nichts angehen, und dass schon in Bitt, die Verhältnisse derart vorgeschritten sind, wo es zu befürchten ist, dass aus den Kindern männl. Geschlechtes, die der Krkoš. zu ordentl. Staatsbürgern heranziehen soll, Gassenlumpen heranwachsen werden, welche weder das Alter der Bürger noch ein Amt respektieren werden.

(Vom Meister Kejda werden Sie vieles erfahren.)

2. Der Schuld. K. sitzt anstatt in der Schule die ganzen Nachmittäge in der Gemeindekanzlei, mischt sich in die Gemeindeangelegenheiten ein, er nützt die Energielosigkeit des Gemdev. Koričan für die eigene Passion aus, z. B. nichts anderes, nur damit der Sokolverein recht stark werde (und noch anderes und anderes).

3. Den wegen Hochver. internierten Schuldiener Sm. hat er in der Zeut von X. bis X. schon zeitlich früh mit M. U. D. Laun besucht und mit ihm in einer derartigen Weise fraternisiert, dass es für die Person eines Schuldirektors beschämend sein muss, weil das Vorgehen von den friedliebenden Bürgern kritisiert wird.

Hier alles niederschreiben, was Sie wissen!

4. Es besteht der dringende Verdacht, dass K. schon bei Ausbruch der allgem. Mobilisierung einen S u f gedungen habe, der mit einer schwarzen Fahne mitten im Städtchen gestanden ist; obzwar dem K. die Tat nicht nachgewiesen werden konnte, wird er von der friedliebenden Bevölkerung als dieser Handlung fähig beschuldigt, kurz schildern wie lange der Täter in Untersuchung gestanden ist.

Ihnen sage ich es blos, fest über jenen Lehrer losziehen, der es verdient, versetzt zu werden, denn anders geht es nicht, es muss Belastungsmaterial zur Hand stehen.

Am 31./7. 1915.
Kašparek m. p.





Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP