Zasedání Národního shromáždění československého roku 1920.

Tisk 2557.

Návrh

členů Národního shromáždění Emila Špatného,

JUDra A. Kloudy, Jos. Svozila a společníků,

aby byl vydán zákon, kterým se ustanovuje působnost okresních správních komisí, jež byly povolány ke správě okresní na místo rozpuštěných okresních zastupitelstev.

Podepsaní navrhují, aby Národní shromáždění schválilo tento návrh:

Zákon

ze dne..................1920,

kterým se ustanovuje působnost okresních správních komisí, povolaných podle § 81. zákona ze dne 25. července 1864 č. 27 čes. z. z. ke správě okresní na místo rozpuštěných okresních zastupitelstev.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Když okresní zastupitelstvo bylo podle § 81 zákona ze dne 25. července 1864, č. 27 čes. z. z. rozpuštěno, budiž ke správě záležitostí příslušného zastupitelského okresu zemskou správou politickou ve shodě se zemským správním výborem ustanovena k návrhu organisací politických stran,v okresu tom zastoupených korporace, složená ze státních občanů, majících podle ustanovení volebního řádu obecního pasivní právo volební a bydlících v území příslušného okresu.

Tato korporace má jméno: Okresní správní komise; jejího předsedu a místopředsedy jmenuje zemská správa politická.

§ 2.

K zastupování členů okresní správní komise buďte současně s jejím jmenováním týmž způsobem ustanoveni náhradníci, jichž počet má dosahovati aspoň polovici jejích členů.

Náhradníci buďte povoláni ke konání úřadu za členy okresní správní komise analogicky podle § 57 zákona ze dne 31. ledna 1919, č. 75 sb. z. a n.

§ 3.

Návrh na jmenování členův a náhradníkův okresní správní komise podávají okresní správě politické organisace politických stran v okresu zastoupených, při čemž budiž zemskou politickou správou počet členův a náhradníků rozvržen na jednotlivé politické strany podle počtu platných hlasů, jichž ta která strana dosáhla v okresu při posledních volbách obecních.

Zemská správa politická není při jmenování členův a náhradníkův okresní správní komise návrhy politických organisací vázána.

§ 4.

Předseda okresní správní komise vykoná do rukou přednosty okresní politické správy jako zástupce vlády, po případě i do rukou zástupce jím jmenovaného tento slib:

Slibuji na svou čest a svědomí, že chci republice Československé vždy věren býti, že budu zákony její zachovávati a povinnosti svého úřadu svědomitě konati.

Týž slib vykonají do rukou předsedy okresní správní komise její členové a také náhradníci, když budou povoláni k vykonávání úřadu člena okresní správní komise.

§ 5.

Členství v okresní správní komisi jest úřadem čestným; členové její nemají práva požadovati náhrady za účast na schůzích okresní správní komise.

Předsedovi může okresní správní komise ustanoviti za konání úřadu paušální odměnu.

Když členové okresní správní komise zastupují okres mimo sídlo okresní správní komise, mohou požadovati, aby se jim hradily výlohy, které jim tím vzejdou; okresní správní komise může pro takové výlohy ustanoviti jednotné diety.

§ 6.

Okresní správní komisi, jejímu předsedovi, po případě místopředsedovi přísluší v celém svém rozsahu všechna působnost, přikázaná v §§ 50-59, 62, 65 (první věta), 67, 69, 70-72 a 75 zákona ze dne 25. července 1865, č. 75 čes. z. z. okresnímu zastupitelstvu, okresnímu výboru a okresnímu starostovi; dále jí náleží všechna působnost, přikázaná těmto orgánům pozdějšími zákony.

§ 7.

Na okresní správní komisi vztahují se dále analogicky ustanovení §§ 76, 78-80 a 81 zákona ze dne 25. července 1864, č. 75 čes. z. z.

§ 8.

Okresní správní komise koná schůze podle potřeby.

Schůze ty svolává předseda pozváním, v němž buďte označeny věci, o kterých se má ve schůzi jednati; pozvání budiž dodáno všem členům aspoň tri dny před konáním schůze.

Schůze okresní správní komise nejsou veřejnosti přístupny; pouze schůze, ve kterých se projednává okresní rozpočet neb okresní účet, jsou veřejné.

Vedoucí úředník konceptní má právo a povinnost zúčastniti se s hlasem poradním všech schůzí okresní správní komise.

§ 9.

O každé schůzi okresní správní komise budiž sepsán zápis, který má obsahovati:

1. označení dne a místa, kdy a kde se schůze konala,

2. počet členů, kteří se schůze zúčastnili,

3. jméno předsedajícího a zapisovatele, kterým může býti okresní úředník,

4. označení předmětů, o kterých se jednalo, a učiněná usnesení,

5. podpis předsedajícího a zapisovatele.

K ověření správnosti zápisu jmenuje předsedající na počátku schůze z přítomných členů okresní správní komise dva ověřovače, kteří podají v příští schůzi návrh na schválení, doplnění nebo změnu zápisu. Návrh ten vyřídí se hlasováním; přeje-li si byť jen jeden člen, aby zápis byl přečten, budiž přání tomu vyhověno.

§ 10.

Přípravné práce pro vyřizování agendy okresní ve schůzích okresní správní komise koná předseda za spolupůsobení okresního úřednictva.

Usnesení okresní správní komise vykonává předseda.

§ 11.

Předseda zastupuje okres na venek a podepisuje všechny spisy, vydávané okresní správní komisí; listiny, kterými okres béře na sebe právní závazky, podpisují předseda a dva členové okresní správní komise.

§ 12.

Místopředseda zastupuje předsedu, kdyby předseda nemohl úřad svůj konati.

§ 13.

Stížnosti na usnesení okresní správní komise a odvolání z vyřízení, jež stranám bylo jménem okresní správní komise vydáno, lze podati ve lhůtě 14 dnů ode dne, kdy veřejná schůze okresní správní komise byla konána, neb ode dne, kdy usnesení bylo veřejně vyhlášeno, neb ode dne, kdy stranám vyřízení bylo doručeno.

Stížnost neb odvolání jest podati přímo okresní správní komisi k dalšímu opatření.

O stížnostech a odvoláních rozhoduje, vyjma případy uvedené v § 79 zákona ze dne 25. července 1864, č. 75 čes. z. z. zemský správní výbor.

§ 14.

Zákon tento nabude účinnosti dnem vyhlášení.

§ 15.

Provedením zákona toho se pověřuje ministr vnitra.

Odůvodnění.

Podle § 81 zřízení okresního může zemská správa politická okresní zastupitelstvo rozpustiti a má pro správu záležitostí okresních v dohodě se zemským správním výborem učiniti náležitá opatření; volby nového okresního zastupitelstva mají býti vypsány nejdéle v šesti nedělích po rozpuštění okresního zastupitelstva.

Z ustanovení toho jde:

1. že zemská správa politická může za účelem vyřizování okresní agendy učiniti opatření, jež uzná za vhodné, že není tedy ani povinna odevzdati správu okresu zástupcům občanstva;

2. že správa dosazená zemskou správou politickou po dohodě se zemským správním výborem jest správou prozatímnou, jež působí pouze až do ustavení se nového okresního zastupitelstva.

Stav tento nemůže trvati dnes, kdy zákonodárství i správa přešla do rukou národa a kdy bývalé korporace zájmové mají býti ve správě veřejné nahrazeny orgány vzešlými ze všeobecného a rovného práva volebního.

Okresní zastupitelstva nebudou již volena podle svého dosavadního volebního řádu; správní komise, které nastoupily na jejich místo, budou konati správu okresní do té doby, až vstoupí v život nové zřízení župní a okresní, což může potrvati ještě dlouhou dobu.

Jest proto potřebí, aby občanstvu vyhrazen byl na jmenování členů okresní správní komise jistý vliv, čehož se v pravidelných poměrech dosáhne podáním návrhů se strany politických organisací v okresu stávajících; se zřetelem na poměry mimořádné (tam, kde by snad bylo potřebí potlačiti tendence protistátní) uznávají podepsaní za vhodné pojmouti do zákona ustanovení, že zemská politická správa není při jmenování členův a náhradníkův okresní správní komise vázána návrhy politických stran.

Protože okresní správní komise jsou podle jasného smyslu §u 81 zř. okr. pouze orgány provisorními, mohou obstarávati okresní správu rovněž pouze provisorně, t. j. musí se obmeziti na udržování stávajících zařízení v chodu a na péči, aby zamezeny a odvráceny byly všechny škody, jež okresu, jeho jmění, ústavům a zařízením mohly by povstati.

Okresní správní komise nemohou podnikati nic nového, čímž veškerá jejich iniciativní činnost jest podvázána; kdyby odhodlaly se podniknout něco nového, vydávají se nebezpečí, že k podané stížnosti usnesení jejich postupem instančním a konečně nálezem nejvyššího správního soudu budou zrušena - a to zcela právem, podle smyslu ustanovení § 81 zř. okr.

Jest proto potřebí, aby bylo jasně vysloveno, že okresním správním komisím náleží nezkráceně veškerá působnost, jež podle okresního zřízení a zákonů pozdějších náležela zrušeným okresním zastupitelstvům (§ 6 osnovy).

Mimo to jest potřebí, aby občanstvu vyhrazen byl vliv na jmenování okresní správní komise (§§ 1-3 osnovy), aby zákonem ustanoven byl úřední slib předsedy a členů komise (§ 4 osn.), aby byly vydány zákonné předpisy, které by příslušná ustanovení okresního zřízení přizpůsobily skutečnosti, že na místo okresního zastupitelstva a okresního výboru nastupuje pouze jedniný orgán (okresní správní komise).

Mimo to bylo potřebí pojmouti do osnovy ustanovení v praxi již ustálená (§§ 5, 8, 9, 10, 11 osnovy).

V ohledu formálním navrhují podepsaní, aby návrh tento přikázán by ku projednání ústavnímu výboru.

Emil Špatný, JUDr. A. Klouda, Josef Svozil,

Dr. Boh. Vrbenský, Freiman. Fr. Zeminová, Kvidera, St. K. Neumann. Tučný Al., Srnec, Dr. Krouský, Fišer Boh., Dr. Rambousek, Sladký, Drobný, Jan Hrizbyl, Kopeček, Landová-Štychová, A. Konečný, Dr. Uhlíř, Pelikán, Dr. Heidler, Ing. Záruba-Pfeffermann, Holejšovský.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP