Jedna koňská síla u Prahy, jedna koňská sila na světové trati, na trati železniční a jedna koňská síla v pohoří bez dráhy a dopravního spojení, to jsou přece jen dvě zcela odlišné jednotky. A na základě takových odlišných jednotek chce se postupovati podle stejného kopyta! To již samo o sobě láme hůl nade vší spravedlností. Na to moudrost zákonodárcova zapomněla a moudrá kontrola, která přijde, to ještě dokoná. Dejte nám tedy nejprve tyto body: Dejte nám dobrý katastr vodních sil, dejte nám dobrou, v každém směru dobře fungující vodní službu, dejte nám dostatečné osvobození hospodářsky slabých od daně, daňovou úlevu pro střední podniky, spravedlivé odstupňování podle výrobních oblastí, odstupňování podle oboru pohonu. Daň by se měla počítati podle způsobu pohonu a podle z toho plynoucího intesivního využití vodní síly. Také od toho se tak značně ustoupilo. Dovedou vaši daňoví andělé, dovedou tito daňoví kočovníci, kteří provádějí kontrolu, vypočítati ztrátu vody a energie při jednotlivých druzích podniků? Jistě že ne!
To víme předem. Chci uvésti konkretní
příklad. Bude moci na př. některý z těchto pobřežních kočovníků
vzíti do počtu odstředivou silou způsobené ztráty vody a ztráty
energie, způsobené rychlostí odtékající vody při obyčejných vodních
kolech? Já o tom pochybuji. A racionelní konstrukci odlišiti od
neracionelní a podle toho vyměřiti daň, pro to nebudeme míti jistě
svědomité kontroly. Měli byste tudíž nejprve zadost učiniti těmto
přáním, která jsem v tomto směru stanovil. Teprve potom, až by
to bylo zařízeno, mohli byste pomýšleti na spravedlivou daň z
vodní síly. Tento zákon jest rozhodně osudným přehmatem, který
se trpce a těžce vymsti na výrobě. Novelisování tohoto zákona
může býti tudíž jen otázkou zcela krátkého času. (Souhlas a
potlesk na levici.)
Místopředseda dr. Hruban (zvoní):
Řečnická listina je vyčerpána, rozprava je skončena. Byly
podány různé pozměňovací a resoluční návrhy a žádám, aby byly
přečteny.
Sněmovní tajemník dr. Říha (čte):
1. Návrh posl. inž. Kalliny a soudr.:
§ 9 bod 1 nechť zní:
"vodní síla, jejíž efektivní výkon je menší než 5 ks eff. Vodní síla od 5 do 10 ks eff osvobozena jest od placení přirážky v § 1 uvedené".
Bod 3 odst. 1 nechť zní:
"vodní síla, které používají obce k pohonu čerpadel při vodovodech pro vodu pitnou a užitkovou. Totéž platí pro ony vodní síly, které slouží ke zdvižení vody pro družstevní meliorační zařízení".
V odst. 2 nechť odpadnou slova:
"a jehož zřizovací náklad nelze bez ohrožení výnosnosti umořiti v době kratší."
2. Návrh posl. Kostky a druhů k bodu 1 § 9 vládního návrhu o dani z vodní síly.
Od daně jest osvobozena:
"vodní síla, jejíž efektivní výkon je menší než 10 ks eff."
3. Eventuelní návrh posl. Kostky a druhů k § 9 odst. 1. vládního návrhu o dani z vodní síly:
"vodní síla od 2 ks eff až do 10 ks eff osvobozena jest od placení přirážky v § 1 uvedené".
4. Návrh posl. Windirsche a soudr.:
V § 9 bod 1 na místo: "je menší než 2 ks eff" budiž položeno "je menší než 8 ks eff."
Následující věta budiž škrtnuta.
5. Pozměňovací návrhy posl. Patzela a soudr.:
K § 1. Slova "základní daň 4 h a přirážka 4 h za jednu koňskou sílu" buďtež nahrazena slovy: "základní daň 2 h, dále přirážka 2 h za každou koňskou sílu od 5 do 10 koňských sil, a 4 h za každou další koňskou sílu".
K § 9. Bod 1 nechť zní: "každá vodní síla, jejíž skutečný výkon nepřesahuje 5 koňských sil".
K § 16. Místo "100 - 20.000˙- K" nechť jest: "100 - 1000 K".
K § 17. Před slovy "částkou 1000 korun" nechť se dosadí: "nastalo-li skutečně zkrácení daně" místo slov "i když zkrácení daně nenastalo".
6. Resoluční návrh posl. Füssyho a soudr.:
Návrh zákona o dani z vodní síly (tisk 1360) budiž v § 9 doplněn tímto bodem 4:
"4. vodní síly, jež pohánějí takové na lodích vystavené mlýny, na něž nutno obilí dopravovati ručně poháněnými loďkami."
7. Resoluční návrh posl. Kostky a druhů k § 9 vládního návrhu o dani z vodní síly:
Vláda se zmocňuje, aby povolovala
úlevy nebo úplné zproštění od daně z vodní síly pro ony podniky,
které utrpěly škodu na svých stavbách nebo ve svém podniku povodní,
a to ve výši úředně zjištěné škody.
Místopředseda dr. Hruban (zvoní):
Rozprava je skončena. Dávám slovo panu zpravodaji výboru rozpočtového
posl. Janu Černému k doslovu.
Zpravodaj poslanec J. Černý
(rep.): Slavná sněmovno! K předloženému návrhu zákona vystřídalo
se více řečníků, aby sdělili nám své názory. Bohužel, nemůžeme
konstatovati (Hluk. Místopředseda dr. Hruban zvoní), že
by všichni mluvili pouze to, co by týkalo se skutečně zákona o
dani z vodní síly, namnoze páni použili příležitosti takovéto,
použili této tribuny k tomu, aby jiné své těžkosti, snad i někdy
nespravedlivé, nějakým způsobem zde udali. Pokud byly zde provedeny
kritiky anebo předloženy pozměňovací návrhy, dovolím si několika
málo slovy poukázati na jejich případné nesprávnosti. (Hluk.)
Místopředseda dr. Hruban (zvoní).
Prosím o klid!
Zpravodaj posl. J. Černý (pokračuje): Bylo poukazováno, že tak význačné organisace, jako jest státní elektrárenská rada, daly k tomuto zákonu své vyjádření. A zajímavo jest, že já sám jako spolučlen této korporace mohu konstatovati, že při projednávání osnovy zákona ve státní elektrárenské radě nebylo mluveno tak, že by ta daň byla daní skutečně nespravedlivou, nýbrž bylo konstatováno, a to předním elektrisačním odborníkem v našem státě, že tato daň je spravedlivá a není žádné obavy, že by způsobila nějakou chybu v soustavné elektrisaci našeho státu. Zdůrazňuji právě tento moment, poněvadž namnoze někteří páni poukazovali, že je poškozováno mnoho a mnoho jednotlivých drobných konsumentů elektrické energie tím, že tato elektrická energie jim bude zdražena.
Slavná sněmovno! Jest snad spravedlivo, aby konsument, který je náhodou připojen na elektrárnu s vodní silou, měl elektrickou energii za předválečnou cenu, a snad v sousední obci konsument, který je připojen na síť elektrárenskou, kde vyrábí se elektrická energie tepelnou silou, kde se musí platiti vysoká dávka uhelná, aby platil cenu dvakrát, až třikrát vyšší? Bylo by to spravedlivé? Myslím, že to by spravedlivé nebylo, aby určitý konsument, který odebírá elektrickou energii z vodní elektrárny a má při tom ještě hospodářské zisky, neplatil dávku vodní síly, proto, že je konsumentem elektrárny, která vyrábí energii vodní silou. Toto zatížení není tak vysoké, když se počítá, že vodní síla zdaněna je 15 hal. za jednu kwt. hodinu, že je to tedy u konsumenta 20-22-24 hal.
Vážení pánové, je však jisto, že dnes máme rozdíl v ceně elektrické energie, a ze namnoze platí konsument u elektráren, které jsou na kalorickou výrobu energie zařízeny, 4-6 K, kdežto naproti tomu u starých jen 2 K až 2 K 50 h, takže těch 20-25 h konsumenti na elektrárnách s vodní silou docela dobře unesou.
Bylo si zde stýskáno, že zdanění to způsobí také zdražení potravin, zvláště mouky, ale poněvadž jde o zvýšení nejvýše o 1 haléř na 1 kg mouky, myslím, že to zdražení neohrozí žádného, ani z těch nejchudších, a že budou docela dobře příslušnou daň moci zaplatiti. Že by snad z toho zdanění vzešla nějaká škoda mlynářům, kteří tuto mouku melou, tu sami pánové, kteří poukazovali na zdražení mouky, říkali, že žádná škoda mlynářům nevznikne, poněvadž z větší části budou moci tuto daň přesunouti přímo na konsumenty.
Bylo zde poukázáno k tomu, že tato daň je do určité míry nespravedlivá, že nepostihuje vodní síly podle jejich skutečné hodnoty, že namnoze musíme přiznávat různost vodním silám a že musíme jinak oceňovati vodní síly, které jsou na tocích poblíž velkých kulturních středisek a jinak vodní síly, které jsou na periferii života veřejného, v horách, často v roklích i nepřístupných.
Poukázal jsem hned ve svém původním proslovu, že na to všecko bylo pamatováno při stanovení výše daně z vodních sil a ze daň byla stanovena takovou kvotou, aby i v nejhorší situaci majitel vodní síly nebyl nějakým způsobem ohrožen. Poukazuje se, že je třeba, aby právě těm nejdrobnějším vodním silám dostalo se největších úlev co do výše daně. Tím se snad myslí, že majitelé takových vodních sil jsou hospodářsky nejslabší lidé a že následkem toho je třeba je podporovati, aby mohli hospodářsky prosperovati v té finanční méněschopnosti. Avšak není dokázáno, je-li vodní síla malá, že patří také hospodářsky slabému konsumentu, nýbrž často máme vodní síly nejdrobnější v rukou majitelů značně hospodářsky silných, kteří toto zdanění docela dobře snesou.
Pánové se strany německé poukazovali také na to, že bude tímto zdaněním ohrožena výroba skleněných předmětů, které jako vývozní artikl naší republiky skýtají zaměstnání ohromnému počtu obyvatelstva zejména na českém severu. V této věci právě jako osoba, která zná tuto výrobu na českém severu, dovoluji si poukázati, že znám mnoho brusíren novějších, které odebírají pohon svých závodů brusičských z elektráren, které vyrábějí elektrickou energii parou, kde podnikatel platí daň z uhlí daleko větší než ty, které eventuelně používají vodní síly ke svému pohonu, a sami pánové poukázali na to, že namnoze musí takový podnikatel používat i reservní síly benzinových motorů, která je mnohem dražší, a že i při tom se jim výroba takových předmětů vyplácí.
Pan kolega Schubert poukázal zde, že má-li býti skutečně vodních sil náležitě využito, je třeba, aby byla co nejlépe vybudována zpravodajská služba. Zejména je potřeba, aby hydrografické oddělení bylo vybudováno co nejdokonaleji, aby příslušné záznamy na průtoku vodních sil, které slouží přece jen jako nejlepší podklad, byly co nejpřesnější. To všecko odpovídá tomu, na co jsem již poukázal a co ve výborech dopravním a rozpočtovém je stanoveno, aby právě největší část této daně v řádném rozpočtu k tomuto účelu byla věnována.
Pan kolega poslanec Dietl poukázal na to, že jest potřeba forsírovati vybudování vodních sil k tomu, aby v krátké době elektrisace drah mohla býti brána v úvahu. Jest to pravda a myslím, že tím, že dopravní i rozpočtový výbor, projednávaje tento zákon, poukázal na to, že jest potřeba, aby nové vodní síly, které musíme vybudovati, byly značná léta od daně osvobozeny, pracoval k tomu, aby v této věci co možná nejvíce vyšel vstříc takovému podnikání.
Pánové, pan kol. posl. Schubert poukázal, že není brána v úvahu příslušná ekonomičnost stroje a že namnoze vodní síla, která jest na jedné straně využitkována turbinou, na druhé straně pak eventuelně silou vodního kola, které jest mnohem méně ekonomické, bude na tomto druhém místě nespravedlivě zdaněna. K tomu dovoluji si poukázati na to, že síla se měří na hřídeli a že na tom se dá konstatovati skutečná síla bez ohledu na to, je-li využitkována ekonomickým či méně ekonomickým zařízením.
Bylo dále podáno větší množství pozměňovacích návrhů. K těmto návrhům dovoluji si sděliti, že stanovisko, které jsem již v původní své zprávě hájil, vylučuje, abych mohl vysloviti souhlas s návrhy pana kol. Patzela nebo s návrhy pana kol. Windirsche nebo s návrhy p. kol. Kostky. Pokud se týče návrhu pana posl. inž. Kalliny, který navrhuje, aby v § 9, bod 3., odstavce 1 byl změněn tak, aby zněl:
"Vodní síla, které používají obce k pohonu čerpadel při vodovodech pro vodu pitnou a užitkovou. Totéž platí pro ony vodní síly, které slouží ke zdvižení vody pro družstevní meliorační zařízení", dovoluji si poukázati, že v příslušném odstavci 3 § 9 osnovy již stojí, že jen tenkráte mohou býti přiznány výhody těmto silám, když jich je užíváno jako podniků nevýdělečných. Proto musím trvati na tomto znění podle zprávy výborové, které je pro nás samozřejmé.
Vážení pánové, ještě dále bylo zde poukazováno se strany různých pánů, že namnoze je ohrožována takováto vodní síla nebezpečím povodně a že zde není na takové případy pamatováno. K tomu se nese resoluční návrh p. posl. Kostky, který žádá, aby vláda byla zmocněna, aby povolovala úlevy nebo úplné zproštění od daně z vodní síly pro ony podniky, které utrpěly škodu na svých stavbách nebo ve svém podniku povodní, a to ve výši úředně zjištěné škody.
Mám-li se o tom vyjádřit, musím říci, že je-li podnik ve svém výkonu nějak ohrožen poškozením, poněvadž daň je vyměřována podle využité síly a poněvadž vodní sily nemůže býti využito, nemůže býti podnik také žádným způsobem zdaněn a bude jistě osvobozen. Myslím, že ani tomuto návrhu by nebylo třeba dávati místa.
Pokud se týče resolucí, které výborem rozpočtovým byly předloženy, dovoluji si k třetí této resoluci sděliti, že tam je tisková chyba. Návrh v tisku zní, že "vládě se ukládá, aby účinnost zákona tohoto před 1. lednem 1921 nezavedla".
Dovoluji si prositi pány kolegy,
aby v této řádce si provedli opravu a rok 1921 nahradili rokem
1922, jak to bylo v rozpočtovém výboru také míněno. (Výborně!)
Místopředseda dr. Hruban (zvoní):
Dávám slovo panu zpravodaji výboru pro dopravu a veřejné práce
panu posl. inž. Novákovi.
Zpravodaj posl. inž. Novák: Chci pronésti jen několik krátkých poznámek k vývodům pana předřečníka, k nimž se úplně připojuji. Chci jen znovu uvésti na mysl, proč ta daň se zavádí. My zavádíme tuto daň hlavně proto, abychom měli v evidenci vodní síly. Pánové si stěžovali, že tabulka, kterou jsme připojili k důvodové zprávě, není úplná tak, jak bychom si ji jistě všichni přáli. To je právě proto, poněvadž ty vodní síly nemáme v evidenci, poněvadž nevíme vlastně správně, kolik jich máme a jaké výkony skýtají. Proto není možno při nejlepší vůli doporučiti návrhy, které směřují k tomu, aby osvobozeny byly od daně vodní díla tu do 8 HP, onde zase do 10 HP atd. Z té tabulky je aspoň vidno, že podobné vodní síly, bohužel, jsou u nás až doposud ve většině, takže by nám skutečně unikly snad dobré 2/3 všech vodních sil z evidence.
U ostatních pozměňovacích návrhů,
pokud se týká stylisace, myslím, že není třeba nedoporučení jejich
zvláště odůvodňovati, a prosím tudíž, aby přijata byla osnova,
jak z obou výborů vyšla, a přimlouvám se zároveň, aby přijaty
byly vedle resolucí, jež připojuje k návrhu výbor rozpočtový,
též resoluce, které vypracoval a přijal výbor dopravní. Tím končím.
(Výborně!)
Místopředseda dr. Hruban (zvoní): Budeme hlasovati. Prosím, aby se páni poslanci posadili. (Děje se.)
Zákon, který projednáváme, má 4 články, označené římskými číslicemi, celkem 19 paragrafů, nadpis zákona, nadpisy článků a úvodní formuli. Dám takto hlasovati:
Nejprve o § 1, odst. 1, a to ve znění pozměňovacího návrhu p. posl. Patzela a soudr. Nebude-li přijat tento pozměňovací návrh, dám hlasovati podle znění zprávy výborové.
O odst. 2 dám hlasovati podle zprávy výborové, poněvadž není k němu pozměňovacích návrhů.
Pak dám hlasovati o §§ 2 až 8 incl. podle zprávy výborové najednou, poněvadž zde není pozměňovacích nebo doplňovacích návrhů.
Pak dám hlasovati o § 9, a to nejprve o větě úvodní podle zprávy výborové.
Potom budeme hlasovati o čísle 1. tohoto paragrafu, a to nejprve ve znění návrhu p. posl. Patzela a soudr. Nebude-li přijato toto znění, dám hlasovati ve znění p. posl. inž. Kalliny a soudr. Bude-li toto znění zamítnuto, dám pak hlasovati ve znění p. posl. Windirsche a soudr. Nebude-li ani toto znění přijato, dám hlasovati ve znění návrhu p. posl. Kostky a soudr. Bude-li toto znění zamítnuto, dám hlasovati ve znění eventuálního návrhu pana posl. Kostky a soudr., a kdyby i toto bylo zamítnuto, dám teprve hlasovati o tomto čísle ve znění zprávy výborové.
O čís. 2. tohoto § 9 dám hlasovati podle zprávy výborové.
O čís. 3. nejprve ve znění návrhu p. posl. inž. Kalliny a soudr. Bude-li to zamítnuto, tedy ve znění zprávy výborové.
Potom o 4. čís. § 9, které navrhuje připojiti p. posl. Füssy.
Potom budeme hlasovati o 2., předposledním odstavci § 9 ve znění p. posl. inž. Kalliny a soudr. Bude-li toto znění zamítnuto, dám hlasovati podle znění zprávy výborové.
O odstavci 3, t. j. posledním, § 9 dám hlasovati ve znění zprávy výborové.
Pak dám hlasovati o §§ 10 až 14 včetně najednou podle zprávy výborové.
Na to dám hlasovati o § 15 a o 1. odst. § 16 podle zprávy výborové.
O druhém odstavci § 16 dám nejprve hlasovati ve znění návrhu p. posl. Patzela a soudr. Kdyby bylo zamítnuto, pak teprve podle znění zprávy výborové.
Pak dám hlasovati o § 17, nejprve o prvním odstavci, a to ve znění návrhu pana posl. Patzela a soudr. Nebude-li přijato, podle znění zprávy výborové.
O odstavci druhém až čtvrtém § 17 a dále §§ 18 a 19, o nadpisu zákona, nadpisech článků a o úvodní formuli dám hlasovati podle zprávy výborové najednou.
Není-li žádné námitky, bude hlasování takto provedeno. (Nebyla.)
Námitky není, přikročíme k hlasování.
Nejprve žádám, aby byl přečten
pozměňovací návrh posl. Patzela a soudr. k § 1, a to k odstavci
prvnímu.
Zástupce sněmovního tajemníka dr. Mikyška (čte):
Slova "základní daň 4 h a
přirážka 4 h za jednu koňskou sílu" buďtež nahrazena slovy
"základní daň 8 h, dále přirážka 2 h. za každou koňskou sílu
od 5 do 10 koňských sil, a 4 h za každou další koňskou sílu".
Místopředseda dr. Hruban: Kdo je pro 1. odstavec § 1 ve znění právě přečteného pozměňovacího návrhu pana posl. Patzela a soudr., prosím, ať povstane. (Děje se.)
To jest menšina, návrh je zamítnuta dám proto hlasovati o § 1 odst. 1. ve znění zprávy výborové. (Odpor na levici.) Prosím, pánové, jest to docela rozhodná menšina.
Kdo jest pro 1. odstavec § 1 ve znění zprávy výborové, ať povstane. (Děje se.)
To jest většina, jest přijat podle zprávy výborové.
Nyní dám hlasovati o 2. odstavci § 1 a o §§ 2 až 8 podle zprávy výborové najednou.
Kdo jest pro 2. odstavec § 1 a pro §§ 2 až 8 ve znění zprávy výborové, ať povstane. (Děje se.)
To jest většina, přijaty jsou 2. odstavec § 1 a §§ 2 až 8 včetně podle zprávy výborové.
Nyní přikročíme k hlasování o § 9, a to nejprve o větě úvodní podle zprávy výborové.
Kdo jest pro větu úvodní § 9 podle zprávy výborové, ať povstane. (Děje se.)
Věta úvodní § 9 podle zprávy výborové jest schválena většinou.
Teď budeme hlasovati o § 9 odst.
1. čís. 1., a to nejprve ve znění navrženém panem posl. Patzelem
a soudr. Žádám, aby bylo přečteno.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):
Bod 1 nechť zní: "každá vodní
síla jejíž skutečný výkon nepřesahuje 5 koňských sil".
Místopředseda dr. Hruban: Kdo jest pro návrh pana posl. Patzela a soudr. ve znění prave přečteném, ať povstane. (Děje se.)
To jest menšina, návrh je zamítnut.
Dám hlasovati o dalším znění,
navrženém panem posl. inž. Kallinou. Žádám, aby bylo přečteno.
Zástupce snem. tajemníka dr. Mikyška (čte):
§ 9 bod 1. nechť zní: "vodní
síla, jejíž efektivní výkon jest menší než 5 ks eff. Vodní síla
od 5 do 10 ks eff osvobozena jest od placení přirážky v § 1 uvedené."
Místopředseda dr. Hruban: Kdo jest pro znění právě přečtené a navržené panem posl. inž. Kallinou a soudr., ať povstane. (Děje se.)
To jest menšina, návrh jest zamítnut
a proto přikročíme tak, jak jsem byl prohlásil, k hlasování
o znění ve smyslu návrhu pana posl. Windirsche. Žádám aby
tento návrh na změnu byl přečten.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):
V § 9 bod 1. na místo: "je menší než 2 ks eff" budiž položeno: "je menší než 8 ks eff".
Následující věta budiž škrtnuta.
Místopředseda dr. Hruban: Kdo jest pro znění právě přečtené podle návrhu pana posl. Windirsche a soudr., ať povstane. (Děje se.)
To je menšina. Návrh jest zamítnut
a proto přistoupíme k hlasování ve znění návrhu pana posl. Kostky
a soudr.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška
(čte): "vodní síla, jejíž efektivní výkon je menší,
než 10 ks eff."
Místopředseda dr. Hruban: Kdo jest pro toto znění podle návrhu pana posl. Kostky a soudr., ať povstane. (Děje se.)
To jest menšina. Návrh jest zamítnut a proto přikročíme k hlasování ve znění eventualního návrhu pana posl. Kostky a soudr.
Žádám, aby byl přečten.
Zástupce snem. tajemníka dr. Mikyška
(čte): "vodní síla od 2 ks eff až do 10 ks eff
osvobozena jest od placení přirážky v § 1 uvedené."
Místopředseda dr. Hruban: Kdo jest pro znění podle tohoto právě přečteného event. návrhu pana posl. Kostky a soudr., ať povstane. (Děje se.)
To jest menšina, návrh jest zamítnuta proto budeme hlasovati o čís. 1 § 9 ve znění zprávy výborové.
Kdo jest pro znění zprávy výborové, ať povstane. (Děje se.)
To jest většina, znění zprávy výborové jest schváleno.
Nyní budeme hlasovati o § 9 čís. 2 podle zprávy výborové, poněvadž tu není pozměňovacích návrhů.
Kdo jest pro čís. 2 § 9 ve znění zprávy výborové, ať povstane. (Děje se.)
To jest většina, návrh podle zprávy výborové jest schválen a tím čís. 2 odhlasováno.
Nyní přikročíme k hlasování o
čís. 3 § 9, a to nejprve podle pozměňovacího návrhu pana posl.
inž. Kalliny a soudr. Žádám, aby byl přečten.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška
(čte): "vodní síly, které používají obce k pohonu
čerpadel při vodovodech pro vodu pitnou a užitkovou. Totéž platí
pro ony vodní síly, které slouží ke zdvižení vody pro družstevní
meliorační zařízení."
Místopředseda dr. Hruban: Kdo jest pro znění podle tohoto návrhu pana posl. inž. Kalliny a soudr., ať povstane. (Děje se.)
To jest menšina, návrh jest zamítnut a proto dám hlasovati o čís. 3 § 9 ve znění zprávy výborové.
Kdo jest pro znění zprávy výborové, nechť povstane. (Děje se.)
To jest většina, návrh jest schválen a tím jest vyřízeno čís. 3 § 9.
Nyní dám hlasovati o čís. 4 odstavec
1. § 9 podle návrhu pana posl. Füssyho. Žádám, aby návrh pana
posl. Füssyho byl přečten.
Zástupce sněmovního tajemníka dr. Mikyška (čte):
"4. vodní síly, jež pohánějí
takové na lodích vystavené mlýny, na něž nutno obilí dopravovati
ručně poháněnými loďkami."
Místopředseda dr. Hruban: Kdo jest pro návrh pana posl. Füssyho, ať povstane. (Děje se.)
To jest menšina, návrh jest zamítnut.
Dám hlasovati o odstavci 2, předposledním, § 9 nejprve ve znění
p. posl. inž. Kalliny a soudr. Žádám, aby byl přečten.
Zástupce sněmovního tajemníka
dr. Mikyška (čte): V odst. 2. nechť odpadnou slova:
"a jehož zřizovací náklad nelze bez ohrožení výnosnosti umořiti
v době kratší".
Místopředseda dr. Hruban: Žádám, aby ti, kteří souhlasí se zněním návrhu pana posl. inž. Kalliny a soudr., povstali. (Děje se.)
To je menšina, návrh ten je zamítnut a dám proto hlasovati o odst. 2 § 9 podle znění zprávy výborové.
Kdo je pro znění zprávy výborové tohoto odstavce, ať povstane. (Děje se.)
To jest většina, návrh ve znění zprávy výborové je schválen.
Nyní dám hlasovati o odst. 3, t. j. posledním, § 9 podle zprávy výborové, poněvadž není pozměňovacích návrhů. Kdo je pro odstavec třetí § 9 podle zprávy výborové, prosím, ať povstane. (Děje se.)
To jest většina, návrh je většinou schválen a tím také odhlasován poslední odstavec § 9.
Nyní dám hlasovati o §§ 10 až 14 včetně podle zprávy výborové. Kdo souhlasí, s §§ 10 až 14 podle zprávy výborové, ať povstane. (Děje se.)
To jest většina, §§ 10 až 14 jsou schváleny podle zprávy výborové.
Nyní dám hlasovati o § 15 a 1. odst. § 16, poněvadž není podáno pozměňovacích návrhů, podle znění zprávy výborové. Kdo je pro § 15 a 1. odst. § 16 ve smyslu zprávy výborové, ať povstane. (Děje se.)
To je většina, jest schválen § 15 a 1 odst. § 16 podle zprávy výborové.
Nyní dám hlasovati o 2 odstavci
§ 16, nejprve ve znění p. posl. Patzela a soudr. Žádám, aby byl
přečten.
Zástupce sněmovního tajemníka
dr. Mikyška (čte): V poslední řádce místo "100-20.000
K" nechť je "100-1000 K".
Místopředseda dr. Hruban: Žádám aby ti, kdo souhlasí s pozměňovacím návrhem p. posl. Patzela a soudr. v odst. 2. § 16, povstali. (Děje se.)
To jest menšina, návrh jest zamítnut a dám proto hlasovati o tomto 2. odst. § 16 podle znění zprávy výborové.
Žádám, aby ti, kdo souhlasí s odst. 2 § 16 ve znění zprávy výborové, povstali. (Děje se.)
To jest většina, odst. 2 tohoto § 16 je schválen podle zprávy výborové.
O prvním odstavci § 17 dám nejprve
hlasovati podle znění návrhu p. posl. Patzela a soudr. Žádám,
aby bylo přečteno.
Zástupce sněmovního tajemníka dr. Mikyška (čte):
Před slovy "částkou 1000
korun" nechť se dosadí "nastalo-li skutečně zkrácení
daně" místo slov "i když zkrácení daně nenastalo".
Místopředseda dr. Hruban: Žádám, aby ti, kteří souhlasí s pozměňovacím návrhem p. posl. Patzela a soudr., povstali. (Děje se.)
To jest menšina, návrh p. posl. Patzela a soudr. je zamítnut a proto dávám hlasovati o 1. odst. § 17 a zároveň také o odst. 2 až 4 § 17 podle zprávy výborové. Kdo souhlasí s těmito odstavci § 17 ve znění zprávy výborové, ať povstane. (Děje se.)
To jest většina, § 17 celý, všechny odstavce, je schválen podle zprávy výborové.
Nyní dám hlasovati o §§ 18 a 19, o nadpisu zákona i nadpisech článků a úvodní formuli najednou podle zprávy výborové.
Kdo s tím souhlasí, prosím, ať povstane. (Děje se.)
To jest většina, §§ 18 a 19, nadpis zákona a nadpisy článků, jakož i úvodní formule jsou schváleny podle zprávy výborové.
Osnova je tímto přijata posl. sněmovnou ve čtení prvém a přikročíme k odhlasování resolucí.
Jsou zde tři skupiny resolucí, totiž nejprve tři resoluce výboru rozpočtového, dále tři resoluce výboru pro dopravu a veřejné práce a konečně za třetí podán jest resoluční návrh pana posl. Kostky a soudr.
První dvě skupiny resolucí, totiž resoluce rozpočtového výboru a výboru pro dopravu a veřejné práce, jsou připojeny tiskem k osnově zákona.
V 3. resoluci výboru rozpočtového, kde je řečeno: "Vládě se ukládá, aby účinnost zákona tohoto před 1 lednem 1921 nezavedla", je tisková chyba a opravuje se letopočet 1921 na 1922.
Dám s touto opravou o těchto resolucích výboru rozpočtového hlasovati.
Žádám tedy, kdo je pro resoluce I., II. a III. výboru rozpočtového tak, jak jsou vytištěny ve výborové zprávě, s uvedenou právě opravou tiskové chyby, aby povstal. (Děje se.)
To jest většina. Tyto resoluce jsou schváleny.
Nyní dám hlasovati najednou o všech třech resolucích výboru pro dopravu a veřejné práce. Žádám, aby ti, kdo souhlasí s těmi resolucemi výboru pro dopravu a veřejné práce podle zprávy výborové, povstali. (Děje se.)
To jest většina. Tyto resoluce jsou schváleny.
Nyní přikročíme k hlasování o
resoluci pana posl. Kostky a soudr. Žádám, aby byla přečtena.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte): Resoluční návrh posl. Kostky a druhů k § 9:
"Vláda se zmocňuje, aby povolovala
úlevy nebo úplné zproštění od daně z vodní síly pro ony podniky,
které utrpěly škodu na svých stavbách nebo ve svém podniku povodní,
a to ve výši úředně zjištěné škody."
Místopředseda dr. Hruban: Má
pan referent k této resoluci nějakou poznámku?
Zpravodaj posl. Jan Černý (rep.):
Slavná sněmovno! Poukázal jsem na to, když nějaká vodní síla resp.
vodní dílo jest skutečně poškozeno - poněvadž jsme rozhodli, že
daň se platí podle skutečného použití vodní síly - že tím použití
vodní síly odpadá a tím také odpadá daň. Nejsme zde proto, abychom
při tomto zákoně odhlasovali subvence, a proto se vyslovuji proti
této resoluci.
Místopředseda dr. Hruban: Pan
referent dopravního výboru?
Zpravodaj posl. inž. Novák:
Já bych si dovolil k tomu ještě poznamenati, že při rekonstrukci
větší, která by nastala při takových živelních pohromách, je zákonem
skýtána určitá úleva a že tedy podle našeho soudu tato resoluce
je zbytečná. Vyslovuji se proti ní.
Místopředseda dr. Hruban: Žádám paní a pány poslance, kteří souhlasí s resolucí pana posl. Kostky a soudr., aby povstali. (Děje se.)
To jest menšina, resoluce jest zamítnuta.
Tím jest vyřízen tento předmět denního pořadu.
Druhé čtení dám na pořad některé z příštích schůzí sněmovních.
Přikročíme k projednávání dalšího
odstavce denního pořadu, jímž jest