Zákon o úpravě služebních požitků
československého četnictva měl býti
původně doplňkem zákona, jímž
se upravuje právní postavení četnictva
v Československé republice. Vláda návrh
takový předložila 17. ledna 1920 (Tisk 22 4
2). Předmětem jednání ve výboru
státně-zřízeneckém byl nejprve
návrh členů Národního shromáždění
V. Votruby, dra F. Lukavského a soudr. na úpravu
právního a hmotného postavení četnictva
(Tisk 573), potom svrchu zmíněný návrh
vládní.
Vládní návrh o četnictvu (Tisk 2212)
týkal se však téměř výhradně
právního jeho postavení. V § 25. tohoto
návrhu bylo uvedeno, že osobní požitky
četnictva, zaopatřovací požitky příslušníků
četnictva, jejich vdov a sirotkův, ubytování
četnictva budou upraveny zvláštními
zákony, ostatní požitky cestou nařizovací.
Tento vládní návrh však nepodařilo
se ve výboru projednati pro rozpor mezi výborem
a vládou kotvící především
v § 1., podle něhož mělo býti četnictvo
republiky Československé vojensky organisovaným
sborem strážným, a pak v § 12., podle
něhož četnictvo mělo podléhati
vojenským trestním zákonům a soudům.
Vláda pak předložila samostatný návrh
o služebních požitcích četnictva
(Tisk 2300). Tento návrh však upravoval hmotné
požitky četnictva rysy příliš všeobecnými,
odkazoval na úpravu služebních požitků
československého vojska, stanovil četnický
přídavek pro mužstvo ve výši nedostatečné,
nebral náležitého zřetele k vyšším
požitkům vrchních četnických
strážmistrů, neobsahoval ustanovení
o tom, kteří četničtí strážmistři
mohou býti jmenováni vrchními strážmistři,
neobsahoval přesného ustanovení o přeřadění
do platů jednotlivých stupnic a j. Ve výboru
bylo seznáno, že vládní návrh
nutno přepracovati a přizpůsobiti jej jednak
k zákonu ze dne 7. října 1919 (zákon,
jímž se upravují poměry státních
zaměstnanců, jakož i zaměstnanců
v podnicích a fondech státem spravovaných),
jednak k vládnímu návrhu zákona, jímž
se upravují služební požitky československého
vojska. Tento vládní návrh byl již ve
státně-zřízeneckém jakož
i v branném výboru projednán a má
býti co nejdříve schválen v plenu
Národního shromáždění.
Za účelem přepracování vládního
návrhu o služebních požitcích četnictva
zvolen byl výborem subkomitét a elaborát
jeho s některými změnami rázu formálního
pak výborem schválen.
Dosavadní platy četnického mužstva se
rovnaly bývalým platům civilních státních
sluhů (četníci a strážmistři),
resp. podúředníků (vrchní strážmistři).
Četničtí důstojníci správní
byli dosud na roveň postaveni vojenským důstojníkům
bojovnictva, důstojníci intendanční,
účetní a účetní kontroly
důstojníkům vojenským týchž
kategorií. Po politickém převratu byla utvořena
z bývalých okresních a štábních
strážmistrů kategorie důstojníků
výkonných. Přiznány pak jí
požitky a postup podle skupiny D civilních státních
úředníků.
Podle nového tohoto zákona stanoví se roční
služné aktivních důstojníků
v XI.-IV. bodn. třídě platovými stupnicemi
tak jako služné aktivních důstojníků
a vojenských úředníků podle
projednaného a ve výboru schváleného
vládního návrhu o služebních
požitcích československého vojska. Veškerým
aktivním důstojníkům přiznává
se pak ještě zvláštní četnický
přídavek, do pense započitatelný,
odstupňovaný podle výše služného
šesti stupni a dosahující při ročním
služném 9408 Kč a výše maximální
částky 2100 Kč. Důstojníci
vyšlí z řad četnických gážistů
mimo hodnostní třídu nebo z mužstva
podrží četnický přídavek
přiznaný podle tohoto zákona definitivním
četníkům a četníkům
na zkoušku, jenž odpovídá skutečné
době v četnictvu ztrávené.
Místní přídavek se vyměřuje
důstojníkům stejné jako důstojníkům
a úředníkům vojenským. Poskytne-li
četnická správa důstojníku
naturální byt, zaplatí přiměřenou
náhradu, jež se určí podle místních
poměrů. Pro případ, že by byl
generální velitel četnictva povýšen
do IV. hodn. třídy, dostane kromě místního
přídavku ještě činovní
přídavek 5000 Kč, není-li ve IV. hodn.
třídě, upraví se mu činovní
přídavek individuálně. Podobně
též u zemských etnických velitelův
a četnických hodnostářů v podobné
nebo vyšší funkci. Aktivním důstojníkům
se dále poskytují drahotní přídavky
stejné jako státním úředníkům,
pak přídavky za mobilisace, války a demobilisace,
přídavek polní nebo pohotovostní,
konečně i jiné požitky, jako náhrada
za náklad služební (udržování
výstroje a výzbroje atd.), za služební
cesty, při přesídlení, za zvláštní
výkony služební a pod. Tyto příplatky
(mimo přídavky drahotní) se určí
nařízením.
Časový postup se stanoví pro četnické
důstojníky obdobně jako při důstojnících
vojenských, podobně Tomu jest při zařadění
do platových stupňů. Časový
postup je dvojí, jednak pro důstojníky správní
a důstojníky intendančního sboru,
jednak pro všecky ostatní důstojníky.
První mají postup až do VI. hodn. třídy
včetně, druzí až do VII. hodn. třídy
včetně. Úhrnné trvání
služební doby u prvé kategorie v pěti
hodnostních třídách je stejné
jako u kategorie B., státních úředníků,
celkem 27 let v VIII. a IX. hodn. třídě,
čekací lhůta je zkrácena proti těmto
vždy o rok a v XI. hodn. tř. zase o 2 léta
prodloužena. Trvání služební doby
u kategorie druhé - ve třídách XI.
až VIII. jest o tři roky kratší než
u státních úředníků
kategorie C. Absolventům vojenských akademií
ve skupině prvé zkracuje se čekací
lhůta v XI. hodn. třídě o jeden rok.
Ježto ustanovení § 7. tohoto zákona nevyčerpávají
úplně rozmanitost služby četnických
důstojníků, rozmanitost, jez byla vyvolána
poměry poslední doby, přijata byla výborem
resoluce, podle níž může ministerstvo
vnitra za zvláštních okolností zasluhujících
ohledu povoliti započítání přiměřeného
poctu dalších let z přesloužené
doby do časového postupu, než by podle přesného
výkladu § 7. tohoto zákona bylo možno.
Případů těch není mnoho, ale
výbor nechtěl, aby ani těch několik
důstojníků, kteří bez vlastní
viny by zůstali i po úpravě požitků
podle tohoto zákona v platech za svými druhy se
stejnou celkovou služební dobou, se cítilo
zkráceno. Podobná resoluce byla přijata též
výborem při projednávání zákona
o úpravě služebních požitků
československého vojska.
Roční požitky definitivních četníkův
a četníků na zkoušku byly dosud takové,
že četník v prvém roce služby (četník
na zkoušku) měl 900 Kč základního
platu a polovici 3,0 až 40% aktivitního přídavku.
Po ukončení tohoto zkušebního roku obdržel
tři čtvrtiny 30 až 40% aktivitního přídavku.
Služné 900 Kč zůstalo nezměněno
až do ukončení třetího služebního
roku. Potom se zvyšovalo v obdobích tříletých
vždy o 80 Kč, v posledním období (v
tříletém období desátém
od počátku služby) o 60 Kč a dosahovalo
nejvyšší výše 1600 Kč ročně.
Mino základní služné obdržel četník
po prvých třech letech služby roční
služební (četnický) přídavek
100 Kč, po čtyřech letech celkové
služby 200 Kč a po každých dalších
čtyřech letech o 100 Kč více, nejvýše
však úhrnem 600 Kč (začátkem
21. roku služby). Ženatý četník
obdržel plných 30 až 40 % aktivitního
přídavku. Výslužné se vyměřovalo
podle platu a služebního přídavku.
U vrchních strážmistrů (velitelů
stanic) bylo služné rovněž rozděleno
na deset stupňů. Základ jeho byl 1000 Kč,
(trvající po 3 léta), v dalších
osmi tříletých obdobích se zvyšoval
vždy o 90 Kč, v posledním desátém
období o 80 Kč, dosahovalo tak služné
maximální výše 1800 Kč. Služební
přídavek měli stejný jako četníci.
Tyto nízké požitky musily býti zvýšeny
jinými dalšími přídavky, ježto
naprosto k uhájení životní existence
nestačily.
Zkoumáme-li požitky četnictva, seznáváme,
že na př. četník na zkoušku (v
prvém roce služby) má ročně 1035.50
Kč mírových požitků a 5060,76
Kč přídavků (válečný,
drahotní, subsistenční a zvláštní
přídavek). Základem pense stále zůstává
nízké služné a nízký služební
přídavek, což dohromady může nejvýše
činiti 2200 Kč, resp. 2400 Kč. Vdovská
pense pak činí třetinu výslužného
mužova. Nutno uvážiti, že četník
je vydán velkým zkouškám zdraví
a mnohým nebezpečím života. Různé
přídavky připojované k základnímu
platu a přesahující jej tolikrát zřejmě
dokazují, že dosavadní platový systém
je neudržitelný.
Roční služné četnických
strážmistrů a četníků
na zkoušku stanoví se tímto zákonem
podle stupnice služného státních zaměstnanců
náležejících do kategorie podúředníků
podle zákona ze dne 7. října 1919. Podobně
jako u podúředníků, tak i zde postup
od 2. až do 10. stupně děje se po dvou, od
11. až 13. stupně po třech letech v předcházejícím
stupni ztrávených. Pro vrchní četnické
strážmistry zavádí se pak nová
stupnice a to tak, že začíná šestým
platovým stupněm 3408 Kč (o 204 Kč
vyšším než je šestý stupeň,
pro četníky na zkoušku a četnické
strážmistry), v následujících
čtyřech dvouletých obdobích zvyšuje
se plat vždy o 300 Kč a v posledních třech
obdobích vždy o 400 Kč, takže rozdíl
platový v posledním stupni mezi platem vrchního
četnického strážmistra a mezi platem
četnického strážmistra činí
900 Kč. Vrchními strážmistry se mohou
státi oni četničtí strážmistři,
kteří sloužili nejméně deset
let ve výkonné službě četnické
a absolvovali s prospěchem četnickou hodnostní
školu nebo sloužili celkem deset u četnictva,
z toho nejméně pět let ve výkonné
službě, jsou vycvičeni ve službě
účetní a vykonali odbornou zkoušku pro
účetní pomocné síly. Tím
se vysvětluje, proč začíná
stupnice pro vrchní strážmistry šestým
stupněm, t. j. po deseti letech. Ti, kdož již
dosáhli následkem mimořádných
válečných poměrů hodnosti vrchních
strážmistrů před dovršením
desetileté služby četnické, budou zařaděni
do platových stupňů stanovených v
§ 15, č. 3., pro takové přechodné
případy. Strážmistrům, vyslouživším
v posledním stupni tři léta, může
býti poskytnut roční přídavek
300 Kč a po dalších třech letech další
stejný přídavek. Obdobně vrchním
strážmistrům vždy po třech letech
po 500 Kč. Tyto (starobní) přídavky
počítají se do pense.
Četníci obdrží četnický
přídavek, a to již v prvém roce služby
ve výši 300 Kč. Tento přídavek
se zvyšuje v osmi čekacích lhůtách
a dosahuje od začátku 26. roku služby nejvyšší
výše ročně 2100 Kč. Započítává
se do výslužného.
Místní přídavek se přiznává
četníkům tak, jako státním
podúředníkům. Zařadění
četníků nyní sloužících
provede se obdobně jako zařadění gážistů
vojenských mimo hodnostní třídu a
poddůstojníků z povolání, nyní
sloužících.
Drahotní přídavky se vyměřují
četnickým důstojníkům jako
státním úředníkům a
státním učitelům zařaděným
do hodnostních tříd, četníkům
jako podúředníkům a sluhům.
Podobně tomu jest u mimořádných (čtvrtletních)
výpomocí.
Obdržel-li by někdo touto úpravou platovou
méně než činí souhrn dosavadních
požitků zápolních, vyplatí se
mu rozdíl mezi těmito a novými požitky
zvláštním vyrovnávacím přídavkem.
Toto ustanovení se týká především
služebně nejmladších četníků.
Podle této úpravy by na př. dostali četníci
na zkoušku (služné, místní přídavek
na př. v Praze, četnický, drahotní
přídavek, mimořádná výpomoc
čtvrtletně vyplacené) 5232 Kč, měli
by - počítáme li, že mají 6096
Kč méně o 864 Kč ročně
- v šestém roce služebním u svobodného
četníka činí tento rozdíl 455
Kč - počítáme-li, že má
dnes dohromady ročních požitků 6461
Kč. Rozdíl tento se stále zmenšuje,
až v pozdějších letech požitky podle
této úpravy vzestupně převyšují
požitky dosavadní.
Zaopatřovací požitky četnických
osob a jejich pozůstalých upraví se zvláštním
zákonem. Prozatím se ustanovuje, že základem
pro vyměření pensijních požitků
četnických osob jest služné, četnický
přídavek, 50% místního přídavku
pro Prahu příslušného stupně,
přídavek vyrovnávací podle §
9. a přídavky podle § 11. tohoto zákona.
Odpočivné požitky mužstva a kancelářských
sluhův u četnictva, pokud osoby tyto vstoupily do
výslužby přede dnem 1. září
1919 a zaopatřovací požitky pozůstalých
po těchto zaměstnancích a po takovýchto
zaměstnancích zemřelých v činné
službě přede dnem 1. září
1919 upravují se zákonem pensijním ze dne
17. prosince 1919. Ježto tento zákon o služebních
požitcích četnictva má nabýti
účinnosti dnem 1. ledna 1920, vznikla by zde čtyřměsíční
časová mezera, pro kterou by neplatil ani zákon
ze dne 17. prosince 1919 ani tento zákon o služebních
požitcích četnictva. Proto jest v § 26.
tohoto zákona ustanoven, jímž se vláda
zmocňuje, aby odpočivné požitky výkonných
důstojníků, mužstva četnického
a kancelářských sluhů četnických,
pokud osoby tyto vstoupily do výslužby v období
oněch čtyř měsíců, rovněž
pak zaopatřovací požitky pozůstalých
po těchto osobách, které zemřely v
době právě uvedené, upravují
zásady pensijního zákona ze dne 17. prosince
1919.
Finanční efekt této předlohy zákona
činí asi 25 milionů Kč.
Státně-zřízenecký výbor
navrhuje, aby Národní shromáždění
tento návrh zákona jakož i připojenou
resoluci schválilo.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Roční služné (gáže) aktivních
důstojníků se stanoví takto:
Hodnostní třída |
|||||
IV. | 16.308 | 18.408 | |||
V. | 12.108 | 14.208 | 16.308 | ||
VI. | 9.408 | 10.308 | 11.208 | 12.108 | |
VII. | 7.308 | 8.004 | 8.700 | 9.408 | |
VIII. | 5.808 | 6.300 | 6.804 | 7.308 | |
IX. | 4.608 | 4.908 | 5.208 | 5.508 | 5.808 |
X. | 3.708 | 4.008 | 4.308 | 4.608 | |
XI. | 2.808 | 3.108 | 3.408 | 3.708 |
Zákonitá lhůta pro postup do vyššího
stupně platového téže hodnostní
třídy činí v XI., X. a IX. hodnostní
třídě 2 (dva) roky, od VIII. až do IV.
hodnostní třídy 3 (tři) roky.
Veškerým aktivním důstojníkům
náleží zvláštní četnický
přídavek, jehož roční výše
činí u důstojníků s ročním
služným
2800 | 3408 | 600 | Kč, | ||||
3708 | 4308 | 900 | Kč, | ||||
4608 | 5508 | 1200 | Kč, | ||||
5808 | 6804 | 1500 | Kč, | ||||
7308 | 8700 | 1800 | Kč, | ||||
9408 výše | 2100 | Kč, |
Důstojníci vyšlí z řad četnických
gážistů mimo hodnostní třídu
nebo z mužstva podrží i na dále četnický
přídavek podle § 12.; ti z nich, kteří
jsou nyní v činné službě, obdrží
četnický přídavek podle § 12.
tohoto zákona ve výši odpovídající
skutečné době v četnictvu ztrávené.
Při tom se započítá doba přebývající
do postupu do nejblíže vyššího četnického
přídavku.
Četnický přídavek započítává
se do výslužného stejnou měrou jako
služné.
Kromě služného a četnického přídavku
přísluší aktivním důstojníkům
ještě:
a) v I V. až XI. hodnostní třídě
místní přídavek a sice:
pro Prahu a předměstí pražská
patřící dosud do I. třídy činnostních
přídavků pro státní zaměstnance,
50% služného, nejvýše však 4000 Kč;
v ostatních místech I. třídy, jakož i
v místech II. třídy | 90% |
v místech III. třídy | 80% |
v místech IV. třídy | 70% |
z částek vyplývajících pro
Prahu.
Zařadění míst do těchto tříd
stane se podle zásad platných pro státní
zaměstnance. Stejným způsobem přeloží
se jednotlivá místa se zvláště
nepříznivými poměry drahotními
a životními do vyšší třídy.
Obdrží-li důstojník naturální
byt od četnické správy, jest povinen zaplatiti
přiměřenou náhradu, která se
určí podle místních poměrů.
b) Ve IV. třídě hodnostní přísluší
kromě místního přídavku ještě
činovní (funkční) přídavek
ročně 5000 Kč.
Generálnímu veliteli - není-li ve IV. hodnostní
třídě - zemským četnickým
velitelům a četnickým hodnostářům
v podobné neb vyšší funkci upraví
se činovní přídavek individuálně
nařízením.
Dále poskytnou se aktivním důstojníkům
jakožto vedlejší požitky:
Drahotní přídavky podle předpisů
platných pro státní úředníky
(viz díl IV. tohoto zákona), pak za mobilisace,
války a demobilisace přídavek polní
nebo pohotovostní, konečně i jiné
požitky, vyplývající ze zvláštních
poměrů četnické služby, jako
náhrada za náklady služební (udržování
výstroje a výzbroje atd.), náhrada za služební
cesty a přesídlení při přeložení,
odměna za zvláštní služební
výkony atd.
Bližší ustanovení v příčině
těchto vedlejších požitků (mimo
drahotní) určí se nařízením.
Aktivní a neaktivní důstojníci vojenští,
zařadění do hodnostních tříd,
kteří jsou přiděleni četnictvu
k činné službě, obdrží po
čas svého přidělení osobní
i vedlejší požitky zásadně ve výměře
pro čs. vojsko stanovené.
Bližší ustanoví se nařízením.
Při definitivním převzetí do stavu
četnictva budou tito důstojníci zařaděni
do téže hodnostní třídy a do
téhož stupně platového, kterého
tou dobou ve vojsku dosáhli, při čemž
se jim započítá doba v tomto stupni ztrávená
do dalšího postupu a platí pro jejich další
časový odstup ustanovení § 6. tohoto
zákona. Četnický přídavek obdrží
podle § 2. tohoto zákona.
Důstojníci mají nárok na služební
požitky odpovídající podle platných
norem jejich postavení v hodnostní třídě,
jestliže jim podle časového postupu nepříslušejí
vyšší požitky.
Časový postup je postup do platu (služného
s příslušným četnickým
a místním přídavkem) nejblíže
vyšší hodnostní třídy beze
změny postavení v hodnostní třídě
a postup do dalších stupňů platových
v této hodnostní třídě. Postup
do vyšších stupňů platových
téže hodnostní třídy nastane,
jakmile důstojník ztrávil zákonitou
lhůtu s platy bezprostředně předcházejícího
stupně, není-li ze služebních důvodů
z tohoto postupu vyloučen.
Zákonité lhůty jsou stanoveny v § 1.
tohoto zákona.
Časový postup a postup do vyšších
stupňů platových se nazývají
souborně »postupem do vyšších požitků«.
Postup do platů nejblíže vyšší
třídy hodnostní nastane podle dále
uvedených stupnic platových, jakmile důstojník
ztrávil v příslušné stupnici
předepsanou dobu služební (lhůtu časového
postupu) s platy bezprostředně předcházející
třídy hodnostní.
Časový postup jest přípustný
jen tehdy, když důstojník vyhovuje podmínkám
předepsaným pro povyšování. Nepříznivá
kvalifikace zamezí časový postup; léta,
v nichž dána byla takováto kvalifikace, nejsou
započitatelna pro časový postup.
Vyskytnou-li se u důstojníka, jenž dosáhl
nárok na časový postup, od posledního
zjištění kvalifikace okolnosti, které
činí pochybným, zda jeho kvalifikace může
ještě býti označena příznivou,
odloží se rozhodnutí o časovém
postupu až k novému zjištění kvalifikace,
které budiž ihned mimořádně provedeno.
Důstojníci, kteří dokonali 60. rok
věku a 35. rok skutečné služby, jsou
z časového postupu vyloučeni.
Při novém neb opětném přijetí
do četnické služby může ministerstvo
vnitra za zvláštních okolností povoliti
započtení určitého období v
jiné službě nebo praxi ztráveného
do časového postupu nebo pro zařadění
neb postup do některého vyššího
stupně služného.
Pro časový postup platí tyto lhůty:
XI. | 4 | 4 | ||
X. | 4 | 4 | ||
IX. | 5 | 6 | ||
VIII. | 6 | 7 | ||
VII. | 8 | - |
Do skupiny I. patří důstojníci správní
a důstojníci intendančního sboru;
u posledních snižuje se lhůta v VII. hodnostní
třídě o 1 (jeden) rok, činí
tudíž 7 let.
Do skupiny II. patří ostatní důstojníci.
Absolventům vojenských akademií ve skupině
I. zkrátí se čekací lhůta v
XI. hodnostní třídě o jeden rok.
Důstojníci, nyní v činné službě
jsoucí, zařadí se do platové stupnice
v § 1. stanovené takto;
1. a) Důstojníkům, kteří
nevyšli z četnického mužstva, započítají
se skutečná služební léta, ztrávená
v hodnosti důstojníka nebo gážisty do
hodnostní třídy zařaděného,
do časového postupu podle zásad v §
6. tohoto zákona; služební léta důstojnických
čekatelů (podporučíků a pod.)
počítají se jen potud, pokud převyšují
1. rok služby čekatelské.
b) Důstojníci výkonní zařadí
se do toho stupně platového, jenž odpovídá
platové, mu stupni, v němž nyní jsou;
při tom se jim započítá doba v tomto
stupni ztrávená pro postup do vyšších
požitků.
c) Ostatním důstojníkům, vyšlým
z řad gážistů mimo hodnostní
třídu, nebo ze stavu mužstva, počítají
se počínajíc třetím do výslužného
započitatelným rokem služebním za každý
další do výslužby započitatelný
rok, který jakožto gážisté mimo
hodnostní třídu, nebo ve stavu mužstva
ztrávili, 4 měsíce do časového
postupu; od té doby, kdy vykonali předepsané
zkoušky nebo s prospěchem praxi (kurs), počítá
se celá další doba služební do
let důstojnických vyjímajíc 1 rok
čekatelský.
2. Za každý kalendářní rok 1915
až 1919, v němž byl důstojník aspoň
6 měsíců v činné službě
nebo v zajetí, připočítá se
půl roku pro postup do vyšších požitků;
v kalendářním roce 1914 stačí
k tomu účelu lhůta činné služby
5 měsíců.
3. Důstojníkům legionářům
počítají se léta ztrávená
v legiích ve smyslu zákona ze dne 24. července
1919, č. 462 sb. z. a n.. trojnásobně a to
od 1. dne toho měsíce, kdy byla podána přihláška
nebo provedeno zařadění do legií,
až do 31. prosince 1919. Pro příslušníky
ruských legií, kteří se vrátí
později, počítá se tato doba do konce
onoho měsíce, v němž se navrátí
do vlasti. Konečná lhůta určí
se nařízením. Léta válečná,
ztrávená v bývalé rakousko-uherské
armádě nebo v zajetí, se počítají
podle č. 2. tohoto paragrafu, Kromě toho se jim
jakožto doba služební započítají
ještě léta od dokonaného 20. roku věku,
vyjímajíc dobu podle hořejších
zásad již započítanou.
4. Při započítání let podle
pravidel pod 1. až 3. uvedených, jest vynechati čas
ztrávený v některé hodnosti následkem
preterování z trestu na dovolené, s čekatelným
neb bez požitků, v příkaznosti, v disciplinárním
a trestním vyšetřování, nebylo-li
toto později zastaveno.
Podle zásad, uvedených v § 7., se vypočítá
celková doba služební (mimo léta válečná)
a porovná se s dobou, ve které podle postupových
skupin v § 6. stanovených lze dosáhnouti té
hodnostní třídy, v níž důstojník
právě jest. Podle toho se provede zařadění
takto:
a) Rozdíl časový (tak zvaná
doba přesloužená), který pak po případě
se objeví, započítá se důstojníkům
až do nejvyšší míry šesti let
do postupu do vyšších požitků, dále
se do tohoto postupu započítají válečná
léta podle § 7., č. 2.
Toto ustanovení neplatí pro důstojníky
uvedené v § 7., č. 1 b).
b) Důstojníci z řad legionářů,
kteří by nebyli ještě v hodnostní
třídě, odpovídající
jejich započitatelné služební době
(včetně léta válečná),
zařadí se do platů nejblíže vyšší
hodnostní třídy, po případě
nejvýše do 1. stupně platů dále
následující hodnostní třídy.
c) Důstojníci dokonavší při
nabyté platnosti tohoto zákona 60. rok věku
a 35. rok skutečné služby, nečítajíc
v to léta ztrávená v kadetní škole
neb v povinné presenční službě
vojenské, zařadí se podle lit. a)
tohoto paragrafu, jsou však z dalšího postupu
vyloučeni.
Četníci, jmenovaní po dnu 31. pros. 1919
důstojníky, zařadí se dnem jmenování
do platového stupně podle dosaženého
služného. Neshoduje-li se toto služné
s platovým stupněm v § 1. uvedeným,
nastupuje zařadění do stupně nejblíže
nižšího, rozdíl v platu vyrovná
se až do dosažení vyšších požitků
přídavkem.