Nárok na pensi upraven jest v § 2.; výše
pense vyměřuje se tím způsobem, že
na prvních 10 let ve službě ztrávených
připadá kvota 40% obnosu, který zákonem
jest stan ven jako minimální, každým
dalším rokem služebním vzrůstá
tato kvota o 2.4%, takže se výslužné po
35leté době služební rovná minimálně
stanovenému platu.
Výše vdovského platu a příspěvku
na vychování dětí, úmrtného
a odbytného určuje se podle ustanovení §
6.-15. se zřetelem k výši minimálního
služného.
Pokud jsou mezi lékaři a obcemi neb okresy uzavřeny
zvláštní smlouvy ohledně zajištění
výslužného lékařů na zaopatřovacích
požitků jich rodin, platí tyto; dotčené
korporace mají však nárok na náhradu
z pensijního fondu až do výše výslužného
a zaopatřovacích požitku tímto zákonem
stanovených, ovšem v předpokladu, že budou
zapraveny příspěvky na ty to lékaře
připadající.
Na Moravě ustanovuje zákon ze 27. prosince
1909, č. 98 z. z., že každý definitivně
ustanovený obecní jak obvodní lékař
má nárok na pensijní požitky, a to po
10leté nepřerušené službě
ve výši 40%, za každý další
služební rok 2.4% posledního počitatelného
aktivního služného; do této služební
doby nutno počítati též dobu, kterou
obecní a obvodní lékař ztrávil
jako prozatímní neb jako sekundární
lékař moravské zemské neb veřejné
nemoce a kterou nutno počítati ode dne nastoupení
služby, při čemž zemský výbor
má právo vpočítati kratší
přerušení, které se stalo za účelem
vzdělání neb následkem nemoci, do
doby služební.
Vdovský plat a příspěvek na vychování
sirotků upraven jest v §§ 20. a 21. cit. zákona.
Ohledně úhrady platu lékařů
a pensijních i zaopatřovacích jich požitků,
jakož i vdov a sirotků, platí tyto předpisy:
Obce, jimž podle § 8. cit. zák. přísluší
právo jmenovati vlastní lékaře, mají
veškerý náklad hraditi z vlastních prostředků
a poukazovati dotyčné platy z obecní pokladny;
za všechny ostatní obce, jakož i za zdravotní
obvody hradí potřebný náklad zemský
fond a poukazuje jej ku výplatě zemský výbor.
Cestovné lékařů hrad se z prostředků
obce resp. zdravotních obvodů. Jako částečnou
náhradu onoho nákladu zemskému fondu mají
všechny obce spojené v zdravotní obvody, pak
ony zdravotní obce, v nichž přísluší
právo jmenovati lékaře zemskému výboru,
každoročně platiti příspěvek
ve výši 3% veškerých, v dotyčné
obci předepsaných přímých daní
zemským přirážkám podléhajících.
Byly-li ohledně požitků pensijních a
zaopatřovacích mezi lékaři a obcemi
neb obvody uzavřeny zvláštní smlouvy,
zůstanou v platnosti; příslušné
korporace mají však nárok na náhradu
ze zemského fondu až do výše v tomto zákoně
pro pensijní a zaopatřovací požitky
stanovené, když výslužné jest vůbec
ze zemského fondu platiti a pensijní příspěvky
za dotyčné lékaře byly zaplaceny.
Onu částku ujednaných požitků,
která převyšuje požitky pensijní
a zaopatřovací zákonem stanovené,
mají hraditi z vlastních důchodů ti,
kdož jsou povinni poskytovati pensijní a zaopatřovací
požitky.
Ve Slezsku podle zák. z 30. dubna 1896 čís.
31., koná se výplata služebních požitků
lékařů obcemi, po případě
společnými správními orgány
obvodu. Jinak ponechává tento zákon v paragrafu
3. jednotlivým obcím zdravotního obvodu v
cestě dohody rozděliti navzájem náklady
s vydržováním lékařů spojené.
Ohledně pensijního zaopatření neobsahuje
tento zákon specielních ustanovení.
Zákon z 26. června 1914, čís. 96.,
jenž posud nenabyl účinnosti, upravuje služební
požitky obvodních a obec. lékařů,
pensijní zaopatření jich, vdovský
plat a sirotčí příspěvky podle
podobných zásad jako zákon moravský
z roku 1909. Úhrada těchto nákladů
stanoví se tak, že částečné
úhradě jich povinny budou obce sídla lékaře
přispívati 4%, ostatní pak obce 3% předepsaných,
obecní přirážce podléhajících
přímých daní, kdežto vyšší
úhradu kryje zemský fond.
Přechodné ustanovení je v § 63., podle
něhož přejímají se oni obecní
lékaři, a lékaři zdravotních
okrsků, kteří při počátku
působnosti zákona byli ustanoveni a započítávají
se jim bez ohledu na posavadní služební smlouvu
do pense služební léta, která ztrávili
ve Slezsku jako obecní nebo obvodní lékaři.
Pokud se týče zvláštních smluv,
uzavřených mezi obcemi a zdravotními obvody,
ohledně zaopatřovacích požitků,
pojato byly do paragrafu 63. cit. zákona totéž
ustanovení, kdež obsaženo jest v zákon
moravském.
Na Slovensku upraveny jsou právní poměry
obvodních (krajských) a obecních lékařů
čl. XXXVlll. z r. 1918. Obecní a obvodní
lékaři dostávají své požitky
předem na účet lékařského
fond župního od státní pokladny, příslušné
podle sídla lékařova.
Částky, jež jest povinen hraditi stát
(základní plat, starobní a místní
přídavky), dává ministerstvo vnitra
v jedné sumě k disposici župám jako
dotaci župního lékařského fondu,
částky, jež jest povinna hraditi obec (nájemné,
osobní přídavek, cestovní paušál),
musí odváděti předem ve čtvrtletních
lhůtách župnímu fondu lékařskému.
Připomíná se, že místo ministerstva
vnitra vykonává nyní funkce témuž
zákonem čl. XXXVIll. 1918 uložené ministerstvo
veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy.
Pokud nebude zřízen zemský pensijní
fond pro obecní a obvodní lékaře,
zatěžuje vdovské zaopatření a
vychovávací příspěvek fond
státní; jiná ustanovení ohledně
pensijních a zaopatřovacích požitků
lékařů nebyla do zákona pojata.
Ustanovení ohledně prominutí fysikátní
zkoušky obecním a obvodním lékařům,
sloužili-li déle než 5 let, jest též
povahy přechodní a má za účel
usnadniti těmto lékařům přechod
do služby státní.
Ohledně specielní úhrady nákladů
správy zdravotní nutno upozorniti na uher. zákon
čl. XXl. 1898, jímž byl za účelem
stejnoměrného rozdělení břemen
veřejných výloh léčebných
a pod. vytvořen zvláštní zem. léčebný
fond, který jest dotován výnosem přirážek
k určitým daním přímým
(nyní 5%) a jenž hradí nejen výlohy
léčebné, nýbrž i jiné
výlohy spojené s léčebním,
ošetřováním nalezenců, dětí
opuštěných, s ošetřováním
rodiček a novorozenců a pod. a jehož deficit
hradí fond státní, jakož i na cís.
nařízení z 1. března 1917, č.
149. ř. z. týkající se vybírání
přirážek k některým přímým
daním předepsaným v obvodu hl. města
Prahy a okolních obcí ve prospěch fondu všeob.
nemocnice v Praze (výměra této přirážky
činí pro daně v Praze a pol. okresy Karlín
a Smíchov 8%, pro Kr. Vinohrady, Žižkov, Beroun,
Brandýs n. L. a Kralupy 6%), jakož i konečně
na příslušné ustanovení zemského
zdravotního zákona moravského z 1909 a slezského
1914.
Jelikož stát pečovati bude o výkon zdravotní
policie svými orgány, převezme náklady
osobní.
Stát převezme též úhradu příbytečného,
poněvadž bude nutno žádati, aby státní
lékař v oboru zdravotní policie používal
části svého bytu jako úřední
místnosti, hraditi bude lékařům státním
cestovné, upravené posledně pro Čechy
nařízením z 8. srpna 1919, č. 483.
sb. z. a n., podle platných předpisů všeobecných.
Pokud se týče specielních dávek zdravotních,
jež za ohledávání mrtvol, masa atd.
určují zastupitelstva obecní k úhradě
osobních nákladů podle českého
zdrav. zák. z r. 1888, jakož i výtěžku
zvláštních poplatků, které obec
za úřední jednání v záležitostech
služby zdravotní smí vybírati podle
zákona z 22. ledna 1891 čís. 14 z. z. (za
desinfekci, půjčování pohřebních
vozů a pod.), nutno podotknouti, že opatření
to pro příště nelze považovati
za účelné, ježto funkce obcím
podle ř. z. zdrav. z r. 1870 uložené i ony
v § 5. a 4. osnovy uvedené stěží
dají se lišiti na funkce, jež vyžaduje všeobecný
zájem veřejný a na funkce, při níž
by se pro zvláště prokázaný zájem
jednotlivcův dal odůvodniti princip poplatkový.
Ostatně výnos těchto dávek kromě
dávky za prohlídku masa jest poměrně
nepatrný. Bude však nutno dbáti toho, aby příjmy
z oněch specielních dávek zdravotních
k úhradě osobních nákladů sloužících
nebyly nadále ponechány obvodům resp. okresům
v to případě, že zestátněním
zdravotní policie odpadne těmto autonomním
korporacím z tohoto titulu povinnost k úhradě
osobních nákladů činovníků
zestátněných.
Též po převzetí zdravotní policie
státem bude při výkonech této policie
velmi často třeba spolupůsobení a
součinnosti obecních úřadů,
již osnova zákona ustanovením § 14. zajišťuje;
bližší důvody uvedeny jsou z části
při § 4. osnovy zákona. Součinnost obcí
je netoliko v zájmu zdárného výkonu
zdravotně-policejních agend, nýbrž i
v zájmu obce samé. Obec, jako živý organismus,
musí se opírati o zdravé základy podmiňující
její vývoj a právě úkoly lékařů
obstarávajících obor zdravotní policie
upevňovati budou tyto základy a tak pracovati pro
zdárný vývoj obecního organismu.
§ 31. zákona o zřízení župních
a okresních úřadů ustanovuje, že
župní zastupitelstvo pečuje mimo jiné
o zdravotní zájmy župy a jejího obyvatelstva,
pokud nejde o úkoly čistě místní
povahy, na něž stačí prostředky
okresů, neb obcí. Jest jisto, že mnohá
zařízení zdravotně-policejní
budou přesahovati síly obecního organismu
a bude jen účelným, když podepřena
bude obec organismem širším a hospodářsky
silnějším. To jsou právě župy,
které na úhradu nákladů, do působnosti
župního zastupitelstva náležejících,
mohou vybírati poplatky, příspěvky
a různé dávky. Kromě toho bude stát
povolovati župním úřadům zvláštní
příděly. Podpora obcí může
býti uskutečněna i indirektně ve smyslu
§ 36. zák. o zřízení župních
a okresních úřadů, podle něhož
může býti požadováno příspěvků
na opatření, nebo k úhradě nákladů
na zřízení a udržování
zařízení, jichž veřejný
zájem vyžaduje na těch vlastnících
pozemků a majitelích živností, jimž
ze zřízení vzchází zvláštní
hospodářská výhoda.
Avšak stát neopouští hlavní zásadu,
že on jest vlastním pečovatelem a ředitelem
zdravotnictví a proto pomýšlí zákon
na případy, kde i státní správa
ze státních prostředků na různá
zařízení ve zvláštních
zřetele hodných případech může
poskytnouti příspěvku.
Poněvadž bude nutno provésti zevrubné
šetření a přípravné práce
ohledně rozlohy, sídel, obvodů zdrav. obci,
ohledně počtu obvodních a obecních
lékařů, jich stáří a
délky služby a pod" jeví se nutným
učiniti úchylku od obvyklého terminování
zákona, t. j. dnem vyhlášení jeho, a
ponechati počátek účinnosti jeho zvláštnímu
nařízení, jež bude vydáno; teprve
na základě provedeného potřebného
šetření a skončení všech
přípravných prací bude moci býti
zákon v život uveden. Pokud říš.
z. zdrav. r. 1870, jednotlivé zemské zákony
zdravotní a j. zákony specielní odporovati
budou ustanovením předloženého zákona,
bude nutno považovati je za zrušené.
Aby pak finanční správa mohla řádně
řešiti finanční dosah tohoto zákona,
jenž přibližně může býti
udán obnosem ca 60,000.000 Kč ročně
(ca 30,000.000 Kč na lékaře a druhých
30,000.000 Kč na ostatní zdravotnický personál),
pomýšlí se na účinnost zákona
až bude vzhledem k ustanovení zákona o zřízení
župních a okresních úřadů
provedena celková finanční úprava,
při níž stát luště zejména
finanční otázku župy, bude moci upraviti
celkovou rovnováhu prostředků pro potřeby
župy.
Formálně se navrhuje, aby osnova tato
přikázána byla výboru sociálně-politickému,
výboru ústavnímu a rozpočtovému
ku podání zprávy do 5 dnů.