Potřeba

Položka

Obor správní

jednotlivě

úhrnem

v korunách

Přenos

2.144,219.000

Slovensko:

326

Bratislava, na přístavbu a přestavbu administrativní a obytné budovy při státní nemocnici

1,000.000

327

Košice, dostavba státní nemocnice

8,000.000

328

Na přístavbu a adaptace případných jiných státních nemocnic na Slovensku

5,000.000

329

Dolní Smokovec, stavba pavilonu ve státním léčebném ústavu pro děti tuberkulosní

3,000.000

330

Dolní Smokovec, na zakoupení pozemků pro rozšíření léčebného ústavu

500.000

Úhrn (Slovensko)

17,500.000

Podkarpatská Rus:

331

Munkačevo, stavba nemocničního pavilony pro venerické nemoci v, případě sestátnění této nemocnice

200.000

332

Beregszáz, přestavba nemocnice v případě jejího sestátnění

200.000

Úhrn (Podkarpatská Rus)

400.000

Úhrn (k)

22,280.000

l) Stavby v oboru ministerstva sociální péče:

Slovensko:

333

Novostavba pro zemský úřad pro sociální pečlivost o válečné poškozence na Slovensku

5,000.000

m) Stavby v oboru správy tabákových továren:

Čechy:

334

Čes. Budějovice, zřízení rampy a podstřeší u skladiště tovarů

100.000

335

Čes. Budějovice, zřízení kuchyně

250.000

336

Jáchymov, dokončení vodovodu

20.000

337

Jáchymov, regulace potoka a postavení obřadní zdi

180.000

338

Jáchymov, novostavba administrační budovy

300.000

339

Lanškroun, postavení hradby v továrně

100.000

340

Písek, novostavba skladiště surovin

900.000

341

Sedlec, zřízení biologické čistící stanice a rekonstrukce záchodů

600.000

342

Sedlec, novostavba budovy pro výrobu cigaret

800.000

343

Sedlec, zakoupení pozemku za účelem zaokrouhlení, majetku

100.000

344

Tábor, novostavba budovy pro oekonomii

500.000

345

Tábor, přístavba poschodí kuchyně

300.000

346

Tachov, novostavba skladiště surovin

900.000

Úhrn (Čechy)

5,050.000

Morava:

347

Jihlava, stavba skladiště

1,000.000

348

Jihlava, stavba budovy pro výrobu kuřlavého tabáku

1,000.000

Snáška

2,000.000

2.144,219.000




Potřeba

Položka

Obor správní

jednotlivě

úhrnem

v korunách

Přenos

2,000.000

2.144,219.000

349

Jihlava, stavba administrační budovy

500.000

350

Šternberk, rozšíření budovy pro kojence

100.000

351

Hodonín, dokončení novostavby

500.000

Úhrn (Morava)

3,100.000

Slovensko:

352

Nové Zámky, stavba obřadní zdi při úřední budově pro nákup tabáku

50.000

353

Báňská Šťávnice, rozšíření továrny na tabák a stavba úředního domku

100.000

Úhrn (Slovensko)

150.000

Úhrn m)

8,300.000

Úhrn [III. a) — m)]

834,507.000

IV. Stavby při státních báňských závodech:

Státní báňské ředitelství v Mostě.

354

Dokončení stavby úřednického domu na dole "Julius III."

25.000

355

"Zařízení elektrické ústředny na dole "Julius V." (2. splátka)

500.000

356

Stavba dalších tří dělnických domků na dole "Julius V."

400.000

357

Dokončení přestavby dvou baráků z. táboru zajateckého na domky dělnické v Komořanech a Kopistech.

200.000

358

Zřízení dělnických lázní a lampárny, rozšíření kovářské a zámečnické dílny na dolu "Hedvika" (2. splátka)

250.000

359

Na zařízení a koupi pozemků za účelem těžby uhlí v ochranných pilířích (2. splátka)

1,000.000

360

Stavba hluboké jámy u Břešťan, práce přípravné a hloubení (II. splátka)

1,500.000

361

Přestavba úpravny na dole "Hedvika" (2. splátka)

1,500.000

362

Zřízení třídičky pro uhelný lom dolu "Hedvika"

800.000

363

Přestavba staré cechovny na dole "Hedvika" na obytný dům pro dělníky a zřízení skladiště provozních hmot

120.000

364

Rozšíření kolejiště na dolu "Hedvika"

100.000

365

Stavba domu v Mostě pro úředníky a zřízence státního báňského ředitelství

350.000

366

Zřízení sušárny na kruhové cihelně Julius I.

500.000

367

Nákup pozemků k dolování

400.000

Úhrn (státní báňské ředit. v Mostě)

7,645.000

Státní báňské ředitelství v Příbrami.

368

Rozšíření zařízení pro kondensaci hutních plynů ¨(2. splátka)

100.000

369

Vybudování těžkého zařízení na dolu "Bohutín II." (2. splátka)

140.000

370

Koupě realit k účelům provozním

5.000

Úhrn (státní bánské ředit. v Příbrami)

245.000

Státní báňská správa v Jáchymově.

371

Elektrovodná síť Nové Sedlo — Jáchymov, elektrisace závodu, (2. splátka)

1,260.000

Snáška

1.260.000

2.144,219.000




Potřeba

Položka

Obor správní

jednotlivě

úhrnem

v korunách

Přenos

1,260.000

2.144,219.000

372

Vnitřní zařízení dělnické koupelny dolu "Wernerova"

100.000

373

Vytápěcí zářízení úpravny při štole "Saských šlechticů"

40.000

Úhrn (statní báňská správa v Jáchymově)

1,400.000

Státní báňské ředitelství v Báňské Šťávnici.

374

Otvírací práce ve Šťávnici, Výhnijích a Hodruši

580.000

375

Zdokonalení strojních zařízení

200.000

376

Rozšíření a zdokonalení úpraven

450.000

377

Zdokonalení hutních zařízení

250.000

Úhrn (stát. báňské ředit. v Báňské Šťávnici)

1,480.000

Státní báňské ředitelství v Kremnici.

378

Kutací a otvírací práce

230.000

379

Dokončení hydroelektrické centrály na šachtě č. IV.

630.000

380

Zřízení hydroelektrické centrály na šachtě "Maria" (I. splátka)

300.000

Úhrn (státní báňské ředit. v Kremnici)

1,160.000

Státní báňská správa v Magurce.

381

Práce kutací a otvírací

100.000

382

Znovuotevření měděných bání Starohorských

120.000

Úhrn (státní bánská správa v Magurce)

220.000

Státní báňská správa ve Zlaté Idě.

383

Sledné a kutací práce

250.000

384

Rozšíření elektrické centrály

300.000

Úhrn (státní báňská správa ve Zlaté Idě

550.000

Státní báňské ředitelství v Rožnavě.

385

Stavba odbočky lanové dráhy na Dolní Mládek

130.000

386

Stavba domu pro dva podúředníky ve Stítníku

120.000

387

Stavba sborovny při závodě ve Štítníku

80.000

388:

Stavba úřednického domu v Nadabule

200.000

389

Stavba dělnického domu v Nadabule

140.000

390

Stavba koupelen a konsumního skladiště v Nadabule

300.000

391

Zvýšení kancelářské budovy v Rožnavě na jedno poschodí

130.000

392

Nákup pozemků pro odbočku lanové dráhy na Dolní Hrádek

50.000

Úhrn (stát. báňské ředit. v Rožnavě)

1,150.000

Státní báňské ředitelství v Podbrezové

393

Přestavba válcovny jemného plechu

2,000.000

394

Stavba hydrocentrály v Kyslé-Jesenné

2,000.000

Snáška

4,000.000

2.144,219.000




Potřeba

Položka

Obor správní

jednotlivě

úhrnem

v korunách

Přenos

4,000.000

2.144,219.000

395

Přípravné práce pro stavbu vysoké pece v Podbrezové a. zřízení tažírny pro ocelové dráty

3,500.000

396

Nákup pozemků pro stavbu dělnických domků

500.000

Úhrn (stát. báňské ředit. v Podbrezové)

8,000.000

Státní báňská správa v Hronci

397

Přestavba slévárny

1,000.000

Státní báňské ředitelství v Tisovci.

398

Zdokonalení výrobních zařízení

150.000

399

Nákup realit k účelům provozním

120.000

Úhrn (stát. báňské ředit. v Tisovci)

270.000

Státní báňská správa v Solnohradě.

400

Dostavba nového solivaru u nádraží v Prešově (2. splátka)

2,450.000

401

Vrtby na sůl u Solnohradu

1,000.000

402

Hloubení šachty, její vybudování a strojní zařízení

1,450.000

403

Výkup pozemků

100.000

Úhrn (stát. báňská správa v Solnohradě)

5,000.000

Státní báňské ředitelství v Gbelech.

404

Nová vrtební zařízení a věže

1,000.000

Státní báňské ředitelství ve Slatině.

405

Akna Slatina, dokončení stavby výkladní železniční stanice

510.000

Úhrn (IV)

29,630.000

Úhrn F Ministerstvo veř. prací

908,387.000

Investiční potřeba úhrnem

3.052,606.000


Vysvětlivky

k návrhu finančního zákona na rok 1921.

I.

Formální stránka rozpočtu.

Zkušenost ukázala, že i formální úprava rozpočtu muže míti podstatný vliv na finanční hospodaření státu. Rozpočtům předchozích let bylo na závadu, že nečinily rozdílu mezi skutečnými hospodářskými investicemi a ostatními státními výdaji, takže ve vykazovaném schodku rozpočtu státního nebylo patrno, do jaké míry plyne schodek z běžného hospodaření státního a jest tak příznakem ještě chorobného, stavu státních fiinancí, a do jaké míry je zaviněn skutečnými hospodářskými investicemi, které uhrazovati kreditem jest nejen nutno, ale i hospodářsky odůvodněno. Tím vzniká zkreslený obraz pravého finančního stavu republiky, ale tam též současně znesnadňuje se i opatřování úvěru pro krytí státního schodku, poněvadž ochota k investičnímu úvěru je v zásadě zcela jiná, nežli k úhradě běžných státních schodků.

Z té příčiny odhodlala se finanční správa pro rok 1921 v návrhu rozpočtovém odloučiti rozpočet běžného hospodářství od rozpočtu státních investic a předkládá státní rozpočet ve dvou částech, z nichž prvá obsahuje státní rozpočet všech odvětví administrativních s vyloučením všech investičních nákladů, druhá pak výhradně rozpočet státních investic.

Oddělení obou těchto částí rozpočtu není vsak pouze formálně, nýbrž i přesně věcně provedeno tím způsobem, že příjmů v první části rozpočtu stanovených nesmí býti použito ku hrazení výdajů investičních uvedených v druhé části rozpočtu a načpak, že výtěžku úvěrních operací ku krytí investičního nákladu podniknutých nesmí býti použito ku hrazení jiných než investičních výdajů.

Kromě této zásadní změny vykazuje struktura státního rozpočtu ve své prvé částí následující odchylky od dosavadní soustavy rozpočtové:

Potřeba pro drahotní přídavky, mimořádné výpomoci a srážky státem převzaté pro státní zaměstnance, zaměstnance státní železniční správy a vojsko. zařaděna jest sice i nyní do výdajů mimořádných, byla však vyloučena z kapitoly 24. "Opatření přechodné doby poválečné", kde dosud sumárně preliminována byla, a byla rozdělena na jednotlivé kapitoly výdajové, aby tím lépe výrazu došlo, jaký náklad s tím kterým odvětvím státní správy je spojen, čímž se zejména u resortů čistě hospodářských umožňuje správný úsudek o jejich výnosnosti.

Další změnu bylo třeba předsevzíti u potřeby a úhrady týkající se Podkarpatské Rusi, pokud oddělené jejich zjištění je možné; preliminování jich navrhuje se v pododděleních příslušných kapitol. Pokud se jedná o společné náklady a případné příjmy, jako zejména u min. předsednictva, min. zahraničních věcí, min. Národní obrany, min. železnic a pod., nebylo ovšem možno státní hospodářství v Podkarpatské Rusi ciferně odděliti a musí zůstati i nadále společný preliminář.

Vzhledem k velkým obtížím, které v uplynulém období při používání rozpočtových úvěrů v různých odvětvích státní správy se vyskytly a které vedly i k tomu, že na celý rok povolené úvěry předčasně byly skonsumovány, tak že na zjištění další běžné potřeby bylo nutno, sáhnouti k mimořádným opatřením, vsunuty do článku II. návrhu finančního zákona ustanovení o používání povolených úvěrů řádných i mimořádných; prováděcím nařízením k finančnímu zákonu budou v tom směru podrobnější předpisy vydány.

Protože pak ustanovení § 7. zákona ze dne 20. března 1919 č. 175 sb. z. a nař. o směně rozpočtových položek (virementu) a o postupu při povolování úvěrů nad schválený rozpočet dle, nabytých zkušeností se ukázalo nedostatečným a kromě toho ústavou nová instituce Stálého výboru dle § 54 ústavní listiny zavedena byla, jeví se potřeba zmíněné zákonné ustanovení podrobněji rozvésti a doplniti, což se děje článkem III; návrhu, finančního zákona.

Protože nelze s tím počítati, že preliminované příjmy ihned do státní pokladny vplynou, naproti tomu však úhrada výdajů běžného hospodářství odkladu nesnese, bylo nutno v článku IV. učiniti opatření, aby přechodnými, nejdéle do konce roku 1921 splatitelnými úvěrními operacemi pokladniční schodky plynoucí z časové neshody mezi příjmy a výdaji byly odstraněny.

V článku VII. návrhu pak byly hranice obnosů pro kompetenci ministra financí ku zcizení a zavazení nemovitého majetku státního proti dosavadní výměře zvýšený vzhledem ku stávajícím vyšším cenám nemovitostí.

II.

Materielní stránka rozpočtu.

Státní rozpočet na rok 1920 schválený zákonem ze dne 29. ledna 1920 č. 104 sb. z. a n. stanovil veškeré



řádné

mimořádné

úhrnem

výdaje

4.926,691.823 K

5.489,484.097 K

10.416,175.920 K

příjmy

5.323,582.361 K

2.427,188.412 K

7.750,770.773 K


Dle tohoto rozpočtu vykazovalo státní hospodářství

v rozpočtu řádném přebytek 396,890.538 K

v rozpočtu mimořádném schodek 3.062,295.685 K

takže celkový schodek obnášel 2.665,405.147 K

V návrhu finančního zákona pro rok 1921, který se k ústavnímu schválení předkládá, jsou dle první části rozpočteny:



řádné

mimořádné

úhrnem

výdaje

9.172,265.936 K

4.932,108.714 K

14.104,374.650 K

příjmy

12.057,436.370 K

2.050,543.180 K

14.107,979.550 K


takže přebytek řádného rozpočtu 2.885,170.434 K

kryje schodek mimořádného rozpočtu 2.881,565.534 K

a zůstává ještě celkový přebytek 3,604.900 K

Z návrhu finančního, zákona jest tudíž patrno, že vlastní finanční hospodářství státu se nalézá v rovnováze poněvadž všechny řádné i mimořádné příjmy jsou uhrazeny ne pomocí úvěru, nýbrž vlastními státními, příjmy. Pouze investice státu odkázány jsou na kredit, což, jak řečeno, jest hospodářsky odůvodněno. Mezi investice počítány jsou výdaje, které by musel každý soukromý podnikatel za investice považovati. Jestliže jest též stavba úředních budov mezi ně počítána, tedy děje se tak vzhledem k tomu, že máme nový stát, který se teprve zařizuje. Ve starém státě nebylo by možno stavbu té které úřední budovy považovati prostě za investici, poněvadž v rámci velikého počtu úředních budov jest občasná stavba té které budovy pouze obnova a udržení stálého rovnovážného stavu. Avšak dnes, kdy nově státní úřady jsou

odkázány na nájem v budovách cizích, jest i stavba veřejných úředních budov, investicí v pravém slova smyslu. O tom pak, že všechny ostatní výdaje investiční v rozpočtu uvedené zejména stavba budov obytných, investice v státní tiskárně, mincovně, státních dolech, lesích atd. jsou investicemi v pravém slova smyslu, nelze zajisté pochybovati.

Ze nelze investice krýti běžnými příjmy státu, daněmi a poplatky jest na bíledni, už také proto, že vynos jejich jest schopen v budoucnu hraditi zúročení a amortisaci jích nákladu, že prospěch z nich budou míti i generace příští, jichž povinností jest též přispívati k úhradě, a to tím více, že obyvatelstvo nyní po válce jest nesmírně zatíženo, ač stojí vůči nebývalým úkolům poválečným.

Vlastní hospodářství státu jest v rovnováze, a to nijak uměle, nýbrž na zcela spolehlivých základech. Bylo arci nutno pečovati o to, aby stát co nejdříve možno se dostal do rovnováhy ve svém hospodaření, poněvadž nemůže nadále vstupovati na peněžní trh a konkurovati pro běžné své výdaje o úvěr se soukromými podnikateli, poněvadž tím jen dále zvyšuje všeobecné napjetí na peněžním trhu, zdražuje úvěr a znesnadňuje soukromé podnikání. Uvítá tedy celý národohospodářský život se zadostiučiněním, že Československý stát už v třetím roce své existence dospívá ke svému ozdravění.

Finanční správa opírajíc se o rovnováhu rozpočtovou může teprve nyní zahájiti reformní dílo ve státním hospodaření a splniti, nejnaléhavější úkoly na straně příjmů i výdajů. Na straně výdajů jest zlepšení materielních poměrů stát. zaměstnanectva a na straně příjmů povlovné odstraňování dávky z uhlí. Avšak tyto úkoly může splniti pouze tak, že zachovává rovnovážný stav ve státním hospodaření t. j. tak, že nalezne nové státní příjmy anebo, že dovede úsporami stlačiti státní výdaje. Zvýšení státních příjmů lze čekati jednak od trvalého ozdravění národního hospodářství, dále od vybudování a zlepšení administrativy, na jejíž reformě se usilovně pracuje a dále. arci též od intensivnějšího a spravedlivějšího rozdělení břemene státních daní a postižení zejména oněch vrstev, které válkou získaly, anebo alespoň byly válečných ztrát plně uchráněny. Zmenšení státních výdajů lze cekati od úspor, jež nastanou časem snižováním cen, následkem větší intensity výrobní, dále ustálením státní a vojenské administrativy, avšak též od cílevědomé snahy všech orgánů státních, že v. době obmezené platební a výrobní síly obyvatelstva a mimořádných úkolů poválečných jest ve všech odborech státní a zvláště vojenské správy dbáti co největší zdrželivosti a spořivosti.

Co se týče podrobností budiž v následujícím poukázáno na značnější odchylky rozpočtu na rok 1921 od rozpočtu pro rok 1920 a sice jak ve výdajích, tak ve příjmech.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP